Ζωγραφισμένος «Καβάφης» σε έκθεση στην Αθήνα

Εγκαινιάζεται σήμερα στο Ίδρυμα Θεοχαράκη στην Αθήνα, η έκθεση «Κ.Π. Καβάφης: Ζωγραφισμένα», με έργα 40 σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών, εμπνευσμένα από ποιήματα του μεγάλου Αλεξανδρινού.

Η έκθεση πραγματοποιείται με αφορμή τον εορτασμό των 150 χρόνων από τη γέννηση του ποιητή και περιλαμβάνει περισσότερα από εκατό έργα -λάδια, γλυπτά, σχέδια, χαρακτικά- κορυφαίων Ελλήνων εικαστικών, οι οποίοι επέλεξαν ποιήματα του Κ.Π. Καβάφη για την απόδοση του δικού τους οραματικού κόσμου.

Τα έργα προέρχονται από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.

Η οικουμενική διάσταση της ποίησης του Κ.Π. Καβάφη αναδύεται μέσα από τους πίνακες του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα και του Γιάννη Τσαρούχη [αρχική φωτογραφία]. Ο Παναγιώτης Τέτσης εμπνεύστηκε από το ποίημα «Αλεξανδρινοί Βασιλείς», ο Κώστας Τσόκλης και ο Χρήστος Μποκόρος από τα «Κεριά», ο Κωνσταντίνος Ξενάκης από την «Ιθάκη», ο Εδουάρδος Σακαγιάν από τις «Επιθυμίες», η Βάνα Ξένου από «Τα τείχη», ο Γιάννης Ψυχοπαίδης από το ποίημα «Μακρυά».

cavafis_kostastsoklis_anathima1995Kώστας Τσόκλης, Ανάθημα, 1995

cavafis_figoura2013_stefanosdaskalakisΣτέφανος Δασκαλάκης, Φιγούρα, 2013

cavafis_keria2012_hristosbokorosΧρήστος Μποκόρος, Κεριά, 2012

 

«Όσο κι αν φανεί αιρετικό, νομίζω ότι ο Καβάφης σκέφτεται με εικόνες, οι ιδέες έρχονται ύστερα, και μπερδεύονται με συγκινήσεις, εμπειρίες και βιώματα» σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης η πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, Ελένη Αρβελέρ.

«Θεωρώ» συνεχίζει η ίδια «ότι ο Καβάφης ήταν ένας πεισματικός, ένας επίμονος εικονολάτρης (όχι εικονόδουλος), εικονολάτρης όμως μιας κοσμικής (όχι χριστιανικής αλλά εθνικής, όπως θα έλεγε) κοπής.

Έτσι κι αν δεν θυμάσαι στίχους ποιήματος που διάβασες και ξαναδιάβασες, σίγουρα θα κρατά η μνήμη σου κάποια εικόνα που, είτε εισαγωγικά είτε καταλυτικά, το πλαισιώνουν.

Τα παραδείγματα άπειρα. Να θυμίσω βιαστικά: Τον γέρο που αποκοιμιέται στο τραπέζι, τα δάκρυα και τις μακριές χαίτες των Αλόγων του Αχιλλέα, τα χρωματιστά γυαλιά του Καντακουζήνειου στέμματος, τον παλαιό καθρέφτη στην είσοδο του πλούσιου σπιτιού, τα ρούχα τα πορφυρά ή τα παλιόρουχα, τη σπασμένη ρόδα, τα πλοία με τα λάφυρα, κ.τ.λ. Αυτά συνθέτουν το σκηνικό της καβαφικής ποίησης.»

Ο Καβάφης ζει το μακρινό χθες, «υποδυόμενος άλλες μορφές, και βαδίζει μόνος του, συντροφιά με τις επιθυμίες και τις αναζητήσεις του, άλλοτε στους δρόμους της Αλεξάνδρειας και άλλοτε στις σκοτεινές συνοικίες της Αντιόχειας», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς και συμπληρώνει: Η πόλη του, η Αλεξάνδρεια, πολύκοσμη, ένα μωσαϊκό ανθρώπων με διαφορετικές πολιτιστικές, θρησκευτικές και καλλιτεχνικές παραδόσεις, αποτέλεσε το πεδίο της εμπνευσμένης του δράσης.

Έζησε στην ελληνική κοινότητα που αριθμούσε έως τα 80.000 μέλη περίπου στον εικοστό αιώνα και ρίζωσε στην αιγυπτιακή γη. Το διαμέρισμά του, στην οδό Λέψιους 10, στον δεύτερο όροφο, ήταν το επιλεγμένο του ερημητήριο.

Στο κέντρο της πόλης, ανάμεσα σε οίκους ανοχής και στο νοσοκομείο της ελληνικής κοινότητας, ο ποιητής αφουγκραζόταν τον θορυβώδη μικρόκοσμο του πάθους και την αίσθηση του πόνου και του θανάτου από το γειτονικό θεραπευτήριο.

Το διαμέρισμα αυτό σφραγιζόταν από τη δική του αισθητική, χωρίς τηλέφωνο και ρεύμα, καθώς ζούσε με το φως των κεριών και της λάμπας πετρελαίου. Από αυτόν το μικρό χώρο πέρασαν δεκάδες προσωπικότητες που θέλησαν να τον γνωρίσουν. Εκείνος, όπως ο γλύπτης σμιλεύει τις μορφές των μοντέλων του, φρόντιζε με ιδιαίτερη προσοχή πού θα καθίσει ο καθένας, έτσι ώστε, από τον πλάγιο φωτισμό του παραθύρου».

Οσο ζουσε ο Καβάφης, γνώρισε αρκετούς ζωγράφους και γλύπτες. Το 1901, στα 38 του, επισκέφθηκε το ατελιέ του Γιώργου Ιακωβίδη στην Αθήνα, και εντυπωσιάστηκε από τις ηθογραφικές δημιουργίες του ζωγράφο. Την ίδια εποχή, συνάντησε τον Γιώργο Ροϊλό, ο οποίος ολοκλήρωνε τον περίφημο πίνακά του «Μάχη των Φαρσάλων», από τους σημαντικότερους πίνακες ιστοριογραφίας.

Επίσης, συναναστράφηκε τον μεγάλο ανανεωτή της ελληνικής ζωγραφικής, Κωνσταντίνο Μαλέα, ο οποίος σχεδίασε το πορτρέτο του, όπως και τον Γιώργο Γουναρόπουλο, μεταξύ των άλλων. Το 1932 συνάντησε στο ατελιέ του τον γλύπτη Μιχάλη Τόμπρο, που εκείνη την εποχή έπλαθε τον μνημειακό ανδριάντα του Καποδίστρια για το Ναύπλιο.

Τα έργα των 40 σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών της έκθεσης «Ζωγραφισμένα», ιστορούν, καθένας με το προσωπικό του ιδίωμα, τη διαχρονική ποίηση του Αλεξανδρινού, κατακτώντας μέσα από το έργο τους τη στερεότητα και τη διάρκεια, τονίζει ο Τάκης Μαυρωτάς.

ΠΑΡΑΘΥΡΟ | ΠΟΛΙΤΗΣ

You May Also Like

Προκήρυξη θέσης στο Point Centre for Contemporary Art

Μία θέση για βοηθό Διευθύντριας ανοίγει στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Point, στη Λευκωσία. Η τελευταία ...

Πέθανε η συγγραφέας Άλκη Ζέη

Η Άλκη Ζέη, σπουδαία συγγραφέας και μεγάλη προσωπικότητα των γραμμάτων, πέθανε το βράδυ της ...

Ο Banksy στους δρόμους της Νέας Υόρκης

Ο Banksy, ένας από τους κορυφαίους grafitti artists στον κόσμο, έχει καταλάβει τους τοίχους ...

Το Μουσείο Παραμυθιού συμμετέχει στο «Horizon 2020»

Το Μουσείο Παραμυθιού συμμετέχει στο κορυφαίο ευρωπαϊκό πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας «Horizon 2020». Συμμετοχή ...

«Το σχήμα του νερού» επικεφαλής των υποψηφιοτήτων για τις Χρυσές Σφαίρες 2018

Η ταινία του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο «Το σχήμα του νερού» ηγείται των υποψηφιοτήτων για ...

VHS Cyprus – Ειδική Προβολή στο Point Centre for Contemporary Art

Το VHS Cyprus εγκαινιάζει το Πρώτο Φεστιβάλ Κυπριακών VHS Ταινιών με μια Ειδική Προβολή στο ...

X