ΑΝΤΙΓΟΝΗ του Σοφοκλή από το Εθνικό Θέατρο Βελιγραδίου

Στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος 2015 το Εθνικό Θέατρο Βελιγραδίου, συμπληρώνοντας σχεδόν 150 χρόνια θεατρικής παραγωγής, παρουσιάζει τη σοφόκλεια τραγωδία Αντιγόνη, προσφέροντας στο κοινό ένα μοναδικό κράμα σερβικής χροιάς και αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, μέσα από τη σύγχρονη σκηνοθετική ματιά του Γιάνκος Μάρκοβιτς, ενός από τους σπουδαιότερους Σέρβους σκηνοθέτες.

Σε μια εποχή όπου τα θύματα κατηγοριοποιούνται, αναλόγως της πλευράς από την οποία προέρχονται, ή της θρησκείας ή του έθνους, η πράξη της Αντιγόνης, η οποία ενάντια στον νόμο του βασιλιά/εξουσίας, αποφασίζει να θάψει τον αδερφό της ακολουθώντας τους άγραφους νόμους της καρδιάς, αντιπροσωπεύει μια ουσιώδη, μεγαλειώδη και σπλαχνική πράξη ελευθερίας και αγάπης, αν και «ο κύκλος του θανάτου συνεχίζεται».

antigone 2

Περίληψη

Μετά το θάνατο του Οιδίποδα, βασιλιά της Θήβας, οι δυο του γιοι, Ετεοκλής και Πολυνείκης, γίνονται οι άρχοντες της Θήβας και συμφωνούν να βασιλεύουν για ένα χρόνο ο καθένας. Μετά τον πρώτο χρόνο βασιλείας του ο Ετεοκλής αρνείται να παραδώσει το θρόνο. Ο Πολυνείκης συμμαχεί με τον Άδραστο, βασιλιά του Άργους και επιτίθεται στη Θήβα. Στη μάχη τα δυο αδέρφια αλληλοσκοτώνονται και στο θρόνο ανεβαίνει ο θείος τους Κρέοντας. Ο Κρέοντας διατάζει να θάψουν με τιμές τον Ετεοκλή, τον υπερασπιστή της Θήβας, ενώ το νεκρό σώμα του Πολυνείκη, που με ξένο στρατό στράφηκε ενάντια στην πατρίδα του, να μείνει άταφο, τροφή για τα σκυλιά. Η διαταγή είναι ρητή: όποιος τολμήσει να αψηφήσει την εντολή του θα τιμωρηθεί με θάνατο.

Η αδερφή τους Αντιγόνη αψηφά τη διαταγή του Κρέοντα και θάβει τον αγαπημένο της  αδερφό, σεβόμενη τους άγραφους νόμους. Ο Κρέοντας οργισμένος, αφού πιστεύει ότι ο νόμος του κράτους είναι ανώτερος των οικογενειακών δεσμών, διατάζει να θάψουν ζωντανή  την Αντιγόνη σε μια σπηλιά, παρά την επίμονη προσπάθεια του γιου του, και αρραβωνιαστικού της Αντιγόνης, Αίμονα να τον μεταπείσει. Όταν ο Κρέοντας μετά την παρέμβαση του Τειρεσία ανακαλεί τη διαταγή και αποφασίζει να την ελευθερώσει είναι πια αργά. Η Αντιγόνη έχει αυτοκτονήσει, για να ακολουθήσει και η αυτοκτονία του απαρηγόρητου Αίμονα αλλά και της μητέρας του, βασίλισσας Ευρυδίκης. Η τραγωδία κορυφώνεται, καθώς ο  Κρέοντας θρηνεί για τα θανάσιμα σφάλματά του και το χαμό των αγαπημένων του.

Στην Αντιγόνη, ο Σοφοκλής θέτει το ερώτημα αν οι άγραφοι νόμοι, που θεμελιώνουν την ηθική υπόσταση μιας κοινωνίας, μπορούν να έχουν μεγαλύτερο κύρος από τους γραπτούς νόμους της Πολιτείας. Η σύγκρουση ανάμεσα στον Κρέοντα και την Αντιγόνη παίρνει τις διαστάσεις διπλής τραγωδίας. Οι δυο αντίπαλοι αρνούνται να συμβιβαστούν, γιατί καθένας τους ενεργεί υπακούοντας σ’ ένα δικό του χρέος, που το πιστεύει αλάθητο και με καθολική ισχύ.

Συντελεστές

Μετάφραση: Μίλος Ντζούριτς

Σκηνοθεσία: Γιάνκος Μάρκοβιτς
Δραματουργία: Μολίνα Ουντοβίτσκι Φότεζ
Σκηνικά: Γιάνκος Μάρκοβιτς
Κοστούμια: Μπόγιανα Νικίτοβιτς
Stage Speech: Λίλγιανα Μρκιτς Πόποβιτς
Σχεδιασμός ήχου: Βλάντιμιρ Πετρίτσεβιτς
Παραγωγή: Μπόρισλαβ Μπάλατς

Βοηθός σκηνοθέτη: Ιβάνα Νενάντοβιτς

Οργάνωση: Νέμανια Κονσταντίνοβιτς

Διεύθυνση σκηνής: Σάντρα Ρόκβιτς

Υποβολέας: Ντάνιτσα Στεβάνοβιτς

Εικαστικός σχεδιασμός: Ματίγια Βουτσίτσεβιτς

Βοηθός σχεδιασμού σκηνικών: Μαγνταλένα Μπουλάγιτς

Βοηθός σχεδιασμού κοστουμιών: Στέφαν Σάβκοβιτς, Σρντζιαν Πέριτς

Υπεύθυνος μακιγιάζ: Ντράγκολγιουπ Γιέρεμιτς

Υπεύθυνος φωτισμού: Μίοντραγκ Μιλιβόγιεβιτς

Υπεύθυνος ήχου: Τίχομιρ Σάβιτς

Διανομή:

Αντιγόνη: Βάνια Έιντους
Κρέων: Αλεξάνταρ Σρέτσκοβιτς
Ισμήνη: Βιέρα Μούγιοβιτς
Χορός: Πρέντραγκ Έιντους
Τειρεσίας: Μιχάιλο Γιάνκετιτς
Φύλακας: Μπόγιαν Κριβόκαπιτς
Αγγελιοφόρος: Μάρκο Γιάνγιτς
Ευρυδίκη: Σλομπότα Μιτσάλοβιτς Τσέτκοβιτς
Αίμων: Μομτσίλο Οτάσεβιτς
Συνοδεία, Φύλακες: Μίλαν Σαβιγια, Ζόραν Τριφούνοβιτς

 

antigone 3

Σκηνοθετικό σημείωμα

 ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΡΙΑ

Αγαπητή μου κυρία Έιντους,

Αυτές είναι μόνο κάποιες από τις σκέψεις μου…

Μια θυσία είναι μια θυσία, ανεξαρτήτως του ποιος θυσιάζεται. Ένας αδερφός είναι ένας αδερφός, ανεξαρτήτως σε ποια πλευρά μάχεται.

Εν τέλει, ένας άνθρωπος, ο κάθε άνθρωπος, είναι ένας αδερφός ενός άλλου ανθρώπου. Ανεξαρτήτως θρησκείας ή έθνους. Σε μια εποχή όπου τα θύματα κατηγοριοποιούνται,  αναλόγως της πλευράς από την οποία προέρχονται, ή της θρησκείας ή του έθνους, η πράξη της Αντιγόνης αντιπροσωπεύει μια ουσιώδη, μεγαλειώδη και σπλαχνική πράξη ελευθερίας και αγάπης. Δεν τη νοιάζει για ποια πλευρά πολεμούσε αυτός˙ σέβεται τη θυσία του˙ τον αγαπά και θάβει τον άνθρωπο, τον αδερφό της…

Σήμερα, την εποχή που  ο φασισμός αναζωπυρώνεται… Σήμερα, μια εποχή δίχως έλεος για θύματα που δεν είναι «δικά μας»˙ όταν οι άνθρωποι λένε «μας έκαναν και αυτοί το ίδιο»˙ όταν προσέχουν σε ποια πλευρά ανήκε το θύμα… Μπορείς να αναγνωρίσεις την τεράστια δύναμη των πράξεών της;!

Θα τη σκότωναν σήμερα, με τον ίδιο τρόπο, στην πλατεία της πόλης…

Γιατί ο Κρέων δεν συγχωρεί˙ κρίνει τους νεκρούς, τους βάζει σε καταλόγους και συνεχίζει να διεξάγει έναν πόλεμο…

Και – ό,τι θέλει ας γίνει.

Ο κύκλος θανάτου συνεχίζεται…

Έπειτα η πόλη και η κοινωνία εξαφανίζονται… η ζωή η ίδια… απλώς εξαφανίζεται…

Γίνεται ένας αγώνας για θάνατο…

…για μίσος!

Στην Ηλέκτρα του ο Νταμίλο Κις* λέει – η Κλυταιμνήστρα σε μια σκηνή με την Ηλέκτρα, «στο ποτάμι του χρόνου όλα  μοιάζουν μικρά, όλα εκτός από την ίδια τη  ζωή. Συγχώρεσέ με».

Πουθενά δε συνάντησα τη συγχώρεση, πουθενά, ούτε στον κόσμο του έργου, της σπουδαίας Αντιγόνης, ούτε στην πραγματική ζωή, που είναι γεμάτη, παντού, με τόσους πολλούς πιστούς και ανθρωπιστές… Δεν υπάρχει μετάνοια, δεν υπάρχει συγχώρεση, για να συνεχιστεί… η ζωή.

…Έως ότου οι άνθρωποι ομολογήσουν όλα τους τα εγκλήματα, έως ότου γονατίσουμε μπροστά στα θύματα με σεβασμό και μετάνοια, δεν υπάρχει δρόμος για να προχωρήσουμε.

Η ταφή είναι μια τελετή που αποδίδει σεβασμό.

Ξέρεις πόσοι άνθρωποι δεν έχουν ταφεί; Ούτε καν υπάρχουν στους επίσημους καταλόγους με τους νεκρούς… τους έχει στερηθεί το δικαίωμα του θανάτου… γιατί δεν συμφέρει σε αυτούς που κατέχουν την εξουσία, και εξαιτίας της εξουσίας και λόγω του ότι τα δικαιώματα… είναι τόσο απομακρυσμένα  από τη δικαιοσύνη, τη θεϊκή και την ανθρώπινη…

Και όλοι σωπαίνουν. Σωπαίνουν. Παραμένουν σιωπηλοί ακόμη και για πιο μικρά πράγματα.

Μα, η Αντιγόνη – ελεύθερη, όπως τόσο όμορφα το προσδιόρισες – η Αντιγόνη, δεν σωπαίνει. Αρθρώνει λόγο, δρα.

Αυτή είναι η πράξη ελευθερίας. Και μια πράξη αγάπης.

Είναι ολοφάνερο. Γι’ αυτό σου είχα πει τότε: αυτή καλά περνά στη σκηνή… και αυτός υποφέρει.

Γιάνκος Μάρκοβιτς – Σέρβος συγγραφέας, από τους σημαντικότερους του 20ου αιώνα (1935 – 1989)

 __________________________________________________________

+ Θα πραγματοποιηθούν δύο παραστάσεις: τη Δευτέρα 6 Ιουλίου και την Τρίτη 7 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου στις 9.00 μ.μ. Η παράσταση θα συνοδεύεται με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

Όλες οι παραστάσεις του «Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος 2015» εντάσσονται στο επίσημο πρόγραμμα εκδηλώσεων του Οργανισμού «Πολιτιστική Πρωτεύουσας της Ευρώπης – ΠΑΦΟΣ 2017».

Διοργανωτές οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες Υπουργείου Παιδείας & Πολιτισμού, το Κυπριακό Κέντρο Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και ο Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού.

Εισιτήρια προς 10 ευρώ και 5 ευρώ (μαθητές, φοιτητές, εθνοφρουροί, συνταξιούχοι).

Πώληση εισιτηρίων από την Sold Out Tickets:

Περίπτερα SOEASY Παγκύπρια,

Περίπτερο ΤΙΜΕ OUT στην Πάφο,

Ηλεκτρονική προπώληση www.SoldoutTickets.com.cy μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της SoldoutTickets

Δωρεάν είσοδος για τα Μέλη του ΚΚΔΙΘ με την επίδειξη της ανανεωμένης Διεθνούς Κάρτας Μέλους του ΙΤΙ για το 2015  και για τα άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) με την παρουσίαση ταυτότητας.

Για τη διευκόλυνση του κοινού από τη Λευκωσία, θα προσφερθεί δωρεάν μεταφορά με λεωφορεία για την παρακολούθηση των δύο παραστάσεων της Αντιγόνης στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου, στις 6 και 7 Ιουλίου.Ώρα αναχώρησης στις 18:15 (χώρος στάθμευσης απέναντι από το Κέντρο Χειροτεχνίας στη λεωφόρο Αθαλάσσας). Απαραίτητη η κράτηση θέσεων στο 7000 2414 μέχρι τις 3 Ιουλίου 2015.

Για περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο 7000 2414 και στην ιστοσελίδα www.greekdramafest.com

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Η προετοιμασία της άμυνας της Λευκωσίας το 1570

Οι διχογνωμίες για την αντιμετώπιση των Οθωμανών ήταν ανάμεσα στους λόγους της πτώσης της ...

Διεθνής διάκριση για την ταινία «Μικρά Αγγλία»

Τρία βραβεία απέσπασε η πιο πρόσφατη ταινία του Παντελή Βούλγαρη, «Μικρά Αγγλία», στο διεθνές ...

Στήριξη στους εικαστικούς μέσω τροποποίησης νόμου

Την πρόταση νόμου που είχαν καταθέσει το 2019 ο πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων – ...

Συνελήφθη 58χρονος για κατοχή αρχαίων αντικειμένων

Στην σύλληψη 58χρονου από την Πέγεια προχώρησε η Αστυνομία Πάφου, εναντίον του οποίου εξετάζεται ...

Παζλ πολιτισμού στο Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου

Χωρίς την πλειάδα σταρ που βλέπαμε τα προηγούμενα χρόνια αλλά με ένα αξιοπρεπέστατο πρόγραμμα ...

Απονομή βραβείων του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για το Μαρκίδειο Θέατρο

Την Πέμπτη, 8 Οκτωβρίου στις 18:00 θα πραγματοποιηθεί στον Πολυχώρο Πολιτισμού “Παλιά Ηλεκτρική” στην ...

X