MAURO ASTOLFI : Χορός χωρίς όρια

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως

Ο χορογράφος Μάουρο Αστόλφι, καλλιτεχνικός διευθυντής της ιταλικής ομάδας χορού Spellbound Contemporary Ballet, μιλά στο “Π” για το έργο Carmina Burana, το οποίο θα δούμε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κύπρια 2013

Φέροντας τον τίτλο ενός από τα πιο γνωστά χειρόγραφα του Μεσαίωνα χάρη στην αξιοποίησή του από τον Γερμανό συνθέτη Καρλ Ορφ, η χορογραφική δουλειά Carmina Burana παρουσιάζεται την ερχόμενη βδομάδα σε τρεις παραστάσεις στη Λευκωσία και τη Λεμεσό, στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Κύπρια. Πρόκειται για μια από τις πιο πετυχημένες παραγωγές της ιταλικής ομάδας Spellbound Contemporary Ballet, η οποία παρουσιάζεται από το 2007 περιοδεύοντας σε ολόκληρο τον κόσμο. Συνοδεύεται, δε, από τη διάσημη σύνθεση του Καρλ Ορφ ‘O Fortuna’, ένα από τα πιο διαδεδομένα κομμάτια κλασικού ρεπερτορίου στην ποπ κουλτούρα. Τόσο, ώστε στην ταινία The Doors, ο σκηνοθέτης Όλιβερ Στόουν προτίμησε να χρησιμοποιήσει αυτό το κομμάτι στη σκηνή απεικόνισης της εξάρτησης του Τζιμ Μόρισον από τα ναρκωτικά…

Αυτές τις μέρες, στην ιστοσελίδα της ομάδας φιγουράρει ως κύρια είδηση η “περιοδεία της Spellbound στην Κύπρο για πρώτη φορά”. Ο Μάουρο Αστόλφι, ιδρυτής της ομάδας το 1995 και καλλιτεχνικός της διευθυντής αλλά και χορογράφος, απάντησε στις ερωτήσεις του “Π” λίγο πριν την κάθοδο της εννιαμελούς ομάδας του στη χώρα μας.

Ποια είναι η ιστορία πίσω από τη χορογραφία της Carmina Burana;

Επιλέξαμε να ασχοληθούμε με μια πτυχή που εμφανίζεται σε έγγραφα που βρέθηκαν στα μοναστήρια, συγκεκριμένα την παρουσία των Goliardi που ήταν περιπλανώμενοι κληρικοί, σπουδαστές της κλασικής ελληνικής και λατινικής ποίησης. Το βρήκαμε πολύ ενδιαφέρον να διηγηθούμε την “τρέλα” αυτών των ατόμων σε μια εποχή όπου η θρησκεία “διοικούσε” όλη τη ζωή των Goliardi. Συναντιόντουσαν σε πολυσύχναστους χώρους, όπου μεγάλες ομάδες ατόμων προσπαθούσαν να τους σπρώξουν να ξεπεράσουν τα όριά τους, τους κανόνες, να απαλλαγούν από τον εφιάλτη της θρησκείας, να ζουν πιο ελεύθεροι και να απολαμβάνουν ό,τι η ζωή έχει να τους προσφέρει.

Υπάρχει έντονη κοινωνική αναταραχή αυτό το διάστημα. Πιστεύετε ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για μια χορογραφία που έρχεται αντιμέτωπη με ταμπού και την επιθυμία να τα σπάσει;

Πιστεύω πως η χορογραφία θα πρέπει να παραμένει ένα ανοιχτό δοχείο… να τα λέει όλα. Ο χορός πάντα χρησιμοποιούσε τη μεγάλη δύναμη που έχει το σώμα να “διηγείται” φοβίες, δυσκολίες και ανησυχίες… αλλά δεν πιστεύω πως ο χορός έχει συγκεκριμένο κοινωνικό ρόλο – πέρα από το ότι αποτελεί ένα μέσο για διαφώτιση/ενημέρωση μέσω της κίνησης, μια μορφή γλώσσας πιο βαθιά και πιο ειλικρινή. Το να γνωρίζεις πώς να χειριστείς το σώμα σου, σημαίνει ότι μπορείς να επικοινωνείς με τον καλύτερο τρόπο… αλλά δεν πρέπει να προσπαθήσεις να πιέσεις τη χορογραφία να μεταφέρει κάποιο μήνυμα. Η χορογραφία μιλά από μόνη της…

Τι ταμπού και φαντάσματα του παρελθόντος υπάρχουν σήμερα για να εκδιωχθούν;

Δεν πιστεύω ότι πρέπει να δίνουμε έμφαση στο κάθε ταμπού ξεχωριστά, απεναντίας να δίνουμε πιο θετικά μηνύματα στον κόσμο, γνώση και πληροφόρηση. Αλλά πάντα ειλικρινή γνώση και χωρίς να είναι χειραγωγημένη από συμφέροντα… Η πραγματική γνώση του εαυτού μας είναι ένα προσωπικό ταξίδι που μας απαλλάσσει από κάθε μορφή φοβίας… και αυτόματα καταρρίπτει και τα ταμπού.

Το 2011 αλλάξατε το όνομα της εταιρείας σε Spellbound Contemporary Ballet. Τι θέλατε να δείξετε με αυτή την αλλαγή; Και μήπως αυτό σημαίνει ότι έχετε αποκλείσει τον πειραματισμό από τη δουλειά σας;

Το όνομα της εταιρείας άλλαξε για να δείξουμε απλώς την εξέλιξη της δουλειάς μας και τη νέα μας καλλιτεχνική ταυτότητα… Τα τελευταία χρόνια μάλιστα διερευνούμε την κίνηση και τη χειρονομία πολύ πιο βαθιά απ’ ό,τι στο παρελθόν. Η Spellbound έχει φτάσει στο επίπεδο να έχει τη δική της γλώσσα χορογραφίας και χάρη σε αυτό μπορεί να κινηθεί σε όλες τις κατευθύνσεις χωρίς να έχει την ανάγκη να ευχαριστήσει κανένα.

Τι μπορεί να πετύχει μια εταιρεία χορού για τις ανάγκες και τις αξίες μιας κοινωνίας;

Ο χορός μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ αποτελεσματικό εργαλείο για να ελευθερώσει το άτομο από φοβίες και ανασφάλειες που αφορούν το σώμα… και πιστεύω ότι είναι ένα υπέροχο εργαλείο για να κάνει το άτομο να νιώθει πιο ελεύθερο και να έχει επίγνωση του σώματός του, που είναι το μοναδικό αληθινό εργαλείο που σου επιτρέπει να ζήσεις τη ζωή αυτή καθ’ εαυτή. Η κάθε κοινωνία χρειάζεται δυνατά άτομα και πραγματικά πιστεύω ότι ο χορός μπορεί να συνεισφέρει σε αυτό.

Τι σημαίνει ο χορός για σας;

Ο χορός είναι ένα από τα πιο αληθινά πράγματα στη ζωή μου, πιο συγκεκριμένα είναι αυτό που με κάνει να νιώθω πιο ειλικρινής και πιο αληθινός σαν άτομο.

Μπορεί να φέρει κοντά διαφορετικές κουλτούρες;

Σίγουρα ναι, χρησιμοποιώντας λέξεις είναι πολύ εύκολο να ξεγελάσεις τον άλλο… αλλά όταν χρησιμοποιείς το σώμα και τον χορό, που είναι πραγματικά καθολικό σημείο αναφοράς των ανθρώπων, δεν αντιμετωπίζεις αυτό το θέμα… Στον χορό δεν χρειάζονται λόγια ούτε να ξέρεις το παρόν ή το παρελθόν των ατόμων…

Μπορείτε να μας πείτε ένα λόγο γιατί οι παραστάσεις σας, περιλαμβανομένης της Carmina Burana, προσελκύουν πλήθος κόσμου και κάνουν ρεκόρ εισιτηρίων παγκοσμίως;

Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι αγαπάμε αυτό που κάνουμε και δίνουμε ό,τι καλύτερο έχουμε… χορεύουμε χωρίς όρια και κανείς δενπροσπαθεί να συγκρατήσει την ενέργειά του. Χορεύουμε χωρίς να ξέρουμε πόσο θα κρατήσει. Παράλληλα λατρεύουμε τα ταξίδια και τις νέες γνωριμίες.

Τι νέο ετοιμάζετε;

Έχουμε πολλά στα σκαριά… μια μεγάλη παράσταση που θα ξεκινήσει από τη Βενετία και μετά θα κάνει παγκόσμιο τουρνέ, αλλά και πολλά άλλα που δεν μπορούμε τώρα να ανακοινώσουμε.

Carmina Burana [Κάρμινα Μπουράνα] είναι ο τίτλος μιας χειρόγραφης συλλογής περισσότερων από 1.000 ποιημάτων και τραγουδιών που γράφτηκαν στις αρχές του 13ου αιώνα και φυλάσσονται σήμερα στην Κρατική Βιβλιοθήκη της Βαυαρίας στο Μόναχο. Δόκιμοι κληρικοί που σατίριζαν τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, οι λεγόμενοι Goliardi, φαίνεται πως δημιούργησαν την πλειοψηφία αυτών των ποιημάτων και τραγουδιών, γι’ αυτό και θεωρούνται μια φωνή αναπτρεπτική, απέναντι στην ευπρέπεια, την πολιτική ορθότητα, τη λογική. Πρόκειται για ποιητικές παρωδίες που τολμούν να προκαλέσουν και τα θεία, γεγονός αδιανόητο την συγκεκριμένη εποχή. Η μουσική του Καρλ Ορφ, την οποία χρησιμοποιεί ο Μάουρο Αστόλφι στη χορογραφία του [αλλά και το Dixit Dominus του Βιβάλντι και το Passione Medioevale του Καράτσιολο] είναι καθοριστική μιας δραματικής, σχεδόν καταστροφικής διάθεσης. Ο Αστόλφι κινείται στα δύο αυτά επίπεδα: η ντουλάπα που τοποθετεί στη σκηνή αντιπροσωπεύει τις μνήμες, τα μυστικά και τους σκελετούς του παρελθόντος που δεν μας επιτρέπουν να πάμε μπροστά. Το τραπέζι που βρίσκεται επίσης στο σκηνικό της Carmina Burana, είναι έδρα των αμαρτημάτων, τα οποία ωστόσο αντιμετωπίζονται χωρίς φόβο, σε μια προσπάθεια αναμέτρησης με τα ταμπού και υπερκέρασής τους.

+ Παραστάσεις στις 19 Σεπτεμβρίου στο Θέατρο Ριάλτο, στις 20 και 21 Σεπτεμβρίου στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ, στη Λευκωσία. Εισιτήρια προς 10 ευρώ στα περίπτερα SOEASY παγκύπρια, στο περίπτερο TIME OUT στην Πάφο και διαδικτυακά στο www.soldoutticketbox.com. Μειωμένο εισιτήριο 5 ευρώ για μαθητές, στρατιώτες, φοιτητές, συνταξιούχους και άτομα με αναπηρία μετά την παρουσίαση ταυτότητας.

You May Also Like

Σε μία παρτίδα «τάβλι» στο Flea theatre

«Είναι ένα αριστουργηματικό έργο, ένα διαμάντι. Ένα από τα πρώτα έργα που αποτέλεσαν τη ...

Rainzonances4

Συνέντευξη στη Χριστίνα Λάμπρου “…Οι τοίχοι, το πάτωμα, το χώμα, ο αέρας κατακρατούν την ...

Doris Pack : To σινεμά αφηγείται τις ιστορίες μας

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως Η πιο φανατική υποστηρίκτρια του ευρωπαϊκού σινεμά μέσα στο ίδιο ...

Στο «Κουκλόσπιτο» μιλάμε κανονικά

Ακριβώς 140 χρόνια μετά την πρεμιέρα του στο ευρωπαϊκό θέατρο, το έργο του Χένρικ ...

A Hawk and a Hacksaw

O Jeremy Barnes από το αμερικανικό ντουέτο “A Hawk and a Hacksaw”, που θα ...

“Διόρθωση” και λογοκρισία

Συνέντευξη στη Χριστίνα Λάμπρου «Πρέπει να διερωτηθούμε τελικά, ως κοινωνία, τι ζητάμε», λέει ο ...

X