“Ο δαίμων του τυπογραφείου”

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά | @aggeliki.mk

Ένας από τους προδρόμους της σύγχρονης επιστημονικής μεθόδου, ο σχολαστικός θεολόγος και φιλόσοφος του Μεσαίωνα Roger Bacon, έλεγε ότι “η γνώση είναι δύναμη”. Μέσω της γνώσης ο άνθρωπος μπορεί να κατακτήσει την αλήθεια, να απαλλαγεί από τα δεσμά του φόβου, να ξορκίσει τους δαίμονες και το επί της Γης κακό. Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερη ανησυχία για έναν γραφίστα από το σκοτεινό αυτό πλασματάκι που ζει ανάμεσα στα γρανάζια και τις πρέσες των τυπογραφείων, τρέφεται με σινική μελάνη και όταν έχει κέφια είναι ικανό να οδηγήσει στον κάλαθο των αχρήστων τη δουλειά ατελείωτων ωρών εργασίας και τον σχεδιαστή στα πρόθυρα νευρικού κλονισμού. Ο λόγος, φυσικά, για τον περίφημο “δαίμονα του τυπογραφείου”.

Επειδή όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η γνώση είναι δύναμη, ας προσπαθήσουμε να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα το μυστηριώδες αυτό πλάσμα που για να καταφέρει κάποιος να το δαμάσει, αν όχι να το νικήσει ολοκληρωτικά, χρειάζεται ικανούς και πάνω από όλα έμπιστους συμμάχους και συνεργάτες. Πρώτος στη λίστα της ιερής αυτής συμμαχίας ποιος άλλος; Ο πολυαγαπημένος και ακριβοθώρητος πελάτης μας. Αυτός που θέλει τη δουλειά του να έχει τελειώσει… χθες και την επιταγή του να εξαργυρωθεί μετά από έξι μήνες. Η πίεση χρόνου και οι ασφυκτικές προθεσμίες δημιουργούν τις καταλληλότερες συνθήκες για να αναπτυχθεί και να δράσει ο “δαίμονας του τυπογραφείου”. Άλλοτε θα προσθέσει ένα τρίτο χέρι στη φωτογραφία του πατέρα που αγκαλιάζει με τρυφερότητα την κόρη του και άλλοτε θα αλλάξει την ορθογραφία ακριβώς εκείνων των λέξεων που το νόημα τους θα είναι παρεξηγήσιμο. Όπως και να το κάνουμε, άλλο ο αναξιοπαθών χηρεύσας σύζυγος και άλλο το συμπαθές οικόσιτο τετράποδο που μας δίνει το… μπέικον.

Το σημαντικότερο βήμα για την αντιμετώπιση και αποφυγή τυχόν προβλημάτων είναι η σωστή συνεννόηση μεταξύ γραφίστα και πελάτη. Ο πρώτος είναι υπεύθυνος για την οπτικοποίηση του υλικού που του δίνεται ενώ ο δεύτερος για τον τελικό έλεγχο και έγκριση της μακέτας πριν από την εκτύπωση. Κάθε φορά που οι ρόλοι αυτοί συγχέονται ή παρερμηνεύονται καθ’ οποιονδήποτε τρόπο ο “δαίμονας” είναι εκεί και καραδοκεί να κάνει την παρουσία του αισθητή και αξέχαστη και για τις δυο πλευρές. Σπουδαίας σημασίας στρατηγικός σύμμαχος και επ’ ουδενί ανταγωνιστής θα πρέπει να είναι και ο τυπογράφος, που αν και μπαίνει τελευταίος στην εξίσωση του προβλήματος, αποτελεί παρ’ όλα αυτά σημαντικό παράγοντα για την επιτυχή έκβαση της μάχης ενάντια στο “θηρίο”.

Η θεωρητική κατάρτιση αλλά και οι τεχνικές γνώσεις που θα πρέπει να έχει ένας γραφίστας αλλά και γενικότερα η εξοικείωσή του με τους όρους και τις πρακτικές του επαγγέλματος αποτελούν τα καλύτερα εχέγγυα για την επιτυχή έκβαση της αδυσώπητης μάχης του με τον “δαίμονα”. Φωτογραφίες που δεν «ενημερώνονται», γραμματοσειρές που “χτυπάνε” και γραφικά που… “καίγονται”! Τα απρόοπτα ουκ ολίγα!

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

“andros efstathiou and friends” | Ένα πρωτότυπο εικαστικό δρώμενο στο κέντρο της Λευκωσίας

Την Τετάρτη 5 Ιουλίου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια ενός νέου και πρωτοποριακού για τα κυπριακά ...

Cyprus Creative Club – Pygmalion Awards

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά | @aggeliki.mk Φέτος, για 5η χρονιά, το Cyprus Creative Club ...

Το σκίτσο του πρώτου εξώφυλλου του Τεν Τεν πωλήθηκε 1 εκατ. δολάρια

H αρχική εικονογράφηση του πρώτου εξώφυλλου που εστιάζει στον Τεν Τεν και κυκλοφόρησε τον ...

100 Posters for Crete

Γράφει η Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη | @aggeliki.mk Σχεδιαστές από την Κύπρο, την Ελλάδα και ...

Graphic Stories Cyprus 2016

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου – Καρρά | @aggeliki.mk Η Συνάντηση Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας στην ...

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ : Σχεδιασμός με αναφορά την ανθρώπινη εμπειρία

Συνέντευξη στην Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά / @mak.adcy “Η γλώσσα της χαρακτικής είναι η πρωτογενής καλλιτεχνική ...

X