Λόγος για φαβορί στη φετινή Μπερλινάλε

Καθώς ολοκληρώνεται σιγά σιγά το φετινό 63ο Φεστιβάλ του Βερολίνου, κορυφώνεται και η αγωνία για την ταινία που θα παραλάβει την Χρυσή Άρκτο του φεστιβάλ ενώ τα φαβορί, δεν είναι λίγα.

Σύμφωνα με τον ανταποκριτή της Ελευθεροτυπίας, Νίνο Φένεκ Μικελίδη, φαβορί για την χρυσή αρκούδα της Μπερλινάλε είναι η ταινία του Ιρανού σκηνοθέτη Τζαφάρ Παναχί «Κλειστή Κουρτίνα» και η «Πόζα παιδιού» του Ρουμάνου Κάλιν Πέτερ Νέτζερ.

Σε ιστοσελίδες κινηματογραφικού ενδιαφέροντος, ως φαβορί ορίζεται ο Αυστριακός σκηνοθέτης Ulrich Seidl με την ταινία του Paradise: Hope αλλά και η «Γκλόρια» του Χιλιανού Σεμπαστιάν Λέλιο.

Το φεστιβάλ ολοκληρώνεται στις 17 Φεβρουαρίου, οπότε θα επιβεβαιωθούν ή θα διαψευστούν οι όποιες υποθέσεις.

Πάντως, για πολιτικούς κυρίως λόγους συζητείται έντονα η ταινία του Παναχί «Κλειστή Κουρτίνα», την οποία ο σκηνοθέτης δημιούργησε παρά την 20ετή απαγόρευση που του επέβαλαν οι ιρανικές αρχές, στο να γυρίζει ταινίες στην χώρα του.

Η ταινία, σε συν-σκηνοθεσία με τον πρωταγωνιστή Καμποζίγια Πάρτοβι, αρχίζει με την κάμερα πίσω από το σιδερένιο κιγκλίδωμα ενός τεράστιου παραθύρου, από το οποίο παρακολουθούμε την άφιξη ενός μεσήλικα άντρα μέχρι τη στιγμή που φτάνει μέχρι την είσοδο του σπιτιού του και ανοίγει την πόρτα. Σκηνή που μοιάζει σαν να μπαίνουμε σε κάποια φυλακή.

Στην πραγματικότητα, είναι το σπίτι του ίδιου του Παναχί, ο οποίος βρίσκεται σε κατ’ οίκον περιορισμό. Ο ήρωας-σεναριογράφος βγάζει από έναν κλειστό σάκο το σκυλί του καθώς -στο σενάριο της ταινίας- αναφέρεται πως το καθεστώς θεωρεί τα σκυλιά ως ανίερα όντα και έχει αποφασίσει την εξόντωσή τους.

Από το σπίτι θα περάσουν διάφορα άτομα, μαζί και ο ίδιος ο Παναχί, «σε μια πλοκή που συνδυάζει το παράλογο με το ντοκιμαντέρ και τη φαντασία με το ρεαλισμό», αναφέρει στην κριτική του ο Ν. Φ. Μικελίδης.

«Ο Παναχί έφτιαξε μια προσωπική ταινία, αλληγορία για την κατάσταση στη χώρα του, αλλά και για την αφαίρεση της ελευθερίας του (η σκηνή της αρχής επαναλαμβάνεται στο τέλος), με τον ίδιο τον Παναχί να φεύγει, ελπίδα ίσως για απελευθέρωση, έστω και σ’ έναν κόσμο φαντασίας».

Mε τον Ελληνοκύπριο κριτικό, όμως, δεν συμφωνούν όλοι: η κριτικός του Bloomberg σημειώνει: «Δεδομένων των συνθηκών κάτω από τις οποίες γυρίστηκε η ταινία, μακάρι να μπορούσα να την χαρακτηρίσω καταπληκτική. Δυστυχώς, είναι κυρίως ανιαρή με μεγάλες σκηνές ανθρώπων που φτιάχνουν τσάι, περιφέρονται από το ένα δωμάτιο στο άλλο, κλείνουν κουρτίνες ή τις ξανανοίγουν. Χωρίς την ιστορία πίσω απ’ αυτήν, η ταινία δεν θα είχε κανένα νόημα».

Οι Los Angeles Times τοποθετούνται παρόμοια: η ταινία δεν δίνει στο κοινό την απόλαυση ενός αφηγηματικού τέλους. Ωστόσο, σημειώνεται, υπενθυμίζει πόσο διακινδυνεύουν τη ζωή τους, όλοι όσοι συμμετέχουν σ’ αυτήν.

+ Η φετινή Μπερλινάλε ολοκληρώνεται στις 17 Φεβρουαρίου. Η τελετή απονομής των βραβείων θα πραγματοποιηθεί το βράδυ της 16ης Φεβρουαρίου. Πληροφορίες www.berlinale.de.

ΠΑΡΑΘΥΡΟ | ΠΟΛΙΤΗΣ

 

 

 

 

You May Also Like

Τσέρνομπιλ 30 χρόνια μετά: τοιχογραφία στον αντιδραστήρα 5 από Αυστραλό καλλιτέχνη

Ο Guido van Helton συνήθως θέλει να πάρει το χρόνο του, όταν δημιουργεί θεαματικά, ...

Re-writing the Constitution: ανοικτή παρουσίαση

Μετά από την πενταήμερη φιλοξενία στο πρόγραμμα theYard.residency.18 του Κέντρου Παραστατικών Τεχνών Μίτος παρουσιάζεται ...

ΕΙΚΟΝΕΣ | «Plus Motion: Live Performances»

Πέντε διεθνώς καταξιωμένοι καλλιτέχνες παρουσίασαν τη δουλειά τους στις 9 Σεπτεμβρίου στη Λευκωσία, στο πλαίσιο του ...

Πέθανε ο σπουδαίος λαϊκός στιχουργός Κώστας Βίρβος

Έφυγε από τη ζωή το βράδυ της περασμένης Πέμπτης 6 Αυγούστου, ο λαϊκός στιχουργός ...

Η «Δεσποινίς Τζούλη» και ο Αλέξης Γεωργούλης στο κυπριακό θέατρο

Το κλασικό έργο του Αυγούστου Στρίντμπεργκ σε διασκευή του Πάτρικ Μάρμπερ [Closer, Don Juan ...

«Να επιστραφούν τα γλυπτά του Παρθενώνα» λέει [και] ο Τζόναθαν Τζόουνς

Υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στο Νέο Μουσείο ...

X