Συναυλία με έργα του Γιώργου Κάρβελλου από το Τρίο Αθηνών

Γράφει η Μάρω Σκορδή

“…Πηγή έμπνευσης και αφορμή ύπαρξης των έργων μου, η Κύπρος, ο κόσμος της και η παραδοσιακή της μουσική” [Γιώργος Κάρβελλος, από το σημείωμα στο CD “Ανατολικά της Μεσογείου”].

Νιώθω τυχερή που βρισκόμουν ανάμεσα στο ακροατήριο στο Δημοτικό Θέατρο Στροβόλου το Σάββατο 6 Ιουνίου 2015, για να παρακολουθήσω τη συναυλία με έργα Γιώργου Κάρβελλου από το Τρίο Αθηνών. Ολόκληρη η συναυλία ήταν “ένα μουσικό ταξίδι που μυρίζει Κύπρο, με εικόνες και συναισθήματα που ο ίδιος ο ακροατής πλάθει κατά τη διάρκεια της ακρόασης” όπως είπε κάποιος από τους παρευρισκομένους. Η αρμονική, μελωδική και ρυθμική απλότητα της μουσικής του Κύπριου συνθέτη Γιώργου Κάρβελλου, καθώς και η χρήση στοιχείων της κυπριακής παραδοσιακής μουσικής, καθιστούν τη μουσική του έντονα κυπριακή, χωρίς όμως αυτή να στερείται οικουμενικότητας. Η συνειδητή ανάπτυξη και η ένταξη όλων των πιο πάνω στοιχείων μέσα σε ένα σύγχρονο μουσικό περιβάλλον έχει ως αποτέλεσμα μια μουσική δημιουργία που ξεπερνά τα στενά γεωγραφικά όρια της χώρας μας. “Προσπάθειά μου είναι να αναπτύσσω αυτά τα στοιχεία μέσα σε ένα σύγχρονο μουσικό περιβάλλον χωρίς να αποκτά φολκλορικό ύφος και χαρακτήρα η μουσική μου” αναφέρει ο ίδιος.
Η εκτέλεση της μουσικής του Γιώργου Κάρβελλου έγινε από το Τρίο Αθηνών, το οποίο αποτελούν οι Χάρης Χατζηγεωργίου [βιολί], Ντάνα Χατζηγεωργίου [βιολοντσέλο] και Βίκυ Στυλιανού [πιάνο]. Η άψογη δεξιοτεχνική ερμηνεία τους απέδωσε τέλεια όλα τα ηχοχρώματα της μουσικής – από τα πιο απαλά pianissimo μέχρι τα πιο δυνατά fortissimo, κάθε λεπτομέρεια έκφρασης ήταν εκεί, κάθε αποκορύφωμα γεμάτο πάθος. Οι τρεις μουσικοί εκτελούσαν με δεξιοτεχνία τη μουσική, έσμιγαν με τελειότητα τους ήχους σαν ένα μουσικό σώμα, η δε ξεχωριστή ποιότητα του ήχου τους μας οδηγούσε σε έναν άλλο κόσμο, ουράνιο. Και στο τέλος κάθε έργου, με το σβήσιμο και του τελευταίου απόηχου… η ξαφνική επαναφορά πίσω στον υλικό αυτό κόσμο.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με το έργο “Διήγησις για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο” στο οποίο καθεμία από τις τρεις κινήσεις αποτελούσε μια αυτοτελή αλλά ακαθόριστη μουσική ιστορία. Ακολούθησε ένας “Μονόλογος για βιολοντσέλο” με έντονες συναισθηματικές αυξομειώσεις μέσα από ευρεία χρήση των τεχνικών του βιολοντσέλου. Η Ντάνα Χατζηγεωργίου με δεξιοτεχνία απέδωσε όλες τις μουσικές στιγμές απόγνωσης, ηρεμίας, αποφασιστικότητας και αμφιβολίας μέσα από αυξομειώσεις χρωματισμών, ρυθμικής αγωγής και έκφρασης. Το έργο “Μικρή Μεσαιωνική Μουσική για βιολί και πιάνο” εκτέλεσαν με επιτυχία οι Χάρης Χατζηγεωργίου [βιολί] και Βίκυ Στυλιανού [πιάνο] αποδίδοντας μουσικά τις τέσσερις σημαντικές μορφές της Μεσαιωνικής Ιστορίας της Κύπρου: Ι. Πέτρος Α’ II. Ρε Αλέξης III. Αροδαφνούσα IV. Βραγαδίνος V. Αναμνήσεις. Ακολούθησε το “Εντός των τειχών” για πιάνο, ένα έργο εμπνευσμένο από το ποίημα “Τείχη” του Κ. Καβάφη, από την πιανίστα Βίκυ Στυλιανού, η οποία απέσπασε με την άψογη δεξιοτεχνική ερμηνεία της τα δυνατά χειροκροτήματα του κοινού. Ακολούθησαν οι Δύο Nocturnes για βιολί και πιάνο: Preludium και Interludium [παγκύπρια πρώτη εκτέλεση] και το “Postludium για βιολοντσέλο και πιάνο”. Η συναυλία τέλειωσε με το “Βοσκός για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο” – έργο στο οποίο ήταν φανερή η επεξεργασία και η ανάπτυξη στοιχείων από το ομώνυμο παραδοσιακό τραγούδι της Κύπρου.

Τελικά αποδεικνύεται ότι η μουσική, η οποία μπορεί να αφορμάται από την τυπική παράδοση, όταν χαρακτηρίζεται από ποιότητα και ταυτόχρονα όταν εντάσσεται μέσα σε οικουμενικά πλαίσια και την ίδια στιγμή ευτυχεί μια τέτοια μουσική να ερμηνεύεται από καταξιωμένους καλλιτέχνες, δείχνει το μεγαλείο της.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Δυο παραστάσεις και σκόρπιες σκέψεις

Γράφει ο Νικόλας Κυριάκου Λίγα λόγια με την ιδιότητα του θεατή για δύο πρόσφατες ...

ΔΗΜΟΣίΑ ΔΑΠΑΝΗ

Γράφει ο Γλαύκος Κουμίδης* Θυμάστε σε τι δύσκολη θέση είχε φέρει τότε τον Πρόεδρο ...

Η οπτική κακοποίηση της γλώσσας

Της Νίκης Σιώκη*   Η σύνταξη, η μορφολογία και το λεξιλόγιο μιας γλώσσας είναι ...

To σκληρό τίμημα της ενηλικίωσης : Μια αναφορά στην ταινία Boy on the Bridge

Γράφει ο Άριστος Τσιάρτας Η ταινία Boy on the Bridge, που απέσπασε το βραβείο ...

Για τον Παντελή ακα Fuckit

Γράφει ο Μάγος Πριν μερικές μέρες εχάσαμε τον Παντελή ακα Fuckit ακα Funkit. Ο ...

Περί λεξικογραφίας

Του αρχιμανδρίτη Αθηναγόρα Κωνσταντίνου “Θηρεύοντας πράγματα αιώνια, θ’ αφήσω να φύγουν τα χρόνια”, Κώστας ...

X