Το καλάθι της Google

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη

Έχω μείνει με τα μάτια γουρλωμένα, το σαγόνι πεσμένο και όλες εκείνες τις κοινοτυπίες που περιγράφουν την έκπληξη. Αλλά είναι αλήθεια. Η Google προσφέρει και οδηγό για ψώνια. Στα ελληνικά παρακαλώ. Βρίσκει προϊόντα με βάση θεματολόγιο [shortlist] και μετά συγκρίνει τιμές [και λεπτομέρειες, όπως έξοδα αποστολής και φόρους] και σου δίνει την τελική τιμή. Μόλις βρήκα μια φουσκωτή τσουλήθρα για πισίνα [αν είχαμε] της οποίας οι τιμές κυμαίνονται από 60 έως 120 δολάρια! Σε στέλνει και στην αντίστοιχη σελίδα, ψωνίζεις και τέλος. Απ’ ό,τι μπορώ να δω με μια ματιά, τα καταστήματα είναι γνωστά [amazon, e-bay κλπ] αλλά και άγνωστα στο δικό μας κοινό. Αυτό που βρήκα καταπληκτικό είναι ότι μπορείς να ζητήσεις να δεις προϊόντα που να έχουν μόνο δωρεάν αποστολή. Πόσες και πόσες φορές δεν αγόρασα τελικά κάτι γιατί τα έξοδα αποστολής υπερέβαιναν την αξία του προϊόντος.

Η μία πλευρά του νομίσματος είναι ότι ο γίγαντας του δικτύου επεκτάθηκε και στις ηλεκτρονικές αγορές. Προσπαθώ να σκεφτώ κάποια γενικής φύσης δραστηριότητα που να υπάρχει και να μην ασχολείται με αυτή… και δεν βρίσκω. Το έχω πει πολλές φορές και δεν με πειράζει να επαναλαμβάνομαι. Με τρομάζει όλη αυτή η “δωρεάν” κατάσταση, την οποία δεν ελέγχω. Κι απ’ ό,τι φαίνεται την ελέγχουν μια χαρά άλλοι. Μας τα έμαθε το prism αυτά. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά δεν ξέρω πότε μπορούν να μου την αφαιρέσουν για “κακή χρήση”. Κατά τη γνώμη τους.

Η άλλη πλευρά του νομίσματος είναι ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει απογειωθεί σε τέτοιο βαθμό, που ακόμα και η Google δεν έμεινε ασυγκίνητη. Και μια σειρά παράπλευρες υπηρεσίες, πολλές από αυτές ιδιαίτερα χρήσιμες, έχουν αναπτυχθεί. Οι μηχανές αναζήτησης τού πιο φθηνού είναι μόνο μία από αυτές.

Και όπως φαίνεται δίπλα στις “τοπικές” χωράνε και οι διεθνείς. Το εύρος και η ευρηματικότητα αυτών των υπηρεσιών είναι ανεξάντλητα. Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ υπάρχει μια εφαρμογή για κινητό [http://shopsavvy.mobi] με τη βοήθεια της οποίας ο χρήστης σκανάρει τον barcode του προϊόντος και βλέπει εκείνη την ώρα εάν υπάρχει κάπου αλλού -σε μαγαζί ή στο δίκτυο- φθηνότερα. Σούπερ, θα αναφωνούσε κανείς, αλλά παρ’ όλο που γλυτώνουμε χρόνο και μεταφορές για να βρούμε το φθηνότερο προϊόν, κάτι μου λέει ότι θα μας σπρώχνουν όλο και περισσότερο προς τα δικτυακά καταστήματα. Καλό; Κακό; Εξαρτάται. Γιατί αν και το ηλεκτρονικό εμπόριο δίνει την ευκαιρία σε όλους να προωθήσουν τα προϊόντα τους στο δίκτυο -ακόμα και η θεία Μαργαρίτα τις μαρμελάδες της- κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι δεν θα επιβιώσουν μόνο οι γίγαντες της ηλεκτρονικής λιανικής.

Άλλες υπηρεσίες προσφέρουν κουπόνια προσφορών [ρίξτε μια ματιά στο retailmenot.com για να καταλάβετε τι σας λέω]. Από την πλευρά του, το http://www.getinvisiblehand.com είναι ένα πρόσθετο για browsers [firefox, chrome, safari] που ψάχνει το δίκτυο και σου δίνει αυτόματα τη φθηνότερη τιμή για αυτό που κοιτάς: προϊόν, πτήση, ξενοδοχείο.

Το να χαζεύεις στα ηλεκτρονικά μαγαζιά, για μένα τουλάχιστον, είναι εξίσου θεραπευτικό με το window shopping [πάμε να χαζέψουμε βιτρίνες;]. Χρειάζεται όμως και μεγάλη προσοχή. Έχω γνωστή που “φεσώθηκε” πάνω από 20.000 ευρώ, τα οποία αδυνατεί σήμερα να πληρώσει ή για την ακρίβεια τα πληρώνει διπλά και τρίδιπλα με τις αντίστοιχες δόσεις. Όλα τα παραπάνω είναι, πράγματι, ενδιαφέροντα, αλλά στις μέρες που ζούμε, αναρωτιέσαι αν μπορείς ν’ αγοράσεις κάτι παραπάνω από τα είδη πρώτης ανάγκης. Ηλεκτρονικό ή κανονικό, το εμπόριο έχει κηρύξει στάση.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Οι ευρωβουλευτές σε γραμμές και στήλες

@valia_kaimaki Δημοσιογράφος που να σέβεται τον εαυτό του και να μην ξέρει να δουλέψει ...

Η Google αλλάζει τους αλγόριθμους

Όρκο δεν παίρνω. Αλλά έχω την εντύπωση ότι πέτυχα τον Ρίτσαρντ Γκίνγκρας με μαγιό ...

Binge-watching, μέρος B’

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Πριν από έναν χρόνο, τον Φεβρουάριο του 2015, ...

Το δέκατο παράθυρο

valia@inrec.gr Την περασμένη Τρίτη, η εταιρεία Microsoft παρουσίασε το καινούργιο της “μωρό”, τα Windows ...

Ο Μαρκ ανοίγει τα χαρτιά του

O διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής του facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ βρέθηκε στο επίκεντρο μιας νέας ...

Ο “θόρυβος” των Social Media

Της Βάλιας Καϊμάκη O “θόρυβος” στην επικοινωνία είναι όσα εμποδίζουν την αποτελεσματική επικοινωνία, που ...

X