Εταιρική ταυτότητα

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά / @mak.adcy

Μια από τις θεμελιώδεις αρχές του εμπορικού και επιχειρηματικού κόσμου, που ακόμα και ένας πρωτοετής φοιτητής σε κάποιο τμήμα διοίκησης επιχειρήσεων ή διαφήμισης και μέσων μαζικής επικοινωνίας γνωρίζει, είναι το “ό,τι κάνεις, να το κάνεις σωστά και από την πρώτη φορά”. Ειδικά λαμβάνοντας υπόψη τους σύγχρονους φρενήρεις ρυθμούς που εν μια νυκτί χτίζουν ή ισοπεδώνουν επιχειρήσεις, δεν μπορεί κανένας να παραβλέψει την αξία του αποτελεσματικού visual identity branding, δηλαδή αυτού που σε ελεύθερη μετάφραση μπορούμε να αποκαλέσουμε εταιρική οπτική ταυτότητα.
Πρακτικά η οπτική εταιρική ταυτότητα δεν περιλαμβάνει μόνο τη δημιουργία ενός λογοτύπου αλλά έχει να κάνει με τη συνολική ταυτότητα που ο “ιδιοκτήτης” του εμπορικού σήματος θέλει να κοινοποιήσει προς τους δυνητικούς του πελάτες ή καταναλωτές. Αυτό συχνά έρχεται σε αντίθεση με την εικόνα που ο πελάτης σχηματίζει στο μυαλό του για ένα εμπορικό σήμα. Ο ρόλος ενός σχεδιαστή οπτικής επικοινωνίας είναι η αναζήτηση και εφαρμογή επικοινωνιακών οπτικών λύσεων που θα έχουν ως στόχο τη γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στην εικόνα και την ταυτότητα ενός εμπορικού σήματος. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η ταυτότητα μιας εταιρείας ή ενός προϊόντος είναι θεμελιώδους σημασίας για την αναγνώρισή τους από τους καταναλωτές και τελικά τη διαφοροποίησή τους από τους ανταγωνιστές.

Η οπτική εταιρική ταυτότητα έχει πρωτίστως να κάνει με τη συνέπεια της χρήσης των οπτικών στοιχείων που χρησιμοποιούνται για τη σωστή επικοινωνία μιας εταιρείας προς το κοινό της. Τα βασικότερα από αυτά θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι τα εξής:

* Λογότυπο

Το λογότυπο θα μπορούσαμε χωρίς καμία δόση υπερβολής να πούμε πως είναι για μια εταιρεία ή ένα προϊόν ό,τι η σημαία για μια χώρα. Αποτελεί ουσιαστικά το σημαντικότερο οπτικό περιουσιακό στοιχείο της και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με την πρέπουσα σημασία. Θα πρέπει συνεπώς να είναι απλό και αναγνωρίσιμο, ευέλικτο και διαχρονικό.

* Όνομα

Η δουλειά του σχεδιαστή έχει να κάνει με την ορθή και αποτελεσματική οπτικοποίηση και επικοινωνία του ονόματος μιας εταιρείας και όχι με την επιλογή αυτού. Στις περισσότερες των περιπτώσεων το όνομα μπορεί να συνδυάζεται με το λογότυπο ή να αποτελεί μέρος αυτού. Σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει οπτικά να δημιουργεί μια αίσθηση συνέχειας με το λογότυπο που θα χρησιμοποιηθεί, ενισχύοντας τη διακριτή οπτική ταυτότητα.

* Τυπογραφία

Στη σύγχρονη εποχή, η ύπαρξη πραγματικά χιλιάδων διαφορετικών γραμματοσειρών δίνει στον σχεδιαστή την απαραίτητη ευελιξία να επιλέξει αυτήν που είναι κατάλληλη για την εκάστοτε εφαρμογή οπτικής επικοινωνίας. Βέβαια, στον αντίλογο, η χρήση τους θα πρέπει να γίνεται με σύνεση. Στο πλαίσιο της ορθής πρακτικής η χρήση πολλών και διαφορετικών γραμματοσειρών θα πρέπει να αποφεύγεται, μιας και μπορεί πολύ εύκολα να προκαλέσει σύγχυση και να αποδυναμώσει την οπτική ταυτότητα μιας εταιρείας.

* Παλέτα χρωμάτων

Η επιλογή των χρωμάτων θα πρέπει να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να αντανακλούνται τα χαρακτηριστικά και οι αξίες που μια εταιρεία θέλει να προβάλλει. Η θεωρία χρώματος είναι το βασικό εφόδιο ενός γραφίστα, θέτοντας τις βασικές κατευθυντήριες γραμμές για την επιλογή της κατάλληλης χρωματικής παλέτας. Κάθε χρώμα δύναται να δημιουργήσει συγκεκριμένα συναισθήματα και να διαδώσει διαφορετικές αξίες ή ιδιότητες για την ταυτότητα μιας εταιρείας. Σε αντίθεση, η αλόγιστη χρήση πολλών χρωμάτων είναι υπεύθυνη για το φαινόμενο του “ουράνιου τόξου”, που δεν βοηθά στην ομαλή διακύμανση των συναισθημάτων του θεατή και την ταύτισή του με μια εταιρεία.

* Graphic style

Η δύναμη της εικόνας, είτε πρόκειται για φωτογραφίες είτε για Illustrations, διευκολύνει την αποτελεσματική γνωστοποίηση της εταιρικής ταυτότητας, δίνοντας ένα σαφές και εύκολα αναγνωρίσιμο μήνυμα προς τους πελάτες, βοηθώντας τη συναισθηματική και ψυχική ταύτισή τους με την εταιρεία και τα προϊόντα της.

Οι εφαρμογές και η αξία της σωστής διάδοσης της οπτικής ταυτότητας μιας εταιρείας άρχισε να διαφαίνεται ήδη από τη δεκαετία του 1950 και σε μεγάλο βαθμό στηρίχτηκε στις αρχές του κινήματος του Μοντερνισμού, την αρχή της απλότητας “less is more” [αρχή Mies van der Rohe] και τη γεωμετρική αφαίρεση, ενώ σήμερα αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού μιας εταιρείας.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΗΣ & ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΗΡΙΟΥ : Στο μέλλον η οπτική επικοινωνία δεν θα τυπώνεται, θα προβάλλεται

Συνέντευξη στην Αγγελική Μιχαλοπούλου Καρρά Ο Περικλής Χριστοφορίδης, σχεδιαστής με πλούσια εμπειρία και πληθωρικό ...

They Shoot Horses, Don’t They?

Γράφει η Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη | @aggeliki.mk Η διάσημη ταινία του Σίντνεϊ Πόλακ από ...

Κώδικας Δεοντολογίας Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας της Ico-D

Η Ico-D (International Council of Design), παλαιότερα γνωστή ως Icograda, είναι μια παγκόσμια οργάνωση ...

Graphic Stories Cyprus 2018 #4

Το 4ο κατά σειρά Συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus, ανοίγει ...

Η ουτοπία του καλοκαιριού σε ψηφιακά μωσαϊκά

Ο visual designer και καλλιτέχνης Χάρης Τσέβης μιλά στο “Π” για την έκθεση του ...

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ : Σχεδιασμός εταιρικής ταυτότητας και η λογική που ακολουθούμε

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου Καρρά O Δημήτρης Κανελλόπουλος, συνιδρυτής του The Comeback Studio [www.comebackstudio.com] ...

X