«Έφυγε» η Άννα Συνοδινού

Με σημαντική πορεία στο θέατρο, η γνωστή ηθοποιός υπήρξε μια σπουδαία τραγωδός κι ένα σπάνιο ταλέντο που έγραψε τη δική της ιστορία στο θέατρο αλλά και στον κινηματογράφο.

Η Άννα Συνοδινού ήρθε πολύ νωρίς σε επαφή με τις τέχνες, παρά τα δύσκολα παιδικά της χρόνια: η μητέρα της, ιταλικής καταγωγής, εργαζόταν στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετανία» όπου και γνώρισε τον πατέρα της, ο οποίος ήταν εργάτης σε εταιρείες παρασκευής εδεσμάτων.

Αργότερα ο πατέρας της εργαζόταν ως μάγειρας και η μητέρα της ως καμαριέρα σε ξενοδοχείο. Εκεί γεννήθηκε η Άννα Συνοδινού, το 1927.

Μικρή έδινε παραστάσεις στη γειτονιά, παίρνοντας παλιά ρούχα και αντικείμενα και φτιάχνοντας σκηνικά.

Στα 17 της χρόνια έδωσε εξετάσεις και μπήκε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Στην ακρόαση είπε ένα απόσπασμα από την Αντιγόνη ενθουσιάζοντας τους καθηγητές για την επιλογή. Η ίδια θεωρούσε την εισαγωγή της στο Εθνικό Θέατρο τη σπουδαιότερη στιγμή στην καριέρα της.

Άρχισε να συνεργάζεται στενά με τη Μαρίκα Κοτοπούλη η οποία την πήρε στον θίασό της. Ο Θάνος Κωτσόπουλος έγινε μέντοράς της, ενώ δάσκαλοί της ήταν ο Ροντήρης, ο Τερζάκης, ο Μυράτ.

Το 1955 άρχισε να συνεργάζεται με το Θέατρο του Βασιλικού Κήπου, όπου έπαιξε την Αντιγόνη. Η ίδια επέμενε πως δεν συνάντησε τότε κλίκες, ούτε αθέμιτο ανταγωνισμό. «Ο τρόπος που με προσέγγισαν ήταν εντιμότατος», έλεγε. Στην καριέρα της ερμήνευσε 17 ηρωίδες του κλασικού και σύγχρονου δραματολογίου, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Τα τελευταία χρόνια δήλωνε πως είχε αποφασίσει να ερμηνεύει μόνο ρόλους Ελληνίδων ηρωίδων.

Η ίδια δημιούργησε το πρώτο ανοιχτό θέατρο, το Θέατρο του Λυκαβηττού, το οποίο έκλεισε στην περίοδο της χούντας. Τότε διέκοψε διαμαρτυρόμενη κάθε θεατρική της δράση. Κατασχέθηκαν τόσο το θέατρο όσο και το διαβατήριό της, με αποτέλεσμα να ματαιώσει τις προγραμματισμένες εμφανίσεις της στο εξωτερικό. Εκείνη την εποχή, εργάστηκε ως δακτυλογράφος στην εταιρεία εισαγωγών-εξαγωγών του συζύγου της Γιώργου Μαρινάκη.

Μετά την πτώση της χούντας, το 1975, εκλέχτηκε βουλευτής Αθηνών και το 1977 έγινε υφυπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών. Η προστασία των γυναικών, των γερόντων και της μητρότητας ήταν προτεραιότητές της, ενώ εισήγαγε το μάθημα της καλλιτεχνικής παιδείας στη Μέση Εκπαίδευση. Προστάτευσε τους συναδέλφους της, συμβάλλοντας για την ασφαλιστική τους ένταξη στο ΙΚΑ, αλλά και για την ίδρυση της Κρατικής Σχολής Ορχηστρικής Τέχνης, ενός ονείρου πολλών ετών.

Παραιτήθηκε από τη Βουλή το 1990 κατά τη διαδικασία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας, μετά από ένα περιστατικό που την έκανε έξαλλη. Στην τελευταία ψηφοφορία, η βουλευτής των Οικολόγων Μαρίνα Δίζη σήκωσε μέσα στην αίθουσα του Κοινοβουλία ένα πανό που έγραφε «Φθάνει πια η κοροϊδία με το συν ένα, τον Πρόεδρο και το νέφος», ενώ συνάδελφοί της την έραιναν με λουλούδια. Η Αννα Συνοδινού διαμαρτυρήθηκε εντόνως ζητώντας από τον Πρόεδρο της Βουλής να αποβάλλει αμέσως από την αίθουσα την κυρία Δίζη. Όταν είδε ότι ο πρόεδρος, Αθανάσιος Τσαλδάρης, είχε αντίθετη άποψη, έφυγε φανερά εκνευρισμένη. Δεν επέστρεψε ποτέ στην πολιτική.

Τα επόμενα χρόνια έκανε εμφανίσεις στο Εθνικό θέατρο σε ρόλους του ελληνικού ρεπερτορίου, όπως «Το μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας» του Γρηγόρη Ξενόπουλου και το «Ο αγαπητικός της Βοσκοπούλας» του Δημήτρη Κορομηλά.

Μια από τις τελευταίες της εμφανίσεις που προκάλεσαν συγκίνηση ήταν στην κηδεία της Αντιγόνης Βαλάκου, όπου την αποχαιρέτησε καταρρακωμένη, τον Νοέμβριο του 2013.

Είχε τιμηθεί δύο φορές με το θεατρικό έπαθλο Κοτοπούλη καθώς και με το Σταυρό Ευποιίας Ελλάδος, του Ιππότη του Ντάνεμπρο της Δανίας, του Ιππότη της Ιταλικής Λεγεώνας, με το μετάλλιο της Πόλεως των Αθηναίων, καθώς και με το παράσημο του Κέδρου του Λιβάνου. Είχε γράψει τα βιβλία: «Πρόσωπα και προσωπεία» (1998) και «Αίνος στους Άξιους» (1999).

Στον κινηματογράφο εμφανίστηκε μεταξύ άλλων στις ταινίες «Θανασάκης ο πολιτευόμενος» σε σκηνοθεσία Αλέκου Σακελλάριου (1954) και στην «Ηλέκτρα» του Τεντ Ζάρπας (1962). Δεν σνόμπαρε την τηλεόραση. Την είδαμε στους «Φρουρούς της Αχαΐας», στο «Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας» και αλλού.

ΠΗΓΗ: protagon.gr |

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Η Άννα Συνοδινού στην κωμωδία «Βάτραχοι» του Αριστοφάνη που παρουσιάστηκε από την Αττικό Σκηνή στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 11 Αυγούστου 2006 / ert.gr

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Επιστρέφει στην Επίδαυρο ο Θ.Ο.Κ

Τρία χρόνια μετά την απουσία του, ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου επιστρέφει στην Επίδαυρο με ...

Σήμερα το τελευταίο αντίο στον Δημήτρη Μητροπάνο

Το τελευταίο αντίο στον Δημήτρη Μητροπάνο θα πουν στις 2 το μεσήμερι στην Αθήνα, ...

Eyekon Comic Con 2018

To Eyekon Comic Con είναι μία διοργάνωση, που εστιάζει αποκλειστικά στον χώρο της 9ης ...

Φρίντα vs Ορμπάν στη Βουδαπέστη

Εξήντα τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό της, η προσωπική ζωή και οι πολιτικές απόψεις ...

Ο Παναγιώτης Μιχαήλ και η Λούλη Μιχαηλίδου συζητούν στο Point

Ανοικτή συζήτηση με τη Λούλη Μιχαηλίδου και τον Παναγιώτη Μιχαήλ , με αφορμή την έκθεσή ...

Η Κύπρος πενθεί την απώλεια της Νίκης Μαραγκού

Σε τροχαίο δυστύχημα στην Αίγυπτο έχασε την ζωή της σήμερα το πρωί η συγγραφέας, ...

X