Pattern: Μοτίβα κινήσεων

Γράφει η Χριστίνα Λάμπρου / Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου

Με σημείο εκκίνησης μια εικαστική πρόταση της Νάγιας Σάββα, η Ζωή Γιωργαλλή και η Μελίσσα Garcia Carro ξετύλιξαν το νήμα της δικής τους πρότασης την οποία παρουσιάζουν στο πλαίσιο μιας πολυθεματικής εκδήλωσης. Οι δύο περφόρμερ μιλούν στο “Π” για το έργο τους με τίτλο “Pattern”, όπου εστιάζουν “στους τρόπους με τους οποίους μπορούν να επικοινωνήσουν δύο άνθρωποι, να συνυπάρξουν και να συσχετιστούν, χρησιμοποιώντας επαναληπτικά ρυθμικά μοτίβα”.

“Σημείο εκκίνησης για το πρότζεκτ “Pattern” είναι ένα σχέδιο της εικαστικού Νάγιας Σάββα (εδώ: http://parathiro.wpengine.com/νάγια-σάββα/ και εδώ: http://www.parathyro.com/κώδικεσ-στο-κοντέινερ/). Στη δουλειά της, η Νάγια χρησιμοποιεί τρία βασικά χαρακτηριστικά. Είναι η επανάληψη, η εναλλαγή και ο ρυθμός. Αυτά τα στοιχεία στοχεύουν να σχηματίσουν μια γλώσσα, έναν κώδικα που παραμένει σε μεγάλο βαθμό κρυπτογραφημένη. Η δουλειά της επικοινωνεί με ένα άμεσο και πολύ ξεκάθαρο τρόπο. Μας άφησε ένα αίσθημα ικανοποίησης και μας ώθησε να δημιουργήσουμε μια περφόρμανς με τα δικά μας εργαλεία και τη δουλειά της ως βάση. Έτσι αρχίσαμε να εξετάζουμε τους τρόπους με τους οποίους αυτές οι βασικές έννοιες επανάληψης και ρυθμού θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ένα οπτικό λεξιλόγιο και να επικοινωνήσουν μέσα από την κίνηση. Εστιάσαμε στους τρόπους με τους οποίους μπορούν να επικοινωνήσουν δύο άνθρωποι, να συνυπάρξουν και να συσχετιστούν, χρησιμοποιώντας επαναληπτικά ρυθμικά μοτίβα. Αυτά τα μοτίβα λειτουργούν σαν σύνδεσμος ανάμεσά μας και δημιουργούν ένα διάλογο μέσα από τη χρήση της κίνησης, της επανάληψης και του ρυθμού.

Η αναφορά σας στο σχέδιο αυτό είναι ενδιαφέρουσα αν σκεφτούμε ότι με τη σειρά του το σχέδιο έχει ως αναφορά τη μουσική. Πώς προσεγγίσατε τις δύο αναφορές [εικαστικές τέχνες και μουσική] χορογραφικά;
Είναι δύσκολο να αποσυνδέσουμε τις εικαστικές τέχνες και τη μουσική από τον χορό, με την έννοια πως μια περφόρμανς είναι μια εικαστική έκφραση που έχει τη δική της μουσικότητα. Στα αρχικά στάδια της δημιουργικής μας διαδικασίας εστιάσαμε στις αρχές του ρυθμού και τους διάφορους τρόπους με τους οποίους εμφανίζεται στην επικοινωνία. Ερευνήσαμε αρχικά τους ρυθμούς μεμονωμένα. Από την απλή επαναληπτικότητα της αναπνοής, αναπτύξαμε προσωπικούς ρυθμούς και χωρικά μοτίβα. Τα ρυθμικά μας μοτίβα αποτελούν στη συνέχεια τη βάση πάνω στην οποία ο μουσικός βάσισε τη μουσική που έγραψε για την παράσταση. Επίσης, ο σχεδιασμός φωτισμού θα υποστηρίξει και θα δώσει έμφαση στα οπτικά μοτίβα που δημιουργούνται μέσα από την κίνηση.

Τι σας οδήγησε στην απόφαση να παρουσιάσετε την περφόρμανς αυτή σαν μια τριπλή εκδήλωση; έκθεση/περφόρμανς/συναυλία;
Χάρη στο Πολιτιστικό Κέντρο Εγκώμιο, είχαμε τον χώρο και τον χρόνο να δημιουργήσουμε μια σύντομη περφόρμανς. Αλλά ένα εικοσάλεπτο κομμάτι δεν είναι αρκετό από μόνο του για να προσκαλέσεις το κοινό σε ένα θεατρικό χώρο. Έτσι σκεφτήκαμε ότι μια συναφής ιδέα θα ήταν να καλέσουμε τη Νάγια Σάββα να εκθέσει και τον William Scott για μια συναυλία με την μπάντα του. Μας χαροποιεί και μας τιμά που μοιραζόμαστε αυτές τις βραδιές μαζί τους! Η χορογραφία σχετίζεται άμεσα με τη δουλειά της Νάγιας, από την οποία εμπνέεται. Το μουσικό κομμάτι της βραδιάς δεν έχει μια ανάλογα στενή σύνδεση με τη χορογραφία, ελπίζουμε όμως ότι θα λειτουργήσει ενθαρρυντικά για το κοινό, να μείνει στον χώρο και να εξερευνήσει την έκθεση.

Χορογραφείτε και ερμηνεύετε μαζί αυτό το κομμάτι. Πόσο σημαντική είναι η συνεργασία στον τρόπο με τον οποίο δουλεύετε; Εργαστήκαμε πάνω σε αυτό το πρότζεκτ εντελώς συνεργατικά και συμφωνούσαμε σε κάθε μια απόφαση! Μοιραστήκαμε τις ιδέες και τις απόψεις μας, προσπαθήσαμε να μείνουμε ανοικτές στις εισηγήσεις η μία της άλλης και να μείνουμε ειλικρινείς στους εαυτούς μας. Είναι μια πρόκληση, και όσον αφορά τον ρόλο μας ως χορογράφοι και ως χορευτές. Η δημιουργική διαδικασία μπορεί να παίρνει περισσότερο χρόνο κάποιες φορές αλλά το να δημιουργούμε μαζί είναι τόσο πολύτιμο και συναρπαστικό. Το “Pattern” δεν είναι έργο της Ζωής ή της Μελίσσας, είναι το έργο μας!

+ Στις 15 και 16 Μαρτίου στο Κέντρο “Εγκώμιο για τις τέχνες και τον πολιτισμό”, στη βιομηχανική περιοχή Έγκωμης. Στον ίδιο χώρο θα παρουσιάζεται έκθεση έργων της Νάγιας Σάββα και μετά την περφόρμανς θα ακολουθήσει μουσική από το τζαζ τρίο των Ουίλιαμ Σκοτ, Σταύρου Κυριακίδη και Νίκου Μυλόρδου.
Εισιτήρια προς 6 ευρώ. Πληροφορίες τηλ. 22781104 και www.egomio.eu

You May Also Like

Άγης Παΐκος: «Τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται σε αυτό το έργο»

Με κεντρικό θέμα την προδοσία και τον τρόπο που αυτή αντιμετωπίζεται από τον καθένα ...

DEERHOOF

[The interview in english below] Mια ενδιαφέρουσα συνέντευξη του Greg Saunier, ντράμερ των Deerhoof, στο μουσικό Δημήτρη Χατζηζήση, με την ευκαιρία της εμφάνισής τους στο Φεστιβάλ Φέγγαρος ‘Νομίζω ότι η μουσική μας ακούγεται αισιόδοξη γιατί αυτό που ακούς είναι ο  ήχος της νίκης.’  Πριν από 4 χρόνια άκουσα για πρώτη φορά τη μουσική των Deerhoof και από τότε περιφέρομαι αμετανόητα ενθουσιασμένος ενοχλώντας παραβιαστικά τους κοντινούς μου ανθρώπους μέχρι να ακούσουν “την καλύτερη μπάντα στονκόσμο”. Είναι αδιαμφισβήτητα από τους πιο σημαντικούς μουσικούς της γενιάς τους, συνθετικά και οργανοπαιχτικά, με μια τεράστια δισκογραφία, και αμέτρητες συμμετοχές. Η χαρά μου ήταν μεγάλη όταν έμαθα ότι θα εμφανιστούν τοκαλοκαίρι στο Φέγγαρο αλλά τριπλασιάστηκε όταν μου δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσω στον Greg Saunier των Deerhoof με αφορμή την εμφάνισή τους στο φεστιβάλ. Ακολουθεί η σύντομη κουβέντα μας: Τι κάνεις; Πώς πάνε οι συναυλίες του 2018 μέχρι στιγμής; Greg Saunier: Μου άρεσαν οι συναυλίες που κάναμε το 2017 αλλά οι συναυλίες της φετινής χρονιάς έχουν πάει σε άλλο επίπεδο. Όσο πιο πολύ χρόνο περνάμε μαζί με τη μπάντα τόσο καλύτερα τα πηγαίνουμε και καταλήγουμε να ...

Τα τραγούδια των γειτόνων μου

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως Τι θα συμβεί αν τραγουδήσω τα τραγούδια του Τουρκοκύπριου γείτονά ...

George Tardios: Γέννημα Άγγλος, θρέμμα Κύπριος

Το σπίτι στον ιστορικό πυρήνα του Καϊμακλιού φιλοξενεί τη συνάντησή μας με τον Γιώργο ...

Νισσίμ Καλντερόν:Τέσσερα βήματα για την εξέλιξη του πολιτισμού

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως / Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου Ο δρ Καλντερόν είναι μια σύγχρονη ...

“Μια ταινία είναι σαν τη ζωή την ίδια”

Η Μυρσίνη Αριστείδου μιλά για τη νέα της ταινία και για το νόημα που ...

X