O παράδεισος του καθενός

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως

«Παρακαλώ να γνωρίζετε πως θα συναντήσετε μεγάλες ουρές για τα δωμάτια του Απείρου», σημειώνει η γκαλερί στον ιστότοπό της. Θα ήταν ωραίο αυτή η σημείωση να ήταν αναρτημένη και στην πόρτα, αλλά ποιος να τη δει από τόσα μέτρα μακριά, καθώς έχει ήδη ξοδέψει δυο ώρες περιμένοντας. Άλλωστε στον ιστότοπο η σημείωση λειτουργεί προειδοποιητικά. Στην πόρτα είναι πια αργά.
Η έκθεση της Γιαγόι Κουσάμα με τίτλο «I Who Have Arrived In Heaven», στην γκαλερί David Zwirner της Νέας Υόρκης, ολοκληρώθηκε χθες. Η αναμονή στην ουρά για το Infinity Mirrored Room – The Souls of Millions of Light Years Away [φωτό] έφτανε τις 3-4 ώρες και μόνο ένα ή δύο άτομα μπορούσαν να μπουν στο δωμάτιο κάθε φορά.

Αυτό το δωμάτιο, σημειώνει η New York Times, προσφέρει κάτι για όλους. Είναι ένας συλλογισμός πάνω στον θάνατο και τη μεταθανάτια ζωή. Είναι ένα ολόκληρο πλανητάριο σε ένα δωμάτιο με διαστάσεις μιας μεγάλης γκαρνταρόμπας. Κοσμικό και οικείο συνάμα, συγχωνεύει το προσωπικό με το απρόσωπο, το απώτερο διάστημα με τον μικρό χώρο, την επιστήμη με τον μυστικισμό.

Είναι και το τέλειο φόντο για την απόλυτη… selfie.

Σύμφωνα με τον συγγραφέα ενός νέου βιβλίου για τον τρόπο με τον οποίο η γενιά των ψηφιακών μέσων ανακατασκευάζει τον τρόπο με τον οποίο αφηγούμαστε ιστορίες, οι νέοι είναι αδηφάγοι για πράγματα στα οποία μπορούν να έχουν με κάποιο τρόπο δραστήριο ρόλο. «Ζεις την εμπειρία με όλες σου τις αισθήσεις», σημειώνει λοιπόν ο Φρανκ Ρόουζ.
Το δωμάτιο του Απείρου σημείωσε τεράστια επιτυχία. Όσοι είχαν την υπομονή της αναμονής και κατάφεραν να το επισκεφτούν, σχολίασαν πως «μοιάζει με την αιωνιότητα».
Λίγο πιο κάτω, προσφερόταν άλλο ένα δωμάτιο. Έζησε κι αυτό στιγμές δόξας, όχι όμως όσο η ‘αιωνιότητα’. Το δωμάτιο είχε τίτλο «Love is calling».

Στη σημερινή έκδοση του «Π» πάμε πίσω στον χρόνο. Ζητήσαμε από κάποιους ανθρώπους να μας πουν τα Χριστούγεννα που θα τους μείνουν αξέχαστα, χωρίς την επιδίωξη να μείνουν και στην αιωνιότητα.

Ο Λέλλος Δημητριάδης, πρώην δήμαρχος Λευκωσίας, αφηγείται πόσο δημοφιλής ήταν μια κράτηση στο νυχτερινό κέντρο Σιαντεκλέρ αλλά και πόσο κενό ήταν το κέντρο τα Χριστούγεννα του ’63, όταν η αντιπαράθεση Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων εξελίχθηκε σε γενική σύρραξη μεταξύ των παραστρατιωτικών τους οργανώσεων.
Ο Τάκης Χατζηδημητρίου, πρώην βουλευτής, επιλέγει κι αυτός τα Χριστούγεννα του ’63 και θυμάται τη φυγάδευση του Αλέκου Παναγούλη και την παραμονή του στο σπίτι τού ηθοποιού και σκηνοθέτη Νίκου Σιαφκάλη.
Οι λογοτέχνες Έλλη και Πανίκος Παιονίδη θυμούνται τα Χριστούγεννα του ’66 στο σπίτι του ζωγράφου Νίκου Περγιάλη, όπου ήταν επίσης παρόντες ο Μίκης Θεοδωράκης, η Τζένη Καρέζη, ο Νίκος Κούρκουλος και πολλοί άλλοι.
Ο Πίτερ Μουρ, ο δάσκαλος που έζησε ως πρόσφυγας στον καταυλισμό του Πισσουρίου τα έτη 1974-1975, κατέγραψε ο ίδιος στο βιβλίο του «Οι Μέρες που Ζήσαμε» τα Χριστούγεννα που πέρασε στον καταυλισμό τη χρονιά της εισβολής.
Η Νάσα Παταπίου δεν έχει χρόνο να θυμάται από τα Χριστούγεννα στο Ριζοκάρπασο, γιατί όλα της είναι αξέχαστα.

Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Γκαίτε, Μπγιορν Λούλαϊ, πέρασε τα Χριστούγεννα του ’75 στους 50 βαθμούς Κελσίου, ταξιδεύοντας στην ανατολική Ασία.
Και, τέλος, ο θεατρικός σκηνοθέτης Εύης Γαβριηλίδης μάς πάει πίσω στο 1956, όταν εργαζόταν σερβιτόρος στο πολυτελές κλαμπ Lake Shore, στο Σικάγο. Κι αν ταξίδεψε πιο βαθιά απ’ όλους στον χρόνο, η αντίφαση που περιγράφει στη δική του ιστορία είναι πιο σύγχρονη από κάθε άλλη.

Κλείνοντας το δωμάτιο του χρόνου μ’ αυτή τη χριστουγεννιάτικη έκδοση, ανοίγουμε την επόμενη Κυριακή το δωμάτιο μιας νέας δημιουργικής ορμής που δηλώνει έτοιμη να καταφέρει πολλά. Ή, τουλάχιστον, θα προσπαθήσει με μια αγάπη για αλλαγή που μοιάζει ανιδιοτελής.

You May Also Like

Δημόσιες πόλεις

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * “Η ανακαίνιση του αστυνομικού σταθμού της οδού Λήδρας είναι ...

Κόψιμο-ράψιμο για μια χούφτα ευρώ

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Την προηγούμενη βδομάδα παραλάβαμε τη λίστα με τις επιχορηγήσεις ...

Παγκόσμια -αγία- Τράπεζα

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Νέο ‘σύστημα’ για τις επιχορηγήσεις ετοιμάζεται αυτό το διάστημα ...

Νοσταλγοί του Μίκυ Μάους

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Μια μεγάλη οικονομική αυτοκρατορία μπορεί να καταρρεύσει σαν χάρτινος ...

Πόσο κάνει το λεωφορείο;

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Τι είπε ο υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού στη συνέντευξη ...

Τα δέοντα

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Την πολιτιστική επικαιρότητα, φτάνοντας μέχρι και τα δελτία των ...

X