Εικαστική «απόβαση» στο λιμάνι του Ότραντο

Το 1997, ογδόντα ένας άνθρωποι χάθηκαν όταν βούλιαξε το αλβανικό πλοίο Kater I Rades. Σήμερα, το κουφάρι του πλοίου αποτελεί μνημείο – σύμβολο της μεταναστεύουσας ανθρωπότητας, μετά την εικαστική παρέμβαση του Κώστα Βαρώτσου.

Με την επέμβασή του, ο Κώστας Βαρώτσος έβαλε την υπογραφή του σ’ ένα ακόμα δημόσιο έργο της Ιταλίας, μετά από το Τορίνο, την Τοσκάνη, την Σιένα, τη Ρώμη και αλλού. Το έργο βρίσκεται από τις 29 Ιανουαρίου στο λιμάνι του Οτραντο. Για το πρότζεκτ, υπενθυμίζουμε πως είχε ζητήσει ο διάσημος Έλληνας γλύπτης τη συμβολή πέντε καλλιτεχνών από τη Μπιενάλε Νέων Θεσσαλονίκης, ανάμεσά τους και η Κύπρια Βικτώρια Λεωνίδου.

«Το θέμα της μετανάστευσης, της μετακίνησης πληθυσμών, είναι σημαντικό για όλη την Ευρώπη: είναι παγκόσμιο το δικαίωμα καθενός να αναζητήσει την τύχη του μακριά από τον τόπο του», δήλωσε στο Βήμα ο διεθνούς φήμης γλύπτης με αφορμή το έργο του. Η ιδέα των ανθρώπων του Μεσογειακού Ινστιτούτου Πολιτισμού δεν τον βρήκε απλά σύμφωνο, όπως αναφέρει η διαδικτυακή έκδοση του Βήματος, αλλά «κινητοποίησε τις πιο ευαίσθητες “χορδές” του.

«Σκέφτηκα να βρω έναν τρόπο για να “ξαναπλεύσει” αυτό το έργο. Να ξαναγίνει ζωντανό. Δεν ήθελα να κάνω απλά ένα μνημόσυνο αλλά να χρησιμοποιήσω ως “υλικό” την τραγωδία για να του ξαναδώσω ζωή».

Η προετοιμασία έγινε στα ναυπηγεία του Μπρίντεζι, ενώ η ανταπόκριση που είχε το έργο στον ιταλικό και διεθνή τύπο ήταν εντυπωσιακή. «Από τη Republica έως τα κανάλια της κρατικής ιταλικής τηλεόρασης γράφτηκαν και ειπώθηκαν ιδιαίτερα επαινετικά σχόλια», μας λέει ο καλλιτέχνης, ο οποίος ζήτησε από οκτώ νέους καλλιτέχνες διαφορετικώφν εθνικοτήτων να συμμετέχουν σε οργανωμένα εργαστήρια από την Cooperativa Artemisia σε συνεργασία με την Μπιενάλε Νέων Δημιουργών της Ευρώπης και της Μεσογείου. Ερεύνησαν ξεκινώντας από το ναυάγιο του Kater I Rades, τις σχέσεις με την πόλη του Οτράντο, τους πολίτες της, την ιστορία της, το ρόλο της στη νότιο – ανατολική ακτή της Μεσογείου και τη σχέση με το φαινόμενο της μετανάστευσης που επηρέασε την ιστορία και την καθημερινή ζωή της πόλης από τη δεκαετία του ’90 μέχρι σήμερα.

Τα αποτελέσματα των εργασιών της έρευνας είναι οκτώ έργα εμπνευσμένα και πραγματοποιηθέντα κατά τη διάρκεια ενός δεκαήμερου εργαστηρίου, με τη χρήση διαφορετικών γλωσσών και υλικών: πέτρες, ξύλο, καθρέπτες, κιμωλία, φως, ήχο, φωτογραφία.

You May Also Like

Κυκλοφόρησε η ‘Ανθολογία Κυπριακής Ποίησης 1960-2018’

Όπως αναφέρουν στο εισαγωγικό τους σημείωμα οι ανθολόγοι, ποιητές Γιώργος Χριστοδουλίδης και Παναγιώτης Νικολαϊδης, ...

Η Θεσσαλονίκη πάει Κάννες

Με μεγάλη χαρά το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου συνεχίζει για δεύτερη χρονιά ...

Επαναπατρισμός κλεμμένου από τους ναζί πίνακα, στην Πολωνία

Έναν πίνακα του Iταλού ζωγράφου Φραντσέσκο Γκουάρντι ο οποίος χρονολογείται από τον 18ο αιώνα ...

«The Pavilion» | Εικόνες από την έκθεση

Απόψε και την Τετάρτη 29/5 , το Point Center of Contemporary Art επεκτείνει τις ...

Ημερίδα στη μνήμη του Ουμπέρτο Έκο στο Πανεπιστήμιο Κύπρου

Μια ημερίδα στη μνήμη του κορυφαίου Ιταλού συγγραφέα και σημειολόγου Ουμπέρτο Έκο, που έφυγε ...

Συμπόσιο Μνήμης για τον Κώστα Στάθη

Με ένα αφιέρωμα στον ζωγράφο Κώστα Στάθη [1913-1987], οι Εκδόσεις Εν Τύποις επαναφέρουν στο ...

X