Έτοιμοι για το Λούβρο, ακολουθούν οι Βρυξέλλες

Με εκθέματα που δεν έχουν βγει ποτέ προηγουμένως από την Κύπρο εγκαινιάζεται στις 26 Οκτωβρίου στο Λούβρο η σημαντική έκθεση «Η Κύπρος μεταξύ Βυζαντίου και Δύσης, 4ος – 16ος αιώνας».

Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 6 το απόγευμα στην πτέρυγα Richelieu του Λούβρου, στην παρουσία του Προέδρου Χριστόφια και άλλων αξιωματούχων από την Κύπρο και την Ευρώπη.

Τέσσερις μέρες αργότερα, εγκαινιάζεται η -μεγαλύτερη σε έκταση- έκθεση «Αρχαία Κύπρος: πολιτισμοί σε διάλογο», στα Μουσεία Τέχνης και Ιστορίας των Βρυξελλών.

Στο Λούβρο

«Η έκθεση περιλαμβάνει σημαντικά αντικείμενα από την Παλαιοχριστιανική περίοδο μέχρι το τέλος της Eνετικής από πολλά μουσεία της Κύπρου και της Γαλλίας», αναφέρει μεταξύ άλλων στο «Π» η έφορος Μουσείων του τμήματος Αρχαιοτήτων Δέσπω Πηλείδου.

Ήδη η διευθύντρια του τμήματος Μαρία Χατζηκωστή και η αρμόδια για την έκθεση στο Λούβρο Φρύνη Χατζηχριστοφή βρίσκονται στο Παρίσι για το στήσιμο της έκθεσης, η οποία παρουσιάζει εκθέματα που βγαίνουν για πρώτη φορά εκτός Κύπρου.

Μεταξύ αυτών, οι μεσαιωνικές ταφόπλακες από το Κάστρο της Λάρνακας και πολλά άλλα εκθέματα που τεκμηριώνουν την κουλτούρα της Κύπρου από τον 4ο αιώνα μ. Χ, όταν ιδρύθηκε η Κωνσταντινούπολη και θριάμβευσε ο χριστιανισμός σε ολόκληρη τη ρωμαϊκή επικράτεια, μέχρι την οθωμανική κατάκτηση του νησιού το 1571.

«Η έκθεση ανιχνεύει την αρχιτεκτονική, τη θρησκεία, τις επιδράσεις στην κουλτούρα της από τη Δύση περισσότερο, αλλά και από την Ανατολή», σημειώνει η κ. Πηλείδου.

Τα εκθέματα της έκθεσης «Η Κύπρος μεταξύ Βυζαντίου και Δύσης, 4ος – 16ος αι.» προέρχονται από όλα τα αρχαιολογικά μουσεία της χώρας, από τα μουσεία της Εκκλησίας, όπως το Βυζαντινό και το Μουσείο του Κύκκου, από τη συλλογή των Μουσείων του Παγκυπρίου Γυμνασίου και αλλού. Εκθέματα συγκεντρώνονται στο Λούβρο για την εν λόγω έκθεση και από άλλα μουσεία στη Γαλλία.

Στις Βρυξέλλες

Χωρίς να συγκεντρώνουν την αίγλη του Λούβρου, ωστόσο τα Βασιλικά Μουσεία Τέχνης και Ιστορίας στις Βρυξέλλες (Musees Royaux d’Art et d’Histoire) είναι εξαιρετικά σημαντικά και φιλοξενούν από τις 30 Οκτωβρίου μία εξίσου εντυπωσιακή έκθεση αρχαιοτήτων για την Κύπρο, «ίσως και σημαντικότερη από του Λούβρου», όπως χαρακτηριστικά λέει η κ. Πηλείδου.

Σ’ αυτή την έκθεση, η οποία φέρει τον τίτλο «Αρχαία Κύπρος: πολιτισμοί σε διάλογο», παρουσιάζονται μοναδικά αντικείμενα από παλαιότερες αλλά και νέες ανασκαφές που καταδεικνύουν τις επιδράσεις των πολιτισμών από και προς την Κύπρο, από την προϊστορική περίοδο μέχρι το τέλος της Ρωμαϊκής περιόδου. Όπως επισημαίνει η έφορος, «ουσιαστικά η έκθεση στο Λούβρο και αυτή στις Βρυξέλλες αλληλοσυμπληρώνονται χρονικά».

Πολλά από τα εκθέματα ταξιδεύουν στην καρδιά της Ευρώπης από διάφορα μουσεία του Βελγίου, από το Βρετανικό Μουσείο, από το Μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης και βεβαίως από την Κύπρο: και πάλι από όλα τα αρχαιολογικά μουσεία, από το Μουσείο Πιερίδη και αλλού.

Για την έκθεση θα εκδοθεί κατάλογος στη γαλλική, ολλανδική και αγγλική γλώσσα, ενώ, εκτός από τα εκθέματα, θα προβληθούν μια σειρά από ταινίες που δημιουργήθηκαν πρόσφατα και στις οποίες παρουσιάζονται η αρχή της δημιουργίας του νησιού, η ανασκαφή στον Μαζωτό και η επεξεργασία του χαλκού.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει στο πλαίσιο της έκθεσης η παρουσίαση του τρόπου εξέλιξης της αρχαιολογίας: όπως εξηγεί η κ. Πηλείδου, το κομμάτι αυτό θα εξηγεί την αλλαγή νοοτροπίας ως προς την αφαίρεση αντικειμένων από το σύνολό τους: για παράδειγμα, γιατί υπάρχουν συλλογές κυπριακές στα βελγικά μουσεία και πώς εξελίχθηκε ώστε να μην επιτρέπεται αυτό πλέον;

Τα εγκαίνια της εν λόγω έκθεσης θα τελούσε ο υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων, ωστόσο μάλλον στη θέση του θα παρευρεθεί ο υπουργός Άμυνας Δημήτρης Ηλιάδης.

 

Camille Enlart: Ένας Γάλλος στην Κύπρο

Στο πλαίσιο της έκθεσης «Η Κύπρος μεταξύ Βυζαντίου και Δύσης» στο παριζιάνικο Λούβρο, το τμήμα γλυπτικής του μουσείου ρίχνει φως στον ρόλο ενός Γάλλου στην Κύπρο, του Καμίλ Ανλάρ.

Αναφέρεται σε σχετικό σημείωμα του μουσείου:

«Στη διάρκεια του 19ου αιώνα, μία σειρά από Γάλλους περιηγητές συνέβαλαν τα μέγιστα στην επανανακάλυψη της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά έργα της μεσαιωνικής περιόδου, καθώς η χώρα διατηρούσε στενούς δεσμούς με τη Γαλλία. Αναμφίβολα, όμως, ο Καμίλ Aνλάρ (1862 -1927) έπαιξε τον σημαντικότερο ρόλο.

Κατά την παραμονή του στο νησί, κατάφερε να εξερευνήσει αμέτρητους αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία και εξέδωσε το 1899 μία σύνοψη της τέχνης της Αναγέννησης στην Κύπρο, η οποία παραμένει ανεκτίμητη μέχρι σήμερα.

Κληροδότησε αργότερα σε γαλλικά ινστιτούτα τα έργα από τις έρευνές του στην Κύπρο, όπως επίσης μία σειρά από σχέδια και φωτογραφίες που τράβηξε στη διάρκεια των ταξιδιών του στο νησί».

ΠΗΓΗ: ΠΑΡΑΘΥΡΟ | ΠΟΛΙΤΗΣ

 

  • Show Comments

You May Also Like

«Πέτρα και θάλασσα»: ο Πλάτων Ριβέλλης ψάχνει φωτογράφους

Στην Κύπρο θα βρίσκεται ο επιμελητής της έκθεσης φωτογραφίας «Πέτρα και θάλασσα», Πλάτων Ριβέλλης, ...

Το Μουντιάλ… της μεγάλης οθόνης

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου, το οποίο σηκώνει αυλαία ...

Ο Δάκης Ιωάννου στους διεθνείς παίκτες της σύγχρονης τέχνης

Ο Κύπριος επιχειρηματίας Δάκης Ιωάννου συγκαταλέγεται -για ακόμη μια φορά- στη λίστα με τους ...

Η ορχήστρα είναι η πόλη : To πάρκο της μουσικής

ΑΛΛΑΓΗ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ «ΤΟ ΠΑΡΚΟ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ 2» Λόγω καιρικών συνθηκών, το Φεστιβάλ «ΤΟ ...

Όσκαρ | Εικόνες μπροστά και πίσω από τις κάμερες

Ξεχωρίσαμε μια σειρά από φωτογραφίες του Reuters από την τελετή απονομής των φετινών βραβείων ...

Ρεπερτόριο ΘΟΚ για τη σεζόν 2016-2017

  Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου ανακοίνωσε το ρεπερτόριό του για τη θεατρική περίοδο 2016-2017, ...

X