Η φοβία των βιντεοπαιχνιδιών

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr

Πολύ συχνά αναφέρουμε τις αρνητικές επιπτώσεις από τη χρήση βιντεοπαιχνιδιών, ιδιαίτερα στα παιδιά. Μόλις χθες διάβαζα μια καινούργια έρευνα η οποία προειδοποιούσε για τη συνεχή χρήση των τάμπλετ, ειδικά σε μικρότερες ηλικίες. Και όταν μιλάμε για τάμπλετ, μιλάμε, φυσικά, για παιχνίδια.
Πολλοί επίσης υποστηρίζουν ότι καθώς τα παιδιά μας είναι κλεισμένα στα διαμερίσματα και δεν έχουν πια “τη γειτονιά” για να παίξουν, να κοινωνικοποιηθούν, να χτυπήσουν, να τσακωθούν… είναι φυσικό να βρίσκουν διέξοδο στη μοναξιά τους στα βιντεοπαιχνίδια.
Κι εγώ έχω γράψει, από αυτήν εδώ τη στήλη, ότι πρέπει και να μάθουμε στα παιδιά μας και να θυμηθούμε και οι ίδιοι το πώς να βαριόμαστε, γιατί μόνο έτσι το μυαλό μας αναγκάζεται να σκεφτεί, να “κατεβάσει” ιδέες, να λύσει προβλήματα.
Ωστόσο, παρόλο που όλα τα παραπάνω είναι σωστά και πρέπει να τηρούνται, πολλές φορές ξεχνάμε και τη δύναμη και τις θετικές επιδράσεις που έχουν τα βιντεοπαιχνίδια στα παιδιά μας. Κατ’ αρχάς υπάρχουν πολλές μελέτες που δείχνουν ότι τα παιδιά που παίζουν βιντεοπαιχνίδια καθημερινά, για λιγότερο από μία ώρα, όμως, είναι πιο χαρούμενα, πιο κοινωνικά και λιγότερο υπερκινητικά από τα παιδιά που είτε δεν παίζουν καθόλου, είτε παίζουν πάνω από μία ώρα. Έχουν λιγότερα συναισθηματικά προβλήματα και προβλήματα με τον κοινωνικό τους περίγυρο από τα υπόλοιπα. Δείχνουν, επίσης, καλύτερη συμπεριφορά στο σχολείο. Άλλες μελέτες προσδιορίζουν το χρονικό διάστημα στο λιγότερο του ενός τρίτου του καθημερινού ελεύθερου χρόνου, αλλά τελικά δεν είναι και πολύ μακριά αν το υπολογίζουμε σωστά. Όσο για το πόσο επηρεάζονται τα παιδιά, μαθαίνουμε ότι η οικογένεια, οι δάσκαλοι, οι φίλοι αλλά και παράγοντες όπως η φτώχεια, είναι πολύ πιο σημαντικοί από τα βιντεοπαιχνίδια.
Παρ’ όλα αυτά, όταν τα βιντεοπαιχνίδια είναι βίαια, είναι αποδεδειγμένο ότι οι έφηβοι γίνονται πιο επιθετικοί, πιο ριψοκίνδυνοι και μπορεί να είναι παράγοντας που επηρεάζει την κατανάλωση ναρκωτικών, αλκοόλ αλλά και… την επικίνδυνη οδήγηση [υπάρχουν αρκετά διάσημα παιχνίδια στα οποία τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την οδήγηση μ’ έναν εντελώς διεστραμμένο τρόπο]. Τέλος, επηρεάζει και την εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους. Η λέξη-κλειδί για να αποφύγουμε τον πανικό εξαιτίας των παραπάνω είναι “βία”. Αρκεί λοιπόν να προσέχουμε να αγοράζουμε μόνο παιχνίδια για την ηλικία τους [υπάρχει πάντα η ένδειξη PEGI στο κουτί] και να μην ξεπερνούν την ώρα που πρέπει ώστε μικροί και μεγαλύτεροι να επωφεληθούν από το παιχνίδι.
Γιατί αυτό που ξεχνάμε συνήθως είναι ότι τα βιντεοπαιχνίδια αποτελούν έναν ισχυρότατο μαγνήτη διασκέδασης αλλά και γνώσης. Ας μην ξεχνάμε ότι ακόμα και τα πιο ατίθασα πιτσιρίκια μαθαίνουν να ακολουθούν πιστά τους κανόνες του παιχνιδιού αν θέλουν να συνεχίσουν να παίζουν. Αποκτούν επίσης καλύτερο συντονισμό χεριού και ματιού. Και φυσικά μαθαίνουν στρατηγική, επίλυση προβλημάτων, σχεδιασμό, διαχείριση πόρων, επιμελητεία. Και μάλιστα σε σύντομο χρόνο, αφού θα πρέπει να αναλύσουν την κατάσταση ταχύτατα και να πάρουν μια απόφαση… Η λίστα είναι μεγάλη [δείτε http://bit.ly/raisesmartkids για περισσότερες πληροφορίες]. Αν δε το παιδί σε σχετικά μικρή ηλικία συνειδητοποιήσει τις δυνατότητες του υπολογιστή χάρη στα βιντεοπαιχνίδια και συνεχίσει σε άλλες διασκεδαστικές εφαρμογές, για παράδειγμα να τραβάει και να μοντάρει βίντεο, να επεξεργάζεται φωτογραφίες, να δημιουργεί μουσική βιβλιοθήκη, τότε το κέρδος είναι ακόμα μεγαλύτερο. Στην τελική, είναι καλύτερο από το να βλέπουν τηλεόραση. Η δύναμη των παιχνιδιών αρχίζει να βρίσκει εφαρμογές παντού: οι τεχνικές μάρκετινγκ συμπεριλαμβάνουν και το παιχνίδι πλέον. Δείτε τις ιστοσελίδες των μεγάλων εταιρειών, οι οποίες ενσωματώνουν πλέον και στοιχεία με άμεσες αναφορές στα βιντεοπαιχνίδια.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Ποιος “εκδίδει” τους χάκερ;

Γράφει η Βάλια Καιμάκη/valia@inrec.gr  Ποιο είδος χάκινγκ “πονάει” περισσότερο; Προφανώς αυτό που δεν μπορείς ...

Η Τσέλσι της Βαγδάτης

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη/valia@inrec.gr  Ένας από τους πιο γνωστούς χάκερ στην πρόσφατη ιστορία είναι ...

Δράσεις και αντιδράσεις

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Την περασμένη εβδομάδα είδαμε ότι στις 25 Μαΐου ...

Ποιος είναι το κορόιδο;

Δέκα ώρες κράτησε τελικά η “ανάκριση” του Μαρκ Ζούκερμπεργκ [και όλη η υφήλιος έμαθε ...

Οι αλλαγές της Google

Κι ενώ όλα τα φώτα της δημοσιότητας είναι πάνω στο Facebook, η Google σιγά ...

Η μαγεία της τηλεόρασης

Λοιπόν θα το πάω όσο πιο απλά μπορώ. Το 2040, μια εταιρεία, η Omniums, ...

X