Offset ή Digital Printing;

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου – Καρρά

Ήταν αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν κάθε Παρασκευή που τελείωνα το σχολείο, μου άρεσε να περνάω από το δισκάδικο της γειτονιάς μου για να χαζέψω με τις ώρες τις νέες κυκλοφορίες δίσκων. Κάποιες φορές, όταν μου το επέτρεπαν τα οικονομικά μου, αγόραζα κάποιο cd και γεμάτη προσμονή έτρεχα πίσω στο σπίτι μου, άνοιγα με βιασύνη την πλαστική συσκευασία, φόρτωνα το cd player στο δωμάτιό μου και γεμάτη ικανοποίηση το άκουγα ξανά και ξανά, ενώ την ίδια ώρα προφασιζόμουν ότι μελετούσα παράλληλα τα μαθήματα του σχολείου. Ήταν η εποχή που μΊα ακόμη τεχνολογική διαμάχη έμοιαζε να οδεύει προς το τέλος της. Οι δίσκοι βινυλίου, το αναλογικό μέσο που μεσουράνησε για πολλές δεκαετίες στη μουσική βιομηχανία αλλά και στην καρδιά κάθε μουσικόφιλου, παρέδιδαν τη σκυτάλη στα cd, τον “ψηφιακό διάδοχο” που κατάφερε σε λιγότερο από μΙα δεκαετία να φέρει τα πάνω κάτω στον τρόπο αναπαραγωγής και ακρόασης της μουσικής. Στα χρόνια που ακολούθησαν η ψηφιακή τεχνολογία έκανε κάτι παρόμοιο και στον τομέα της οπτικής επικοινωνίας και ειδικότερα στον τομέα των εκτυπώσεων.

Φτάνοντας όμως στο σήμερα, και σε σχέση πάντα με την έντυπη οπτική επικοινωνία, δύο είναι οι επικρατέστερες τεχνολογίες που ερίζουν για την επικράτησή τους στη βιομηχανία των εκτυπώσεων. Από τη μια μεριά οι παραδοσιακές offset εκτυπωτικές μηχανές και από την άλλη οι τεχνολογίες του digital printing. Μπορεί η τεχνολογία offset να είναι σήμερα ο μεγάλος παίκτης, όμως από την άλλη δεν θα ήταν υπερβολή να πει κάποιος ότι οι επιχειρήσεις που προσφέρουν υπηρεσίες ψηφιακής εκτύπωσης έχουν αρχίσει να ξεπροβάλλουν σαν τα μανιτάρια. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. H εκτύπωση offset έχει αλλάξει ελάχιστα σε σχέση με τα αρχικά ατμοκίνητα πιεστήρια που αναπτύχθηκαν για πρώτη φορά το 1906. Πρόκειται στην ουσία για μια μηχανική διαδικασία εφαρμογής διαφόρων στρωμάτων μελανιού στο χαρτί με τη χρήση μιας σειράς κυλίνδρων. Κάθε κύλινδρος έχει το δικό του ξεχωριστό μελάνι -κυανό, ματζέντα, κίτρινο και μαύρο- ή CMYK. Δεδομένου ότι καθένας από αυτούς τους κυλίνδρους περνά πάνω από τη σελίδα, μεταφέρει το αντίστοιχο μελάνι σε αυτή και έτσι μέσα από τις στρώσεις των χρωμάτων δημιουργούνται οι εικόνες και τα κείμενα στην κάθε σελίδα. Επιπλέον, εξειδικευμένα χρώματα όπως αυτά του συστήματος Pantone ή PMS μπορούν να προστεθούν ή ακόμα και ειδικά υλικά όπως βερνίκια.
Η ψηφιακή εκτύπωση, σε αντίθεση, εξαλείφει τα πολυάριθμα βήματα που εμπλέκονται στη διαδικασία της εκτύπωσης offset, όπως η δημιουργία φιλμ και πλακών για τους κυλίνδρους μελάνης. Οι περισσότερες ψηφιακές μηχανές σήμερα εκχύνουν το χρώμα με ένα μόνο πέρασμα μέσω μιας ενιαίας κεφαλής, με τρόπο παρόμοιο με τους κοινούς εκτυπωτές inkjet που μπορεί να βρει κάποιος σε κάθε σπίτι ή γραφείο.

Στην ερώτηση όμως για το ποια μέθοδος εκτύπωσης είναι η καλύτερη δεν υπάρχει μια μόνο απάντηση. Οι σύγχρονες μηχανές offset, και ειδικά εκείνες που εφαρμόζουν την τεχνολογία Computer-to-plate, ή CTP, προσφέρουν μεγαλύτερη ακρίβεια και πολύ καλύτερη ποιότητα εκτύπωσης από τις digital. Επίσης, όταν το ζητούμενο είναι η καλύτερη πιστότητα χρωμάτων, η χρήση ειδικών μελανιών όπως τα Pantone ή μεταλλικών χρωμάτων ή ακόμα και η ποικιλία μέσων και υλικών εκτύπωσης, η τεχνολογία offset προσφέρει σαφώς μεγαλύτερη ευελιξία. Τα βασικά μειονεκτήματα όμως της παραδοσιακής αυτής μεθόδου είναι το κόστος και η πολυπλοκότητά της. Όταν το πλήθος των αντιτύπων είναι σχετικά μικρό, οι μηχανές digital printing υπερτερούν στο κόστος εκτύπωσης, μιας και μπορούν με το ίδιο κόστος ανά αντίτυπο να εκτυπώσουν είτε 1 είτε 1.000 αντίτυπα. Επίσης για τέτοιες ποσότητες ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση της εκτύπωσης είναι συνολικά αρκετά πιο μικρός, ενώ ο έλεγχος του τελικού αποτελέσματος [proofing] είναι ευκολότερος και πιο άμεσος.

Η λίστα πλεονεκτημάτων – μειονεκτημάτων για κάθε τεχνολογία εκτύπωσης είναι αρκετά εκτενής και σίγουρα δεν μπορεί να τη γνωρίζει ο εκάστοτε υποψήφιος πελάτης. Η επιλογή της καταλληλότερης κάθε φορά λύσης αναλόγως των προδιαγραφών, του κόστους, της ποιότητας, της ευελιξίας ή του χρόνου εκτύπωσης καθορίζεται από τον σχεδιαστή οπτικής επικοινωνίας σε συνεργασία με τον αντίστοιχο τυπογράφο. Η αρτιότητα του τελικού αποτελέσματος πολύ συχνά αντανακλά το επίπεδο της συνεργασίας αυτής.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Μαζική αντίδραση των γραφιστών στον Καναδά ενάντια σε φοιτητικό διαγωνισμό της κυβέρνησης για τα 150 χρόνια του Καναδά

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά / @makad.cy Ο μεγάλος Ρώσος συγγραφέας Λέων Τολστόι στο αυτοβιογραφικό ...

UX vs UI

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά / @mak.adcy Τα τελευταία χρόνια όλο και πιο έντονα γίνεται ...

Δυο χρόνια Γραφιστορίες

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά // @aggeliki.mk Πρωτοπορία! Μια έννοια που στην καλύτερη περίπτωση στηρίζεται ...

Απολογισμός για το Graphic Stories Cyprus

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 4ο Συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου Graphic Stories Cyprus, ...

Deja vu

“Ήρθε Δευτέρα και πρέπει να σηκωστείς, πάλε που το χάραμαν του φου …”, δεν ...

Από τον Μαρκ Τουέιν στον Έριχ Φρομ

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά | @aggeliki.mk Αν η ζωή σου ήταν ταινία, ποια θα ...

X