Ζημιογόνα συντήρηση στα ψηφιδωτά της Αντιόχειας

Τουλάχιστον δέκα ψηφιδωτά μοναδικής αξίας, τα οποία φυλάσσονταν στο Αρχαιολογικό Μουσείο  Χατάι στην Αντιόχεια, υπέστησαν ανεπανόρθωτη ζημιά κατά τις εργασίες συντήρησής τους.

Το θέμα έφερε στην επιφάνεια τοπική εφημερίδα ύστερα από πληροφορίες του συντηρητή έργων τέχνης, Μεχμέτ Ντασκαπάν.

«Πολύτιμα έργα της ρωμαϊκής περιόδου καταστράφηκαν. Έχουν μεταμορφωθεί σε καρικατούρες των πρωτότυπων έργων. Κάποια έχασαν οριστικά την αυθεντικότητα και την αξία τους» δήλωσε ο τεχνίτης, ξεσκεπάζοντας το σκάνδαλο.

Μεταξύ των ψηφιδωτών που καταστράφηκαν είναι αυτό που απεικονίζει τη θυσία του Ισαάκ καθώς και ένα μωσαϊκό με τη μορφή του Νάρκισσου.

«Αυτό που είδα αποκλείεται να είναι το αυθεντικό ψηφιδωτό του 2ου αι. μ.Χ. Ορισμένες ψηφίδες λείπουν, ενώ άλλες έχουν τοποθετηθεί σε λάθος θέση, δημιουργώντας μια παραμορφωμένη εικόνα» υποστήριξε ο Ντασκαπάν.

Η συντήρηση έγινε με αφορμή τη μεταφορά των ψηφιδωτών από το παλαιό στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο -το δεύτερο μεγαλύτερο με ψηφιδωτά στον κόσμο- τα εγκαίνια του οποίου πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο Δεκέμβριο.

Υψηλόβαθμος αξιωματούχος της διεύθυνσης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Μουσείων του τουρκικού υπουργείου Πολιτισμού, ο Mustafa Bozdemir, εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρει ότι ειδική επιτροπή διερευνά τις καταγγελίες, ενώ δόθηκε εντολή να σταματήσουν οι εργασίες συντήρησης των ψηφιδωτών.

«Οι απαραίτητες πληροφορίες θα δημοσιοποιηθούν μόλις ολοκληρωθεί η έρευνα της επιτροπής» δήλωσε ο αξιωματούχος.

Στο μεταξύ ο Μεχμέτ Ντασκαπάν κάλεσε τους υπεύθυνους να αναστείλουν τις εργασίες συντήρησης, ώστε να προστατευθούν τουλάχιστον τα εναπομείναντα ψηφιδωτά.

Πάντως, όπως αναφέρει η εφημερίδα Hurriyet, η κακή συντήρηση των έργων εκτός από οργή πυροδότησε και λίγο χιούμορ. «Ίσως ο στόχος της συντήρησης ήταν να συνδεθεί με τον Ερντογάν», ανέφερε ο διάσημος καρτουνίστας Selcuk Erdem, ρισκάροντας μάλλον, καθώς δύο καρτουνίστες συνάδελφοί του φυλακίστηκαν τον περασμένο Μάρτιο για ένα σατιρικό έργο τους για την ελευθερία του λόγου, στο οποίο «κρύβονταν» προσβολές για τον Ερντογάν…

 


Η κακή συντήρηση των έργων στην Αντιόχεια θυμίζει την περίπτωση της Σεσίλια Χιμένεζ η οποία πήρε την πρωτοβουλία να συντηρήσει μια τοιχογραφία του Χριστού του 19ου αιώνα στην εκκλησία Santuario de Misericordi της πόλης Μπόρχα. Η υπόθεση, πάντως, αποδείχτηκε σωτήρια για την μικρή πόλη.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

«Ο ΤΟΙΧΟΣ ΠΟΥ ΧΑΝΕΤΑΙ» διαγωνισμός ρητών

Το GOETHE-INSTITUT καλεί τους πολίτες να πάρουν μέρος σε πανευρωπαϊκό διαγωνισμό ρητών Είτε είναι ...

Έστειλε το Όσκαρ της από την Ινδία στις ΗΠΑ για να μην της το κλέψουν

«Στην Ινδία δεν εμπιστεύομαι κανένα», λέει η σχεδιάστρια κοστουμιών Μπανού Αθάγια, η πρώτη Ινδή ...

Ξανά στο τιμόνι του Ελληνικού Φεστιβάλ ο Γιώργος Λούκος

Ο Γιώργος Λούκος αναλαμβάνει και πάλι την διεύθυνση του Ελληνικού Φεστιβάλ, όπως επιβεβαίωσε στο ...

Εκπαιδευτικά Προγράμματα για παιδιά 6-12 ετών στο Μουσείο Ζαμπέλα

16 Απριλίου 2016  Σάββατο | 11:00 – 13:00 Η Ναΐφ τέχνη του Μιχαήλ Χρ. Κάσιαλου ...

Αποσύρεται o David Bowie;

Ο David Bowie έχει να κυκλοφορήσει δίσκο από το 2003 ενώ οι live εμφανίσεις ...

Βραβείο LUX 2014 | Class Enemy

H σλοβενικής παραγωγής ταινία Class Enemy, του Rok Biček, είναι ανάμεσα στις τρεις φιναλίστ ...

X