Ψηφιακή ανατροπή στα μίντια

Γράφει η Βάλια Καιμάκη

Να συμφωνήσουμε ότι ο όρος “δίνη της ψηφιακής ανατροπής” είναι εντελώς αδόκιμος. Ωστόσο δεν είμαι σίγουρη ότι μπορούμε να μεταφράσουμε καλύτερα το “vortex of digital disruption”. Όλα ξεκίνησαν από μια μελέτη των εταιρειών IMD και Cisco με τίτλο: “Ψηφιακή δίνη. Πώς η ψηφιακή ανατροπή επαναπροσδιορίζει τη βιομηχανία” (http://www.imd.org/uupload/IMD.WebSite/DBT/Digital_Vortex_06182015.pdf). Πιθανόν να μην της έριχνα δεύτερη ματιά, λόγω του ότι το οικονομικό ρεπορτάζ δεν είναι το φόρτε μου, εάν στη δεύτερη θέση των βιομηχανιών που επηρεάζονται περισσότερο από την ψηφιακή ανατροπή δεν ήταν τα μίντια και η διασκέδαση (με την ευρεία έννοια). Η πρώτη είναι η ίδια η τεχνολογία, όπου μετά από κάθε τεχνολογική ανατροπή η βιομηχανία της επαναπροσδιορίζεται, με παλιές εταιρείες να πεθαίνουν ή να αλλάζουν προσανατολισμό και νέες να δημιουργούνται.

Στην παρουσίαση της έρευνας χρησιμοποιήθηκε, μάλιστα, και ένας νέος όρος, ο οποίος, κατά κάποιον τρόπο, μου “άνοιξε τα μάτια”, ο όρος “εταιρείες έντασης δεδομένων, κατά το “έντασης κεφαλαίου” ή “έντασης γνώσης”.
Όλα αυτά έρχονται να “κουμπώσουν” με αυτά που λέγαμε την προηγούμενη εβδομάδα και την κατρακύλα των εφημερίδων. Η πιο πρόσφατη έρευνα του ινστιτούτου κοινωνικής έρευνας PEW Research για τις ΗΠΑ δείχνει ότι η κυκλοφορία καθημερινών και κυριακάτικων εφημερίδων σημείωσε πτώση την περίοδο 2013-14 κατά 3%. Ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος της ανάγνωσης γίνεται ακόμα αποκλειστικά στο χαρτί, 56% σύμφωνα με το Nielsen Scarborough’s 2014 Newspaper Penetration Report. Το 11% διαβάζει την εφημερίδα του και στον υπολογιστή του, το 5% και στο κινητό του και το 11% και στον υπολογιστή ή το κινητό. Συνολικά λοιπόν, 8 στους δέκα αναγνώστες διαβάζουν ακόμα και στο χαρτί.

Κάτι τέτοιο, πάντως, δεν σημαίνει ότι τα πράγματα είναι καλά για το χαρτί. Μάλλον το αντίθετο, αφού όπως μου είχε πει ο δημιουργός της ιστοσελίδας μιας μεγάλης γαλλικής εφημερίδας πριν από χρόνια, “το χαρτί θα πεθαίνει μαζί με τους αναγνώστες του”. Είναι λοιπόν θέμα χρόνου και μόνο. Το γιατί μας το λένε οι διαφημιστικές δαπάνες. Τα τελευταία πέντε χρόνια στις ΗΠΑ οι διαφημίσεις στο έντυπο έχουν φέρει λιγότερα έσοδα από τις διαφημίσεις στο δίκτυο. Και αυτό σε συνδυασμό με τη μεγάλη πτώση της διαφημιστικής αγοράς, έτσι κι αλλιώς. Πτώση όμως σημειώνουν και οι θέσεις εργασίας στην αίθουσα σύνταξης. Σύμφωνα με το American Society of News Editors’ Newsroom Employment Census, το 2008 μετρήθηκε πτώση 11%, το 2012 ήταν 6%, το 2013 ακόμα 3%. Αυτή τη στιγμή στις εφημερίδες των ΗΠΑ εργάζονται συνολικά 36.700 άνθρωποι.

Μακάρι να είχαμε στοιχεία για την Ευρώπη για να μπορέσουμε να συγκρίνουμε. Με τι; Είτε πληθυσμιακά, είτε με ΑΕΠ, είτε με αριθμό εφημερίδων, θα ήταν πάρα πολύ ενδιαφέρον να έχουμε στοιχεία για κάθε ευρωπαϊκό κράτος χωριστά και όλον μαζί τον μέσο όρο των Ευρωπαίων εταίρων μας.

Το μόνο παρήγορο σε αυτήν την ιστορία είναι πως είτε στο χαρτί είτε ηλεκτρονικά οι αναγνώστες εμπιστεύονται την εφημερίδα τους για να μάθουν τις ειδήσεις. Στις μεγάλες εφημερίδες, ο αριθμός των επισκεπτών της σελίδας ξεπερνά κατά πολύ την κυκλοφορία. Για παράδειγμα τον Σεπτέμβριο του 2014, οι “New York Times” είχαν μέσο εβδομαδιαίο όρο πωλήσεων 650.000 τεύχη αλλά η σελίδα τους είχε 54 μοναδικούς επισκέπτες!

Εμείς που είμαστε κατιτίς πιο “καθυστερημένοι” ψηφιακά, καλό θα ήταν να πάρουμε μαθήματα από τους πέραν του Ατλαντικού εκδότες και αναγνώστες για να προετοιμαστούμε καλύτερα για το μέλλον της ανάγνωσης των ειδήσεων. Θα είναι ψηφιακό σίγουρα, αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα παραμείνει έγκυρο. Και έγκυρη ενημέρωση σημαίνει ενημέρωση που ο αναγνώστης πληρώνει από την τσέπη του. Για να εξασφαλίσει την ανεξαρτησία της, ψέματα;

 

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Το διαδίκτυο των πραγμάτων

@valia_kaimaki Δεν μας έφταναν όλα τα δράματα που περνάμε με τον υπολογιστή μας [μία ...

Το δάκρυ για τον Μαρκ

Facebook, Cambridge Analytica και Ευρωκοινοβούλιο, δεν γλυτώνουμε από αυτά ούτε κι εσείς ούτε κι ...

Από τον καουμπόη του Marlboro στους Instagram Influencers

Την περασμένη εβδομάδα στην πολιτική αντιπαράθεση στην Ελλάδα μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας κυριάρχησε ...

Το μέλλον δεν έχει πιλότο

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη @valia_kaimaki Τη λέξη “drone”, τη γνώριζα μόνο μέσα από τη ...

Σχέδιο δράσης για τις ευρωεκλογές, προλαβαίνουμε;

Για να προστατεύσει τα δημοκρατικά καθεστώτα και τους δημόσιους διαλόγους ενόψει των ευρωπαϊκών εκλογών ...

Sweet Sixteen

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Δεκαέξι χρονών γίνεται φέτος το καλοκαίρι η γνωστή σε ...

X