Περί φιλανθρωπίας

Του Ντίνου Θεοδότου

Όπου υπάρχει φτώχεια, ανέχεια και δυστυχία, εκεί βρίσκεται πρόσφορο έδαφος και αναπτύσσεται η φιλανθρωπία. Το φαινόμενο ανθεί αυτό τον καιρό στον τόπο μας. Η φιλανθρωπία παίρνει διάφορες μορφές. Μπορεί να εκδηλωθεί ατομικά από άνθρωπο σε άνθρωπο ή όπως γίνεται συνήθως μέσω οργανωμένων συνόλων, συνδέσμων ή ακόμα μέσω εταιρειών, δήμων, σχολείων. Προεξάρχοντα ρόλο βέβαια παίζει πάντοτε η Εκκλησία που θεωρεί ότι βρίσκει ευνοϊκό πεδίο για να ασκήσει το θεάρεστο έργο της και να κατοχυρώσει την εξουσία της πάνω στους πιστούς. Η φιλανθρωπία στις πλείστες των περιπτώσεων αποτελεί τον μανδύα που καλύπτει στόχους που δεν προβάλλονται άμεσα. Τέτοιοι στόχοι μπορεί να είναι η προβολή, η κοινωνική καταξίωση, η προσέλκυση ψηφοφόρων, η διαφήμιση υπηρεσιών ή προϊόντων. Οι επιχειρήσεις και οι εταιρείες χρησιμοποιούν τη φιλανθρωπία για να μην πληρώνουν φόρους.
Οι κυρίες των φιλόπτωχων συνδέσμων θεωρούν ότι επιτελούν ύψιστο κοινωνικό έργο όταν οργανώνουν εράνους, γυρίζουν τον δίσκο στην εκκλησία ή όταν με διάφορους τρόπους συγκεντρώνουν χρήματα και είδη για τους φτωχούς. Τα φιλανθρωπικά τέια αποτελούν ευκαιρίες για έξοδο, για προβολή και επίδειξη. Οι χοροί που οργανώνονται για φιλανθρωπικούς σκοπούς προσφέρουν την ευκαιρία της διασκέδασης και συγχρόνως την αίσθηση ότι αυτό που γίνεται είναι και θεάρεστο.

Ο θεσμός των κοινωνικών παντοπωλείων ανθεί αυτό τον καιρό, με τους δήμους και τις κοινότητες να συναγωνίζονται μεταξύ τους. Ο συναγωνισμός βέβαια επικεντρώνεται στο ποιος θα δώσει μεγαλύτερη προβολή στον θεσμό καλώντας τα τηλεοπτικά κανάλια να τον προβάλουν και δημοσιογράφους να τον δημοσιεύσουν στις εφημερίδες. Ο ραδιομαραθώνιος, όπως γίνεται, αποτελεί άλλο τρανταχτό παράδειγμα εκμετάλλευσης της φιλανθρωπίας για διαφημιστικούς σκοπούς. Η πάλαι ποτέ Λαϊκή Τράπεζα, και το ΡΙΚ εκμεταλλευόμενο το ρόλο του, υπερπροβάλλουν τον έρανο με προφανείς επικοινωνιακούς σκοπούς. Αντίστοιχα η Τράπεζα Κύπρου για τους ίδιους σκοπούς οργανώνει την πορεία Χριστοδούλας.

Οι εκδηλώσεις που γίνονται υπό το κάλυμμα της φιλανθρωπίας δεν έχουν τελειωμό. Αθλητικές συναντήσεις, θεατρικές παραστάσεις, μουσικές εκδηλώσεις, εικαστικές εκθέσεις, συνεστιάσεις, παζαράκια πουλούν πιο εύκολα όταν έχουν την ετικέτα της φιλανθρωπίας. Ακόμα και για κερδοσκοπικούς σκοπούς γίνεται επίκληση της φιλανθρωπίας.

Θα ερωτήσει κάποιος: “Μα δεν υπάρχει άδολη, ανιδιοτελής προσφορά;” Και βέβαια υπάρχει. Μόνο που γίνεται σιωπηρά και αθόρυβα, δεν προβάλλεται στα κανάλια και στις εφημερίδες και την ξέρει μόνο αυτός που την κάνει. Αυτός νιώθει την αγαλλίαση της προσφοράς, τη χαρά του να δίνεις και δεν έχει ανάγκη να το μάθει κανένας. Αυτή άλλωστε είναι η πεμπτουσία και το μεγαλείο της χριστιανικής ηθικής.

Ωστόσο, το πρόβλημα της φτώχειας δεν λύνεται με ατομικές προσπάθειες. Η αντιμετώπισή του πρέπει ν’ αποτελεί κρατική φροντίδα για πολλούς λόγους. Δεν μπορεί η απάμβλυνση της δυστυχίας να επαφίεται στην καλή διάθεση και τα φιλάνθρωπα αισθήματα, αν υπάρχουν, των συμπολιτών. Το κράτος διαθέτει τους θεσμούς και τη δυνατότητα να επιτελέσει αυτό το έργο ασκώντας μια δίκαιη κοινωνική πολιτική. Και ίσως το σημαντικότερο είναι να μην νιώθει αυτός που παίρνει, ηθική υποχρέωση και εξάρτηση από αυτόν που δίνει. Η Εκκλησία, ως κοινωνικός θεσμός, αντί να επικαλείται τα φιλάνθρωπα αισθήματα των πιστών, ας βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη και πλείστα προβλήματα θα απαμβλυνθούν. Όταν θέλει έχει τις δυνατότητες.

You May Also Like

Λορεντζάτσιο: Ο Άμλετ του Γαλλικού Θεάτρου*

«Το πρώτο πράγμα που έκανε ο θεός είναι το μακρινό ταξίδι» – Γιώργος Σεφέρης ...

“Μια γλυπτική προσέγγιση στο βλέμμα”

Μέσα από το φακό της γλυπτικής και υπό την ιδιότητά της ως εικαστικού η ...

Θα βρει δουλειά αν σπουδάσει design;

Γράφει ο Κλήμης Μαστορίδης* Πριν αρκετό καιρό, σ’ ένα συνέδριο στη Λευκωσία, παρουσίασα τις ...

Εκατοντάδες άτομα, χιλιάδες ώρες εργασίας πίσω από κάθε καρέ

Γράφει η Έλενα Αλωνεύτη | Σκηνοθέτιδα, πρόεδρος της Ένωσης Σκηνοθετών Κύπρου Καλέσαμε ανθρώπους του ...

«Μανώλη…!», του Γιώργου Νεοφύτου :Μια νέα παράσταση στον θεατρικό πολυχώρο Εστία

Γράφει η Χρυσόθεμις Χατζηπαναγή    Το θυμόμαστε το έργο, με τις πιο ζωηρές εντυπώσεις να ...

Για τον Μάνο Χαριτάτο

Του Κλήμη Μαστορίδη* Μόλις τέσσερις μέρες πριν αλλάξει ο χρόνος έφευγε απ’ τη ζωή ...

X