Ναφθαλίνη* [ή το Νόμιμο και το Ηθικό στο Θέατρο Ριάλτο]

Ανοιχτή Επιστολή Στο Συνεργατικό Ταμιευτήριο Λεμεσού

ΤΟΥ ΠΑΡΙ ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ**

Το Σάββατο 07/02/2015, παρέστην στο τρίτο και τελικό στάδιο των προσωπικών συνεντεύξεων από τη Διοικητική Επιτροπή του Συνεργατικού Ταμιευτηρίου Λεμεσού (ΣΤΛ) για την θέση του διευθυντή του Θεάτρου Ριάλτο.

Βέβαια για όσους γνώριζαν και απ’ότι ακουγόταν στους ‘πολιτιστικούς’ κύκλους, αλλά και από δημοσιογραφικές νύξεις, η θέση ήταν ήδη – στην κυπριακή – ‘δοσμένη στον κ. Γιώργο Παπαγεωργίου – πρώην οικονομικό διευθυντή του Ιδρύματος Πολιτισμού Κύπρου (μέχρι το 2011), πρώην διευθυντή του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (μέχρι το 2013) και πρώην Πρόεδρο του Δ.Σ του Θεάτρου Ριάλτο.

Σκέφτηκα να μην προσέλθω στην συνέντευξη μετά τα όσα άκουσα αλλά μέσα μου κάτι μου έλεγε ότι στην Κύπρο του 2015 τα πράγματα ίσως να άλλαξαν κάπως κι ότι η αξιοκρατία και οι αμερόληπτες διαδικασίες έπαιρναν σιγά σιγά τη θέση της ‘κουμπαροκρατίας’ και της διαφάνειας. Φευ. Σκέψη αφελής εν τέλει.

Την Τρίτη (10/02) πληροφορήθηκα με e-mail ό,τι  η Διοικητική Επιτροπή του ΣΤΛ επέλεξε άλλον υποψήφιο που ‘ταίριαζε περισσότερο στις απαιτήσεις της θέσης’.

Οι λόγοι αυτής της δημόσιας τοποθέτησης είναι δύο:

1. Δεν θέλω να θεωρηθώ μέρος σε μια κατ’ επίφαση αμερόληπτη διαδικασία.

2. Με την επώνυμη αυτή τοποθέτηση να συμβάλω στην κουλτούρα της διαφάνειας η οποία πρέπει επιτακτικά να εδραιωθεί σ’αυτή τη κατά τα άλλα ευρωπαϊκή χώρα.

Ενδεχομένως για τους πρωταγωνιστές σ’ αυτή την κακή παράσταση – δηλαδή, το Δ.Σ – ή την Επιτροπή όπως αποκαλείται – του ΣΤΛ, τον νεοδιορισθέντα διευθυντή, αλλά και την Κεντρική Συνεργατική Τράπεζα – το νόμιμο να είναι πάντα και ηθικό. Όμως ως προς την δεοντολογία, την ηθική, την αμεροληψία αλλά και την δημοκρατικότητα της διαδικασίας πρόσληψης προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα που θα ήταν προς το συμφέρον όλων να απαντηθούν.

Διορισμός, Προκήρυξη, Παραίτηση, Αίτηση και Σχέδιο Υπηρεσίας του Θεάτρου Ριάλτο

Πέντε μήνες μετά την ακύρωση του διορισμού του στον ΘΟΚ και συγκεκριμένα στις 12/05/2014 ο Γιώργος Παπαγεωργίου διορίζεται μέλος του Δ.Σ του Θεάτρου Ριάλτο και μετά επιλέγεται ως Πρόεδρος του νέου Δ.Σ. Σε συνέντευξή του στην κα. Μερόπη Μωυσέως δημοσιευμένη στις 07/01/2015 ο Διευθυντής του ΣΤΛ Δρ Νέαρχος Ιωάννου αναφέρεται στο νέο Δ.Σ του Θεάτρου Ριάλτο με Πρόεδρο τον κ. Γιώργο Παπαγεωργίου λέγοντας ότι ‘επιδιώξαμε να δώσουμε αέρα ανανέωσης στο Δ.Σ. Να φύγει η παλιά σχολή και να μπουν νέοι άνθρωποι’ (ΠΟΛΙΤΗΣ, 07/01/2015). Στο ίδιο δημοσίευμα περιλαμβάνεται και η σύνθεση του νέου Δ.Σ του οποίου προεδρεύει ο κ. Παπαγεωργίου.

Στις 24 Δεκεμβρίου 2014 η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Ριάλτο κα. Γεωργία Ντέτσερ ανακοίνωσε  – και δημοσίως – την παραίτησή της ως καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Ριάλτο για να αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Πάφος 2017. Την ίδια ακριβώς μέρα (!) το Συνεργατικό Ταμιευτήριο Λεμεσού – το οποίο είναι ιδιοκτήτης και κύριος χρηματοδότης του Ριάλτο και πλέον υπάγεται στην Κεντρική Συνεργατική Τράπεζα όπου 100% μέτοχος είναι η Κυπριακή Δημοκρατία – σε επίσημη ανάρτηση στην ιστοσελίδα του ανακοινώνει την προκήρυξη θέσης διευθυντή του Θεάτρου Ριάλτο με προθεσμία υποβολής αιτήσεων την 12η Ιανουαρίου 2015 με τα εξής κριτήρια:

‘Ο/Η νέος/α διευθυντής/ντρια θα πρέπει να διαθέτει πανεπιστημιακό δίπλωμα ή δίπλωμα, τίτλο ή ισότιμο προσόν στις καλές τέχνες ή πανεπιστημιακό δίπλωμα στις Κοινωνικές Επιστήμες ή Πολιτιστικές/Κλασικές Σπουδές ή τη Διοίκηση ή Οικονομικά ή συνδυασμό των θεμάτων αυτών, πενταετή τουλάχιστον πείρα σε θέματα σχετικά με το θέατρο και/ή τις καλές τέχνες και/ή τη λογοτεχνική δημιουργία και/ή τα πολιτιστικά δρώμενα, διοικητική εμπειρία σε υπεύθυνη θέση (μεταπτυχιακό δίπλωμα στη διοίκηση θα αποτελεί επιπρόσθετο προσόν) άριστη γνώση της ελληνικής και της αγγλικής γλώσσας (ή πολύ καλή γνώση άλλων ξένων γλωσσών θα αποτελεί επιπρόσθετο προσόν), ακεραιότητα χαρακτήρα, διευθυντική, διοικητική και οργανωτική ικανότητα.’

(υπογράμμιση δική μου)

Ή το ΣΤΛ κινείται με ταχύτητες φωτός ή το σχέδιο υπηρεσίας ήταν προ πολλού έτοιμο, ενδεχομένως φωτογραφίζοντας συγκεκριμένο υποψήφιο και αναρτήθηκε την ίδια μέρα της παραίτησης της κας Ντέτσερ. Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω αν είναι το ίδιο σχέδιο υπηρεσίας με το οποίο προσελήφθη η κα Ντέτσερ παλαιότερα. Αυτό ας μας το απαντήσει το ΣΤΛ.

Ο αναγνώστης θα προσέξει ότι τουλάχιστον οι τρείς πρώτες γραμμές είναι ταυτόσημες, (εώς και αντιγραφή) από το απόσπασμα του σχεδίου υπηρεσίας του ΘΟΚ βάση του οποίου ο διορισμός του κ. Παπαγεωργίου κρίθηκε παράνομος και ακυρώθηκε από το Ανώτατο Δικαστήριο μόλις πριν 14 μήνες. Πιο κάτω παραθέτω το επίμαχο απόσπασμα από το σχέδιο υπηρεσίας του Θ.Ο.Κ που ανέφερε μεταξύ άλλων ότι οι υποψήφιοι θα έπρεπε να διαθέτουν:

Πανεπιστημιακό Δίπλωμα ή δίπλωμα, τίτλος ή ισότιμο προσόν στις Καλές Τέχνες (περιλαμβανομένου Δράματος και Κινηματογράφου) ή Πανεπιστημιακό Δίπλωμα στις Κοινωνικές Επιστήμες ή τη Φιλολογία ή Ιστορία ή Φιλοσοφία ή Γλώσσες ή Πολιτιστικές/Κλασσικές Σπουδές ή τη Διοίκηση ή συνδυασμό των θεμάτων αυτών ή σε κλάδο τούτων.’

Ο κ. Παπαγεωργίου κατέχει πτυχίο Αεροναυτικής Μηχανικής και είναι μέλος του Ινστιτούτου Chartered Accountants of England and Wales ενώ διετέλεσε οικονομικός διευθυντής του Ιδρύματος Πολιτισμού. (σημειωτέον οτι ο Γενικός Ελεγκτής με επιστολή του στο Υπουργείο Οικονομικών και τη Βουλή εισηγείται την διεξαγωγή έρευνας για διασπάθιση δημόσιου χρήματος ‘για να διαπιστωθεί κατα πόσον μέλη του Δ.Σ ή και υπάλληλοι του Ιδρύματος Πολιτισμού υπέπεσαν σε πειθαρχικά ή και ποινικά αδικήματα’ (ΦΙΛΕΥΘΕΡΟΣ 24/04/2014).

Οι ουσιαστικές αλλαγές στο σχέδιο υπηρεσίας του Ριάλτο αφορούν:

 1. Τα χρόνια πείρας. Ζητείται πενταετής αντί για δεκαετής πείρα.

2. Προσθήκη τίτλου σπουδών στα Οικονομικά καθώς και το γενικό/μη μετρήσιμο κριτήριο της ‘διευθυντικής ικανότητας’ αφού δεν ζητήθηκαν από τους υποψηφίους συστατικές επιστολές απο τον αμέσως προηγούμενό τους εργοδότη.

Όλως περιέργως τα δύο σημεία τα οποία διαφοροποιούνται στο σχέδιο υπηρεσίας του Ριάλτο – δηλαδή του πτυχίου και της πείρας – είναι αυτά στα οποία βασίστηκε το Ανώτατο Δικαστήριο για να ακυρώσει τον διορισμό του στον ΘΟΚ. Κάποια ερωτήματα που πρέπει επιτακτικά να απαντηθούν:

1. Ποιοί – ή κατ’εντολήν ποιών – σύνεταξαν, ή διαφοροποίησαν εν τη απουσία παλαιότερου σχεδίου, το σχέδιο υπηρεσίας για την προκήρυξη της θέσης στο Θέατρο Ριάλτο;

2. Πότε συντάχθηκε (ή διαφοροποιήθηκε) αυτό το σχέδιο υπηρεσίας;

Αυτά είναι ερωτήματα που μόνο το ΣΤΛ μπορεί να απαντήσει.

Ο κ. Παπαγεωργίου παραιτείται από Πρόεδρος του Δ.Σ του θεάτρου Ριάλτο (κατά την εφημερίδα Πολίτης στις αρχές Ιανουαρίου 2015 (ΠΟΛΙΤΗΣ, 10/02/2015) και κατά τον έφορο εταιρειών στις 31/12/2014), χωρίς η παραίτησή του να ανακοινωθεί πουθενά, ουτε καν στην ιστοδελίδα του Ριάλτο ή του Συνεργατικού Λεμεσού – κοινώς στα μουλωχτά – για να διεκδικήσει την θέση του Διευθυντή του Ριάλτο. Δηλαδή κατά την προκήρυξη της θέσης και για τουλάχιστον μια ολόκληρη εβδομάδα ο Πρόεδρος του Δ.Σ και μέλος του Δ.Σ του Ριάλτο για εφτά ολόκληρους μήνες ήταν και αιτητής για την θέση του Διευθυντή! Νόμιμη πρακτική; Ναι. Ηθική;

Εδώ βέβαια προκύπτουν και κάποια άλλα σοβαρά ερωτήματα:

 • Είχε συμμετοχή σε συζητήσεις (επίσημες ή ανεπίσημες) που αφορούσαν στο μέλλον του Θεάτρου Ριάλτο εφόσον ήταν γνωστό ότι η κα Ντετσερ είχε αναλάβει θέση στο Πάφος 2017;

• Γνώριζε πράγματα που οι άλλοι υποψήφιοι δεν γνώριζαν ως προς τα σχέδια υπηρεσίας ή τις προκηρύξεις;

• Είχε εσωτερική πληροφόρηση για τα της μελλοντικής διεύθυνσης ή των οικονομικών του Θεάτρου Ριάλτο;

• Είχε συνεργασία, θεσμικές ή/και προσωπικές επαφές ως μέλος και μετέπειτα Πρόεδρος του Δ.Σ του Ριάλτο με μέλη του Δ.Σ του ΣΤΛ ή ακόμα και με στελέχη της ανώτατης διοίκησης της Κεντρικής Συνεργατικής;

Αυτά είναι ερωτήματα που στα πλαίσια της διαφάνειας μόνο ο κ. Παπαγεωργίου μπορεί να απαντήσει.

Η Διαδικασία Επιλογής Διευθυντή (ή εγώ παπάς εγώ τατάς).

Το πρώτο στάδιο του ξεκαθαρίσματος των βιογραφικών και του πρώτου γύρου των συνεντεύξεων ανατέθηκε στη εταιρεία Symmetron Market Research ιδιοκτησίας του κ. Μιχάλη Βρυωνίδη ο οποίος και διεξήγαγε τις συνεντεύξεις σε πρώτο στάδιο. Σημειώστε οτι ο κ. Βρυωνίδης διετέλεσε μέλος στο Δ.Σ του Θεάτρου Ριάλτο από το 2005 μέχρι το 2011. Ο κ. Παπαγεωργίου προκρίθηκε μαζί με άλλους έξι υποψηφίους συμπεριλαμβάνομένου και εμού στο τελικό στάδιο της διαδικασίας. Θα ήταν βέβαια πρωτάκουστο για τα Κυπριακά δεδομένα ο νεοπαραιτηθέντας Πρόεδρος του Δ.Σ να μην περάσει απ’ αυτό το στάδιο το οποίο ‘κοσκίνισε’ ένα πρώην μέλος του Ριάλτο.

Σ’ αυτό το τελικό στάδιο οι εφτά υποψήφιοι κλήθηκαν σε προφορική συνέντευξη με το Δ.Σ της ΣΤΛ. Δηλαδή το ίδιο συμβούλιο που διόρισε/επικύρωσε ως μέλος του Δ.Σ και προώθησε για Πρόεδρο σε μετέπειτα στάδιο τον κ. Παπαγεωργίου μόλις ενάμιση μήνα πρίν,  έκανε συνέντευξη στο ίδιο άτομο για την θέση του Διευθυντή όπου και στο τέλος τον επέλεξε ως τον καταλληλότερο. Νόμιμο; Ναι. Ηθικό; Δεν ήταν σε πλεονεκτική θέση έναντι τον άλλων υποψηφίων ο νυν Διευθυντής

Κι ακόμα:

• Πόσο αμερόληπτη μπορεί να είναι μια τέτοια κρίση;

• Γιατί δεν εξαιρέθηκαν της διαδικασίας αφού ήθελαν η διαδικασία να είναι ή τουλάχιστον να φαίνεται, όσο το δυνατόν πιο αμερόληπτη;

Βέβαια το ΣΤΛ φρόντισε να επαναλάβει οτι ζητείται  διευθυντής  και όχι καλλιτεχνικός διευθυντής γιατί κύριο μέλημά του είναι η οικονομική βιωσιμότητα του Θεάτρου μετά τις περικοπές στις επιχορηγήσεις τόσο από τη Συνεργατική όσο και από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του κράτους. Βέβαια σ’ένα Πολιτιστικό Ίδρυμα ο καλλιτεχνικός διευθυντής είναι εκ της οργανικής του θέσης επιφορτισμένος και υπεύθυνος και για την οικονομική διαχείριση και στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν είναι τεχνοκράτης άρα η επανειλημμένη διευκρίνηση από το ΣΤΛ ως προς τα οικονομικά κριτήρια είναι στην καλύτερη περίπτωση περιττή. Βέβαια θα μου πείτε οτι μια ιδιωτική εταιρεία, στην προκειμένη περίπτωση το ΣΤΛ,  έχει το δικαιωμα να διορίζει όποιον αυτή θέλει. Όταν όμως αυτή η εταιρεία ανήκει εξ ολοκλήρου και χρηματοδοτείται από το κράτος τα πράγματα παύουν να άπτονται στη σφαίρα του ιδιωτικού και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του δημόσιου συμφέροντος.

Τέλος, ξέχασα να αναφέρω οτι ο κ. Παπαγεωργίου διατηρεί στενότατες συγγενικές και φιλικές σχέσεις με Ανώτατο Διευθυντικό στέλεχος της Κεντρικής Συνεργατικής Τράπεζας, στην οποία υπάγεται το Συνεργατικό Ταμιευτήριο Λεμεσού με επαφές που φτάνουν μέχρι και το ανώτατο δώμα του Υπουργείου Οικονομικών. Μεμπτό; Όχι βέβαια. Ήθικό;

Δεν αμφισβητώ –  διατηρώντας βέβαια τις προσωπικές μου απόψεις –  το κατά πόσο ο νυν Διευθυντής κατέχει τα προσόντα ή τις καλλιτεχνικές διασυνδέσεις για την θέση, ούτε και είναι αυτός ο σκοπός μου με αυτή την ανοιχτή επιστολή. Αυτό που αμφισβητώ και για το οποίο ενίσταμαι είναι η διαδικασία πρόσληψης – η κατά τα άλλα διαφανής, αξιοκρατική και αμερόληπτη. Θεωρώ λυπηρό να γίνεται τόσος κόπος ούτως ώστε να δημιουργηθεί ένα προπέτασμα αμεροληψίας, ισότητας και διαδικαστικής διαφάνειας που εν τέλει πάσχει σοβαρά. Πιο λυπηρό είναι ακόμα ότι τέτοιες πρακτικές αφορούν σ’ένα πολιτιστικό οργανισμό ο οποίος εξαγγέλει τον ‘αέρα της ανανέωσης’ και εκδιώχνει την ‘παλιά σχολή’ όπως δήλωσε ο Διευθυντής του ΣΤΛ. Κι όμως η φράση ‘παλιά σχολή’ δεν αφορά μόνο στα πρόσωπα – αφορά και στις νοοτροπίες.

Λευκωσία | 12/02/2015

ΥΓ: Προχθές άκουγα για τον νομικό όρο της ‘ηθικής αισχρότητας’ από το Ανώτατο Δικαστήριο κατά τη διαδικασία άρσης ασυλίας Κύπριου βουλευτή. Για κάποιο λόγο η φράση κόλλησε στ’ αυτιά μου.

*Λέξη που χρησιμοποίησε επανειλημμένα ο τέως Διευθυντής του Θ.Ο.Κ για τον Οργανισμό σε παλαιότερες συνεντεύξεις του στον ΠΟΛΙΤΗ και στο Time Out. Του την θυμίζω και εύχομαι καλή συνέχεια στο έργο του.

** Ο Πάρις Ερωτοκρίτου είναι σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής της ομάδας Fresh Target Theatre Ensemble.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Πρόστιμο και απέλαση για τον Φοίβο Ισταυρίογλου

Πρόστιμο ύψους 9.100 δολαρίων και απέλαση στην Ελλάδα επέβαλε αμερικανικό δικαστήριο στον 29χρονο Έλληνα ...

Παρέμβαση: «Να παραιτηθεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΘΟΚ»

Γράφει ο Ανδρέας Πάντζης Στη μνήμη του Χρίστου Σιοπαχά Ανακοινώθηκε πριν λίγες μέρες ότι ...

UNBOUND – Ομαδική Έκθεση στη The Collection Gallery

Με το τίτλο UNBOUND πραγματοποιείται ομαδική έκθεση στη The Collection Gallery με έργα των ...

Πέθανε ο ηθοποιός Φαίδων Γεωργίτσης

Έφυγε από τη ζωή ο «γόης του ελληνικού κινηματογράφου» Φαίδων Γεωργίτσης, σε ηλικία 80 ...

Το πρόγραμμα του 18ου Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος

Παραστάσεις από Κροατία/Σλοβενία, Βέλγιο, Ιταλία, Ελλάδα και Κύπρο απαρτίζουν το πρόγραμμα του φετινού Διεθνούς ...

«Η χώρα του αίματος και του μελιού» στο Σαράγεβο

Αποκλειστικά στο Σαράγεβο θα προβάλλεται από τις 22 Δεκεμβρίου και για μία βδομάδα η ...

X