Κύπριοι εικαστικοί στους Ολυμπιακούς Καλών Τεχνών

Κατερίνα Ατταλίδου, Στέφανος Καράμπαμπας, Μάρλεν Καρλετίδου και Αντρέας Τόμπλιν είναι οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην μεγάλη έκθεση των Ολυμπιακών Καλών Τεχνών 2012 που θα πραγματοποιηθούν τον Αύγουστο στο Λονδίνο.

Πρόκειται για μια πολιτιστική διοργάνωση στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Έπειτα από πρόσκληση του Vincenzo Sanfo, επιμελητή και αντιπροέδρου της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής Τεχνών Λονδίνου 2012, οι καλλιτέχνες ήταν ελεύθεροι να επιλέξουν το θέμα που καλύτερα τους αντιπροσωπεύει, στο πλαίσιο της έκθεσης με τίτλο «The River Thames — The Great Wall — Embrace the World».

Οι Ολυμπιακοί Καλών Τεχνών 2012 θα διεξαχθούν στο Κέντρο Τεχνών Barbican από την 1η μέχρι τις 7 Αυγούστου.

Στηρίζονται από την Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων Λονδίνου, τον Διεθνή Σύνδεσμο Πολιτισμού Κίνας και τον Σύνδεσμο καλλιτεχνών Κίνας. Ο σκοπός αυτής της έκθεσης είναι να εξυψώσει το πνεύμα και να εκθειάσει τα ιδανικά του Ολυμπισμού μέσα από διαφορετικά έργα τέχνης, διαφορετικούς πολιτισμούς και διαφορετικές τεχνοτροπίες. Η έκθεση θα περιλαμβάνει γύρω στα 500 έργα σύγχρονης τέχνης, υψηλής αισθητικής και τεχνικής αρτιότητας, δημιουργίες καλλιτεχνών απ’ όλο τον κόσμο.

 

Τα έργα από την Κύπρο και το σκεπτικό τους

Κατερίνα Ατταλίδου & Στέφανος Καράμπαμπας  

Αρμονία και Ασυναρτησία [Αντίθεση], ζωγραφική σύνθεση τριών όψεων, ακρυλικό σε καμβά και ξύλο και λάδι σε χαρτόνι, 115x120x6 εκ.

Λεπτομέρειες από το -τριπλής όψης- έργο. Ολόκληρο, στην αρχική φωτογραφία, πάνω.

Το έργο μιλά για μια θάλασσα που έχασε τους ανθρώπους της χωρίς όμως να έχει πάψει να κρατά στα κύμματά της τη μνήμη και την πιθανότητα της ζωής.

Μέσα από τη λιτότητά της η εικόνα παράγει μια αρμονική αίσθηση. Πρόκειται για ένα έργο όπου το μάτι μπορεί να ξεκουραστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Το μαυρόασπρο υδάτινο τοπίο καλεί το θεατή προς τη γραμμή του ορίζοντα ταξιδεύοντας τον μέσα από το ελαφρύ αεράκι. Ένα περαστικό πανί φέρει την υποψία της ανθρώπινης παρουσίας. Το χρώμα περιορίζεται εκτός και προσδίδει την αίσθηση του αποχωρισμού. Η μονοχρωμία του τοπίου έχει σχέση με τις παλιές φωτογραφίες, τη μνήμη, τη σύνδεση με όλα όσα αλλάζουν στο χρόνο.

Οι κάθετες γραμμές προσδιορίζουν την ασυνέχεια και προσκαλούν το θεατή να παρατηρήσει την εικόνα από ένα διαφορετικό οπτικό σημείο. Οι δυο ένθετες εικόνες συμπληρώνουν το υδάτινο τοπίο επιτρέποντας μια νέα ανάγνωση του χώρου. Παρουσιάζουν τη ζωή και την ευμάρεια, τη χαρά, κρατώντας όμως παράλληλα μια αίσθηση μυστηρίου. Ο θεατής αντιλαμβάνεται αυτές τις όψεις καθώς κινήται από τη Δύση στην Ανατολή ή και αντίστροφα.

Η χρήση αυτού του απλού ψευδαισθησιακού μέσου και της φωτεινότητας των χρωμάτων επιτρέπει στο θεατή την έκπληξη και την σύνδεση ανάμεσα στο τι υπήρχε, τι είναι τώρα και τι θα ακολουθήσει, επιτρέποντάς του να γίνει μέρος της αφήγησης της εικόνας.

 

Μάρλεν Καρλετίδου

«Κάθετα Ταξίδια ΙΙΙ» 2010,  ακρυλικά & χρώματα για ύφασμα σε βαμβακερό προσχεδιασμένο ύφασμα, 66×190 εκ. 

Τo έργο «Κάθετα Ταξίδια ΙΙΙ» είναι από τη σειρά έργων με γενικό τίτλο «Κάθετα Όνειρα».

 Το έργο πραγματεύεται το ΟΝΕΙΡΟ σαν ιδέα, σαν εμπειρία και σαν προσδοκία. Το όνειρο εικονογραφεί τα ‘κάθετα ταξίδια’ του νου, των συναισθημάτων και της ψυχής, κινούμενο μεταξύ δύο επιπέδων: του συνειδητού και του ασυνείδητου. Ειδωμένο και ζωγραφισμένο μέσα από μια σουρεαλιστική προσέγγιση, το όνειρο απελευθερώνει τη φαντασία μας, εξελίσσει την ανθρώπινη συνείδηση και μπορεί τελικά να μας οδηγήσει σε μια νέα πραγματικότητα…

Σε αυτό το έργο δημιουργείται ένα ιδανικό περιβάλλον για την αρμονική συνύπαρξη ανθρώπου, ζώων και φύσης. Η επανάληψη του μοτίβου του αλόγου που προϋπάρχει στο βαμβακερό ύφασμα, εμπνέει κατά κάποιο τρόπο την σύνθεση, δημιουργώντας ένα φιλικό, υποστηρικτικό περιβάλλον, μια ατμόσφαιρα με θετικές, προστατευτικές και ρέουσες ενέργειες. Το στοιχείο του νερού καθορίζει τη δυναμική διαγώνια της σύνθεσης. Η γυναίκα σε κατακόρυφο τοποθετεί τα χέρια σε δύο άλογα σαν μια γέφυρα που ενώνει δύο κόσμους, ανάμεσα σε ανατολή και δύση. Η κατακόρυφος κίνηση, το αγόρι με τη γάτα, η γυναίκα στα λευκά και ο άντρας στα μαύρα συνθέτουν ένα φανταστικό, αεικίνητο σίγμα «ς», που καθορίζει την άπειρη ενέργεια μέσα στο σύμπαν.

 

Αντρέας Τόμπλιν

«Ενότης: Η αόρατη ροή του Τσι», ακρυλικό σε καμβά, 200×100 εκ.

Σύμφωνα με τον εικαστικό, η δουλειά του εστιάζει στη διερεύνηση υποσυνείδητων κωδικών, ενέργειας και μηνυμάτων τα οποία φανερώνονται μέσα μας και στον κόσμο που μας περιβάλλει.

«Αυτοί οι περίπλοκοι κώδικες σχηματίζουν τις πιο βαθιές μας επιθυμίες, ενέργειες, συναισθήματα, αντιλήψεις και εξέλιξη.
Μας διαμορφώνουν σε αυτό που είμαστε, ως μοναδικές οντότητες και διαμορφώνουν τη συλλογική μας συνείδηση. Αυτό αντικατοπτρίζεται στην οντότητα που ζει και αναπνέει που δεν είναι άλλος παρά ο ποταμός Τάμεσης και το Σινικό Τείχος της Κίνας.

Το ενδιαφέρον μου για τον ποταμό Τάμεση και τo Σινικό Τείχος της Κίνας προέρχεται από τη δύναμη να επικοινωνήσουν σε ένα πνευματικό επίπεδο επιτρέποντάς μας να ερευνήσουμε τα δικά μας συναισθήματα και να παροτρύνουν ιδεαλισμούς μέσα στο περιβάλλον μας. O ποταμός Τάμεσης κατέχει το υγρό στοιχείο και το Σινικό Τείχος της Κίνας, το στοιχείο της γης. Και τα δύο μοιράζονται το ίδιο μοτίβο ροής και οπτικά συνδυάζονται για να γίνουν μία οντότητα το οποίο αγκαλιάζει το Ολυμπιακό πνεύμα της ισορροπίας, ενέργειας και του συνόλου μέσα από αποσυναρμολογημένες στρώσεις χρωμάτων.

Πρόθεσή μου είναι να παρουσιάσω στον θεατή όχι μία οπτική λύση σε μία ιδέα, αλλά να τους προκαλέσω σε ένα οπτικό διάλογο από ερωτήσεις διαμέσου αντιπαράθεσης του γνωστού και του αγνώστου. Με ενδιαφέρει ο θεατής να αποκαλύπτει μία μία τις αφηρημένες στρώσεις μπογιάς και να εμφανίζεται η αρμονία των ανατολικών με τις δυτικές γραφικές φόρμες στο έργο μου, το οποίο αντανακλά μια συλλογική αρμονία και κομμάτια μνήμης του παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος τα οποία θυμίζουν και διερωτούνται για την ίδια μας την ύπαρξη με το αντικείμενο αυτό.

Δουλεύοντας με ιδέες που περικλύζουν την υποσυνείδητη μετάφραση του ποταμού Τάμεση και του Σινικού Τείχους στην Κίνα, μου επιτρέπει να αναπτύξω τη δουλειά μου σε απρόβλεπτες κατευθύνσεις και παρουσιάζει νέες προοπτικές, όχι μόνο μέσω του περιεχόμενου του έργου αλλά και μέσω της οπτικής γλώσσας και εφαρμογής των υλικών τα οποία μου δίνουν καλλιτεχνική ελευθερία και έκφραση. Συνολικά, η Ανατολή συναντά τη Δύση και μαζί γίνονται μια αρμονική δύναμη ενέργειας η οποία σε καθοδηγεί σε ενωμένους ιδεαλισμούς».

* Το σκεπτικό της δημιουργίας των έργων περιλαμβάνεται σε σχετική ανακοίνωση για τη συμμετοχή των εικαστικών στους Ολυμπιακούς Καλών Τεχνών 2012 του Λονδίνου.

You May Also Like

Επιστολή Μίμη Κυθρεώτη για το Θέατρο ΘΟΚ | απαντά στον Πρόδρομο Προδρόμου

Χωρίς να δίνει απαντήσεις για τη θραύση υαλοπινάκων, ο αρχιτέκτονας Μίμης Κυθρεώτης αντέδρασε χθες, ...

Ξεκίνησε ο διάλογος για το Αρχαιολογικό Μουσείο

«Δεν μπορώ να διασφαλίσω ότι τα 40 εκατ. ευρώ θα επιστραφούν για τον σκοπό ...

Απεβίωσε η συγγραφέας Καίτη Οικονόμου

Έχασε τη μάχη με τον καρκίνο η Καίτη Οικονόμου, συγγραφέας και μεταφράστρια στα ελληνικά ...

Michael Messios Symmetry Band στο Windcraft

Tο Michael Messios Symmetry Band επιστρέφει στο Windcraft με νέες αλλά και παλαιότερες συνθέσεις ...

Αγαπημένη των φεστιβάλ η ταινία Loveless Zoritsa

Συνεχείς επιτυχίες σημειώνει στον διεθνή χώρο η ταινία Loveless Zoritsa, μια μαύρη κωμωδία την ...

Σύλληψη 35χρονου για κατοχή αρχαίων αντικειμένων

Για κατοχή μεγάλου αριθμού αρχαίων αντικειμένων συνελήφθη χθες το απόγευμα στην Κόρινθο, ένας 35χρονος ...

X