ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ : Σχεδιασμός με αναφορά την ανθρώπινη εμπειρία

Συνέντευξη στην Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά / @mak.adcy

“Η γλώσσα της χαρακτικής είναι η πρωτογενής καλλιτεχνική μου καταγωγή” σημειώνει ο Γ. Τσαγγάρης, επίκεντρο της δουλειάς του οποίου είναι η οπτική επικοινωνία

Γραφίστας, σχεδιαστής ταινιών Animation, Animation Lecturer, καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων Υπαίθρου, ο πολυπράγμων Γιώργος Τσαγγάρης μιλά στο “Π” για τη δουλειά του αλλά και για το δωρεάν εργαστήρι που θα παραδώσει στο πλαίσιο του 1ου Συνεδρίου Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας “Graphic Stories Cyprus”. Το Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στο ισόγειο της εφημερίδας “Πολίτης” στις 6, 7 και 8 Μαρτίου 2015.

Αν και αρκετά νέος στην ηλικία, έχεις να επιδείξεις σημαντικό έργο τόσο σε προσωπικό επαγγελματικό επίπεδο όσο και σε σχέση με την προσφορά σου στην κοινότητα της οπτικής επικοινωνίας. Ποια είναι η δύναμη που σε ωθεί κάθε φορά σε νέα μονοπάτια;

Ο καλός μου φίλος και δάσκαλος Δημήτρης Αληθεινός κάποτε μου είπε μια ιστορία για κάποιον σαμάνο [μοναχό] που συνάντησε στο Νεπάλ τη στιγμή που σχεδίαζε ένα σχέδιο στην άμμο και τον ρώτησε πού έμαθε να σχεδιάζει τόσο όμορφα. Αυτός του απάντησε: “Το όνειρό μου με έμαθε να σχεδιάζω”. Το όραμά μας είναι που μας οδηγεί και την ίδια στιγμή μας θωρακίζει! Αυτό το πιστεύω βαθιά.

Πώς ήταν τα πρώτα σου βήματα στον χώρο της οπτικής επικοινωνίας και τι θεωρείς ότι σε δυσκόλεψε περισσότερο στην πορεία σου μέχρι τώρα;

Τα πρώτα μου βήματα στη ζωή συνδέονται και με τις πρώτες μου εμπειρίες στην τέχνη. Ήμουν τυχερός στη ζωή μου. Μεγάλωσα σε ένα μοναδικό καλλιτεχνικό περιβάλλον που με μόρφωσε και με καθόρισε ουσιαστικά. Στο ταξίδι αυτό μέχρι σήμερα γνώρισα σπουδαίους ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών. Ήταν για μένα σχολείο, το πιο ουσιαστικό σχολείο! Με αυτό το φάσμα εμπειριών αλλά και με τις σπουδές μου που ακολούθησαν στις Γραφικές Τέχνες στο The London Institute – London College of Ρrinting πορεύτηκα στα πρώτα μου βήματα ως νέος καλλιτέχνης. Οι πρώτες μου συνεργασίες στο θέατρο, τον κινηματογράφο, τη μουσική και τις εκδόσεις προέκυψαν μέσα από όμορφες και γόνιμες φιλίες. Κάθε νέα συνεργασία γιορταζόταν! Ό,τι σχεδίασα δηλαδή ήταν μια ενστικτώδης αντίδραση στο όμορφο πνεύμα μέσα στο οποίο γεννιόντουσαν τα πολιτιστικά και άλλα γεγονότα στην Κύπρο αρχές του 21ου αιώνα. Έτσι, σχεδόν ως παρατηρητής και την ίδια στιγμή μετέχοντας σε όλα όσα συνέβαιναν γύρω μου, τα κατέγραφα με κύριο εκφραστικό μου μέσο την έντεχνη αφίσα. Κύριος μου στόχος ήταν και παραμένει η διάδοση και επικοινωνία μιας ευρύτερης ιδεολογίας που εκφράζεται ποιητικά με βασικό όχημα τις αξίες και τα ιδανικά της τέχνης.

Ως διοργανωτής του Animafest στην Κύπρο θεωρείς ότι υπάρχει το υπόβαθρο τόσο σε ανθρωπινό δυναμικό όσο και σε επίπεδο προσφερόμενης ακαδημαϊκής κατάρτισης για να δούμε στο μέλλον τους Κύπριους σχεδιαστές να διαπρέπουν και στο εξωτερικό;

Πιστεύω στους Κύπριους δημιουργούς με τον ίδιο τρόπο που πιστεύω και στον κάθε λαό που υπερασπίζεται την τέχνη και τον πολιτισμό του. Η Κύπρος διαθέτει τον δικό της πολιτισμό και είναι στη διάθεση και των ακαδημαϊκών και των καλλιτεχνών να τον αξιοποιήσουν και να τον διαδώσουν με στόχο τη συνέχιση και ανάπτυξη μιας υγιούς σύγχρονης κυπριακής τέχνης. Ευτυχώς είναι αρκετοί οι Κύπριοι ερευνητές που δούλεψαν στο παρελθόν και πρόσφεραν σημαντικό έργο καθώς επίσης και άλλοι που εξακολουθούν να δουλεύουν προς αυτή την κατεύθυνση και στις μέρες μας. Εκείνο όμως που κυρίως με ανησυχεί είναι πως πολλοί νέοι δεν έχουν απαλλαγεί από τις ξενόφερτες μεθοδεύσεις και τάσεις που στοιχειώνουν τις περισσότερες από τις σχολές τέχνης στην Κύπρο. Είναι βαθιά μου πεποίθηση πως είναι αναγκαίο να επικεντρωθούμε στην ερμηνεία και μελέτη κυρίως του δικού μας πολιτισμού, διατηρώντας βέβαια την επαφή με τα διεθνή ουσιώδη καλλιτεχνικά ρεύματα. Αλλά πάντα πρέπει να ξέρουμε πού πατάμε, ποια είναι η δική μας πολιτισμική ταυτότητα. Όσον αφορά το animation, έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας. Το φεστιβάλ συμβάλλει δυναμικά στην καλλιέργεια του πεδίου, αποτελώντας την πύλη επικοινωνίας με τη διεθνή κοινότητα του animation και εκπαιδεύοντας το κυπριακό κοινό. Όμως το animation στην Κύπρο είναι ένας νεαρός τομέας που για να αναπτυχθεί χρειάζεται χρόνο.

Οι μέχρι τώρα διοργανώσεις του Animafest στην Κύπρο έτυχαν της ενθουσιώδους αποδοχής του κοινού και έθεσαν ψηλά τον πήχη. Τι θα πρέπει να περιμένουμε απ’ εδώ και στο έξης, από έναν θεσμό καταξιωμένο στη συνείδηση του κοινού;

Ξέρεις, συχνά με τρομάζει η επιτυχία του φεστιβάλ. Κάθε του νέα διοργάνωση με φορτίζει με περισσότερη ευθύνη. Αλλά σε κάθε καινούργια διοργάνωση θέτουμε ακόμα υψηλότερους στόχους. Επεκτείνουμε τις εκπαιδευτικές μας δραστηριότητες, τις παράπλευρες δραστηριότητες και τις διεθνείς συμπράξεις. Και φυσικά μένουμε σταθεροί στον στόχο μας να κρατάμε τον πήχη ψηλά, προβάλλοντας ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει το ανεξάρτητο καλλιτεχνικό σινεμά animation παγκόσμια – και έτσι πιστεύω διατηρούμε όλα αυτά τα χρόνια την εκτίμηση του κοινού. Εύχομαι η κάθε τους εμπειρία στο φεστιβάλ να εξακολουθήσει να είναι μαγική, μοναδική όπως αυτή των ανθρώπων που ερωτεύονται για πρώτη φορά.

Εκτός από ένας επιτυχημένος σύγχρονος graphic designer δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε και την αγάπη που δείχνεις για πιο παραδοσιακές μορφές οπτικής επικοινωνίας, όπως είναι η χαρακτική και η μεταξοτυπία. Τι είναι αυτό που σε οδήγησε προς αυτή την κατεύθυνση και πώς θεωρείς ότι συνδυάζονται αυτές οι μορφές εφαρμοσμένων τεχνών;

Η γλώσσα της χαρακτικής είναι η πρωτογενής καλλιτεχνική μου καταγωγή. Ολόκληρο το φάσμα των αξιών της με καλλιέργησαν καλλιτεχνικά, με όπλισαν για να εκφραστώ αργότερα μέσω της αφίσας και της γραφιστικής. Οι σύγχρονες γραφικές τέχνες πορεύονται επιτυχώς μόνον όταν αυτές κατορθώσουν να συμπυκνώσουν στο έργο τους παρελθόν, παρόν και μέλλον, έχοντας ως κύρια αναφορά την ανθρώπινη εμπειρία του δημιουργού τους.

Ποιες σκέψεις σου ή συμβουλές θα ήθελες να μοιραστείς με τους νέους φοιτητές αλλά και επαγγελματίες που τώρα ξεκινούν τη δημιουργική τους πορεία στον ευρύτερο χώρο της οπτικής επικοινωνίας;

Είναι μεγάλη η ευθύνη του δημιουργού γιατί διαμορφώνει αισθητική και την έννοια του πολιτισμού και της τέχνης στη συλλογική συνείδηση. Τις καλύτερες συμβουλές και απαντήσεις τις βρίσκουμε [αν έχουμε ανοικτές τις κεραίες μας] στη σχέση που αποκτούμε με το έργο μας. Όσο πιο ειλικρινής είναι αυτή η σχέση τόσο και πιο ουσιαστική και αποτελεσματική γίνεται. Εδώ βρίσκεται και η δικαιοσύνη στην τέχνη, στη σχέση που αναπτύσσει ο δημιουργός με το έργο του, αυτή η σχέση λέει πάντα την αλήθεια, και όποιος αντέξει.

Στο πλαίσιο του συνεδρίου γραφιστικής και οπτικής επικοινωνίας “Graphic Stories Cyprus” θα παρουσιάσεις ένα workshop σχετικό με την τέχνη της αφίσας και μαζί με την καταξιωμένη χαράκτρια Ελένη Παναγίδου θα παρουσιάσετε ένα workshop σχετικό με την τέχνη της μεταξοτυπίας. Μπορείς να μας πεις δυο λόγια για αυτό;

Κατ’ αρχάς θέλω να σε ευχαριστήσω πολύ για την ευκαιρία που μου έδωσες να συμμετάσχω στο πρώτο συνέδριο γραφιστικής και οπτικής επικοινωνίας που διοργανώνετε. Είναι σημαντική η πρωτοβουλία σας και εύχομαι να έχει την αποδοχή και τη συνέχεια που της αξίζει με θαυμαστά αποτελέσματα στο μέλλον. Σε αυτό το εργαστήρι θα δοθεί η ευκαιρία σε όσους θα συμμετάσχουν να γνωρίσουν περισσότερα για την έντεχνη αφίσα και τον κοινωνικό της ρόλο καθώς επίσης και για τις δυνατότητες εκτύπωσής της με τη μέθοδο της μεταξοτυπίας, μονοτυπίας και λινογραφίας.

Όντας ένας δημιουργός με ανήσυχο πνεύμα και σε διαρκή αναζήτηση νέων τρόπων έκφρασης και δημιουργίας, ποια είναι τα σχέδιά σου για το άμεσο μέλλον;

Αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη διάφορα, μεταξύ άλλων η μελέτη λειτουργίας του νέου Δημοτικού Μουσείου Χαρακτικής Χαμπή στη Λευκωσία και ο προγραμματισμός της νέας έκδοσης του Animafest το ερχόμενο καλοκαίρι.

+ Τον Γιώργο Τσαγγάρη θα έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά, συμμετέχοντας ή παρακολουθώντας το workshop έντεχνης αφίσας που θα επιμεληθεί ο ίδιος στην 1η Συνάντηση Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας “Graphic Stories Cyprus”, το διήμερο 7 & 8 Μαρτίου 2015. Περισσότερες πληροφορίες σύντομα στην ιστοσελίδα www.graphicstoriescyprus.com.

1

234

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

  • Show Comments

You May Also Like

Generation X

Γράφει η Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη «Η περιπέτεια χωρίς κίνδυνο είναι σαν την Disneyland». Αυτός ...

Κώστας Γαβράς : “Ζούμε την κωμωδία της δημοκρατίας”

Συνέντευξη στον Γιώργο Κακούρη Κάποτε η Ευρώπη μάς θυμίζει τον ρόλο που μπορεί να ...

Τόμας Κλάιν: «Τα ψηφιδωτά της Κανακαριάς άλλαξαν το κλίμα για την επιστροφή αρχαιοτήτων»

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως Από τους επίμονους Μελίνα Μερκούρη, Βάσο Καραγιώργη και Τασούλα Χατζητοφή, ...

Παύλος Παυλίδης

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου | 8.5.2011 Ο Παύλος Παυλίδης μιλά ...

Αθηνά Κάσιου – Μαγδαλένα Ζήρα: Βήμα στις Γυναίκες

Την περασμένη εβδομάδα, οι σκηνοθέτριες θεάτρου Μαγδαλένα Ζήρα και Αθηνά Κάσιου ανακοίνωσαν τη «ΣΕΖΟΝ», ...

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣ : Να απομυθοποιήσουμε τους εαυτούς μας

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου  Μια λεπτομέρεια σε μια μακρά συζήτηση ...

X