Διαδραστική ξενάγηση στα Μουσεία με την εφαρμογή CHESS

Οι επισκέπτες σε διάφορα μουσεία σε όλη την Ευρώπη θα μπορούν, σύντομα, να δημιουργούν τη δική τους πολιτιστική εμπειρία,  πριν ακόμη ξεκινήσουν το ταξίδι για τον προορισμό τους, χάρη σε μια καινοτομία η οποία χρησιμοποιεί φορητές συσκευές, τεχνολογίες επαυξημένης πραγματικότητας και γεωεντοπισμού για να μετατρέψει μια συνηθισμένη ξενάγηση σε ένα μουσείο σε μια προσωπική, διαδραστική εμπειρία.

Το πρόγραμμα CulturalHeritage Experiences through Sociopersonal interactions and Storytelling (CHESS) που υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με χρηματοδότηση η οποία ξεπερνά το ποσό των 2,8 εκατ. ευρώ, δημιουργήθηκε από μια κοινοπραξία ακαδημαϊκών, βιομηχανικών και πολιτιστικών οργανισμών από Γαλλία, Βρετανία, Γερμανία και Ελλάδα και θα παρουσιαστεί επίσημα στο Innovation Convention, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στις Βρυξέλλες στις 10 & 11 Μαρτίου 2014.

Το CHESS δοκιμάστηκε ήδη στο Μουσείο της Ακρόπολης με θετικά αποτελέσματα.

Η κοινοπραξία δημιούργησε και ανέπτυξε φορητή τεχνολογία, η οποία θα επιτρέπει στους επισκέπτες να εμπλουτίσουν την πολιτιστική τους εμπειρία συμμετέχοντας σε μια προσωπική, εξατομικευμένη και διαδραστική εμπειρία ξενάγησης, δημιουργημένη από τις ιστοσελίδες των μουσείων. Η εφαρμογή CHESS, η οποία θα είναι διαθέσιμη για ‘κατέβασμα’ σε συσκευές smartphone και tablet, έχει σκοπό να «ζωντανέψει» το παρελθόν, καθιστώντας τον πολιτισμό και την ιστορία πιο ευχάριστα και διαθέσιμα σε όλους.

«Η ξενάγηση είναι μια γραμμική εμπειρία, κατά την οποία ο επισκέπτης παραμένει σχετικά παθητικός. Με την εφαρμογή CHESS, η επίσκεψη στο μουσείο μοιάζει με εμπειρία παιχνιδιού, εμπλέκοντας ενεργά τον επισκέπτη με την πολιτιστική κληρονομιά. Οι επισκέπτες ενημερώνονται, αλλά και ψυχαγωγούνται. Αυτό το στοιχείο είναι ζωτικής σημασίας για να διατηρηθεί το ενδιαφέρον των επισκεπτών, ειδικότερα της νεότερης γενιάς, η οποία είναι βυθισμένη στα παιχνίδια στις κονσόλες, τα smartphone και τα tablet τους», δηλώνει ο δρ Olivier Balet από την DIGINEXT, τη γαλλική εταιρεία που συντονίζει το πρόγραμμα.

Να πώς λειτουργεί:

Με το online ερωτηματολόγιο CHESS visitor, οι επισκέπτες μπορούν να καταχωρήσουν τα ενδιαφέροντά τους, τις προτιμήσεις τους και τις αντιπάθειές τους. Το εργαλείο αυτό επιτρέπει στα μουσεία να δημιουργήσουν ερωτηματολόγια με μονές ή πολλαπλές επιλογές, καθώς επίσης και να συνδέσουν τις απαντήσεις με ένα συγκεκριμένο χαρακτήρα, αντιπροσωπευτικό του προφίλ του επισκέπτη.

Το CHESS authoring tool, με τη σειρά του, δίνει τη δυνατότητα σε επαγγελματίες που δεν εξειδικεύονται στην πληροφορική, όπως επιμελητές και προσωπικό μουσείων, να αναπτύξουν εύκολα δυναμικές ιστορίες με πολλαπλά σενάρια εξέλιξης και ενσωματωμένο περιεχόμενο multimedia.

Τέλος, το Storytelling engine παρουσιάζει την ιστορία σύμφωνα με τα σενάρια που έχουν οριστεί αλλά επίσης την προσωποποιεί και την προσαρμόζει δυναμικά στις ατομικές επιλογές του επισκέπτη, ανανεώνοντας το προφίλ του μέσα από τη ροή της ιστορίας.

museum_chess2

Αντίθετα με τους παραδοσιακούς οδηγούς των μουσείων, η εφαρμογή CHESS αφηγείται στον κάθε επισκέπτη μια συγκεκριμένη ιστορία, που επικεντρώνεται στα εκθέματα που είναι πιο σχετικά με τα ενδιαφέροντά του και τη διάθεσή του, με όσο λιγότερες ή περισσότερες λεπτομέρειες επιθυμεί. Οι ιστορίες μπορεί να εμπλουτιστούν με στοιχεία multimedia, 3D και παιχνίδια επαυξημένης πραγματικότητας και σε κάποιες περιπτώσεις τα αντικείμενα φαίνεται να μιλούν και να προσκαλούν τους επισκέπτες να αλληλεπιδράσουν μαζί τους.

Φεύγοντας, ο επισκέπτης θα μπορεί να βρει ενθύμια, όπως φωτογραφίες ή video, από τη δική του ιστορία στην ιστοσελίδα του μουσείου, έχοντας μια προσωπική ανάμνηση για να μοιραστεί με την οικογένεια και τους φίλους του.

Το πρόγραμμα, σύμφωνα με τη δρα Μαρία Ρούσσου του Πανεπιστημίου Αθηνών, έχει τη δυναμική να φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόμαστε και λειτουργούμε όταν επισκεπτόμαστε ένα μουσείο.

«Στόχος του CHESS είναι να ενδυναμώσει και να προσωποποιήσει την εμπειρία κάθε επισκέπτη, δημιουργώντας μια εξατομικευμένη εμπειρία που λαμβάνει υπόψη τις προτιμήσεις, τα χόμπι και τα ενδιαφέροντά του. Οδηγώντας τον επισκέπτη στα εκθέματα που τον ενδιαφέρουν και προσφέροντας του διαδραστικό περιεχόμενο όπως κουίζ και παιχνίδια, μπορούμε να ενδυναμώσουμε σε μεγάλο βαθμό την εμπειρία του. Αυτό δεν αποβαίνει μόνο προς όφελος του χρήστη αλλά και των μουσείων, που θέλουν οι επισκέπτες τους να αποκομίσουν την καλύτερη δυνατή εμπειρία και να τα επισκεφθούν ξανά», λέει ο καθηγητής Γιάννης Ιωαννίδης του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Το CHESS δοκιμάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα και στο Cité de l’Espace Park, στην Τουλούζ της Γαλλίας, για διάστημα έξι μηνών. Οι συντονιστές του προγράμματος υπολογίζουν ότι το CHESS θα λανσαριστεί στην αγορά σε δύο χρόνια.

ΠΑΡΑΘΥΡΟ | ΠΟΛΙΤΗΣ

 

  • Show Comments

You May Also Like

O Κώστας Γαβράς τιμώμενο πρόσωπο στις Κάννες

O σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς θα είναι τιμώμενο πρόσωπο στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, ...

Απορρίπτει την δικαστική διεκδίκηση των Γλυπτών η Αθήνα

Τη θέση ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν σκοπεύει να διεκδικήσει δικαστικά την επιστροφή των ...

To μουσείο των selfies άνοιξε στο Λος Άντζελες

Οι σέλφι φωτογραφίες έχουν από τον Ιανουάριο 2018 το δικό τους μουσείο στο Λος ...

Αποτελέσματα 28ων Παγκύπριων Σχολικών Αγώνων Θεάτρου 2017

Συμπληρώθηκαν στις 24 Μαρτίου οι παραστάσεις Γυμνασίων και Λυκείων που έλαβαν μέρος στους 28ους ...

Συνεχείς επιτυχίες για το Attenberg

Tο μεγάλο βραβείο του φεστιβάλ Νέοι Ορίζοντες, στο Βρόκλαφ της Πολωνίας, απέσπασε η ταινία ...

Docs Talk 2016

Στο πλαίσιο του «11ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού» (1 – 8 Aυγούστου 2016), διοργανώνεται ...

X