Η αμερικανική προεκλογική εκστρατεία στην τέχνη

Λίγο πριν τις εκλογές της 6ης Νοεμβρίου στην Αμερική, μια σειρά εκθέσεων στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει τις βαθιές πτυχές της προεκλογικής καμπάνιας και τη διαπλοκή πολιτικής, μίντια και χρήματος.

Ο ενθουσιασμός που συνόδευσε πριν από τέσσερα χρόνια την προεκλογική καμπάνια του αμερικανού Προέδρου Μπαράκ Ομπάμα, αποτυπώθηκε σε εκατοντάδες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και δράσεις, η πλέον εμβληματική εκ των οποίων ήταν η διάσημη αφίσα του Shepard Fairey με το πρόσωπο του Μπαράκ Ομπάμα πάνω από τη λέξη «Hope» [«Ελπίδα»].

Εκείνες οι ημέρες «ελπίδας και προοπτικής» μοιάζουν μακρινές στη σύγχρονη συγκυρία της οικονομικής ύφεσης που μαστίζει και τις ΗΠΑ, παρ’ όλα αυτά, λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές της 6ης Νοεμβρίου, μια σειρά εκθέσεων που γίνονται στη Νέα Υόρκη εστιάζει στην προεκλογική διαδικασία αλλά και την ευμετάβλητη ψυχολογία των ψηφοφόρων.

Ποια είναι η φύση αυτού που αποκαλούμε εκλογικό σώμα; Αυτή είναι η αφετηρία της έκθεσης «We the people» («Εμείς ο λαός») που διοργανώνει το Ιδρυμα Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ [πρόκειται για τον πρωτοπόρο καλλιτέχνη της ποπ αρτ που πέθανε το 2008 στα 83 του] σ’ έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο Τσέλσι του Μανχάταν.

Η έκθεση περιλαμβάνει εξήντα έργα που διανύουν μια χρονική περίοδο ογδόντα ετών – από τη Μεγάλη Υφεση του 1930 ώς τις ημέρες μας – κι ένα ευρύ φάσμα δημιουργών, από τον Νόρμαν Ρόκγουελ ώς τον Ρίτσαρντ Φίλιπς που φιλοτέχνησε πριν από λίγους μήνες ένα τεράστιο πορτρέτο του Μιτ Ρόμνεϊ. Σύμφωνα με τη διευθύντρια του Ιδρύματος, «ο κεντρικός άξονας της έκθεσης είναι οι τρόποι με τους οποίους η τέχνη εξερευνά τα κρίσιμα ζητήματα του καιρού μας και τον ρόλο των μίντια στη σύσταση της συλλογικής ταυτότητας».

 Νόρμαν Ρόκγουελ, «Το δικαίωμα του να μην θέλω», από τη σειρά «Τέσσερις ελευθερίες», 1943

 

Πολιτική διαφήμιση

Το πρότζεκτ με τίτλο «Πολιτική διαφήμιση», μια συνεργασία του Καταλανού καλλιτέχνη και θεωρητικού Αντόνιο Μουντάδας και του Αμερικανού συναδέλφου του Μάρσαλ Ρις, κάνει σ’ αυτές τις εκλογές την όγδοη «παρεμβατική» εμφάνισή του στην προεκλογική διαδικασία.

Από τις εκλογές του 1984 και κάθε τέσσερα χρόνια, οι δύο δημιουργοί παρουσιάζουν μια ανθολογία προεκλογικών εκδηλώσεων, λόγων και διαφημιστικών κλιπ, συνθέτοντας ένα κολάζ που φιλοδοξεί να παρουσιάσει τον τρόπο με τον οποίο οι διαφημιστικές καμπάνιες και οι τεχνικές του μάρκετινγκ εμπλέκονται στον ιστό της πολιτικής στρατηγικής των δύο αντίπαλων κομμάτων. Το τελευταίο «επεισόδιο» της σειράς θα προβληθεί την 1η Νοεμβρίου στο New School της Νέας Υόρκης – με παράλληλες προβολές στην Ουάσιγκτον, την Αριζόνα και το Μαϊάμι – και σύμφωνα με τους δημιουργούς του εστιάζει στον ρόλο των χορηγών που στηρίζουν τον εκλογικό αγώνα του Ομπάμα και του Ρόμνεϊ αντίστοιχα.

 

Antonio Muntadas & Marshall Reese, «Political Advertisement VII [1952-2008]», 2008

Η εγκατάσταση «Your Land / My Land, Election ’12», από την άλλη, του Τζόναθαν Χόροβιτζ, που παρουσιάζεται σε επτά μουσεία συγχρόνως, εστιάζει στην όλο και πιο έντονα διχαστική ρητορική των δύο κομμάτων: πρόκειται για μια αίθουσα χωρισμένη στα δύο, με κόκκινο (Ρεπουμπλικανοί) και γαλάζιο (Δημοκρατικοί) χαλί, και τα δύο πορτρέτα των υποψηφίων να βρίσκονται αντίστοιχα στο ταβάνι (Ομπάμα) και στο πάτωμα (Ρόμνεϊ), θέσεις που μπορεί να αντιστραφούν τη νύχτα των εκλογών.

Jonathan Horowitz, «Your land / My land, Election ’12», 2012

Στο έργο του καλλιτέχνη Κέισι Τζεξ Σμιθ, από την άλλη , οι δύο «μονομάχοι» αναμετρώνται κυριολεκτικά σε μια παράξενη εκδοχή του παιχνιδιού Dungeons & Dragons.

Casey Jex Smith, «Barack Obama as King Belian Shipsale and Mitt Romney as Lord Spelldyal», 2012

Μπορεί κάποιος να θεωρήσει «περιθωριακές» κάποιες από τις παραπάνω εκδηλώσεις και οπωσδήποτε περιφερειακές στην ατζέντα των επερχόμενων εκλογών, η τέχνη όμως είναι από τα ζητήματα που αποτέλεσαν αιτία αντιπαράθεσης, ειδικά μετά τη δήλωση του Μιτ Ρόμνεϊ  τον περασμένο Αύγουστο, ότι θα τερματίσει την κρατική επιχορήγηση των τεχνών, παρακινώντας έτσι περισσότερους καλλιτέχνες να υποστηρίξουν την υποψηφιότητα Ομπάμα, με αποκορύφωμα την ενέργεια του καλλιτέχνη γκραφίτι Saber, ο οποίος πέταξε πριν από λίγες ημέρες με αεροπλάνο πάνω από τη Νέα Υόρκη αφήνοντας πίσω του στον ουρανό το σλόγκαν «Defend the arts» [«Υπερασπιστείτε τις τέχνες»].

ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ

ΑΡΧΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Danny McDonald, Restricted Access to Medical Care (The Mummies), 2007, στο πλαίσιο της έκθεσης We The People.

ΠΑΡΑΘΥΡΟ | ΠΟΛΙΤΗΣ

You May Also Like

Τείχος από σακκούλια έξω από το Μουσείο Χαμπή

Ένα… τείχος από σακκιά βρήκε στην πόρτα του Μουσείου Χαρακτικής Χαμπή ο γνωστός χαράκτης ...

Στη Λιθουανία ο Χρυσός Λέοντας της 58ης Μπιενάλε Βενετίας

Η συμμετοχή της Λιθουανίας στην Μπιενάλε Βενετίας 2019 απέσπασε τον Χρυσό Λέοντα της διοργάνωσης, ...

Απαγόρευση εξόδου από τη Βρετανία σε πίνακα του Πικάσο

Απόφαση με την οποία απαγορεύεται να μεταφερθεί στο εξωτερικό ο πίνακας «Το Παιδί με ...

Από τη Μπιενάλε στο Κέντρο Τεχνών Λεμεσού

Γράφει ο Χριστόφορος Νέστορος Με την έκθεση The Future of Colour που εκπροσωπεί αυτή ...

«Οι Γελοιογραφίες του Πιν» στο Eyekon Comic Con

Έκθεση με τις «Γελοιογραφίες του Πιν», θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του Eyekon Comic Con 2018, ...

Πέθανε ο σκηνοθέτης Δήμος Θέος

Πέθανε σε ηλικία 83 ετών ο σκηνοθέτης Δήμος Θέος. Ένας πρωτοπόρος του Νέου Ελληνικού ...

X