Η σύγχρονη ελληνική τέχνη πάει στο Παρίσι

O αρχιτέκτονας Γιώργος Τζιρτζιλάκης και η τεχνοκριτικός Νάντια Αργυροπούλου είναι ο σχεδιαστής και η επιμελήτρια, αντίστοιχα, της έκθεσης «Hell-as Pavilion», η οποία παρουσιάζεται από τις 27 Φεβρουαρίου στο Παρίσι.

Αργυροπούλου και Τζιρτζιλάκης επιχειρούν να ανατρέψουν την αρνητική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό μέσα από την εν λόγω έκθεση, για την οποία επιστρατεύονται έργα σπουδαίων καλλιτεχνών, όχι μόνο εικαστικών αλλά και αρχιτεκτόνων, ποιητών και κινηματογραφιστών όπως των Νίκου Εγγονόπουλου, Αλέξη Ακριθάκη, Βλάση Κανιάρη, Ανδρέα Εμπειρίκου, Νάνου Βαλαωρίτη, Μαρίας Παπαδημητρίου, Στέλιου Φαϊτάκη, Εύας Στεφανή και πολλών άλλων.

Ανάμεσά τους, οι Κύπριοι Νίκος Χαραλαμπίδης, Χάρις Επαμεινώνδα και Σάββας Χριστοδουλίδης.

Συνολικά τα έργα περίπου 70 καλλιτεχνών περιλαμβάνονται στην έκθεση, η οποία φέρει τον τίτλο «Hell-as Pavilion», δανεισμένο από τη λέξη HELL-AS, όπως εμφανίζεται στην τελευταία ταινία του Ζαν Λυκ Γκοντάρ «Film Socialisme». Πρόκειται για ένα λογοπαίγνιο που παραπέμπει ηχητικά τόσο στην αγγλική λέξη «κόλαση» όσο και στη γαλλική «αλίμονο» και «ταιριάζει γάντι με τη λοιδορημένη και δαιμονοποιημένη χώρα μας μεσούσης της οικονομικής κρίσης».

hell-as3

Λουκία Αλαβάνου, Kiss Forever, 2010 ©Λ. ΑΛΑΒΑΝΟΥ

hell-as2Στέλιος Φαϊτάκης, Βασίλειος Βουλγαροκτόνος [σειρά «Οι Αυτοκράτορες του Βυζαντίου», 2010, ιδιωτική συλλογή ©THE BREEDER, AΘΗΝΑ

hell-as4Κωστής Βελώνης, Ο Βασιλιάς των Λόφων [Et in Arcadia Ego], 2012 ©Κ.ΒΕΛΩΝΗΣ

hell-as5

 Xάρις Επαμεινώνδα, Άτιτλο 04, 2005, 2006, κολάζ, ιδιωτική συλλογή

hell-as6Νάνος Βαλαωρίτης, άτιτλο [LA BETISE NE CONNAiT PAS DE DISTINCTION DE CLASSES], 1960’s, ιδιωτική συλλογή

hell-as7Νίκος Χαραλαμπίδης [Hollow airport Museum], Ασκήσεις Δημοκρατίας, 2012, εκτύπωση σε ύφασμα ©Ν. ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Μιλώντας στην Ελευθεροτυπία, η Ν. Αργυροπούλου αναφέρει ότι πρόκειται για μια απόπειρα να παρουσιαστούν «με λοξό, ευφάνταστο και παιγνιώδη τρόπο» μια σειρά από έργα, προσεγγίσεις και τεχνοτροπίες στον αντίποδα των φολκλορικών εικόνων που αναμένουν συνήθως οι ξένοι από το καλλιτεχνικό δυναμικό της Ελλάδας, και μακριά από τις κατηγοριοποιήσεις που δημιούργησαν κατά καιρούς εδώ στεγανά και αδιέξοδες αντεγκλήσεις.

Ο Γ. Τζιρτζιλάκης εξηγεί με τη σειρά του πως μέσα από το «ψηφιδωτό» που προτείνεται θ’ αναδειχθούν οι ασυνέχειες και οι αντιφάσεις που γνώρισε η εγχώρια καλλιτεχνική παραγωγή κατά τον τελευταίο αιώνα, ενώ παράλληλα θα φανούν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, κοινά σε χώρες με περιορισμένη εδαφική έκταση και με μικρή διεθνή καλλιτεχνική ακτινοβολία, όπως η δική μας: από το πώς συνδιαλέγονται οι ντόπιοι δημιουργοί με τους ξένους ομοτέχνους τους ή το συλλογικό πολιτικό χαρακτήρα που αποκτούν τα ατομικά τους έργα μέχρι τη διάθεσή τους να συμμετέχουν σ’ ένα διάλογο που αφορά το μέλλον κι όχι το παρελθόν, μολονότι δύσκολα τους αναγνωρίζεται κάτι τέτοιο.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί μια περφόρμανς της ομάδας KavecS των Κωστή Σταφυλάκη και Βάνας Κοσταγιόλα με θέμα την άνοδο των ακροδεξιών μορφωμάτων στην Ευρώπη και, ακόμα, μια μουσική περφόρμανς των αδελφών Ιωνά [The Callas], εμπνευσμένη από έργα όπως του Πίντσον, του Μπατάιγ, του Εμπειρίκου και του Μπαλτίς.

Θα παρουσιαστούν, επίσης, έργα των κινηματογραφιστών Αλέξη Δαμιανού, Νίκου Παπατάκη, Βακαλόπουλου και Τσιώλη, Κωνσταντίνου Γιάνναρη, Αθηνάς Ραχήλ-Τσαγγάρη και Εύας Στεφανή.

Χωρίς εικόνες του 18ου αιώνα

Στο μεταξύ, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο της Ελλάδας αρνήθηκε στους επιμελητές της έκθεσης το αίτημά τους για δανεισμό από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας δύο εικόνων του 18ου αιώνα, έργα ανωνύμων και οι δύο, φιλοτεχνημένες κατά πάσα πιθανότητα στην Καππαδοκία, στις οποίες απεικονίζεται κυνοκέφαλος ο Αγιος Χριστόφορος, στη μία μόνος του και στην άλλη πλάι στον αρχάγγελο Μιχαήλ.

Παρά την ολόθερμη στήριξη του ίδιου του μουσείου, το ΚΑΣ δεν πείστηκε για την αναγκαιότητα της μεταφοράς τους κι απέρριψε ομόφωνα τη σχετική εισήγηση της διευθύντριας του Βυζαντινού Μουσείου, θεωρώντας ότι οι παραπάνω εικόνες αντιμετωπίζονται από τους επιμελητές ευκαιριακά, απλουστευτικά και γενικευτικά.

«Χάθηκε μία ακόμα ευκαιρία για τον περίφημο διάλογο ανάμεσα στη σύγχρονη τέχνη και την πολιτιστική κληρονομιά μας», δήλωσε στην Ελευθεροτυπία η Νάντια Αργυροπούλου, χαρακτηρίζοντας την απόφαση του ΚΑΣ ως «φοβική αντίδραση».

+ Στο Palais de Tokyo, από τις 27 Φεβρουαρίου και μέχρι τις 4 Απριλίου. Πληροφορίες www.palaisdetokyo.com.

ΑΡΧΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Τάσσου Βρεττού, Άτιτλο [Πατρίς, Θρησκεία, Οικογένεια], τρίπτυχο, 2012 ©Τ.ΒΡΕΤΤΟΣ

ΠΗΓΗ: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: eternal-optimist.com

ΠΑΡΑΘΥΡΟ | ΠΟΛΙΤΗΣ

 

You May Also Like

Προκήρυξη Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για τη Δημιουργία του Πολιτιστικού Χωριού Λέμπας

Οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού με ανακοίνωση ημ. 25 Απριλίου 2016 ...

Επιστροφή στη Μπολόνια για τον Λούτσιο Ντάλα

Στην γενέτειρά του, την Μπολόνια, κηδεύεται την Κυριακή ο Λούτσιο Ντάλα. Η 4η Μαρτίου ...

Οι πρεμιέρες της βδομάδας

The Descendants [Οι Απόγονοι] Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Πέιν Παίζουν οι: Τζορτζ Κλούνεϊ, Τζούντι Γκριρ, Σέιλιν ...

Ειδικές ξεναγήσεις στο Λεβέντειο Μουσείο: Η Λευκωσία στα χρόνια της Αγγλοκρατίας

Το Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο Λευκωσίας, στο πλαίσιο προγραμμάτων του 2016,  παρουσιάζει τον δεύτερο κύκλο ...

Βραβεία Θεάτρου ΘΟΚ 2019

Με ιδιαίτερη χαρά ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου ανακοινώνει την τελική κρίση της Επιτροπής Βραβείων ...

X