Ποιος σκότωσε τον Αλμπέρ Καμί;

Σοβιετικοί κατάσκοποι βρίσκονται πίσω από το αυτοκινητικό «δυστύχημα» του Αλμπέρ Καμί στις 4 Ιανουαρίου 1960, που στοίχισε το θάνατο τόσο στον ίδιο αλλά και στον εκδότη του, Μισέλ Γκαλιμάρ, σύμφωνα με δημοσίευμα της ιταλικής εφημερίδας «Corriere della Sera». 

Η θεωρία που δημοσίευσε η «Corriere della Sera» [1η Αυγούστου] ανήκει στον Ιταλό πανεπιστημιακό και ποιητή Τζιοβάνι Κατέλι. Αυτός ανακάλυψε ότι μια παράγραφος από το ημερολόγιο ενός διάσημου Τσέχου ποιητή και μεταφραστή, του Γιαν Ζαμπράνα, έλειπε από την ιταλική του έκδοση. «Ακουσα κάτι πολύ παράξενο από το στόμα ενός ανθρώπου που ήξερε πολλά και είχε πολύ ενημερωμένες πηγές», έγραφε ο Ζαμπράνα.

«Σύμφωνα μ’ αυτόν, το δυστύχημα στο οποίο σκοτώθηκε ο Αλμπέρ Καμί το 1960 είχε οργανωθεί από Σοβιετικούς κατασκόπους. Κατέστρεψαν ένα από τα λάστιχα του αυτοκινήτου χρησιμοποιώντας μια εξελιγμένη συσκευή, που άνοιγε τρύπα στη ρόδα όταν το αυτοκίνητο ανέπτυσσε ταχύτητα. Η διαταγή δόθηκε προσωπικά από τον Ντμίτρι Τροφίμοβιτς Σεπίλοφ, υπουργό Εξωτερικών της ΕΣΣΔ και ήταν η αντίδρασή του σε άρθρο που δημοσίευσε ο Καμί τον Μάρτιο του 1957 στο γαλλικό περιοδικό “Franc-tireur” κατηγορώντας τον για τα γεγονότα της Ουγγαρίας».

Πράγματι, ο Αλμπέρ Καμί είχε καταδικάσει την απόφαση της Μόσχας να καταστείλει με σοβιετικά στρατεύματα την εξέγερση των Ούγγρων την άνοιξη του 1956. Και είχε βαφτίσει την εισβολή «οι σφαγές του Σεπίλοφ». Η σύγκρουση του ρομαντικού, αντιεξουσιαστή συγγραφέα και διανοητή με την κομμουνιστική ορθοδοξία είχε και συνέχεια. Ενάμιση χρόνο αργότερα στάθηκε δημόσια στο πλευρό του διωγμένου από τον Στάλιν Ρώσου νομπελίστα Μπόρις Πάστερνακ, προκαλώντας και πάλι την οργή της Μόσχας.

Αρκούσαν τα παραπάνω για να οργανωθεί μια δολοφονία; Σύμφωνα με την «Corierra della Sera», περίσσευαν. «Η ΕΣΣΔ είχε αρκετούς λόγους για να διατάξει τη δολοφονία του Καμί με το γνωστό επαγγελματικό στιλ των πρακτόρων της KGB», γράφει η εφημερίδα. Ηταν, άλλωστε, και καλομαθημένη εκείνη την εποχή η Μόσχα. Η ευρωπαϊκή και δη η γαλλική Αριστερά εξακολουθούσαν να είναι δεμένες χειροπόδαρα στο σταλινισμό.

Αντιδράσεις

Οπως είναι λογικό, το δημοσίευμα προκάλεσε σχόλια και αντιδράσεις. Ο βρετανικός «Observer» κατέφυγε στα φώτα του Ολιβιέ Τοντ, βιογράφου του Αλμπέρ Καμί («Albert Camus: Une Vie»), που είχε κάνει τεράστια έρευνα στα σοβιετικά αρχεία.

Δήλωσε, όμως, πως δεν είχε βρει κανένα στοιχείο που να συνδέει τη Μόσχα με το θάνατο του συγγραφέα. «Τίποτα σχετικό με τη δράση της KGB και των διαδόχων της δεν θα με εξέπληττε. Αλλά αυτή η θεωρία για δολοφονία του Καμί με άφησε εμβρόντητο. Θα έπρεπε να αναρωτηθούμε ποιους συμφέρει και γιατί». Και πρόσθεσε: «Είναι ενδιαφέρον και αστείο αλλά είναι και αλήθεια ότι τα ντοκουμέντα της KGB αποδεικνύουν ότι οι Σοβιετικοί πολύ συχνά χρησιμοποιούσαν τους Τσέχους για τις βρόμικες δουλειές τους. Αλλά, παρ’ ότι δεν μπορώ να αποκλείσω εντελώς τη δολοφονία του Καμί, δεν πιστεύω ότι είναι αλήθεια».

Να θυμίσουμε, πάντως, ότι στην τσέπη του 46χρονου Αλμπέρ Καμί, που ανασύρθηκε νεκρός από τα συντρίμμια του αυτοκινήτου, ενός νευρικού Facel Vega, βρέθηκε ένα αχρησιμοποίητο εισιτήριο τρένου Προβηγκία-Παρίσι. Αντί να επιστρέψει από τις χριστουγεννιάτικες διακοπές του με το τρένο συνοδεύοντας τη γυναίκα του Φράνσιν και τα δίδυμα παιδιά τους, δέχτηκε την πρόταση του Μισέλ Γκαλιμάρ να πάνε οδικώς.

ΠΗΓΗ: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Στη φωτογραφία, ο Αλμπέρ Καμί ποζάρει στο φακό του Henri-Cartier Bresson, στο Παρίσι το 1947.

  • Show Comments

You May Also Like

Θεατρικό «Επισκεπτήριο» σε ασθενείς του Νοσοκομείου Λεμεσού

Ένα δώρο υπομονής, χαράς, και ελπίδας από το Θέατρο Ριάλτο σε ασθενείς του Γενικού ...

Οι κυανοτυπίες της Άννη Άτκινς

Το φωτογραφικό βιβλίο «Φωτογραφίες βρετανικής Άλγης» είναι ένα ορόσημο στην ιστορία τόσο της φωτογραφίας ...

Μόνο στον ΘΟΚ οι επιχορηγήσεις για το θέατρο

Εκτός επιχορηγήσεων έθεσαν τον θεατρικό τομέα οι Πολιτιστικές υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, ...

Το νέο δ.σ. της Πολιτιστικής Κίνησης ex-Artis

Η Πολιτιστική Κίνηση Ex Artis ανακοίνωσε το νέο διοικητικό συμβούλιο και την καλλιτεχνική της ...

Συνεχείς επιτυχίες για το Attenberg

Tο μεγάλο βραβείο του φεστιβάλ Νέοι Ορίζοντες, στο Βρόκλαφ της Πολωνίας, απέσπασε η ταινία ...

«Ρόουζ» της κατανόησης

«Η ‘Ρόουζ’ ήταν ένα δώρο για μένα», είπε η Ολυμπία Δουκάκη σε συνέντευξη Τύπου ...

X