Τεχνολογία για λίγους

@valia_kaimaki

Τον περασμένο Φεβρουάριο, η ανακοίνωση της εξαγοράς της εφαρμογής whatsapp από το facebook για 19 δισεκ. δολάρια επέφερε σεισμό στον επιχειρηματικό κόσμο. Είχαμε όλοι, τότε, συζητήσει το πώς και το γιατί το facebook αποφάσισε να κάνει μια τόσο μεγάλη επένδυση, ποιες αγορές θέλει να κατακτήσει και πολλά πολλά άλλα.

Η αλήθεια είναι, όμως, ότι παρόλο που είχα κατεβάσει την εφαρμογή, δεν την είχα χρησιμοποιήσει ποτέ μου. Σ’ έναν τηλεφωνικό κατάλογο που μετρά περίπου 2.000 τηλέφωνα, οι επαφές που χρησιμοποιούσαν το whatsapp δεν ήταν πάνω από 150. Και δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί θα πρέπει να τους στείλω ένα μήνυμα μέσω του whatsapp ενώ θα μπορούσα να τους στείλω sms. Χώρια που σε σχέση με τη χρήση δεδομένων [όταν δεν υπάρχει wi-fi], η χρήση του sms είναι πιο φθηνή, αφού στις περισσότερες συνδέσεις περιλαμβάνεται κι ένας μεγάλος αριθμός δωρεάν sms.

Στο τελευταίο μου ταξίδι, ωστόσο, βρέθηκα σε μια παρέα όπου όλοι το χρησιμοποιούσαν. Κι εκεί ανακάλυψα τη μεγάλη του αξία: τις ομάδες. Ναι, σε έναν στέλνεις sms, αλλά σε πολλούς το whatsapp είναι πολύ πιο πρακτικό. Μπορείς να δημιουργήσεις ομάδες για τη δουλειά, για φίλους, για ό,τι νομίζεις. Κι εκεί μπορείς να στέλνεις μηνύματα, φωτογραφίες, ήχους μόνο και μόνο για τα μάτια [ή τα αφτιά] της ομάδας. Φτιάξαμε μια ομάδα “διακοπών”, συμμετείχαμε μόνο όσοι ήμασταν μαζί στις διακοπές και στέλναμε ο ένας στον άλλο τις φωτογραφίες που τραβάγαμε από το κινητό, κλείναμε ραντεβού ή αποφασίζαμε τι είδους πίτσα θα παραγγείλουμε για το βράδυ. Ή απλώς κάναμε πλάκα. Για να αποκτήσεις τη whatsapp πρέπει να εγγραφείς με τον αριθμό του κινητού σου. Δεν ακολουθεί τη συσκευή, ακολουθεί τον αριθμό και αυτή είναι η μεγάλη της ιδιαιτερότητα. Είναι χρήσιμη, είναι διασκεδαστική, είναι μοντέρνα, γιατί δεν είναι της λογικής του web 2.0, να έχεις δηλαδή πρόσβαση από όποιο μηχάνημα θέλεις στα δεδομένα σου, είναι ένα κινητό μέσα στο κινητό σου. Επίσης, αντίθετα με το facebook ή το twitter είναι ένα “κλειστό περιβάλλον”, επικοινωνείς δηλαδή μόνο με τους ανθρώπους που θέλεις και οι followers ή τα likes δεν έχουν απολύτως καμία σημασία. Κανένα άγχος, δηλαδή, να γίνεις κάτι, να φανείς κάπου, να ξεχωρίσεις κάπως. Είσαι ο εαυτός σου και αυτό περιμένουν και οι άλλοι από εσένα.
Έτσι, είναι και ασφαλές ακόμα και για μικρές ηλικίες. Δεν κάνεις γνωριμίες με αγνώστους, δεν κινδυνεύεις από κάτι… Στον ορυμαγδό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπου όλοι επικοινωνούν με όλους, όπου -ιδιαίτερα τώρα που είμαστε σε προεκλογική περίοδο- υποψήφιοι όλων των ειδών μάς κατακλύζουν με ενοχλητικά διαφημιστικά μηνύματα, είναι τόσο μα τόσο ανακουφιστικό να μπορείς να έχεις άμεση επαφή με ανθρώπους δικούς σου, οι οποίοι στέλνουν κάτι γιατί θέλουν να επικοινωνήσουν αποκλειστικά με εσένα.

Δεν θέλω να κάνω τη διαφήμιση του whatsapp. Άλλωστε με 450 εκατ. χρήστες και 0,89 ευρώ για τον καθένα, μετά την πρώτη δωρεάν περίοδο, δεν ανησυχώ για το μέλλον της υπηρεσίας. Αυτό που μου άρεσε περισσότερο ήταν η λογική που εκπροσωπεί, που κρατάει όλα τα θετικά της τεχνολογίας αλλά απομακρύνει τα αρνητικά. Σίγουρα χρειαζόμαστε υπηρεσίες που μας διευκολύνουν να φτάσουμε σε έναν μεγάλο αριθμό ανθρώπων ή που με τη βοήθειά της μπορούμε να βρούμε αυτούς που ψάχνουμε. Ωστόσο, την εποχή της πλημμύρας των πληροφοριών χρειαζόμαστε πολύ περισσότερο εργαλεία που θα μας κρατούν σ’ επαφή με τους δικούς μας ανθρώπους, με τους αληθινούς μας φίλους.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

#propaganda

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Τι είναι προπαγάνδα; Μια οργανωμένη προσπάθεια χειραγώγησης της ...

Η αμφιλεγόμενη στάση του Facebook στις “ύποπτες” διαφημίσεις

Σ’ ένα πρόσφατο ρεπορτάζ του με τίτλο: το Facebook υποστηρίζει ότι επιχείρηση με πιθανή ...

Facepaper

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη Πριν από χρόνια [την εποχή του λίθου] αγοράζαμε μια εφημερίδα ...

Ψηφιακή ανατροπή στα μίντια

Γράφει η Βάλια Καιμάκη Να συμφωνήσουμε ότι ο όρος “δίνη της ψηφιακής ανατροπής” είναι ...

Περί αυτοϊκανοποίησης IIΙ (το τέλος ελπίζω)

Την περασμένη εβδομάδα έκλεισα τη στήλη με την υπόσχεση ότι θα σας μιλήσω για ...

Το τυρί το είδαμε, τη φάκα όμως;

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη Διαβάζετε; Εννοώ βιβλία, όχι υπότιτλους σε ταινίες ούτε συνταγές μαγειρικής: ...

X