Σε δημοπρασία η τέταρτη «Κραυγή» του Munch

Tη μοναδική ανήκουσα σε ιδιωτική συλλογή παραλλαγή του πίνακα «Η Κραυγή», του Έντβαρτ Μουνκ, θα δημοπρατήσει ο οίκος δημοπρασιών Sotheby’s, στις 2 Μαΐου στη Νέα Υόρκη.

Το έργο θεωρείται πως θα έχει τιμή πώλησης πέραν των 80 εκατ. δολαρίων.

Η «Κραυγή» [1895] είναι ιδιοκτησία του Νορβηγού επιχειρηματία Πέτερ Όλσεν, του οποίου ο πατέρας Τόμας, υπήρξε φίλος, γείτονας και χορηγός του Μουνκ.

Υπάρχουν τέσσερις παραλλαγές του διάσημου έργου, που παρουσιάζει μία ανθρώπινη μορφή να φέρνει τα χέρια στο ύψος των αυτιών και να ουρλιάζει με προφανή εκφραστικότητα. Οι υπόλοιπες τρεις παραλλαγές ανήκουν στις συλλογές ισάριθμων νορβηγικών μουσείων.

Ο Σάιμον Σόου, πρώτος αντιπρόεδρος και επικεφαλής του τομέα Ιμπρεσιονισμού και Μοντέρνας Τέχνης των Σόθμπι’ς στη Νέα Υόρκη, χαρακτήρισε τον πίνακα (παστέλ πάνω σε ξύλο) ως «ένα από τα σημαντικότερα έργα που ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές».

«Δεδομένου ότι σπάνια καταλήγουν στην αγορά τέχνης τέτοια εμβληματικά έργα, είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς την αξία της ‘Κραυγής’. Πάντως, με βάση τις πρόσφατες επιδόσεις άλλων αριστουργημάτων στους Sotheby’s προοιωνίζει πως η τιμή του θα ξεπεράσει τα 80 εκατ. δολάρια», τόνισε ο Σόου.

Ο οίκος χαρακτηρίζει τον πίνακα του Μουνκ ως μία από τις πλέον άμεσα αναγνωρίσιμες εικόνες στον χώρο της τέχνης και της καθημερινής κουλτούρας, με τη μόνη που ενδεχομένως να την ξεπερνά σε αναγνωρισιμότητα κι αποδοχή να είναι η ‘Μόνα Λίζα’ του Λεονάρντο Ντα Βίντσι.

Η ανάγνωση του πίνακα ως έκφραση όχι μόνον της προσωπικής αγωνίας του καλλιτέχνη, αλλά και κατ’ επέκταση του υπαρξιακού άγχους του σύγχρονου ανθρώπου, φέρει τον Μουνκ στην ίδια δημιουργική περιωπή με τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ, ως καλλιτέχνες που επιζήτησαν να μεταφέρουν τις ψυχικές και ψυχολογικές τους εμπειρίες στον καμβά.

Ο Sotheby’s προσθέτει πως η προς δημοπράτηση παραλλαγή αποτελεί τον πιο ιμπρεσιονιστικό και «πιο πολύχρωμο και πάλλοντα» από τους τέσσερις πίνακες και μόνον σε αυτή ένα από τα πρόσωπα που απαθανατίζονται στο βάθος γυρίζει να κοιτάξει το τοπίο της διαγραφόμενης πόλεως.

Στο έργο περιλαμβάνεται επίσης και μία ιδιόχειρη επιγραφή του Μουνκ στο τελάρο του, όπου επεξηγεί τα βαθύτερα κίνητρα του θέματός του: «οι φίλοι μου προχώρησαν μπροστά /εγώ έμεινα πίσω/ τρέμοντας από την Αγωνία/ Αισθάνθηκα τη μεγάλη Κραυγή στη Φύση».

Ο ιδιοκτήτης του πίνακα τόνισε πως τα έσοδα από την πώληση του πίνακα θα διατεθούν για την ανέγερση ενός νέου μουσείου, ενός κέντρου τέχνης, και ενός ξενοδοχείου στο οικογενειακό του αγρόκτημα στη Νορβηγία.

Ο πατέρας του Όλσεν, γόνος εφοπλιστικής οικογένειας, στήριξε τον Μουνκ στη δεκαετία του ’20 και οι δύο τους ήσαν γείτονες στο Χβίτστεν της Νορβηγίας. Στη διάρκεια της Ναζιστικής Κατοχής, κατά την οποία τα έργα του Μουνκ είχαν χαρακτηρισθεί «εκφυλισμένη τέχνη» και είχαν αφαιρεθεί από την δημόσια θέα, ο Όλσεν βοήθησε ώστε να διασωθούν από την καταστροφή 74 από τους πίνακές του.

Προτού η οικογένεια του Όλσεν εγκαταλείψει τη Νορβηγία το 1940 πρόλαβε να ασφαλίσει τα έργα στο οικογενειακό αγρόκτημα στο Σάντμπου έως την Απελευθέρωση της χώρας από τη Ναζιστική μπότα το 1945.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ/ΜΠΕ

  • Show Comments

You May Also Like

Ντοκιμαντέρ του Λου Ριντ για το Ολοκαύτωμα με τίτλο Red Shirley

Τρία χρόνια πριν τον θάνατό του, ο Λου Ριντ, πήρε συνέντευξη από την 99χρονη ...

Με «Πέρσες» η καλοκαιρινή παραγωγή του ΘΟΚ | Κάλεσμα σε ακροάσεις

Ο νεαρός Έλληνας σκηνοθέτης Άρης Μπινιάρης θα αναλάβει την καλοκαιρινή παραγωγή του Θεατρικού Οργανισμού ...

«Πέρσες» | το πρόγραμμα παραστάσεων

Με τρεις παραστάσεις στο Αμφιθέατρο Αρχ. Μακαρίου Γ’ [Σχολή Τυφλών] στη Λευκωσία ξεκινά την ...

Tο Αρχείο Camille Enlart στη συλλογή του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών και Έρευνας (CVAR)

Το σημαντικότερο αρχείο φωτογραφιών με θέμα την Μεσαιωνική Κύπρο απέκτησε πρόσφατα το Μουσείο του ...

Ευφροσύνη Μ. Λαζάρου: Λεπτομέρεια απ’ το γράμμα στη μητέρα

Στο πλαίσιο του αφιερώματος «ΚΩΣΤΑΣ ΜΟΝΤΗΣ: 90 χρόνια σε 12 μέρες» με αφορμή την ανακήρυξη του ...

ΒΙΒΛΙΟ | Η Χρησιμότητα του Άχρηστου

Γράφει η Αίγλη Τούμπα Η Χρησιμότητα του Αχρηστου Του Νούτσιο Όρντινε Εκδόσεις Άγρα σελ. ...

X