«Ανοιχτές πρόβες – Βάκχες» από τη θεατρική ομάδα ΜΙΤΟΣ στο Παλιό Ξυδάδικο

Η θεατρική ομάδα ΜΙΤΟΣ έχει ξεκινήσει ένα νέο κύκλο εργασίας πάνω στην τραγωδία Βάκχες του Ευριπίδη.

Πρόκειται για τη συνέχεια της θεατρικής έρευνας της ομάδας πάνω στα κείμενα της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας και της παραστατικότητάς τους.

Στις 20,  21, 26, 27 και 28 Ιανουαρίου θα παρουσιαστεί στο ΠΑΛΙΟ ΞΥΔΑΔΙΚΟ στη Λεμεσό, στην έδρα της ομάδας ΜΙΤΟΣ, όχι μια ολοκληρωμένη παράσταση, αλλά τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα της ερευνητικής διαδικασίας πάνω στο κείμενο των Βακχών.

Στα πλαίσια της θεατρικής έρευνας είθισται να γίνονται τέτοιου τύπου ανοικτές παρουσιάσεις και συζητήσεις, χρήσιμες για τη συνέχεια της ερευνητικής διαδικασίας.

Από την πολυεπίπεδη τραγωδία του Ευριπίδη, η θεατρική ομάδα ΜΙΤΟΣ εστιάζει την προσοχή της στη μορφή του Πενθέα. Αυτός ο νέος βασιλιάς της Θήβας εκφράζει την ανάγκη για το μέτρο, την εγκράτεια, την αποστασιοποίηση. Και πράγματι υπάρχει ανάγκη για λογική, κριτική και σκέψη. Μέχρι ποιό βαθμό όμως. Ο Πενθέας φτάνει στην αποστείρωση. Καταλήγει στο φόβο για το ξένο, την βίαιη αντίδραση σε κάθε τι καινούργιο, σε κάθε τι που δεν κατανοεί.

Ο ερχομός του θεού Διόνυσου μας καλεί να αποδεχτούμε πως, πέρα από το λογικό, σε κάθε ανθρώπινο ον ενυπάρχουν δαιμόνια και παραλογισμός. Μας υπενθυμίζει την ανάγκη για αναγνώριση της τελετουργικής φύσης μας. Η ζωή μας βρίσκεται σε μια συνεχή αναζήτηση του νοήματος και της ευδαιμονίας. Αλλά, όπως αναφέρει ο Μορέν το νόημα δεν έρχεται από το εξωτερικό του είναι μας. Αναδύεται από τη συμμετοχή.

Ο Πενθέας με την εναντίωση του ασεβεί έναντι στο θεό Διόνυσο, έναντι στη φύση του. Με την τιμωρία του διεκδικεί μια εξέχουσα θέση στη σφαίρα του τραγικού.

Η θεατρική φόρμα που ακολουθεί η θεατρική ομάδα ΜΙΤΟΣ δεν έχει να κάνει με τη ψυχολογία χαρακτήρων και το αστικό θέατρο. Αλλά βασίζεται σε συγκεκριμένα εργαλεία και μεθόδους για την ανάπτυξη της ρυθμικότητας του λόγου και την οργανικότητα του σώματος. Εκφράζεται μέσα από μια τελετουργική πράξη που οι δρώντες θα προσπαθήσουν να αναπτύξουν μεταξύ τους, διατηρώντας ζωντανή την ενέργεια από την αρχή μέχρι το τέλος.

Στις «Βάκχες» ο χορός αποτελεί τον βασικό φορέα της αφήγησης. Είναι ο θίασος του θεού Διονύσου. Το μακρόσυρτο τραγούδισμα του διακόπτεται από επεισόδια δράσης. Όλοι οι συντελεστές επί σκηνής είναι μέλη του χορού, από όπου ξεπηδούν οι μορφές που δρουν στα επεισόδια.Τα χορικά μέρη ακούγονται στην αρχαία ελληνική γλώσσα και έχουν δουλευτεί βάση κανόνων της Προσωδίας, εναλλαγή μακράς και βραχείας συλλαβής. Λειτουργούν τελεστικά και προετοιμάζουν τη δράση των επεισοδίων. Εμβόλιμα των χορικών εμφανίζονται τα επεισόδια στην νεοελληνική γλώσσα, που βασίζονται κυρίως στις μεταφράσεις του Γιώργου Χειμωνά και του Αλέξ. Αθ. Μπάλτα.

Αναπόφευκτα ο ποιητικός λόγος της τραγωδίας οδηγεί και στην ποιητική έκφραση της σωματικότητας. Αφετηρία της δουλειάς αποτελεί το training των συμμετεχόντων και άλλες εξωτερικές πηγές όπως για παράδειγμα η αρχαία ελληνική αγγειογραφία. Η δυναμική της ομάδας και η σύνθεση των μορφών μέσα από αρχέγονες θέσεις/ στάσεις μπορούν στην ανάπτυξη τους να φτάσουν σε ένα νέο τελετουργικό, σε μια νέα αφήγηση του δράματος.

Ο στόχος του ΜΙΤΟΣ είναι το Καλοκαίρι του 2012 να ολοκληρωθεί το project, που ξεκίνησε ως το «Μετρητά, το πένθος του Πενθέα» τον Ιούλιο του 2009.

 

Η θεατρική ομάδα ΜΙΤΟΣ, εκτός από το project πάνω στις Βάκχες του Ευριπίδη, έχει παρουσιάσει τις παραστάσεις «Άσκηση με μέτρο» πάνω σε κείμενα του Οιδίπους Τύραννος του Σοφοκλή, τη συμπαραγωγή  «IF» με την πολωνική ομάδα neTTheatre βασισμένη στην τραγωδία Ιφιγένεια εν Αυλίδη του Ευριπίδη και τη σόλο παράσταση «Εσίγησα» που αφορά στη φιγούρα της Μήδειας.

 Παραγωγές του ΜΙΤΟΣ πάνω στην αρχαία ελληνική τραγωδία έχουν διακριθεί στο παρελθόν και έχουν εκπροσωπήσει την Κύπρο στο φεστιβάλ OFF  της Αβινιόν στη Γαλλία το 2010 με ανάθεση των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. 

Έχει επίσης επιλεχθεί να εκπροσωπήσουν ξανά την Κύπρο, σύμφωνα με την απόφαση της κριτικής επιτροπής του 1ου Πειραματικού Φεστιβάλ Θεάτρου, στο θεατρικό Φεστιβάλ του Καίρου το 2012.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Σκηνοθεσία: Λούκας Βαλέβσκι και Έλενα Αγαθοκλέους.

Μουσική επιμέλεια: Λούκας Βαλέβσκι

Δραματουργία: Ράνια Ιακώβου και Έλενα Αγαθοκλέους

Κατασκευή: Γιώργος Μαυρογένης και Λούκας Βαλέβσκι

Οργάνωση παραγωγής: Έλενα Αγαθοκλέους και Αλέξια Ανδρέου

Βοηθός παραγωγής: Χριστίνα Πετρίδου

Χειρισμός φωτισμού: Μενέλαος Παπαγιώργης

Λαμβάνουν μέρος: Διομήδης Κουφτερός, Νικόλας Αρκαδίου, Πάρης Παπαγιώργης, Λούκας  Βαλέβσκι και  Έλενα Αγαθοκλέους

 

+ 20, 21, 26, 27 και 28 Ιανουαρίου στο Παλιό Ξυδάδικο, Γενεθλίου Μιτέλλα 34, Λεμεσός. Έναρξη στις 20:30. Είσοδος ελεύθερη. Κρατήσεις απαραίτητες στο τηλ. 99864970.

 

 

You May Also Like

RELATIONS REVERSED | Έκθεση Λεόντιου Τουμπουρή

Ο Λεόντιος Τουμπουρής (www.leontiostoumpouris.com) παρουσιάζει μια εγκατάσταση που ανέπτυξε κατά τη διάρκεια του προγράμματος ...

«Φάλαινες τον Αύγουστο» από την Κεντρική Σκηνή του Σατιρικού Θεάτρου

Η Κεντρική Σκηνή του Σατιρικού Θεάτρου παρουσιάζει σε παγκύπρια πρώτη το συγκινητικό έργο του ...

«Διαυγές Όνειρο» από τους Πανίκο Τεμπριώτη και Γιώργο Κούμουρο

Ο γλύπτης Πανίκος Τεμπριώτης και ο ζωγράφος Γιώργος Κούμουρος παρουσιάζουν μια κοινή έκθεση στην ...

Απέριττες «Βάκχες»

Υστερα από δύο χρόνια έρευνας, η θεατρική ομάδα Μίτος παρουσιάζει τις «Βάκχες» του Ευριπίδη ...

«Ράους» των Ρέππα-Παπαθανασίου στο Θέατρο Διόνυσος

Το Θέατρο Διόνυσος ανεβάζει στην κεντρική σκηνή, την επιτυχημένη κωμωδία των Ρέππα-Παπαθανασίου «Ράους» σε ...

«Περί Έρωτος και άλλων Τινών» από το Σατιρικό Θέατρο

Η Πάνω Σκηνή του Σατιρικού θεάτρου παρουσιάζει το θεατρικό έργο του Γιώργου Νεοφύτου «Περί ...

X