Εντατικό Εργαστήρι Φωνής με τη Ρηνιώ Κυριαζή

Το Θέατρο Ειδεκανού σε συνεργασία με την Ρηνιώ Κυριαζή, διοργανώνει ένα Εντατικό Εργαστήρι Φωνής από τις 8 μέχρι τις 13 Σεπτεμβρίου 2015 συνολικής διάρκειας 24 ωρών.

Το εργαστήρι απευθύνεται σε όσους επαγγελματίες (ηθοποιούς, τραγουδιστές, εκπαιδευτικούς, δημοσιογράφους, εκφωνητές) χρησιμοποιούν την φωνή τους ως αναπόσπαστο κομμάτι της εργασίας τους, αλλά και σε όσους επιθυμούν να εμβαθύνουν στις δυνατότητες που τους παρέχει η φωνή ως μέσο έκφρασης.

Το Θέατρο Ειδεκανού δημιουργήθηκε μέσα από την ανάγκη των μελών του για συνεχή κατάρτιση, εκπαίδευση και έρευνα στις παραστατικές τέχνες. Η σωματικότητα είναι ένας από τους βασικούς άξονες εργασίας των συντελεστών του Ειδεκανού και η φωνή ως αναπόσπαστο κομμάτι του σώματος του ηθοποιού, απαιτεί ιδιαίτερη καλλιέργεια σε ό,τι έχει να κάνει με την υποκριτική τέχνη.

Η Ρηνιώ Κυριαζή, που ζει και εργάζεται στην Αθήνα, έχει πλούσια εκπαίδευση στον τομέα της φωνής, έχοντας φοιτήσει σε διαφορετικές σχολές με κορυφαίους στο είδος τους δασκάλους. Είναι η βασική συνεχιστής της μεθόδου της Μίρκας Γεμεντζάκη. Για την παράσταση μάλιστα «Φεύγουσα κόρη» σε σκηνοθεσία Μ. Γεμεντζάκη, η Ρ. Κυριαζή προτάθηκε το 2007 για το βραβείο Μελίνα Μερκούρη. Συνδυάζοντας την τεχνική της δασκάλας της και αυτή της Kristin Linklater και του Roy Hart, η Ρηνιώ Κυριαζή προτείνει ένα δικό της, προσωπικό τρόπο εκπαίδευσης της φωνής του ηθοποιού (αλλά όχι μόνον), τον οποίο διδάσκει σε τακτική βάση σε σχολές υποκριτικής αλλά και εκτάκτως σε σεμινάρια και αντίστοιχα εργαστήρια.

Περιγραφή Εργαστηρίου

Το σεμινάριο απευθύνεται σε ηθοποιούς, τραγουδιστές, μουσικούς, εκπαιδευτικούς, ενώ είναι συγχρόνως ανοιχτό και σε όσους επιθυμούν να εξερευνήσουν την λειτουργία και την απεριόριστη εκφραστικότητα της φωνής τους. Προηγούμενη εμπειρία ή σχετική εκπαίδευση δεν είναι απαραίτητη.

Η Ρηνιώ Κυριαζή στα μαθήματά της συνδυάζει τρεις διαφορετικές μεθόδους φωνής που αλληλοσυμπληρώνονται δημιουργικά.

Η μέθοδος της Μίρκας Γεμεντζάκη αντιμετωπίζει το ανθρώπινο σώμα ως το τελειότερο και αυθεντικότερο μουσικό όργανο που για να ηχήσει με τον μοναδικό τρόπο που υποβάλλει το ιδιαίτερο σχήμα και η ψυχή του κάθε ανθρώπου θα πρέπει να είναι απαλλαγμένο από τις περιττές εντάσεις που του επιβάλλουμε. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να αποκαταστήσουμε τη φυσική λειτουργία της αναπνοής. Μόνο έτσι μπορούμε να παράγουμε τον ήχο που θα δονεί το σώμα και που συνεχώς θα μας εκπλήσσει με τις εντάσεις, το εύρος και τα χρώματα του, επιτρέποντάς μας να ανακαλύψουμε τη δική του μουσική.

Η μέθοδος της Kristin Linklater με άξονα επίσης την απελευθέρωση της φυσικής φωνής επικεντρώνεται στη βαθύτερη κατανόηση του νοήματος των λέξεων και στην λειτουργία της ικανότητάς μας να απευθύνουμε κάθε λέξη στο συμπαίκτη μας.

Η μέθοδος του Roy Hart μέσα από αρχικά πολύ ελεύθερους φωνητικούς αυτοσχεδιασμούς ανοίγει ακόμα περισσότερο το πεδίο της εξερεύνησης, της φαντασίας και της έκπληξης.

Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να εμβαθύνουν στο ταξίδι της ελληνικής γλώσσας με οδηγό τα διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη “Ο έρωτας στα χιόνια” και “Ο ξεπεσμένος Δερβίσης”. Τα δύο διηγήματα θα χρησιμοποιηθούν ως εργαλεία για την εφαρμογή των ασκήσεων και ως πηγή έμπνευσης για την αναζήτηση της φωνής καθώς αριστουργηματικά περιγράφεται στο απόσπασμα:

“κάτω εις το βάθος, εις τον λάκκον, εις το βάραθρον, ως κελάρυσμα ρύακος εις το ρεύμα, φωνή εκ βαθέων αναβαίνουσα, ως μύρον, ως άχνη, ως ατμός, θρήνος, πάθος, μελωδία, ανερχομένη επὶ πτίλων αύρας νυκτερινής, αιρομένη μετάρσιος, πραεία, μειλιχία, άδολος, ψίθυρος, λιγεία, αναρριχωμένη εις τας ριπάς, χορδίζουσα τους αέρας, χαιρετίζουσα το αχανές, ικετεύουσα το άπειρον, παιδική, άκακος, ελισσομένη, φωνή παρθένου μοιρολογούσης, μινύρισμα πτηνού χειμαζομένου, λαχταρούντος την επάνοδον του έαρος”

Μεθοδολογία / Τρόπος Εργασίας

  • Εισαγωγή στις μεθόδους που θα χρησιμοποιηθούν στο εργαστήρι (Linklater, Hart, Γεμεντζάκη).

  • Στοιχεία ανατομίας και εισαγωγή στην φυσική αναπνοή.

  • Βασικές ασκήσεις για τη συνειδητοποίηση των δονήσεων του ήχου.

  • Τοποθέτηση της φωνής στα διαφορετικά ηχεία του σώματος.

  • Ενασχόληση με αποσπάσματα κειμένων νεοελληνικής λογοτεχνίας και εφαρμογή των ασκήσεων.

  • Διαφορετικές ποιότητες στη φωνή (ένταση, παύση, ρυθμός, τονικότητα) μέσω παραδοσιακών τραγουδιών.

  • Εργασία σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο.

Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια (π.χ. φόρμα και αθλητικά) ώστε να μπορούν να κινηθούν άνετα στο χώρο και το πάτωμα. Σημειώνεται ότι το εργαστήρι θα οπτικογραφείται.

+ Το Εντατικό Εργαστήρι Φωνής θα πραγματοποιηθεί από τις 8 μέχρι τις 13 Σεπτεμβρίου 2015 στο πρακτορείο (Νικηταρά 19, Αγ. Ομολογητές, Λευκωσία). Κόστος συμμετοχής: 130€ (110€ για φοιτητές/άνεργους). Σύνολο Ωρών: 24

Ώρες Διεξαγωγής:

8/9_Τρίτη     18:00-21:30

9/9_Τετάρτη   18:00-21:30

10/9_Πέμπτη   18:00-21:30

11/9_Παρασκευή 18:00-21:30

12/9_Σάββατο   10:00-15:00

13/9_Κυριακή   10:00-15:00

Για περισσότερες πληροφορίες: eidekanou@gmail.com / στα τηλέφωνα 99849598, 96670490, 99363589 / www.facebook.com/eidekanou

Το εργαστήρι είναι σχεδιασμένο για περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων. Για την καλύτερη διοργάνωση του εργαστηρίου, παρακαλούνται οι ενδιαφερόμενοι να δηλώσουν συμμετοχή μέχρι την Παρασκευή 28 Αυγούστου. Το κόστος συμμετοχής πρέπει να καταβληθεί μέχρι την Παρασκευή 4 Σεπτεμβρίου.

Στους συμμετέχοντες θα δοθεί βεβαίωση συμμετοχής.

Βιογραφικό Σημείωμα Ρηνιώς Κυριαζή

-Απόφοιτος της Ανωτέρας Σχολής Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου και του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστήμιου Αθηνών.

-Συστηματική σπουδή της μεθόδου φωνής της Μίρκας Γεμεντζάκη, της μεθόδου freeing the natural voice της Kristin Linklater δίπλα στην ίδια στο Columbia University of New York και της μεθόδου του Roy Hart δίπλα στον Jonathan Hart στο NewYorkUniversity και στο Roy Hart centre, Malerargues, France.

-Διδάσκει το μάθημα της Αγωγής του Λόγου στην Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης ‘Αρχή’ της Νέλλης Καρρά από το 2008 και στην Δραματική Σχολή Αθηνών ‘Γ. Θεοδοσιάδη’ από το 2014 .Δίδαξε στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από το 2010 έως το 2013.

-Σκηνοθέτησε «Τα μάγια της πεταλούδας» του Φεδερίκο Γαρθία Λόρκα για το Δη.Πε.Θε.Ιωαννίνων το καλοκαίρι του 2011.

-Δημιούργησε τα ηχητικά-μουσικά τοπία και πραγματοποίησε τη φωνητική διδασκαλία στις παραστάσεις «Πέρσες» του Αισχύλου σε σκην.Dimiter Gotshceff, Εθνικό Θέατρο, Επίδαυρος (2009) και «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή σε σκην. Δημήτρη Ξανθόπουλου, Σύγχρονο Θέατρο Αθηνών (2014) και τη φωνητική διδασκαλία στις παραστάσεις «Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα » του Ευγένιου Ο’Νηλ(2007), «Ποιός φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ» του Έντουαρτ Άλμπη(2009) και « Ο επιστάτης» του Χάρολντ Πίντερ (2011) σε σκην. Αντώνη Αντύπα στο Απλό Θέατρο, «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ σε σκην. Μίλτου Σωτηριάδη στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (2009)

-Πραγματοποίησε έρευνα και καταγραφή μοιρολογιών, νανουρισμάτων, παραμυθιών και αφηγήσεων στα χωριά της Ηπείρου και ήρθε σε επαφή με την τέχνη του μοιρολογιού δίπλα σε Ηπειρώτισσες μοιρολογήτρες. Αποτέλεσμα αυτής της εργασίας υπήρξε η παράσταση «Φεύγουσα κόρη» όπου στον καμβά του διηγήματος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη ‘Μια ψυχή’ πλέκονται παραμύθια, νανουρίσματα και μοιρολόγια, σε σκηνοθεσία Μίρκας Γεμεντζάκη, από την Εταιρεία Θεάτρου ’Ηώς , θέατρο Λιθογραφείον, Πάτρα, θέατρο Φούρνος, θέατρο του Νέου Κόσμου, Αθήνα, σε όλη την Ελλάδα και στο διεθνούς φήμης φεστιβάλ Brave Festival στο Wrotlaw της Πολωνίας .2005-2014.

Για την ερμηνεία της στην παράσταση «Φεύγουσα κόρη» προτάθηκε για το βραβείο Μελίνας Μερκούρη 2007.

 _erg-f

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

  • Show Comments

You May Also Like

Μην τρελαίνεσαι | το 2ο teaser του Cyprus Film Days

Μην τρελαίνεσαι: δες το δεύτερο teaser για το διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες Κύπρος 2012. ...

To ρεπερτόριο του ΘΟΚ για το 2012/13

Ο επαναπροσδιορισμός της ταυτότητας του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου και οι στόχοι του για τη ...

Open Call για το Λευκωσία Loop Festival 2014

Η Λουβάνα Δίσκοι προσκαλεί visual artists και μουσικούς να προτείνουν το δικό τους video/σύνθεση ...

Εμμανουήλ Κριαράς: «Εγώ, να φύγω»

Συνέντευξη στη Βίκυ Χαρισοπούλου Ο Εμμανουήλ Κριαράς, ο φιλόλογος, ομότιμος καθηγητής της Φιλοσοφικής σχολής ...

GO ANALOG: Τιμή στο φιλμ από την Tate Modern

«Δεν είμαι κατά της ψηφιακής τεχνολογίας και αυτό θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο. Αλλά ...

Ιατροσοφικόν: λαϊκές συνταγές και θεραπείες στην Κυπριακή Διάλεκτο

Μια χειρόγραφη συλλογή λαϊκών συνταγών και θεραπειών από τον 19ο αιώνα, στην Κυπριακή Διάλεκτο, ...

X