Σε εικόνες | Σπουδή στους Βατράχους

Ο Παύλος Βρυωνίδης φωτογραφίζει τις πρόβες της παράστασης «Στις Πύλες του Άδη: σπουδή σε μια σκηνή των Βατράχων. Από τους Βατράχους του Αριστοφάνη» η οποία παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του 3ου Μικρού Φεστιβάλ στο Παλιό Ξυδάδικο.

Σ’ αυτή την κεντρική σκηνή των Βατράχων, που χωρίζει το έργο σε δύο μέρη σηματοδοτώντας την είσοδο στον Άδη και την έναρξη του θεατρικού αγώνα, οι βασικές θεματικές του έργου δημιουργούν ένα κομβικό σημείο και ο Διόνυσος φαίνεται να έχει φτάσει στο τέλος του ταξιδιού του.

 

Μπροστά του είναι οι Πύλες του Άδη. Αλλά σ’ αυτό το σημείο αρχίζουν καινούργιες περιπέτειες και δοκιμασίες, πριν να του επιτραπεί η είσοδος. Θα έχει τέσσερις διαφορετικές συναντήσεις με πλάσματα του Άδη, θα κάνει τρεις αλλαγές κουστουμιού, και όταν τελικά καταφέρει να περάσει το κατώφλι του Κάτω Κόσμου δε θα φοράει το κουστούμι του Ηρακλή αλλά τα ρούχα του δούλου του.

Ένα πανέξυπνο θεατρικό παιχνίδι με τη μεταμφίεση και το δόλο, αλλά και ένα μετα-θεατρικό σχόλιο που βρίσκεται στην καρδιά του έργου. Η ιδέα του θεάτρου μέσα στο θέατρο, η “απάτη” και η ψευδαίσθηση μέσα από θεατρικά τρικ, είναι κεντρικά στοιχεία: ένας θίασος εννιά ηθοποιών παίζουν όλους τους ρόλους και το χορό με απλές αλλαγές, γιορτάζοντας τη δύναμη του θεάτρου. Σε αυτή την παρουσίαση με τους δυο πρωταγωνιστές γίνεται μια σπουδή πάνω στα όρια της θεατρικότητας, της μεταμφίεσης, της απάτης, του δόλου στην κωμική του έκφραση.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Μαγδαλένα Ζήρα, Μετάφραση: Βάιος Λιαπής, Μουσική: Δημήτρης Ζαβρός, Ηθοποιοί: Δημήτρης Αντωνίου, Βαλεντίνος Κόκκινος.

 

+ Το 3ο Μικρό Φεστιβάλ συνεχίζεται μέχρι την 1η Απριλίου με το εξής πρόγραμμα:

 

Παρασκευή 30 Μαρτίου: Θεατρική ομάδα ΜΙΤΟΣ  | ΒΑΚΧΕΣ, του Ευριπίδη | 20:30

«Ο καημένος ο Πενθέας … η ασέβειά του προς το Θεό Διόνυσο και η τιμωρία που ακολουθεί, τον έφεραν στο σημείο να κατέχει μια εξέχουσα θέση στη σφαίρα του τραγικού…»

Μια νέα δραματουργία στήνεται ως σχόλιο στο κείμενο του Ευριπίδη. Ο Διόνυσος δεν εμφανίζεται ποτέ στη σκηνή, αλλά η παρουσία του είναι έντονη καθόλη τη διάρκεια της παρουσίασης. Ο θίασος του, ο στρατός του, αποτελεί τον βασικό φορέα της αφήγησης. Μέσα από το μακρόσυρτο τραγούδισμα των στασίμων εμφανίζονται οι φιγούρες της ιστορίας και τα επεισόδια δράσης. Συγκεκριμένα, τρεις ηθοποιοί από το χορό ενσαρκώνουν όλους τους ήρωες του δράματος.

Η παράσταση ΒΑΚΧΕΣ θα ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2012. Πρόκειται για ένα θεατρικό project, μια διαδρομή προς την αναζήτηση της θεατρικής μας ταυτότητας, που ξεκίνησε ως Μετρητά, το πένθος του Πενθέα το 2009 και η οποία βασίζεται σε κείμενα της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας και στην παραστατικότητά τους. Στο 3ο μικρό φεστιβάλ αρχαίου δράματος ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στο μουσικό μέρος, με τη συμμετοχή των μουσικών Ravi Saundankar και Jerome Desigaud, ο οποίος έχει προσκληθεί για τον σκοπό αυτό από τη Γαλλία.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Leading Project: Λούκας Βαλέβσκι/ Έλενα Αγαθοκλέους, Δραματουργία: Ράνια Ιακώβου/ Έλενα Αγαθοκλέους, Σχεδιασμός Φωτισμού: Αλέξανδρος Γιότοβιτς, Φωτιστής:  Μενέλαος Παπαγιώργης, Κατασκευή: Γιώργος Μαυρογένης/ Λούκας Βαλέβσκι, Κοστούμια: Παρασκευή Γελεαράκη, Φωτογραφία: Παύλος Βρυωνίδης, Λαμβάνουν μέρος: Διομήδης Κουφτερός, Νικόλας Αρκαδίου, Λούκας Βαλέβσκι, Έλενα Αγαθοκλεους, Ravi Saundankar και Jerome Desigaud.

Με το τέλος της παράστασης θα ακολουθήσει ζωντανή μουσική από τους Ravi Saundankar και Jerome Desigaud, με ύφος και μουσικά θέματα της παράστασης.

 

Σάββατο 31 Μαρτίου: Γιάννης Ιορδανίδης | ΑΤΡΕΙΔΕΣ, του Γιάννη Ρίτσου | 20:30

Οι «Ατρείδες» είναι μια θεατρική σύνθεση που βασίζεται σε κείμενα του Γιάννη Ρίτσου από την ποιητική του συλλογή «Τέταρτη Διάσταση» και πιο συγκεκριμένα από τον μυκηναϊκό κύκλο.  Ο γνωστός μύθος της αρχαιότητας δίνει στον ποιητή την ευκαιρία να υφάνει την δική του ιστορία, πανανθρώπινη και παγκόσμια, μέσα από κείμενα μιας ιδιαίτερης ευαισθησίας. Με ήχους τραγικούς και μαζί καθημερινούς και οικείους ξανακτίζει το μύθο των Ατρειδών πλέκοντας τα νήματα του χθες μ’ αυτά του σήμερα.

Το τραγικό δίλημμα του κεντρικού ήρωα, του Ορέστη, που πηγάζει από την αναζήτηση μιας ευαίσθητης ισορροπίας ανάμεσα στην άγρια απόφαση μιας αιματοβαμμένης πράξης, αναπόφευκτης, και την κατάκτηση μιας βαθειάς γνώσης, μεταβάλλεται σε μια επώδυνη κι απεγνωσμένη πάλη. Θύμα και θύτης του ίδιου του του εαυτού, πορεύεται προς την βίαιη πράξη της μητροκτονίας, που ορθώνεται μπροστά του με το προσωπείο ενός τερατώδους παραλογισμού, μέσα από τη γνώση, κι αυτό τον κάνει να βρίσκεται στον αντίποδα του Άμλετ για τον οποίο: «Η συνείδηση μας κάνει όλους δειλούς. Η φύση δεν της έδωσε μια λειτουργία θανάτου, δεν έχει όργανο για το άγνωστο. Άστραψε η απόφαση κι αμέσως την σβήνει, την θαμπώνει η υγρασία της σκέψης».

Μια σύγχρονη ανάγνωση του μύθου των Ατρειδών όπως την καταθέτουν ο Γιάννης Ρίτσος και ο Γιάννης Ιορδανίδης.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία/ Σύνθεση κειμένου: Γιάννης Ιορδανίδης, Σκηνικός χώρος/ Κουστoύμια/ Σχεδιασμός φωτισμών: Γιώργος Κωτσάκος, Βοηθός σκηνοθέτη/ Μουσική επιμέλεια: Κωνσταντίνος Δημητρίου, Φωτισμοί: Λούκας Βαλέβσκι, Διανομή: Ορέστης – Γιώργος Αναγιωτός, Ηλέκτρα – Νάταλι Αμμάν, Πυλάδης –  Μιχάλης Αριστείδου.

 

Κυριακή, 1η Απριλίου: ΗΜΕΡΙΔΑ ΛΗΞΗΣ

Εισηγήσεις

Δόλος και προφητεία στον Φιλοκτήτη του Σοφοκλή.

Βάιος Λιαπής/ Λέκτορας Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Στον Φιλοκτήτη του Σοφοκλή, η υπόθεση πλέκεται γύρω από τον χρησμό του Τρωαδίτη μάντη Έλενου, που φανερώνει πως για την άλωση της Τροίας απαιτείται να επιστρέψει από την εξορία ο Φιλοκτήτης με τα ανίκητα τόξα του. Θέτοντας σε εφαρμογή τον χρησμό, ο Οδυσσέας αποφασίζει να χρησιμοποιήσει δόλο, προκειμένου να εξασφαλίσει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι ακριβείς όροι της προφητείας δεν είναι σαφείς από την αρχή: αρχικά φαίνεται να απαιτείται μόνο το τόξο του Φιλοκτήτη για την άλωση της Τροίας, στη συνέχεια όμως αποκαλύπτεται (στο πλαίσιο, ωστόσο, μιας πλαστής διήγησης!) ότι είναι απαραίτητη η οικειοθελής παρουσία του ίδιου του Φιλοκτήτη. Η δημιουργική αυτή ασάφεια, σε συνδυασμό με τη βαθμιαία αποκάλυψη των όρων της προφητείας και με την εκδίπλωση του δόλιου σχεδίου του Οδυσσέα, προωθεί την πλοκή του έργου σε κομβικά σημεία.

Ο «δόλιος» Ευριπίδης της Μήδειας.

 Α.Κ. Πετρίδης/ Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Η ανακοίνωση αυτή θα δώσει μια διαφορετική διάσταση στην έννοια του «δόλου» στην αρχαία ελληνική τραγωδία. Δεν θα αναφερθεί στους μηχανισμούς με τους οποίους οι τραγικοί ήρωες παραπλανούν τους αντιπάλους τους, αλλά στην επίνοια με την οποία οι τραγικοί ποιητές (αναδι)οργανώνουν τον τραγικό τους μθον στη βάση μιας προϋπάρχουσας μυθικής, ποιητικής και ενίοτε θεατρικής παράδοσης. Το έργο αυτό απαιτεί ευρετική διάνοια, απαιτεί ακριβώς δόλον: οι ποιητές καλούνται να δώσουν νέα τροπή σε παραδοσιακές ιστορίες χωρίς να αλλοιώσουν το βασικό τους περίγραμμα· να διαχειριστούν, καλύτερα να χειραγωγήσουν, τον όγκο εκείνο των προσδοκιών και των προκαταλήψεων με τις οποίες εισέρχονται στο θέατρο οι θεατές. H ανακοίνωση θα επικεντρωθεί στις στρατηγικές με τις οποίες ο «δόλιος» Ευριπίδης της Μήδειας κατορθώνει να μετατρέψει την αδίστακτη μάγισσα, τη βάρβαρη φόνισσα του μύθου σε τραγικό πρόσωπο ικανό να διεγείρει όχι μόνο τον φόβον αλλά και τον λεον· να ισορροπεί επικίνδυνα μεταξύ του οικείου και του ανοίκειου, του τυπικού και του εξαιρετικού, του συμπαθούς και του αποκρουστικού, του «Εαυτού» και του «Άλλου». Ο «δόλιος» Ευριπίδης καταφέρνει να φτιάξει μια Μήδεια που σοκάρει τον θεατή όχι τόσο με τις ίδιες τις πράξεις της, όσο με το γεγονός ότι το έργο δεν παρέχει γι’ αυτές κανένα πρόχειρο, μονοσήμαντο κλειδί ερμηνείας, παρά μόνο μια αποσβολωτική σειρά αντιφάσεων.

Η ποιότητα του δόλου – «Αγαθός» και «Κακός» δόλος στις Βάκχες του Ευριπίδη.

Ράνια Ιακώβου/ Φιλόλογος – Υποψήφια Διδάκτωρ Θεατρικών Σπουδών, Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

 

Ο Δόλος στο θέατρο του 18ου και 19ου αιώνα: τι είν’ αυτό που μας ενώνει,  μας χωρίζει, μας πληγώνει;

Ελλάδα Ευαγγέλου/ Δραματουργός – Ερευνήτρια

Βγαίνοντας η Ευρώπη από τον Μεσαίωνα, ανοίγεται στο Διαφωτισμό που φέρνει μαζί του τη φιλοσόφηση των αξιών και την πνευματική αυτονομία. Μέρος της νέας αυτής επαναστατικής βιο-θεώρησης είναι και η αναβίωση του “κλασικού”, όπως εκφράζεται θεματικά (συχνά) μέσα από την Ελληνική και Ρωμαϊκή αρχαιότητα και δομικά μέσω του νεοκλασικόυ μοντέλου. Ο 19ος αιώνας επιφυλάσσει μια νέα τάση, το Ρομαντισμό, που παρασύρει στο κτίσημο ενός νέου λογοτεχνικού οικοδομήματος, γεμάτο παράθυρα στις διαστάσεις του χρόνου, παρελθόν, παρόν και μέλλον.

Η παρέμβαση μου θα παραθέσει τις τάσεις και αντιλήψεις θεατρικών συγγραφέων του 18ου και 19ου αιώνα για το Δόλο, μέσα από θεατρικά έργα λογοτεχνών του Ευρωπαϊκού χώρου (Ζαν Ρασίν, Λόρδου Βύρωνα κ.ά.), αλλά και ελληνοφώνων  (Ιωάννη Καραγεωργιάδη, Ιωάννη Ζαμπέλιου κ.ά.). Τέλος φιλοδοξεί να απαντήσει το ερώτημα ποιά απ’ αυτά τα στοιχεία είναι παρόντα στην αντίληψη του Δόλου στις μέρες μας και πως πληροφορούν την ταυτότητα μας.

ΔΟΛΟΣ;  ΠΟΙΟΣ ΔΟΛΟΣ

Aπόστολος Αποστολίδης/ Prof./Director RECTUS CENTRUM – Διεθνές Κέντρο Έρευνας Θεατρικής Τέχνης & Επιστήμης

Παιχνίδι των Θεών ;

Ταξίδι εξιλέωσης ;

Διαδικασία Εκδίκησης ;

Δικαίωση ;   

Ανάπτυξη του θέματος

Ανοικτός διάλογος με παρευρισκόμενους

«Τρεις φωνές». Πρακτικό σεμινάριο

Λούκας Βαλέβσκι/ μουσικός, σκηνοθέτης – Καλιτεχνικός διευθυντής του Κέντρου Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ

Μια εισαγωγή στα πολυφωνικά τραγούδια, μέσα από τη θεωρία και την πράξη. Κατά τη διάρκεια αυτού του σύντομου σεμιναρίου, θα ταξιδέψουμε στα παραδοσιακά ακούσματα της ευρύτερης λεκάνης της Μεσογείου και, μέσα από την κατάλληλη προετοιμασία του σώματος, θα αναζητήσουμε την φωνή μας, ώστε να μπορούμε να προσεγγίσουμε κάποια παραδοσιακά πολυφωνικά τραγούδια. Το σεμινάριο απευθύνεται σε όσους επιθυμούν να δουλέψουν και να «κατανοήσουν» την φωνή τους.

 

+ 3ο μικρό φεστιβάλ αρχαίου δράματος

Διοργανωτές Κέντρο Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ, Κυπριακό Κέντρο ΙΤΙ, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Καλλιτεχνική διεύθυνση/ Οργάνωση: Έλενα Αγαθοκλέους

Συνεργάτης: Ράνια Ιακώβου

Τεχνική Διεύθυνση: Λούκας Βαλέβσκι

Βοηθός οργάνωσης: Χριστίνα Πετρίδου

Γραφιστικά/ καταγραφή: Μενέλαος Παπαγιώργης

Ευχαριστίες στον Μιχάλη Γεωργίου

ΠΑΛΙΟ ΞΥΔΑΔΙΚΟ, Γενεθλίου Μιτέλλα 34, Λεμεσός

Είσοδος παραστάσεων 5 ευρώ

Συμμετοχή στο σεμινάριο 20 ευρώ

Δωρεάν η είσοδος στις εισηγήσεις και την ημερίδα λήξης

Τηλέφωνο πληροφοριών/ κρατήσεων 99864970

 

 

You May Also Like

Απορρίπτει την δικαστική διεκδίκηση των Γλυπτών η Αθήνα

Τη θέση ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν σκοπεύει να διεκδικήσει δικαστικά την επιστροφή των ...

Τάκης Χατζηγεωργίου: «Κυπριακή Ιστορία»

Στο πλαίσιο του αφιερώματος «ΚΩΣΤΑΣ ΜΟΝΤΗΣ: 90 χρόνια σε 12 μέρες» με αφορμή την ανακήρυξη του ...

CheapArt 2013 | ο Τάσος Στυλιανού μιλά στο «Π»

«Όχι μόνο δεν επηρεάζει η κρίση, αλλά είναι και μια ευκαιρία για πραγματική δημιουργία», ...

Διεθνής Εβδομάδα Ανοικτής Πρόσβασης

Η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου συμμετέχει και φέτος στη Διεθνή Εβδομάδα Ανοικτής Πρόσβασης  με ...

Αρχαία πόλη στο φως, στην περιοχή Χαλά Σουλτάν

Ένα μεγάλων διαστάσεων κτήριο που χρονολογείται γύρω στο 1200 π.Χ. έφερε στο φως η ...

Ξενάγηση στην έκθεση «Τραύμα και Θεραπεία»

Μια ξενάγηση στην ελληνική, αγγλική και ρωσική γλώσσα προσφέρεται την Κυριακή 15 Φεβρουαρίου 2015 ...

X