Θυμέλη [και γιατί ο ΘΟΚ χρειάζεται τα υπόλοιπα θέατρα]

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως

* Τα σχέδια επιχορήγησης είναι μια παλιά και πονεμένη ιστορία.

* Για μας που τα γράφουμε.

* Ίσως και για σας που τα διαβάζετε.

* Σκεφτείτε πώς είναι για αυτούς που τα ζουν και εξαρτώνται από αυτά.

* Ο τομέας θεατρικής ανάπτυξης του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου ανέλαβε το βάρος της ευθύνης των επιχορηγήσεων των υπόλοιπων θεάτρων, που δεν είναι κρατικά αλλά για κάποιους είναι κρατικοδίαιτα. Για άλλους, απλώς κρατικοεξαρτώμενα.

* Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, όταν ο θεατρικός χάρτης της χώρας δεν είχε διευρυνθεί τόσο πολύ, τα τότε υφιστάμενα λεγόμενα ελεύθερα θέατρα [όσα, δηλαδή, δεν είναι ο ΘΟΚ αλλά αποτελούν ανεξάρτητες οντότητες – αν και οικονομικά εξαρτώμενες] ήταν τόσα ώστε να μπορούν να μοιράζονται την πίτα των επιχορηγήσεων.

* Οι καιροί ήταν και οικονομικά καλύτεροι, αν και μέσες-άκρες το κονδύλι για το θέατρο δεν δέχτηκε ποτέ σημαντικό πλήγμα.

* Το πρόβλημα με τις θεατρικές επιχορηγήσεις προέκυψε ουσιαστικά όταν ξεκίνησαν να πληθαίνουν οι θεατρικές ομάδες, αλλά και να λαμβάνονται ως “δεδομένες” οι υφιστάμενες, οι ιστορικές.

* Έτσι επιδόθηκαν όλοι σε έναν σιωπηλό πόλεμο: γιατί τα θέατρα με ιστορία να μην υφίστανται κάποιας αξιολόγησης κάθε χρόνο και να παίρνουν “χοντρές” επιχορηγήσεις ακόμη κι αν δεν παρουσιάζουν “καλό” θέατρο και γιατί οι μικροί να μην έχουν μεγαλύτερη οικονομική βοήθεια;

* Βεβαίως τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα, η βάση τους όμως είναι αυτή.

* Και ο ΘΟΚ βρέθηκε στη μέση.

* Είναι γεγονός ότι πρόκειται για ένα δύσκολο πρόβλημα και γι’ αυτό η λύση του δεν είναι εύκολη.

* Είναι προς τιμήν, λοιπόν, του υφιστάμενου διοικητικού συμβουλίου που προσπαθεί να το λύσει.

* Πώς; Καταργώντας, αρχικά, το Σχέδιο Γ. Τι θα πει αυτό; Στο Σχέδιο Γ περιλαμβάνονται τα θεατρικά σχήματα Σατιρικό, ΕΘΑΛ, Ένα και Σκάλα, τα οποία λαμβάνουν τη μεγαλύτερη επιχορήγηση απ’ όλα τα υπόλοιπα θέατρα.

* Αυτό σημαίνει ότι τα τέσσερα αυτά σχήματα θα κρίνονται όπως όλα τα άλλα και ανάλογα με τις παραγωγές που θα παρουσιάζουν.

* “Δίκαια”. * Είναι λες και παίρνει ο ΘΟΚ τα ιστορικά θέατρα από τον γιακά και τινάζει τη σκόνη από πάνω τους.

* Το Σχέδιο Θυμέλη περιλαμβάνει, μάλιστα, μετρήσιμα κριτήρια για την αξιολόγηση της κάθε πρότασης, πέρα από το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Δίνει όμως βαρύτητα σ’ αυτό κι είναι το πιο σημαντικό.

* Το σχέδιο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

* Ωστόσο, ο οργανισμός οφείλει να γνωρίζει ότι χρειάζεται τα υπόλοιπα θέατρα, για το καλό του.

* Για παράδειγμα, το Σατιρικό και άλλα θέατρα που περιοδεύουν εδώ και πολλά χρόνια καλύπτουν τον κακό αποκεντρωτικό εαυτό του ΘΟΚ – που μάλλον είναι και μέρος της αποστολής του οργανισμού. Με κάθε επιφύλαξη -πάνε χρόνια να κοιτάξω το καταστατικό του- αλλά αν θεατρική ανάπτυξη της Κύπρου δεν σημαίνει ολόκληρης της Κύπρου, τότε τι;

* Καλύπτουν, επίσης, το κομμάτι της κυπριακής ηθογραφίας, που στον ΘΟΚ είναι ανύπαρκτο. Προσοχή, υπάρχουν θεατρόφιλοι που το ζητούν [και καλά κάνουν].

* Οι μικρές ομάδες καλύπτουν τη χρόνια δυσκαμψία του ΘΟΚ.

* Και πάει λέγοντας.

* Θεωρώ ότι το τρωτό σημείο της Θυμέλης είναι το στοιχείο του εφήμερου.

* Υπάρχουν σήμερα θέατρα με υποδομή – από τον δικό τους θεατρικό χώρο μέχρι την υποδομή που δίνει τη δυνατότητα για περιοδείες, μέχρι το πλούσιο βεστιάριο από το οποίο μπορούν να βοηθηθούν άλλες ομάδες. Είναι σημαντικό να υπάρχουν κίνητρα για τη δημιουργία τέτοιων σχημάτων, με στέρεες βάσεις, με καλή οργανωτική δομή.

* Φυσικά το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα είναι εκείνο που πάντα στο τέλος θα μετρά.

* Ωστόσο θα πρέπει να δοθούν καλύτερα κίνητρα για να μπουν στέρεα θεμέλια.

* Δεν μπορούν να είναι όλα ad hoc.

You May Also Like

Πιο αρνητικός, πεθαίνεις

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Κι εγώ είμαι φύσει απαισιόδοξη, αλλά όχι κι έτσι. ...

Προτεραιότητες

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Στις 4 και 5 Απριλίου πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι ένα ...

Σκουριασμένο νησί

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Ένα βήμα μπροστά, δέκα πίσω. * Ο λόγος για ...

Απαράδεκτοι

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Τελικά το μεγαλύτερο πρόβλημα του πολιτισμού είναι η άρνηση ...

Στιγμές

Την περασμένη Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου, απονεμήθηκε το βραβείο Γ. Φ. Πιερίδης, της Ένωσης Λογοτεχνών ...

Για ποια εμπιστοσύνη μίλησε η υπουργός;

Ο δανεισμός έργων του Πικάσσο είναι απόδειξη εμπιστοσύνης στον επαγγελματισμό του Κυπριακού Μουσείου και ...

X