Συνέντευξη του σκηνοθέτη Γιώργου Οικονόμου στο Π

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως

Ο Γιώργος Οικονόμου σκηνοθετεί την «Αφροδίτη με τη γούνα», μια θεατρική παράσταση η οποία έρχεται από την Αθήνα στο Θέατρο Ριάλτο και θα τη δούμε την Τρίτη 13 και την Τετάρτη 14 Μαΐου.

Η συζήτησή μας με τον Γιώργο Οικονόμου, σκηνοθέτη της θεατρικής παράστασης «Η Αφροδίτη με τη γούνα» που θα δούμε στο Θέατρο Ριάλτο αύριο και την Τετάρτη, ξεκίνησε από… το τέλος.

Έχοντας δει την ταινία του Ρομάν Πολάνσκι με τον ίδιο τίτλο (ο διάσημος σκηνοθέτης μετέφερε στη μεγάλη οθόνη το θεατρικό κείμενο ενώ ο Γιώργος Οικονόμου το κρατά στον θεατρικό χώρο, για τον οποίο άλλωστε το έγραψε ο Ντέιβιντ Άιβς), συζητήσαμε για λίγο την τελευταία σκηνή έτσι όπως την απέδωσε ο Πολάνσκι.

«Εικαστικά δεν έχουμε το ίδιο τέλος», ωραία, σκέφτηκα, «αλλά έχουμε εξίσου έντονο και δυνατό τέλος, το οποίο θεωρώ πως δεν πρέπει να αποκαλύψουμε».

 Αφροδίτη και Ιβάν

Δεν είναι η πρώτη φορά που θα δούμε δουλειά του Έλληνα σκηνοθέτη στην Κύπρο. Είχε προηγηθεί ο «Ιβάν με τα σκυλιά», μια εξαιρετική παράσταση, ένας μονόλογος σε εκπληκτική ερμηνεία του Άρη Σερβετάλη, ο οποίος μετέφερε στο θεατρικό πάλκο την αληθινή ιστορία του Ιβάν, ενός ανθρώπου μόνου, ο οποίος ζούσε με σκυλιά και σύντομα ξεκίνησε να συμπεριφέρεται όπως τα συμπαθητικά τετράποδα: να μιλά όπως αυτά, να ζητά φαγητό όπως αυτά.

«Ο Ιβάν ήταν ένα πολύ δυνατό έργο το οποίο περιέγραφε μια αληθινή ιστορία αρκετά κοντά στην απελπιστική πραγματικότητα που ζούμε σήμερα», σχολιάζει ο κ. Οικονόμου.

Η «Αφροδίτη» δεν είναι έτσι, αν και ασχολείται το ίδιο με την ανθρώπινη συμπεριφορά και τα… ζωώδη ένστικτά της. Εκκινεί, όμως, από μια εντελώς διαφορετική αφετηρία, έχει ξεχωριστή φιλοσοφία και προσέγγιση.

Το κείμενο του Ντέιβιντ Άις γιορτάζει το ανθρώπινο πνεύμα.

«Πρόκειται για ένα διακειμενικό κείμενο (σ.σ. είναι βασισμένο σε ένα άλλο κείμενο με τον ίδιο τίτλο, του Λέοπολντ βον Μάζοχ) και πραγματεύεται διάφορα θέματα: των σχέσεων, του ερωτισμού, το ίδιο το θέατρο παίζει μεγάλο ρόλο σ’ αυτό το έργο. Πραγματεύεται επίσης το διαρκές και το αέναο, την αντιπαράθεση των φύλων και το παιχνίδι της εξουσίας», σημειώνει ο σκηνοθέτης και επισημαίνει: «έχει ενδιαφέρουσα θεματολογία χωρίς να είναι επ’ ουδενί διδακτικό».

«Θα ήταν καταδίκη για ένα σκηνοθέτη να πρέπει να ασχολείται πάντα με τα ίδια θέματα και με θεατρικά έργα που έχουν παρεμφερή θεατρική φόρμα», απαντά ο κ. Οικονόμου σε ερώτηση σχετικά με το πόσο διαφορετικές θεματικά είναι οι δύο του δουλειές που -τη μια είδαμε, την άλλη θα δούμε- στην Κύπρο.

Βάντα και Τόμας

«Η Αφροδίτη», τονίζει, «είναι ένα έργο ανοιχτό σε διαφορετικές προσεγγίσεις και αποτελεί μεγάλη πρόκληση για ένα σκηνοθέτη. Εξάλλου, όμως και στον ‘Ιβάν’ με τον Άρη Σερβετάλη, μου δίνεται η ευκαιρία να δουλέψω με δύο πολύ καλούς ηθοποιούς».

h_afroditi_me_th_younaΟ λόγος για τη Βίκυ Παπαδοπούλου στον ρόλο της Βάντα και τον Γιώργο Παπαγεωργίου στον ρόλο του Τόμας: ο Τόμας είναι ένας φέρελπις θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης, στην αναζήτηση της πρωταγωνίστριάς του για το νέο του έργο. Έπειτα από μια δύσκολη μέρα ακροάσεων, είναι απελπισμένος γιατί δεν βρήκε ακόμη την ιδανική ηθοποιό. Τότε «εισβάλλει» στο θέατρο η Βάντα, αργοπορημένη στην ακρόαση αλλά επίμονη και αποφασισμένη να πάρει τον ρόλο!

 

Ταινία και παράσταση

Συχνά όταν ερχόμαστε σε επαφή με ένα κείμενο, είτε μέσα από την κινηματογραφική, τη θεατρική ή τη λογοτεχνική του μορφή, αρνούμαστε να το «κοιτάξουμε» διαφορετικά.

Έτσι, όσοι έχουν δει την ταινία του Πολάνσκι ίσως δεν θα θελήσουν να δουν και τη θεατρική παράσταση. Ωστόσο το θέατρο προσφέρει «όλα τα στοιχεία που άπτονται της θεατρικής διαδικασίας: το παιχνίδι των ρόλων, την ασαφή πολλές φορές διάκριση ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα, τις δημιουργικές σχέσεις εξουσίας», αναφέρει ο κ. Οικονόμου. Εξάλλου, το κοινό θα δει αυτό το κείμενο «στην καλλλιτεχνική φόρμα για την οποία έχει γραφτεί που είναι το θέατρο».

Η σκηνοθετική και υποκριτική ματιά στην παράσταση του κ. Οικονόμου είναι πολύ διαφορετική, ενώ και οι ηλικίες των ηθοποιών διαφέρουν. Ο ίδιος προτρέπει το κυπριακό κοινό να παρακολουθήσει «δύο εξαιρετικούς νέους Έλληνες ηθοποιούς» και να κάνει «μια πολύ ενδιαφέρουσα σύγκριση των αρκετά διαφορετικών προσεγγίσεων».

Επιπλέον, ο ίδιος επισημαίνει πως η καθαρή θεατρική γραφή του έργου έχει πολύ έντονο χιούμορ το οποίο ο Πολάνσκι, κάνοντας μια σαφώς αυτοβιογραφική ταινία, είχε σχεδόν παραγνωρίσει.

«Εμείς έχουμε επιλέξει ακριβώς το αντίθετο – να δούμε το χιούμορ της ταινίας που είναι έξυπνο και ιδιαίτερο. Έτσι η θεατρική μας  παράσταση έχει πάρα πολλή ενέργεια».

Θέατρο και κρίση

Έγινε ιδιαίτερα εμφανές στην Αθήνα και το βλέπουμε τώρα και στην Κύπρο, πως παρά την οικονομική κρίση, το θέατρο ανθεί.

«Συνεχίζεται στην Αθήνα αυτό που περιγράφετε», σχολιάζει ο κ. Οικονόμου, «όπου παρά την κρίση, υπάρχει ένας δημιουργικός οργασμός, με πάρα πολλές ομάδες και πάρα πολλά στυλ».

Πώς εξηγεί ο ίδιος αυτό το ‘φαινόμενο’;

«Οι κρίσεις απελευθερώνουν πολλές δημιουργικές δυνάμεις και όσοι απασχολούνται με τις τέχνες καταλαβαίνουν ότι δεν έχουν να περιμένουν από κανένα τίποτα. Άρα εκ των πραγμάτων ενεργοποιούνται μόνοι τους. Άλλωστε το θέατρο είναι πια μια από τις πιο φτηνές μορφές διασκέδασης και ως εκ τούτου κινητοποιεί τόσο τους παραγωγούς όσο και το κοινό».

Σχετικά με την παρατήρηση ότι επιλέγεται το τελευταίο διάστημα έντονα το πολιτικό θέατρο, ο ίδιος σχολιάζει:

«Είμαι απολύτως υπέρ της επιλογής πολιτικοποιημένων θεμάτων αλλά δεν νομίζω πως είναι κατ’ αποκλειστικότητα η επιλογή τους. Είμαι υπέρ της επιλογής καλών θεατρικών έργων τα οποία μπορούν να μας πουν πολλά και ως καλλιτέχνες και ως κοινό, στο να αντιλαμβανόμαστε πράγματα γύρω μας ακόμα κι αν δεν ανταποκρίνονται σαφώς στο πολιτικό και κοινωνικό πρόβλημα της εποχής».

Όσο για μας, το κυπριακό κοινό, ο κ. Οικονόμου το χαρακτηρίζει ‘εξαιρετικό’ και αναφέρει:

«Στον ‘Ιβάν’ ήρθε πολύς κόσμος να δει ένα ζόρικο έργο και η ανταπόκριση ήταν πολύ ζεστή, διαυγής και ευαίσθητη. Είμαι βέβαιος πως το ίδιο θα συμβεί και αυτή τη φορά».

+ Στο Θέατρο Ριάλτο την Τρίτη 13 και την Τετάρτη 14 Μαΐου στις 20:30. Πληροφορίες και κρατήσεις τηλ. 77777745. Εισιτήρια προς 15 και 10 ευρώ, E-ticket:www.rialto.com.cy

01ιαν00:0000:0000:00 - 00:00

 

 

You May Also Like

Uriel Herman

Ο πιανίστας Γιώργος Μορφίτης μιλά με τον πιανίστα Uriel Herman που θα εμφανιστεί στο ...

Νάταλη Νεοφύτου & Nihat Agdac : Να φέρουμε κοντά μουσικούς και κοινό

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου Γνωρίστηκαν στην Κύπρο, σπούδασαν στο Λονδίνο ...

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ : Σχεδιασμός με αναφορά την ανθρώπινη εμπειρία

Συνέντευξη στην Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά / @mak.adcy “Η γλώσσα της χαρακτικής είναι η πρωτογενής καλλιτεχνική ...

Ικέτιδες του 1978:Το παρασκήνιο μιας εμβληματικής παραγωγής

Ο σκηνοθέτης Νίκος Χαραλάμπους και η ηθοποιός Μαρία Μίχα ταξιδεύουν στον χρόνο και θυμούνται ...

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ #1: ΑΛΚΗΣ ΜΠΑΛΤΑΣ- ΑΘΗΝΑ ΚΑΣΙΟΥ / Όνειρο Καλοκαιρινής Νύκτας: “Μια επανάσταση έρωτα…”

Επιμέλεια:Χριστίνα Λάμπρου & Ελένη Παπαδοπούλου Στον ενδιάμεσο κόσμο ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα ...

Ξυλουργείο Τμήματος Αρχαιοτήτων: Οι μάστερ του ξύλου

Σε ένα τοπίο περικυκλωμένο από άγρια -πια- βλάστηση, με ψηλά δέντρα στον περίγυρό του ...

X