Κυπριακές ταινίες στην οθόνη

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως

 Ο πρόεδρος της Ένωσης Σκηνοθετών Κύπρου, Μιχάλης Γεωργιάδης, εξηγεί τι φταίει και παίζουν οι κυπριακές ταινίες σε κενή αίθουσα, παραθέτοντας περισσότερους από έναν λόγους

«Πρώτον, δεν είναι της μόδας», λέει με απόλυτη ειλικρίνεια ο Μιχάλης Γεωργιάδης, εξηγώντας γιατί το ετήσιο Φεστιβάλ Κυπρίων Σκηνοθετών της Ένωσης Σκηνοθετών Κύπρου δείχνει ταινίες που μας ενδιαφέρουν και μας αφορούν, αλλά κανένας δεν τις βλέπει.

Και έχει δίκαιο. Η επικοινωνιακή οδός που επέλεγε μέχρι σήμερα το φεστιβάλ για την προώθησή του περιοριζόταν στην παράθεση μίας αφίσας με συρματοπλέγματα, ένα πληγωμένο περιστέρι και την Κύπρο χωρισμένη στα δύο. «Φοβάται το κοινό ότι οι ταινίες των Κυπρίων σκηνοθετών είναι αποκλειστικά και μόνο τα ντοκιμαντέρ που βλέπαμε παλιά στο ΡΙΚ». Κι ας πηγαίναμε οι ‘τολμηροί’ λίγοι στα προηγούμενα φεστιβάλ για να δούμε καταπληκτικά ντοκιμαντέρ. Και την καλτ ταινία «Δολοφονήστε τον Μακάριο»!

Ο Μιχάλης Γεωργιάδης ανέλαβε στο τέλος του 2011 τα καθήκοντά του και διαδέχτηκε στην προεδρία της ΕΣΚ τον Ανδρέα Πάντζη. Μοιάζει αποφασισμένος να φέρει κοινό στο φεστιβάλ για να δει ό,τι καλό έχει να επιδείξει η κυπριακή παραγωγή. Τον χώρο, πάντως, τον πέτυχε: στο θερινό σινεμά Κωνστάντια, βήμα πρώτο που μαρτυρεί την εξωστρέφεια που οφείλει να έχει και η ίδια η ΕΣΚ.

Κατηγορώ

«Δυστυχώς δεν δόθηκε η ευκαιρία να μάθει ο κόσμος την κυπριακή κινηματογραφική παραγωγή, και γι’ αυτό δίνω ευθύνη στο κρατικό κανάλι, το οποίο δεν προβάλλει τις ταινίες Κυπρίων για να ενισχύσει την προσπάθεια. Ας δώσει το ΡΙΚ έναν προϋπολογισμό 20 χιλιάδων ευρώ τον χρόνο και να δημιουργήσει μία ζώνη κυπριακού κινηματογράφου. Και ας μην πουν πως δεν υπάρχει υλικό. Υπάρχει πολύ υλικό, αξιόλογο και βραβευμένο από φεστιβάλ όπως οι Κάννες. Δηλαδή, βραβεύθηκαν δύο ταινίες μικρού μήκους Κυπρίων σκηνοθετών τα τελευταία δέκα χρόνια, κάτι που δεν έγινε ούτε στην Ελλάδα [σ.σ. «Μαυροσκουφίτσα», Γιάννης Γιαπάνης, «Για το όνομα του σπουργιτιού», Κύρος Παπαβασιλείου].
Γίνονται αυτά τα πράγματα και ασχολούνται με το τι κάνει ο Φανιέρος. Αν δεν έχουμε τη βοήθεια του κρατικού καναλιού, αλλά και των ιδιωτικών, τι μπορούμε να κάνουμε; Υπάρχει ευρωπαϊκός κανονισμός σύμφωνα με τον οποίο πρέπει να δίνουν χρήματα για να μπαίνουν συμπαραγωγοί σε ταινίες και αδιαφορούν. Τόσο τα κανάλια όσο και οι βουλευτές και τα υπουργεία. Δεν πιέζει ο ένας τον άλλο. Τα κανάλια δεν θέλουν καν να επενδύσουν σε ταινίες Κυπρίων, θεωρώντας ότι δεν θα έχουν εισοδήματα, αλλά στην Ελλάδα, όπου το Νova και το Mega συμμετέχουν σε συμπαραγωγές, κάνουν ταινίες εμπορικές που φέρνουν λεφτά. Εδώ;». 

Κινηματογραφικός «παράδεισος»

Με ένα διοικητικό συμβούλιο, τριάντα σκηνοθέτες και μία οικονομική βοήθεια από το υπουργείο, δεν μπορεί να γίνει φεστιβάλ κινηματογράφου. “Δεν γίνεται ούτε τέχνη κινηματογράφου”, λέει ο κ. Γεωργιάδης, και απαντά στο ερώτημα που πάντα θέτει προς συζήτηση με άλλους σκηνοθέτες: “Τι είναι το σινεμά, τέχνη ή βιομηχανία;”. Ο ίδιος απαντά: “Και τα δύο”.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΚ, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει προσπάθειες ενημέρωσης των κρατούντων για το ότι ο κινηματογράφος θα μπορούσε να είναι πολύ καλό εισόδημα για την Κύπρο, εάν δοθούν οικονομικά κίνητρα σε παραγωγούς που ψάχνουν νέα τοπία για γυρίσματα. “Η Κύπρος έχει ηλιοφάνεια, δίνεις, λοιπόν, δωρεάν φως, με βουνά, με θάλασσες, με έρημο, με φοινικιές, με σύγχρονες πόλεις, είναι δίπλα η Αφρική, η Αίγυπτος, η Ελλάδα. Η Κύπρος θα μπορούσε να είναι το κέντρο ενός παραγωγού που διαθέτει 50 εκατομμύρια για να κάνει μία ταινία, αλλά πάει στη Μάλτα. Γιατί στη Μάλτα; Γιατί 5-6 άνθρωποι έδωσαν φορολογικά κίνητρα στους παραγωγούς, γιατί θα έρθουν και θα φέρουν τριάντα εκατομμύρια σε ένα εξάμηνο. Θα δουλέψει κόσμος και από την Κύπρο: από ράφτες, πογιατζήδες και ταξιτζήδες, μέχρι βοηθοί σκηνογράφοι, οπερατέρ, τεχνικοί κλπ.
Αν δεν υπάρξει βιομηχανία, ο κυπριακός κινηματογράφος δεν θα ξεφύγει από τη μικρότητά του».  

Δυσλειτουργική ΕΣΚ

Η ΕΣΚ μετρά 25 χρόνια υπολειτουργίας, εξαιτίας της ασυνεννοησίας και του πείσματος της κοινότητας των σκηνοθετών.
«Θυμάμαι πολύ καλά τη συζήτηση μεταξύ των ‘γνωστών’ τότε σκηνοθετών για το ποιοι δικαιούνται να είναι μέλη της Ένωσης. Και κάποιος κάποτε είπε πως ‘το ότι κάνει κάποιος μία μεγάλου μήκους ταινία, δεν σημαίνει ότι μπορεί να είναι μέλος της Ένωσης. Πρέπει να έχει σχέση και το πόσα εισιτήρια έκοψε’. Αυτό ελέχθη. Τότε έκοψε εισιτήρια μόνο εκείνος. Ήθελε, λοιπόν, να είναι μόνος του στην Ένωση Σκηνοθετών; Αυτή η νοοτροπία, σιγά σιγά έφυγε. Και τα τελευταία χρόνια έγιναν δεκτοί όχι μόνο οι μικρομηκάδες, που δεν τους ήθελαν λες και είναι δεύτερης τάξεως σκηνοθέτες, αλλά και οι σκηνοθέτες της τηλεόρασης. Παρόλα αυτά, επειδή υπήρχε το κακό παρελθόν, ο καθένας που έμπαινε πρόεδρος της Ένωσης προωθούσε τα δικά του συμφέροντα, δεν είχαν λόγο να έρχονται. ‘Να μπαίνετε πρόεδροι για να παίρνετε λεφτά από τη ΣΕΚΙΝ;’, ελεγαν. Και είχαν δίκαιο. Και έχουν δίκαιο».

Ανάγκη για εξωστρέφεια

Ξεκινώντας από τις προηγούμενες δύο θητείες του Ανδρέα Πάντζη στην προεδρία της ΕΣΚ, η Ένωση έδειξε έμπρακτα πως θέλει την επικοινωνία με το κοινό. Έτσι είδαμε μία σειρά από σεμινάρια και διαλέξεις ανοιχτά στο κοινό, από τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, τον Παντελή Βούλγαρη, τον Γιώργο Φρέντζο.

«Τα σεμινάρια έχουν μεγάλη επιτυχία. Το παράπονό μου, όμως, είναι ότι οι περισσότεροι που έρχονται δεν είναι μέλη μας, αλλά άνθρωποι που έχουν ένα γενικότερο ενδιαφέρον στον κινηματογράφο. Και δεν βλέπω ούτε καν τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου. Δεν μπορούμε να κάνουμε προσπάθεια, να ξοδεύουμε λεφτά για να φέρουμε τον Βούλγαρη, που δεν είναι τυχαίος, και να μην παρευρισκόμαστε εμείς οι ίδιοι. Δεν μπορούμε να φέρνουμε τον Αγγελόπουλο για παρουσίαση τριών ωρών και στο ακροατήριο να υπάρχουν μόνο 15 άτομα. Και επειδή ήταν άνθρωπος που δεν κρυβόταν ο Αγγελόπουλος, το έδειξε ανοιχτά: είπε πως ήταν πολύ απογοητευμένος. ‘Αν ήμουν στο Τόκιο και στην Αμερική, δεν θα υπήρχε χώρος να μπει μέσα περισσότερος κόσμος’, είπε».

Το φεστιβάλ

Η φετινή διοργάνωση του φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί στο Θερινό Σινεμά Κωνστάντια από τις 27 μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου. Τις δύο πρώτες χρονιές η θεματική του φεστιβάλ ήταν η εισβολή, το πραξικόπημα και το Κυπριακό. Και εν μέρει αυτό ήταν λογικό, καθώς βοηθούσε και ως εισαγωγή στην κυπριακή κινηματογραφική παραγωγή.

Φέτος θα προβληθούν ταινίες παλαιότερων, αλλά και νεότερων σκηνοθετών, όπως η πιο πρόσφατη ταινία του Ιωακείμ Μυλωνά, «Οιδίποδας», ένα φιλμ νουάρ και κινούμενα σχέδια μαζί, οι μικρού μήκους ταινίες «Οδηγίες Χρήσεως» του Κωνσταντίνου Γιαλλουρίδη, «Διάδρομοι» του Μιχάλη Γεωργιάδη, «11:50» του Στέλιου Κωνσταντίνου, η ταινία «Μικρό έγκλημα» του Χρίστου Γεωργίου και άλλες, που θα ανακοινωθούν τις επόμενες μέρες.

Η πρώτη μέρα του φεστιβάλ θα είναι αφιερωμένη στον δημιουργό ντοκιμαντέρ Πασχάλη Παπαπέτρου, οπότε θα προβληθούν οι ταινίες του «Σουβλάκια Σιεφταλιά» και «Ο τελευταίος μαντηλάρης της Κύπρου».

Το φεστιβάλ θα ολοκληρωθεί στις 30 Σεπτεμβρίου με τις ταινίες του Αντρέα Κωνσταντινίδη «Φυγή» [1964], «Στους αφανείς του μόχθου» [1992] και «Ακάμας» [1988]. Ο Αντρέας Κωνσταντινίδης θα τιμηθεί για το σύνολο του έργου του.

Στα γυρίσματα της ταινίας του Ιωακείμ Μυλωνά «Οιδίπους», ενός φιλμ νουάρ στο οποίο πρωταγωνιστεί ο Γιάννης Στάνκογλου.

+ Το πλήρες πρόγραμμα του φεστιβάλ θα ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες.

ΑΡΧΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Η φετινή διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί στο Θερινό Σινεμά Κωνστάντια, όπως έχει επιλέξει ο φετινός πρόεδρος της ΕΣΚ, Μιχάλης Γεωργιάδης. [©ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ]

You May Also Like

Alexi Lambros David:Ο Νεοϋρκέζος-Λευκωσιάτης μουσικός της τζαζ στον Φέγγαρο

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως Ο Alexi David επιστρέφει στην Κύπρο ύστερα από έξι χρόνια ...

Μίμης Σοφοκλέους: Γιατί οι Λεμεσιανοί είναι «έξω καρδιά»

Γιατί οι αποβάθρες επηρέασαν τη Λεμεσό και την υπόλοιπη Κύπρο; Κι ακόμη ένας γυμναστικός ...

Χρίστος Ζάνος: «Το θέατρο πρέπει να είναι διαρκή, επαναλαμβανόμενα χαστούκια»

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως, Με το ανέβασμα του πιο πρόσφατου θεατρικού έργου του, ο ...

Τζίμης Πανούσης

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως, 5.6.2011 Δεν έχω, για να πω την αλήθεια, ούτε ομάδα, ...

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΚΥΠΡΑΙΟΣ : Δεν γνωρίζουμε την Ιστορία μας

Συνέντευξη στη Χρύστα Ντζάνη Ο εκδότης του οίκου Διόπτρα πέρασε στην άλλη όχθη και ...

Pip Utton/Ο Αδόλφος εντός

Συνέντευξη Χριστίνα Λάμπρου, φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου,  8.5.2011 O Χίτλερ συναντά το μάρκετινγκ, τον Μπιλ ...

X