Άλκης Κρητικός : “Η ζωή είναι μικρή και γεμάτη απροσδόκητες στροφές”

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως

Με τη συμμετοχή του στην ταινία For Your Eyes Only [1981] της σειράς Τζέιμς Μποντ να μονοπωλεί το ενδιαφέρον στα τοπικά ΜΜΕ, ο Άλκης Κρητικός είναι πολύ περισσότερα απ’ αυτήν: είναι σκηνοθέτης, ηθοποιός, σκηνογράφος, διδάσκει θέατρο εκεί που χτυπά η καρδιά της θεατρικής τέχνης, στο Λονδίνο. Τα τελευταία χρόνια επιστρέφει όλο και πιο συχνά στην Κύπρο. “Μεγαλώνοντας, θέλουμε να πάμε πίσω στις ρίζες μας, έτσι δεν είναι;”

Από την κεντρική λεωφόρο Μακαρίου της Λεμεσού, που κάποτε “ήταν απόκεντρο”, ο Άλκης Κρητικός ταξίδευε μικρός με τον πατέρα του σε ολόκληρη την Κύπρο. Εκδρομές. “Θυμάμαι όλα τα χωριά, τον Απόστολο Αντρέα, την Κερύνεια”. Έφυγε από την Κύπρο στα 17 του χρόνια, το 1964. Βρέθηκε να σπουδάζει ηλεκτρονικός μηχανικός στο Λονδίνο αλλά πάντα ήθελε να γίνει ηθοποιός. Μπήκε στη θεατρική ομάδα του Πολυτεχνείου και, όταν τον είδαν, του είπαν πως θα έπρεπε να σπουδάσει στη δραματική σχολή. Αυτό ήταν.
Το 1973 εργάστηκε στο Royal Court Theatre, δίπλα στους Στίβεν Φρίαρς, Άθολ Φούγκαρντ και άλλους, οι οποίοι τότε πειραματίζονταν στο θεατρικό Λονδίνο. “Όλη μου η εμπειρία στη σκηνοθεσία προέρχεται απ’ εκεί”, λέει.
Σήμερα σκηνοθετεί και συμμετέχει ως ηθοποιός σε θεατρικές παραστάσεις: “Συνήθως κάνω κλασικά έργα, από τη Δεσποινίδα Τζούλη μέχρι Τένεσι Ουίλιαμς, όμως πρόσφατα σκηνοθέτησα μια μουσική παράσταση”. Ως ηθοποιό τον είδαμε πρόσφατα στην παράσταση A Slight Risk, που παρουσίασε ο Πάρις Ερωτοκρίτου και η Fresh Target Theatre Ensemble, στο πλαίσιο του διεθνούς Φεστιβάλ Κύπρια.

Ο Άλκης Κρητικός μιλά στο “Π” για τις μυρωδιές και τους τόπους που του λείπουν από την Κύπρο, την οποία θυμάται ακριβώς όπως άφησε όταν έφυγε για το -κρύο- Λονδίνο.

Πολυμήχανος

Το 1981, ο Άλκης Κρητικός βρέθηκε στα γυρίσματα της ταινίας “For Your Eyes Only”, στην Κέρκυρα [Τζέιμς Μποντ ήταν τότε ο Ρότζερ Μουρ και παραγωγός ο θρυλικός Άλμπερτ Μπρόκολι]. Έπειτα επέστρεψε στο Λονδίνο, γιατί “δεν μπορώ να κάνω ένα πράγμα. Είμαι ηθοποιός, σκηνοθέτης, δίδαξα σε δραματικές σχολές, κάνω σκηνογραφία. Εκεί που νιώθω περισσότερη σιγουριά είναι ως σκηνοθέτης. Αλλά το ζήτημα πάντα είναι ό,τι κάνεις στη ζωή σου να το χαίρεσαι. Αν δεν σου αρέσει, να μην το κάνεις. Αυτή είναι η φιλοσοφία μου”.
Το σημαντικότερο έργο της καριέρας του είναι το “Σπίτι των Πνευμάτων” της Ιζαμπέλ Αλιέντε. Για επτά ώρες και 45 λεπτά ήταν πάνω στη σκηνή κρατώντας τον ρόλο του Εστέμπαν Τρουέμπα. Η παράσταση ανέβηκε σε διασκευή που υπέγραφαν από κοινού ο σκηνοθέτης της παράστασης και η ίδια η Ιζαμπέλ Αλιέντε. Έτσι γνώρισε ο Άλκης Κρητικός τη Χιλιανή συγγραφέα. “Είμαι τυχερός τελικά. Ήταν μια πολύ σημαντική προσωπικότητα και ένας υπέροχος χαρακτήρας”.
Από το έργο της, ο Α. Κρητικός θυμάται μια φράση που “δεν θα ξεχάσω ποτέ”: “Η ζωή είναι μικρή και γεμάτη απροσδόκητες στροφές. Αυτό το κρατώ μέχρι να πεθάνω. Δεν ξέρεις πού θα σε πάρει η ζωή. Κάθε μέρα είναι διαφορετική”. Ο ίδιος σκηνοθέτης κάλεσε πρόσφατα τον Α. Κρητικό στο Παρίσι για μια παραγωγή με ένα έργο του Αντόνιο Σκαρμέτα, το Ardiente Paciencia [σ.σ. Φλογερή Υπομονή] πάνω στο οποίο βασίστηκε και η ταινία “Ο Ταχυδρόμος”. Αυτή η παραγωγή θα μεταφερθεί στο Λονδίνο στις αρχές του 2013, με τον Α. Κρητικό να κρατά τον ρόλο του Χιλιανού κομουνιστή ποιητή Πάμπλο Νερούδα.

Η συνεργασία με τον Π. Ερωτοκρίτου

“Τον συμπάθησα με την πρώτη ματιά. Μου άρεσε το πάθος του, η ενέργειά του”, λέει για τον νεαρό σκηνοθέτη Πάρι Ερωτοκρίτου ο Α. Κρητικός. Μαζί συνεργάστηκαν στην παράσταση A Slight Risk, που είδαμε στις αρχές Οκτωβρίου στο Φεστιβάλ Κύπρια. “Όταν γνωριστήκαμε, μου είπε να συνεργαστούμε στη ‘Νέα Τάξη Πραγμάτων’. Δεν ήθελα όμως να αφήσω τις υποχρεώσεις μου τότε. Πήγα και είδα την παράσταση. Μου άρεσε πάρα πολύ. Ήθελα λοιπόν κάποια στιγμή να συνεργαστούμε, όπως και έγινε στο A Slight Risk. Γιατί μου άρεσε o Πάρις ως άνθρωπος, μου άρεσε το έργο, η ιδέα, ο τρόπος που το παρουσίασε. Είναι πολύ αφοσιωμένος. Και πράγματι, παίρνει ρίσκο. Το ωραίο του επαγγέλματός μας είναι το ρίσκο”.

 Η Κύπρος

Μπορεί να ζει στο εξωτερικό, ωστόσο ο Άλκης Κρητικός κρατά επαφή με την Κύπρο. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, θέλει να έρχεται συχνά. Πώς βλέπει, με τα μάτια ενός Κύπριου που ζει στο εξωτερικό, τον σύγχρονο πολιτισμό της χώρας κάθε φορά που επιστρέφει; “Εξελίσσεται συνεχώς. Σε σχέση με το μέγεθός μας, έχουμε πολύ ταλέντο! Οι Κύπριοι, να ξέρεις, είναι ταλαντούχοι. Και βλέπω να υπάρχει δίψα γενικά για τέχνη, σε όλους τους τομείς. Υπάρχει ένας αναβρασμός που με ευχαριστεί. Βλέπω μεγάλη αφοσίωση. Όμως χρειάζεται οικονομική υποστήριξη για όλους όσοι έχουν καλές ιδέες στο θέατρο, τον κινηματογράφο, σε κάθε είδος τέχνης.
Όπως οι αθλητές μας. Γιατί νομίζετε ότι οι αθλητές στην Αμερική, στην Αγγλία και αλλού επιτυγχάνουν; Δεν είναι τυχαίο. Έχουν οικονομική στήριξη. Ξέρετε τι σημαίνει ένας αθλητής να μπορεί να πετύχει;Αυτό χρειαζόμαστε. Στην Αγγλία δεν έχουμε μόνο ιδιωτική χρηματοδότηση για τις τέχνες. Έχουμε το The Arts Council και πολλά άλλα. Στη Γαλλία ακόμη περισσότερα. Πολύ λίγοι ηθοποιοί στη Γαλλία δεν δουλεύουν. Και το βλέπουμε στο παίξιμό τους. Είναι πολύ ήρεμοι, πολύ χαλαροί. Γιατί δεν νιώθουν ανασφάλεια”.
Έχει στο μυαλό του την Κύπρο ακριβώς όπως την άφησε.
“Στην Κύπρο παίρνουμε για δεδομένο τον ήλιο, τα ελιόδεντρα. Όταν επιστρέψω στην Αγγλία, θα τα πεθυμήσω”. Γιατί δεν επιστρέφει; “Δεν το αποκλείω. Μεγαλώνουμε και θέλουμε να πάμε πίσω στις ρίζες μας. Εδώ μέσα παιδεύτηκα. Από τη μια έχεις πολλές ευκαιρίες καριέρας, από την άλλη χάνεις την πατρίδα σου, την οικογένεια, τους φίλους σου, τη γλώσσα σου. Τη μυρωδιά που μυρίζεσαι μόλις κατέβεις από το αεροπλάνο. Μυρίζει, αλήθεια! Το καλοκαίρι, έρχεται όλη η ζέστη στα μούτρα. Τον χειμώνα, είναι η μυρωδιά από το χώμα μετά τη βροχή. Βέβαια άλλαξε ο κόσμος, μεγάλωσαν οι πόλεις. Άλλαξε η συμπεριφορά των ανθρώπων, χάθηκε η ωραία αίσθηση της υπαίθρου. Ξέρετε, όταν συγκεντρωθώ, μπορώ να φέρω έντονες τις εικόνες στα αμπέλια όταν ήμουν μικρός και πηγαίναμε με τον πατέρα μου. Μπορώ να μυριστώ τα αρώματα, είναι απίστευτο. Και είμαι ευγνώμων γι’ αυτό”.
Για τα πολιτικά, δεν έχει άποψη. Κι ας επιλέγει τη συμμετοχή του σε έργα με πολιτική χροιά [δες “Ακάμας” του Πανίκου Χρυσάνθου, “Κόκκινη Πέμπτη” του Χρίστου Σιοπαχά, ακόμη και το “Ρίσκο” όπου ο χαρακτήρας του ως άλλος… Λιλλήκας λέει “να τα κλείσουν τα οδοφράγματα, δεν έπρεπε να τα ανοίξουν εξ αρχής”.

Δεν αρέσκεται να συζητά πολιτικά θέματα. Του αρκεί αυτό: “Θα προτιμούσα να μην υπάρχουν σύνορα, να γίνει μια Κύπρος και να λεγόμαστε Κύπριοι, ασχέτως αν είμαστε Έλληνες ή Τούρκοι. Στην Αγγλία, για παράδειγμα, είναι τόσο ανάμεικτος ο κόσμος. Ινδοί, Αφρικανοί, Πολωνοί, ό,τι φανταστείτε. Εγώ είμαι Κύπριος αλλά έχω βρετανική υπηκοότητα. Δεν καταλαβαίνω αυτό το ‘Αγγλοκύπριος’. Γεννήθηκα στην Κύπρο, είμαι Κυπραίος”.

+ Ο Άλκης Κρητικός συμμετέχει στην ταινία Dogs, Cats and Rats, του Ανδριανού Γεωργαντά, με θέμα την οικονομική και κοινωνική κρίση στην Ελλάδα, η οποία θα προβληθεί την Κυριακή 21 Οκτωβρίου στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κύπρου, στο Σινέ Στούντιο. Συμμετείχε επίσης στη θεατρική παράσταση της ομάδας Fresh Target Theatre Ensemble με τίτλο A Slight Risk, η οποία ενδέχεται να ανέβει ξανά, γι’ αυτό έχετε κεραίες ανεβασμένες.

  • Show Comments

You May Also Like

Γροθιά στο θέατρο της αοριστολογίας

Συνέντευξη στον Λουκιανό Λυρίτσα | Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου Ο σκηνοθέτης Χρίστος Ζάνος μιλά στο ...

Performance Art: “Εδώ και τώρα”

Συνέντευξη στην Χριστίνα Λάμπρου / Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου “Το performance art έχει τη δύναμη ...

ΠΟΛΥΣ ΠΕΣΛΙΚΑΣ : Studies for a painting

Συνέντευξη στη Χριστίνα Λάμπρου/φωτογραφία : Ελένη Παπαδοπούλου “…μια γραμμή που σβήνει, μια κηλίδα μπογιάς, ...

ΤΑΚΗΣ ΤΖΑΜΑΡΓΙΑΣ : «Το τρίτο στεφάνι» στη σκηνή του ΘΟΚ

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου «Δεν ήταν έτσι γραμμένη η λογοτεχνία ...

Πάρις Ερωτοκρίτου: Zούμε ακόμα στον Μεσαίωνα;

Μέσα από μια σειρά προτάσεων με έργα του Σαίξπηρ, ο Πάρις Ερωτοκρίτου επέλεξε τον ...

Χρίστος Χατζήπαπας: Οι άνθρωποι των γραμμάτων πρέπει να έχουν το βλέμμα στραμμένο προς τα έξω

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Απρίλιος 2013 Τριάντα τέσσερα χρόνια μετά την τελευταία του ...

X