BANDA MAGDA : World music με ελληνικό άγγιγμα

Συνέντευξη στην Μερόπη Μωυσέως

Για τη Μάγδα Γιαννίκου, επικεφαλής της world μπάντας Banda Magda που θα ανέβει στη σκηνή του φετινού Φεστιβάλ Φέγγαρος, “κάθε γωνιά του κόσμου είναι μια καινούργια εμπειρία” και για μας ένα καινούργιο μουσικό άκουσμα

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα και σύντομα κατάλαβε ότι η μουσική είναι ο προορισμός της. Σπούδασε μουσική κινηματογράφου στο Berklee College of Music και σήμερα ηγείται της μπάντας που φέρει το όνομά της, Banda Magda.

Παίζει πιάνο, ακορντεόν, τραγουδά, συνθέτει, ενορχηστρώνει, γράφει στίχους, είναι μουσική παραγωγός, κινείται περίτεχνα στους ρυθμούς της μουσικής της. Η Μάγδα Γιαννίκου θα συνοδεύσει την πολυμελή μπάντα της στο φετινό Φεστιβάλ Φέγγαρος, στο χωριό Κάτω Δρυς, και μαζί θα ανέβουν στην Κύρια Σκηνή του κορυφαίου καλοκαιρινού φεστιβάλ το Σάββατο 1η Αυγούστου.

Η μουσική της Banda Magda κινείται μεταξύ των γαλλικών λυρικών τραγουδιών και της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής [η εκτέλεση της “Γερακίνας” θεωρείται μια από τις επιτυχίες της μπάντας], της σάμπα και των αφρικανικών ρυθμών, της περουβιανής και κολομβιανής μουσικής.

Έχοντας μόλις κυκλοφορήσει το τρίτο άλμπουμ της με τίτλο Tigre [προηγήθηκαν τα Amour, t’es la?, 2013 και Yerakina, 2014], η Banda Magda ζει στη Νέα Υόρκη, αλλά ακούει τα “χρώματα” όλου του υπόλοιπου κόσμου.

Είναι γεγονός ότι η γλώσσα της μουσικής είναι οικουμενική. Αρκεί αυτό στη συνεννόηση μιας μπάντας της οποίας τα μέλη προέρχονται από όλες τις γωνιές του κόσμου;
Πιστεύω ότι πέρα από τη μουσική μάς συνδέει η φιλία, ο σεβασμός και o θαυμασμός που τρέφουμε ο ένας για τον άλλον. Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε δυσκολίες και ο λόγος για τον οποίο έχουμε διαλέξει να δημιουργούμε μουσική.

Πώς δημιουργήθηκε η Banda Magda;
Επίσημα, το 2010! Έψαξα να βρω το πρώτο μας πόστερ και η ημερομηνία είναι 30 Μαρτίου 2010. Βέβαια, τα περισσότερα μέλη τα γνώριζα από τη Βοστώνη, κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στο Berklee College of Music. Πιο συγκεκριμένα, τους Marcelo Woloski, Ignacio Hernandez, Juan Andres Ospina, Keita Ogawa, Andres Rotmistrovsky και τη Mika Mimura. Η συνεργασία μας ξεκίνησε από φιλία. Προς το τέλος των σπουδών μου έπρεπε να πάρω την απόφαση Λος Άντζελες ή Νέα Υόρκη. Επί πέντε χρόνια σπούδαζα κυρίως μουσική για κινηματογράφο με μεγάλη αφοσίωση και όλοι μου οι καθηγητές με ενθάρρυναν προς το West Coast. Από την άλλη, όλοι μου οι φίλοι [και τωρινοί bandmates] είχαν ήδη μετακομίσει στη Νέα Υόρκη. Δεν μετάνιωσα ποτέ για αυτή την απόφαση. Πιστεύω ότι το μέλλον θα με φέρει κοντύτερα στον κινηματογράφο με κάποιο τρόπο! Ο πρώτος μας μπασίστας ήταν ο καταπληκτικός συνθέτης Πέτρος Κλαμπάνης. Παρόλο που πια δεν παίζουμε μαζί [αποφάσισε να αφοσιωθεί σε ένα πραγματικά πανέμορφο τρίο που ονομάζεται Contextual], ο Πέτρος έπαιξε μεγάλο ρόλο στη διαμόρφωση της μουσικής μας. Τον αγαπούμε πολύ πολύ.

Και φυσικά μέσα σ’ αυτά τα πέντε χρόνια η οικογένεια έχει μεγαλώσει αρκετά…

Η “world” σύσταση της μπάντας αντικατοπτρίζει μια τάση που επικρατεί τα τελευταία χρόνια για πολυσυλλεκτικές μπάντες με διάφορα μουσικά ακούσματα που συγχωνεύονται σε ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα. Θεωρείτε ότι είστε μέρος αυτής της τάσης;

Θα έλεγα ναι, παρόλο που πιστεύω ότι δεν είναι απλώς μια τάση, αλλά μια πορεία που έχει να κάνει με την παγκοσμιοποίηση και με τη γρήγορη πρόσβαση που έχουμε πια σε διάφορες μουσικές του κόσμου. Είναι πολύ πιο εύκολο πια να ερωτευτούμε μουσική που έχει δημιουργηθεί στην άλλη άκρη του κόσμου, και να ανοίξουμε την καρδιά μας, να την αφήσουμε να εμπλουτίσει τον μουσικό μας εαυτό.

Πώς αντικατοπτρίζονται οι επιρροές του κάθε μέλους της μπάντας στα τραγούδια σας;
Μέσω του ρυθμού, των reharmonizations, των ιδεών που έχουν να κάνουν με την ενορχήστρωση και τη δομή. Πέρα από μουσική, ο καθένας προσθέτει στο αποτέλεσμα τη γνησιότητα της προσωπικότητάς του, κάτι εξίσου σημαντικό.

Η ενασχόλησή σας με τη μουσική για κινηματογράφο ενυπάρχει στη μουσική της Banda Magda; Και με ποιο τρόπο;
Σίγουρα, πολλές φορές η μουσική μας χαρακτηρίζεται “κινηματογραφική” από κριτικούς και fan members. Φαντάζομαι ότι αυτό προέρχεται από την ενορχήστρωση των εγχόρδων, χάλκινων και ξύλινων, και την αίσθηση του “storytelling” [της αφήγησης] που έχουν τα τραγούδια μας.

Πώς αποφασίσατε να διασκευάσετε τη “Γερακίνα”; Τι σημαίνει για σας;
Η “Γερακίνα” είναι ένα τραγούδι που τραγουδούσα παιδί, μεγαλώνοντας στην Ελλάδα. Μετά από πολλά χρόνια, ένα βράδυ στη Νέα Υόρκη, την πέτυχα κάπου και ακούγοντας και καταλαβαίνοντας τους στίχους, δάκρυσα.Η ζωή μου πια στηρίζεται τόσο πολύ στην αλληλοϋποστήριξη μεταξύ των μελών της μπάντας. Ύστερα, κατά τη διάρκεια της πρόβας, ενορχηστρώσαμε συλλογικά το τραγούδι. Η ανταπόκριση του κοινού είναι πολύ ζεστή, ειδικά όταν προλογίζω το τραγούδι με μετάφραση των στίχων στα αγγλικά.

Είστε ανοιχτοί στα ακούσματα της χώρας που επισκέπτεστε κάθε φορά;
Σίγουρα. Είναι πολύ σημαντικό για μας να βρίσκουμε χρόνο για να μάθουμε περισσότερα για τη μουσική κουλτούρα του κάθε προορισμού μας. Π.χ., πρόσφατα ήμασταν στη Ζιμπάμπουε, ήταν μια καταπληκτική εμπειρία. Μάθαμε πολλά για τα τοπικά μουσικά όργανα, όπως το νγκόνι και η μπίρα. Το πρόβλημα είναι ότι τις περισσότερες φορές η διαμονή σε κάθε πόλη είναι πολύ μικρή. Φέτος παίξαμε στη Σιγκαπούρη και το μόνο που είδα ήταν το ξενοδοχείο, τη σκηνή που παίξαμε και το καμαρίνι. Και το αεροδρόμιο. Έχω κάποιες ιδέες στο μυαλό μου πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα καινούργιο touring model το οποίο θα μας επιτρέψει να μένουμε για περισσότερο χρόνο σε έναν τόπο, για να καταφέρουμε να χτίσουμε δυνατότερους δεσμούς με τις διάφορες μουσικές κοινότητες.

Σε σχέση με το πιο πάνω, ποιες είναι οι επιρροές σας και από πού εμπνέεστε τόσο για τη μουσική σας στο πλαίσιο της μπάντας όσο και για τη μουσική σας για κινηματογράφο;
Οι επιρροές έχουν πολύ ευρύ φάσμα, καθώς από παιδί μεγάλωνα σε ένα σπίτι όπου ακούγαμε σχεδόν τα πάντα. Σίγουρα οι ρυθμοί από Αφρική και Αμερική έχουν διαμορφώσει αρκετά τον χαρακτήρα της μουσικής μου. Είναι τόσα πολλά τα ακούσματα και τόσο διαφορετικά. Χατζιδάκις, Caetano Veloso, Stravinsky, Salif Keita, Louis Armstrong… Θα μπορούσα να συνεχίσω για πάντα. Παρ’ όλα αυτά, ο τρόπος που δημιουργώ ένα τραγούδι, μια μουσική, μια ενορχήστρωση, είναι ιδιαίτερος και δεν έχει να κάνει τόσο με τις επιρροές όσο με το χρωματικό σχέδιο που εμφανίζεται στο μυαλό μου. Ένα δυνατό συναίσθημα εμφανίζεται στο μυαλό μου σαν ένας ιμπρεσιονιστικός πίνακας, με πάρα πολύ συγκεκριμένα χρώματα. Οι μουσικές μου γνώσεις και επιρροές έρχονται αργότερα να μεταφράσουν το χρώμα σε νότες.

Από τη Νέα Υόρκη και μετά τον Καναδά θα εμφανιστείτε σε ένα μικρό κυπριακό χωριό. Το Φεστιβάλ Φέγγαρος είναι ένα μεγάλο φεστιβάλ για την Κύπρο, αλλά ίσως παραμένει -προς το παρόν- μικρό για τα δικά σας διεθνή δεδομένα. Τι σας φέρνει εδώ;
Κάθε γωνιά του κόσμου είναι για μας μια καινούργια εμπειρία. Από φεστιβάλ με10 χιλιάδες θεατές στο Βανκούβερ, μεταφερόμαστε σε ένα μικρό σχολείο στο Νεπάλ για εργαστήρια, σε ένα κλαμπ καμπαρέ κοντά στη Ζυρίχη ή σε κάποια τοπική σκηνή όπου το κοινό είναι κυρίως φίλοι ή μέλη της μουσικής κοινότητας της Νέας Υόρκης. Κάθε ταξίδι μας είναι εξίσου σημαντικό, εφόσον αυτό που μας γεμίζει είναι η έκφραση, η φιλία, η επικοινωνία και η ανακάλυψη.

+ Η Banda Magda θα παρουσιαστεί στην Κύρια Σκηνή του Φεστιβάλ Φέγγαρος 2015 το Σάββατο 1η Αυγούστου στις 22:30.

Το Φεστιβάλ Φέγγαρος θα πραγματοποιηθεί στο χωριό Κάτω Δρυς από τις 31 Ιουλίου μέχρι τις 2 Αυγούστου 2015. Εισιτήρια προς 25 ευρώ για το τριήμερο και 15 ευρώ για κάθε μέρα [προπώληση] και 35 ευρώ το τριήμερο, 20 ευρώ η κάθε μέρα [στην είσοδο]. Όλα τα σημεία προπώλησης στο www.fengaros.com και πληροφορίες τηλ. 70007610 /70007610

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Μόνο οι σαλεμένοι δεν μπορούν να καταλάβουν από τέχνη

Συνέντευξη στον Μανώλη Καλατζή Απορρίπτει τη στρατευμένη και επιχορηγούμενη καλλιτεχνική δημιουργία θεωρώντας πως υπηρετείται ...

Μάριος Ιωάννου Ηλία : H Πάφος ως ζωντανός φάρος πολιτισμού

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως / Φωτογραφία Παύλος Βρυωνίδης Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Pafos2017 καταθέτει ...

Συνάντηση με τον Reno Wideson

Γράφει η Ελένη Παπαδοπούλου Τα πλαστικά τρίγωνα σημαιάκια με το σύμβολο του ΗΒ στους ...

Γιόσι Μαντμόνι : Στο Ισραήλ, η τέχνη συμβαδίζει με τα μεγάλα ακροατήρια

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως, Ο Ισραηλινός σκηνοθέτης παρουσίασε την ταινία του Restoration στο φεστιβάλ ...

Μάριος Πιπερίδης – Τζανίν Τίρλινγκ: «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ»

Μία βδομάδα αφότου παρέλαβε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ ...

Γιάννης Καλαβριανός: «Η Ιφιγένεια είναι έργο αντρικού κόσμου»

Συνέντευξη στην Κατερίνα Μιχάηλου Το δίλημμα ανάμεσα στην πατρίδα και την κόρη του καλείται ...

X