Wes Craven 1939-2015

Ο σκηνοθέτης Γουές Κρέιβεν, δημιουργός πολλών γνωστών φιλμ τρόμου όπως «Ο εφιάλτης στον δρόμο με τις λεύκες» (A Nightmare on Elm Street) και Scream απεβίωσε χθες Κυριακή το απόγευμα, σε ηλικία 76 ετών, όπως ανακοίνωσε η οικογένειά του.

Ο Κρέιβεν απεβίωσε περιστοιχισμένος από τους οικείους του στο σπίτι του στο Λος Άντζελες. Είχε καρκίνο στον εγκέφαλο και αντιμετώπιζε όλο και πιο σοβαρά προβλήματα τα τελευταία τρία χρόνια, μολαταύτα συνέχιζε να δουλεύει διάφορες τηλεοπτικές σειρές, έγραφε ένα μυθιστόρημα και γύριζε μια καινούργια ταινία, Το Κορίτσι στις Φωτογραφίες (The Girl in the Photographs) η πρεμιέρα της οποίας θα γίνει στο κινηματογραφικό φεστιβάλ του Τορόντο τον επόμενο μήνα.

 Ο Κρέιβεν, ο οποίος είχε γεννηθεί στο Οχάιο και είχε σπουδάσει φιλοσοφία, είχε επίσης γυρίσει τη δεκαετία του 1980 πολλά επεισόδια της σειράς Twilight Zone.

9O David Arquette, Courtney Cox και Wes Craven στα γυρίσματα τις ταινίας Scream 3. DIMENSION FILMS/Allstar/DIMENSION FILMS

Ο Wes Craven επαναπροσδιόρισε την ταινία τρόμου τρεις φορές: μέσω του The Last House on the Left , Nightmare on Elm Street και Scream o Craven υπαγόρευσε το είδος με τόση αυτοπεποίθηση που κανένας σκηνοθέτης τρόμου στο Χόλιγουντ δεν μένει βαθιά χρεωμένος, κανένα μέλος του ακροατήριου ανέγγιχτο.

Αν μπορείτε να κρίνετε την επιρροή ενός σκηνοθέτη από το πόσες πολλές αντιγραφές εμπνέει, τότε ο Wes Craven πρέπει να θεωρηθεί ως ένας από τους πλέον σημαίνοντες. Τρεις φορές άλλαξε γνώμη για το πώς πρέπει να είναι μια ταινία τρόμου, και τρεις φορές αμέσως κυκλοφόρησαν αμφιβόλου ποιότητας “μαϊμούδες”.

Η ταινία “The Last House on the Left” (είχε απαγορευτεί στο Ηνωμένο Βασίλειο σε δύο ξεχωριστές περιπτώσεις) ήταν μία από τις σημαντικότερες ταινίες τρόμου που έγιναν ποτέ. Ο Craven απέφυγε να συμπεριλάβει στοιχεία κλισέ που χαρακτήριζαν τότε μια τυπική ταινία τρόμου. Το τελικό προϊόν δεν είχε τέρατα, ούτε φαντάσματα, καμία σοκαριστική αναφορά αίματος στον τίτλο. Ήταν απλά μια ατελείωτη παρέλαση των εφιαλτικής βίας της πραγματικής ζωής. Άνθρωποι βιάζονται, σχισμένοι λαιμοί, ξεκοιλιασμένα σπλάχνα. Δεν είναι ακριβώς διασκεδαστικό θέαμα.

Και όμως το “The Last House on the Left” συνέλαβε το δημόσιο αίσθημα. Είχε κυκλοφορήσει σε έναν κόσμο που παραπαίει από τις δολοφονίες Manson, το Βιετνάμ, του αιματηρού φεστιβάλ Altamont και του Νίξον. Το γεγονός ότι έγινε για λιγότερο από $ 90.000, έδωσε ένα τραχύ και αληθοφανές βλέμμα που έκανε τις φρικαλεότητες φαίνονται πιο αληθινές μεγεθύνοντας τον αντίκτυπό. Χωρίς το “The Last House on the Left” , δεν θα υπήρχε κανένα Texas Chainsaw Massacre, I Spit on your Grave ή Halloween. Η διαφημιστική του καμπάνια («Είναι μόνο μια ταινία!.. αυτό είναι μόνο μια ταινία!») έδωσε μεγαλύτερη δύναμη στους διαφημιστές και σε διαφόρων τύπων ταινίες όπως το Fargo και το Paranormal Activity χρωστά πολλά στην ιδέα “Το παρακάτω βασίζεται σε αληθινή ιστορία…”.

Πολλοί σκηνοθέτες θα επαναπαύονταν μετά από την δόξα μιας ταινίας όπως το “The Last House on the Left”, αλλά όχι ο Wes Craven. Αφού το Χόλιγουντ “δανείστηκε ” το αγαπητό του είδος και το αναπροσάρμοσε σε πιο λάιτ εκδοχή για δημόσια κατανάλωση, ο Craven δεν είχε άλλη επιλογή από το να μπει στο παιγνίδι και να γυρίσει την απόλυτη Χολιγουντιανή ταινία τρόμου. Ο “Εφιάλτης στο Δρόμο με τις Λεύκες” ήταν κάτι λιγότερο από ένα φαινόμενο. Η εναλλαγή από τον τραχύ ρεαλισμό του Last House για κάτι πιο μυώδη και φανταχτερό – και κατά κάποιο τρόπο ακόμα πιο αιματηρό – ο Εφιάλτης κατάφερε να γίνει η ταινία τρόμου σταθμός της δεκαετίας του 1980.Με κέρδος 20 φορές πολλαπλάσιο του προϋπολογισμού του, καθιέρωσε την εταιρία παραγωγής New Line ως υπερδύναμη στο χώρο , και μετέτρεψε τον Freddy Krueger σε παγκόσμιο σύμβολο. Και πάλι, οι φτηνές απομιμήσεις άρχισαν να ρέουν, συμπεριλαμβανομένων και των σήκουελ της ταινίας.

Ο Craven είχε μια σχέση πλήρους ανταγωνισμού με τις ταινίες γόνους του Εφιάλτη, βλέποντας τον παραμορφωμένο χαρακτήρα και κατά συρροή δολοφόνο να μετατρέπεται όλο και περισσότερο σε μια καρικατούρα. Στη συνέχεια, το 1994, ξαναπήρε τα ηνία. Ο Νέος Εφιάλτης του Craven ήταν μια παράξενη μεταμοντέρνα σχεδόν-παρωδία, όπου ο Robert Englund και Νάνση Langenkamp υποδύθηκαν τους εαυτούς τους και το τέλος εμφανίζεται ένα χειρόγραφο σημείωμα από τον Wes Craven (που πρωταγωνιστεί επίσης και ο ίδιος), ευχαριστώντας τους ηθοποιούς για την οριστική δολοφονία του Freddy Krueger. Δεν μπορεί πραγματικά να σταθεί ως ταινία , αλλά έθεσε τις βάσεις για το τελικό αριστούργημα του Craven.

Ενώ αυτό το σπάσιμο κανόνων βγήκε από απογοήτευση και ένα αίσθημα ματαίωσης, κατέληξε με την δημιουργία της ταινίας Scream. Αν και γράφτηκε από τον Kevin Williamson, το σενάριο αντικατοπτρίζει την ανησυχία του Craven σχετικά με την κατάσταση του σινεμά τρόμου εκείνη την εποχή, και του έδωσε το τέλειο όχημα για να διαμαρτυρηθεί. Τα κλισέ διακωμωδούνται, οι αλληγορίες κατασπαράσσονται και φαινομενικά κανένα σημείο της πλοκής δεν πέρνα ασχολίαστο από τον ένα ή τον άλλο χαρακτήρα. Εκείνη την εποχή ήταν μια αποκάλυψη. Ωστόσο, οι “μαϊμούδες” που ενέπνευσε – όπως I know what you did last summer, H20, Urban Legends και Final Destination – μείωσαν τον αντίκτυπο της με την πάροδο του χρόνου.

Ως εκ τούτου, παρά μετέπειτα έργα όπως Soul to Take, το Scream θα είναι η τελευταία φορά που ο Wes Craven θα αναζωογονήσει την ταινία τρόμου. Ποιος ξέρει που θα πάει χωρίς αυτόν.

ΠΗΓΗ: ΒΗΜΑ / The Guardian

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

«Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται» γίνεται ταινία

Το πράσινο φως ώστε «Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται», το αριστούργημα του Νίκου Καζαντζάκη, να μεταφερθεί ...

Οι ταινίες της εβδομάδας

Horrible Bosses Σκηνοθεσία: Σεθ Γκόρντον Παίζουν οι: Κέβιν Σπέισι, Τζέισον Μπέιτμαν, Τζέισον Σουντεΐκις, Τσάρλι ...

Ίδρυση Ταμείου Κινηματογράφου προτείνουν οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως Την ίδρυση Ταμείου για τον Κινηματογράφο δρομολογούν οι Πολιτιστικές υπηρεσίες ...

Σε Δημοτικό Πολιτιστικό Κέντρο μετονομάζεται το CVAR

Υπεγράφη η συμφωνία διαχείρισης από το Δήμο Λευκωσίας του κτηρίου που στεγάζει το Κέντρο ...

#ThisIsCyprus|Ζέλια Γρηγορίου

This is Cyprus. This is Sun Island. This is the crossroads of civilizations.  This ...

Βενετία: Με μάσκα και τεστ το 1ο κινηματογραφικό φεστιβάλ με φυσική παρουσία

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, το πρώτο μεγάλο κινηματογραφικό event της εποχή του κορονοϊού ...

X