“Τις Πταίει;”

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά // @aggeliki.mk //Φωτογραφία: Μίλτος Καρράς 

Πολλές φορές κατά το παρελθόν έχω γράψει για την αξία της ορθής οπτικής επικοινωνίας και για τη σημασία της στη διαμόρφωση ενός ελκυστικού και επικοινωνιακού εμπορικού προφίλ για μία εταιρεία, αλλά και για έναν πελάτη γενικότερα. Σε έναν ανταγωνιστικό εμπορικό κόσμο που κινείται με φρενήρεις ρυθμούς, παρασυρόμενος από τις επιταγές της διαφήμισης και με στόχο τη μεγιστοποίηση του κέρδους, θα μπορούσε κάποιος να υποθέσει ότι η διαμόρφωση της σύγχρονης αισθητικής θα ακολουθούσε αν όχι παράλληλη πορεία, τουλάχιστον παραπλήσια. Οι οικονομικοί πόροι που καθημερινά επενδύονται ανά τον κόσμο στον τομέα της διαφήμισης αλλά και της εμπορικής προώθησης προϊόντων, υπηρεσιών αλλά ακόμα και ατόμων, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση των προεκλογικών εκστρατειών, κάθε άλλο παρά αμελητέοι θα μπορούσαν να θεωρηθούν. Μια σύγχρονη διαφημιστική εταιρεία περιλαμβάνει στο δυναμικό της μια πληθώρα εξειδικευμένων επιστημόνων. Ψυχολόγοι, διαφημιστές, επικοινωνιολόγοι, εμπορικοί αναλυτές και φυσικά σχεδιαστές οπτικής επικοινωνίας συνθέτουν μια ομάδα που έχει ως στόχο την επίτευξη όχι μόνο του βέλτιστου αισθητικού αποτελέσματος, αλλά και της μέγιστης εμπορικής επιτυχίας. Ταυτόχρονα, σε επίπεδο παρεχόμενης θεωρητικής γνώσης και επαγγελματικής κατάρτισης, οι σχολές και τα πανεπιστήμια που δραστηριοποιούνται σε κάθε χώρα φροντίζουν για την παροχή των απαραίτητων θεωρητικών γνώσεων και επαγγελματικών δεξιοτήτων στους φοιτητές που έχουν επιλέξει να σπουδάσουν σε κάποιον τομέα που σχετίζεται με την οπτική επικοινωνία.

Και μετά; Και μετά λες είναι Κυριακή πρωί, χωρίς έγνοιες και υποχρεώσεις, φτιάχνεις τον καφέ σου και κάθεσαι να τον απολαύσεις μπροστά στην τηλεόραση. Βουλιάζεις αναπαυτικά στον καναπέ και με τα δυο πόδια πάνω στο τραπεζάκι του σαλονιού πατάς το μαγικό κουμπί του τηλεκοντρόλ… ON! Έχει διαφημίσεις, ωραία σκέπτεσαι, από επαγγελματικό ενδιαφέρον ή διαστροφή παρακολουθείς προσπαθώντας να ανιχνεύσεις, να αφουγκραστείς τις νέες τάσεις στον τομέα της διαφήμισης. Εικόνα, ήχος, κίνηση, μουσική, χρώματα, μια παρέλαση υπερβολής και κακογουστιάς που για μια στιγμή σε κάνει να αναρωτηθείς “μήπως ξέχασα να βάλω ζάχαρη στον καφέ μου;”. Με την πικρή αυτή αίσθηση στο στόμα αποφασίζεις ότι τίποτα δεν θα χαλάσει το όμορφο κυριακάτικο πρωινό σου. Είσαι τυχερή όμως που ζεις σε μια χώρα όπου ο ήλιος λάμπει τις περισσότερες ημέρες του χρόνου. Αρπάζεις βιαστικά την τσάντα σου, φοράς το καλύτερό σου χαμόγελο αυθυποβάλλοντας τη χαρά για μια ευχάριστη βόλτα στο κέντρο της πόλης. Τα τελευταία χρόνια η εμπορική αξιοποίηση του παραδοσιακού αστικού κέντρου έθεσε τις βάσεις για ανάπτυξη και βελτίωση της εικόνας του. Το για πολλά χρόνια ξεχασμένο αυτό ιστορικό κομμάτι είχε την ευκαιρία να αναγεννηθεί από τις στάχτες του. Οικονομικά ίσως και να το κατάφερε, αισθητικά όμως η ευκαιρία αυτή ακόμα περιμένει τις κατάλληλες συνθήκες για να ανθίσει, παρά τον πλούσιο ήλιο του νησιού μας και τις αναζωογονητικές βροχοπτώσεις των τελευταίων ετών. Δεν βαριέσαι! Θα ακούσω ραδιόφωνο.

Τελικά όμως, “τις πταίει;”, όπως αναρωτιόνταν και ο αείμνηστος Χαρίλαος Τρικούπης μόλις δυο δεκαετίες πριν τη διαπίστωσή του ότι “Δυστυχώς επτωχεύσαμεν”. Μπορεί βέβαια να αποφύγαμε την οικονομική πτώχευση, αλλά από άποψη αισθητικής η απόσταση δεν φαντάζει και τόσο μεγάλη. Μια απλή ματιά γύρω μας αρκεί να μας πείσει για του λόγου το αληθές. Η αισθητική του εφήμερου και της υπερβολής, πανταχού παρούσα, πλην ελαχίστων αλλά λαμπρών εξαιρέσεων. Μελετώντας την κατάσταση αυτή και αναζητώντας τους παράγοντες που οδήγησαν μέχρι εδώ, θα μπορούσε κάποιος να αναφερθεί σε πλήθος πιθανών σεναρίων. Σίγουρα δεν λείπει το ταλέντο, ούτε η θέληση και οι υποδομές, αυτό που λείπει είναι η παιδεία. Η έλλειψη παιδείας δυστυχώς σχετίζεται και με τα δυο άκρα της διελκυστίνδας, αφορά όχι μόνο τους πελάτες, αλλά πολλές φορές και τους ίδιους τους επαγγελματίες της οπτικής επικοινωνίας. Δεν αρκεί μόνο η γνώση και η επαγγελματική δεξιότητα, αυτά μπορεί εύκολα κάποιος να τα αποκτήσει, ο δύσκολος δρόμος είναι αυτός της παιδείας.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Graphic Stories Cyprus 2016

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου – Καρρά | @aggeliki.mk Η Συνάντηση Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας στην ...

Διαγωνισμός για την οπτική ταυτότητα του Φεστιβάλ Λευκωσίας

Ανακοίνωση σχετικά με την προκήρυξη διαγωνισμού για το σχεδιασμό της οπτικής ταυτότητας του Διεθνούς ...

1ο Behance Portfolio Review Κύπρου

Γράφει η Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη | @aggeliki.mk Η οπτική επικοινωνία και κατ’ επέκτασιν το ...

Deja vu

“Ήρθε Δευτέρα και πρέπει να σηκωστείς, πάλε που το χάραμαν του φου …”, δεν ...

The seduction of culture, ο Lepenies συναντά τον Chomsky

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά//@aggeliki.mk Κατά τη διάρκεια των συμμαχικών βομβαρδισμών στη Γερμανία, ο Χίτλερ ...

Εταιρική ταυτότητα

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά / @mak.adcy Μια από τις θεμελιώδεις αρχές του εμπορικού και ...

X