Performance Art: “Εδώ και τώρα”

Συνέντευξη στην Χριστίνα Λάμπρου / Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου

“Το performance art έχει τη δύναμη να καταρρίπτει τα συμβατικά όρια που οριοθετούνται από το περιβάλλον μας, αλλά και εμάς τους ίδιους ως περιορισμοί”, λέει στο “Π” η Χριστίνα Γεωργίου, επιμελήτρια του 1ου Διεθνούς Φεστιβάλ Performance Art Κύπρου

Μια διεθνής διοργάνωση που εστιάζει στo performance art ξεκινά αυτή τη βδομάδα στη Λευκωσία. Στο πλαίσιο του πρώτου Διεθνούς Φεστιβάλ Performance Art Κύπρου, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει έργα περφόρμανς, προβολές, συζητήσεις και παρουσιάσεις, εργαστήρια και εκπαιδευτικά προγράμματα. Εστιάζοντας στον δυναμισμό του “εδώ και τώρα” που ενεργοποιεί το συγκεκριμένο είδος τέχνης, “το performance art έχει τη δύναμη να καταρρίπτει τα συμβατικά όρια που οριοθετούνται από το περιβάλλον μας, αλλά και εμάς τους ίδιους ως περιορισμοί”, λέει η Χριστίνα Γεωργίου την οποία γνωρίσαμε ως περφόρμερ και η οποία μας μιλά εδώ ως επιμελήτρια της διοργάνωσης.

Ποια είναι τα όρια του performance art σήμερα;
Eίναι κάπως παράδοξο να μιλάμε για όρια και για το performance art ταυτόχρονα. Οι καταστάσεις που δημιουργεί προκαλούσαν ανέκαθεν τα όρια της κοινωνίας και των πλαισίων που μας επιβάλλει, μέσα από τη δραστηριότητα καλλιτεχνών οι οποίοι θέλησαν να ενεργοποιήσουν διάφορους εμπειρικούς και οπτικούς μηχανισμούς μέσω της πρακτικής του. Το performance art έχει τη δύναμη να καταρρίπτει τα συμβατικά όρια που οριοθετούνται από το περιβάλλον μας αλλά και εμάς τους ίδιους ως περιορισμοί. Δίνει επίσης τη δυνατότητα αποφυγής των ορίων του μιμητισμού και της συμβατικότητας. Η εμπειρία του συγκεντρώνεται στο ‘εδώ και τώρα’, απομακρύνοντας την αίσθηση του χρονικού πλαισίου και της απασχόλησης στο ‘πριν και μετά’ ως τα οριοθετημένα πλαίσια της ζωής μας.

Μέσα από ποια επιθυμία / ανάγκη γεννήθηκε το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Performance Art Κύπρου [CIPAF];
Το φεστιβάλ γεννήθηκε ως ιδέα πριν από τρία περίπου χρόνια προτού πάρει την υλική της μορφή. Προέκυψε μέσα από την ανάγκη της δημιουργίας ενός πλαισίου το οποίο μπορεί να αγκαλιάσει και να στηρίξει τη δουλειά καλλιτεχνών του performance art και να φιλοξενήσει δραστηριότητες που αφορούν την πρακτική αλλά και θεωρητική πτυχή του είδους αυτού στην Κύπρο, ως οπτική τέχνη αλλά και ως εμπειρική προσέγγιση. Προσβλέπουμε στην εμπειρία αυτή ως ένα πολύ σημαντικό γεγονός για την πατρίδα μας που αποσκοπεί στην εξέλιξη της χώρας μας σε θέματα πολιτισμού αλλά και στην εξέλιξη του ανθρώπου ως οντότητας, εφόσον το φεστιβάλ έχει και μορφωτικό χαρακτήρα.

Η πρώτη διοργάνωση επικεντρώνεται στο θέμα “μεταμόρφωση”. Μπορείς να μας πεις κάποια πράγματα για την επιλογή του θέματος;
Το CIPAF είναι ένα θεματικό φεστιβάλ όπου η 1η του διοργάνωση επικεντρώνεται στη “μεταμόρφωση”. Η θεματική αυτή διερευνά τη διαδικασία της μεταμόρφωσης σε σχέση με την πρακτική της τέχνης και την ίδια τη ζωή, καθώς και τη ζωντανή επιτέλεση ως μια μετασχηματιστική εμπειρία για τον καλλιτέχνη και τον θεατή. Ένα performance art έργο συνδέεται άμεσα με το χρόνο, το χώρο και το κοινό στην παρούσα στιγμή όπου το σώμα εμφανίζεται ως εργαλείο μετατροπής μιας ιδέας σε δράση. Η μετατροπή εσωτερικών εικόνων, ιδεών και σκέψεων σε σωματική δράση είναι και μέρος της ανθρώπινης ύπαρξης, μια εξελισσόμενη ώθηση του είναι και του γίγνεσθαι. Σε αυτή τη διαδικασία, το σώμα εμφανίζεται ως το μέσο της δράσης και ως δοχείο του νου και της ψυχής, το οποίο εξελίσσεται μέσα από τη μοναδική φυσική του γλώσσα για να δημιουργήσει μια εικόνα τρισδιάστατη και να γίνει η ίδια η εικόνα στον χωροχρόνο. Η ανθρώπινη μορφή και ενέργεια μέσα από την παρουσία της δίνει μια πολυεπίπεδη έννοια στον θεατή, πάντα ενημερώνοντας την αλληλεπίδραση μεταξύ των εσωτερικών και των εξωτερικών πτυχών της πραγματικότητας, δηλώνοντας ένα εφήμερο γεγονός αλλά και μια έντονη ανάμνηση, αποτέλεσμα μιας μεταμόρφωσης.

Ποιες είναι οι προσδοκίες σου από την πρώτη διοργάνωση; Η προσδοκία μου, καθώς και όλης της οργανωτικής ομάδας του φεστιβάλ, είναι η επιτυχία και η αποδοχή αυτής της μεγάλης προσπάθειας η οποία αποσκοπεί στο να παρουσιάσει και να εισάγει την πολυδιάστατη φύση του performance art στην τοπική κοινότητα και να ενισχύσει την καλλιτεχνική σκηνή της Κύπρου, ενθαρρύνοντας σχέσεις με τοπικά, εθνικά και διεθνή δίκτυα. Επίσης ο σχηματισμός ενός πλαισίου που θα συνεχίσει και στο μέλλον να στηρίζει το έργο καλλιτεχνών του performance art από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, φέρνοντας στο νησί μας σημαντικές προσωπικότητες του χώρου αυτού. Όλα αυτά γίνονται πραγματικότητα χάρη στην οργανωτική ομάδα, τους εθελοντές και συνεργάτες του φεστιβάλ, που μαζί με αυτούς η ιδέα αυτή παίρνει μορφή. Ένα μεγάλο “ευχαριστώ” οφείλω για την εμπιστοσύνη τους.

Ποιες ημερομηνίες ξεχωρίζεις από τη διοργάνωση; Παρόλο που το φεστιβάλ ξεκινά από τις 29 Μαΐου και τελειώνει στις 13 Ιουνίου με δύο σημαντικά εργαστήρια, ξεχωρίζω τις 7, 8 και 9 Ιουνίου ως τις πιο σημαντικές ημερομηνίες για το κοινό, όπου θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει το έργο δώδεκα διεθνώς αναγνωρισμένων καλλιτεχνώ, καθώς και ομάδων, οι οποίοι έχουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του performance art ως υποκινητές του είδους αυτού.

+ Το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Περφόρμανς ανοίγει επίσημα στις 7 Ιουνίου, στις 20:00 στην αίθουσα Καστελιώτισσα, στη Λευκωσία. Τα εργαστήρια στο πλαίσιο της διοργάνωσης ξεκινούν αυτή την Τετάρτη 29 Μαΐου. Πληροφορίες τηλ. 99650113 και το πλήρες πρόγραμμα στην ιστοσελίδα www.cipafestival.com

You May Also Like

«Ζεϊμπέκικο» και Νινιός επί σκηνής

«Οι άνθρωποι μπορούν να αντιστέκονται στο όποιο σύστημα τους πιέζει», δηλώνει ο ηθοποιός Γιώργος ...

Toubanaki and the Buzz Bastardz

Υπάρχει μια φανερή διεθνής τάση να αναμειγνύεται η παραδοσιακή μουσική μιας χώρας με στοιχεία ...

Άλκη Ζέη: «Δεν μπορώ να γράψω για την Ελλάδα τού σήμερα»

23.10.2011 Συνέντευξη στον Γιώργο Κακούρη Η Άλκη Ζέη, συγγραφέας βιβλίων, μαζί και του “Μεγάλου ...

Το επιδέξιο χέρι πίσω απο τα γραφικά του The Grand Budapest Hotel

Μέσα στην προσεγμένη δημιουργία του κράτους της Zubrowka, η τελευταία ταινία του Wes Anderson, ...

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣ : Να απομυθοποιήσουμε τους εαυτούς μας

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου  Μια λεπτομέρεια σε μια μακρά συζήτηση ...

X