Εκδηλώσεις Φεβρουαρίου από το Ίδρυμα Τεχνών Φάρος

Το Ίδρυμα Τεχνών Φάρος διοργανώνει για τον μήνα Φεβρουάριο δύο ακόμα αξιόλογες μουσικές βραδιές, με φιλοξενούμενους αυτή τη φορά από το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Ρωσία.

Στην πρώτη συναυλία θα φιλοξενηθεί το Erato Piano Trio, το οποίο έχει αναγνωριστεί ως ένα από τα κορυφαία νεαρά μουσικά σύνολα του Ηνωμένου Βασιλείου και έχει επευφημηθεί για τη δεξιοτεχνία, την αξιοθαύμαστη μουσικότητα και την στιλιστική ευελιξία του. Για την πρώτη του συναυλία στην Κύπρο, το Τρίο θα ερμηνεύσει έργα των Χάιντν, Σνίτκε και Μπραμς.

Πιο αναλυτικά θα ακουστούν τα εξής έργα:

Χάιντν: Τρίο για Πιάνο στη Ντο μείζονα, Hob.XV:27

Το πρώτο από ένα κύκλο τριών τρίο για πιάνο που ήταν αφιερωμένα στην ταλαντούχα πιανίστρια Therese Jansen, το εξαιρετικά δεξιοτεχνικό Τρίο για Πιάνο σε Ντο μείζονα, Hob XV:27, του Χάιντν, εκδόθηκε στο Λονδίνο το 1797 κατόπιν της επιστροφής του συνθέτη από τη Βιέννη.

Σνίτκε: Τρίο για Πιάνο

Το έντονα συγκινητικό Τρίο για Πιάνο του Σνίτκε αποτελεί μια μεταγραφή από το Τρίο για Έγχορδα, το οποίο ο συνθέτης έγραψε το 1985. Ο Σνίτκε συνόδευσε τη νέα εκδοχή του έργου με ένα σημείωμα αφιερωμένο στον γιατρό του, Alexander Potapov, ο οποίος του είχε σώσει τη ζωή από δύο σχεδόν μοιραία εγκεφαλικά επεισόδια.

Μπραμς: Τρίο για Πιάνο Αρ. 2 σε Ντο μείζονα, Έργο 87

Ο Μπραμς συνέθεσε το Τρίο για Πιάνο Αρ.2 σε Ντο μείζονα, Έργο 87 το 1882, σε ηλικία 49 ετών. Το ώριμο αυτό έργο, που γράφτηκε μετά τα κουαρτέτα για πιάνο, το κουιντέτο για πιάνο, τα σεστέτα εγχόρδων και τα τρία κουαρτέτα εγχόρδων του συνθέτη, θεωρείται το πρώτο αδιαμφισβήτητο αριστούργημα του Μπραμς για την τεχνοτροπία του τρίο για πιάνο -αδιαμφισβήτητο ακόμα και για τον Μπραμς που ως γνωστόν ήταν ένας από τους σκληρότερους αυτοκριτές της ιστορίας.

ERATO PIANO TRIO

«…στιλιστική ευελιξία, δεξιοτεχνία, προσοχή στην κάθε λεπτομέρεια, αναζήτηση της ηχητικής ομορφιάς και άψογη αίσθηση της ισορροπίας» Westmoreland Gazette (2015)

Το Erato Piano Trio εδραιώνει ραγδαία τη φήμη του ως ένα από τα κορυφαία νεαρά μουσικά σύνολα του Ηνωμένου Βασιλείου, αποσπώντας επαίνους για τη δεξιοτεχνία, την αξιοθαύμαστη μουσικότητα και την στιλιστική ευελιξία του. Συστάθηκε στο Βασιλικό Κολλέγιο Μουσικής του Λονδίνου το 2005, και από την αρχή εντυπωσίασε τόσο, που σύντομα δέχθηκε προσκλήσεις για εμφανίσεις σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες χώρες. Την ίδια σαιζόν παρουσίασε με μεγάλη επιτυχία το έργο του Μεσσιάν Κουαρτέτο για το Τέλος του Χρόνου στο Θέατρο Martinu της Πράγας και στο περίφημο Tonhalle της Ζυρίχης, πλάι στον διακεκριμένο κλαρινετίστα Joan Enric Lluna. Το 2008, επιλέγηκαν από το Πρόγραμμα Νεαρών Καλλιτεχνών του Ιδρύματος Concordia, και ως εκ τούτου, εμφανίστηκαν σε σειρές συναυλιών σε εξέχουσες αίθουσες του Λονδίνου συμπεριλαμβανομένης και της St. Martin in the Fields.

trio10

Και οι τρεις μουσικοί που συγκροτούν το Erato Piano Trio είναι σολίστες με διεθνή καριέρα που χαίρουν υψηλής εκτίμησης. Ο βιολονίστας Yuri Kalnits χαρακτηρίστηκε από κριτικούς ως ένας «πρώτης τάξεως ερμηνευτής» και του απονεμήθηκε το σημαντικό βραβείο Diapason d’Or για τις ηχογραφήσεις των Σονάτων για Βιολί του Βάινμπεργκ. Η τσελίστα Julia Morneweg τιμήθηκε με το Βραβείο του Μουσικού Ιδρύματος EMI και έκανε το ντεμπούτο της στο St John’s Smith Square του Λονδίνου το 2006 ερμηνεύοντας το Κονσέρτο για Βιολοντσέλο του Έλγκαρ. Ο πιανίστας Jose Menor έκανε το διεθνές ντεμπούτο το στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης, σε ηλικία 15 ετών, ως ο πρώτος φιναλίστ του Διεθνούς Διαγωνισμού Πιάνου, και έκτοτε απέκτησε παγκόσμια φήμη με σημαντικές εμφανίσεις ανά το παγκόσμιο.

Το Erato Piano Trio κέρδισε το Πρώτο Βραβείο στον Διαγωνισμό του Άγγλο-Τσέχικου Ιδρύματος και επί του παρόντος περιοδεύουν στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη. Το ρεπερτόριό τους εκτείνεται από τα κλασικά έργα των Χάιντν, Χάμελ, Μότσαρτ και τα ρομαντικά αριστουργήματα μέχρι τη μουσική του 20ου αιώνα από συνθέτες όπως Σνίτκε, Avner Dorman, Cecilia McDowall, Garrett Shatzer, και Mark-Anthony Turnage. Η ερμηνεία τους στο Τρίο για Πιάνο του Άλφρεντ Σνίτκε, υπό τις επευφημίες του κοινού και των μουσικοκριτικών, οδήγησε σε πρόσκληση από τον Καθηγητή Alexander Ivashkin, στενό φίλο και βιογράφο του Σνίτκε, για να παρουσιάσουν το έργο στο Κέντρο Ρωσικής Μουσικής στο Λονδίνο. Το Τρίο επιλέγηκε ανάμεσα στους προτεινόμενους καλλιτέχνες του δικτύου “Making Music’s Concert Promoters’ Network” για την περίοδο 2012/2013. Στις σημαντικότερες στιγμές της καριέρας τους συγκαταλέγονται η εμφάνισή τους στο Purcell Room στο South Bank του Λονδίνου καθώς και μια εκτεταμένη περιοδεία που περιελάμβανε συναυλίες σε σημαντικά θέατρα σε Σανγκάι, Χανγκζού, Σιαμέν και άλλες πόλεις. Στα άμεσα σχέδιά τους συμπεριλαμβάνεται και η πολυαναμενόμενη εμφάνιση του στο St David’s Hall του Κάρντιφ.

Η σοβαρή αφοσίωση του Τρίο στη σύγχρονη μουσική οδήγησε στην έναρξη ενός ιδιαίτερα σημαντικού πρότζεκτ σε συνεργασία με το Τμήμα Σύνθεσης του Βασιλικού Κολεγίου της Μουσικής και του Δράματος Ουαλίας, καθώς και σε πρεμιέρες έργων που γράφτηκαν επί παραγγελία για το Erato Piano Trio. Δύο από αυτά τα έργα, το Music for Dancers και η Σονάτα για Κουαρτέτο του David Braid (σε συνεργασία με τον κλαρινετίστα Peter Cigleris), κυκλοφόρησαν από τη δισκογραφική εταιρεία Toccata Classics. Από το 2013, το Τρίο παρουσιάζει επίσης τη δική του σειρά συναυλιών στο 1901 Arts Club του Λονδίνου, όπου συνδιάζει έργα για τρίο με άλλες συνθέσεις μουσικής δωματίου.

+ Η συναυλία με το Erato Piano Trio θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου στο The Shoe Factory (οδός Ερμού 304) στην Παλιά Λευκωσία στις 20:30. Εισιτήρια προς 15/10 ευρώ. Για περισσότερες πληροφορίες: 22663871 / www.pharosartsfoundation.org

Στο πλαίσιο της δεύτερης συναυλίας του μήνα Φεβρουαρίου, το Ίδρυμα Τεχνών Φάρος, με τη στήριξη του Keyboard Charitable Trust του Λονδίνου, παρουσιάζει ένα ρεσιτάλ με την εξαιρετικά ταλαντούχα Ρωσίδα πιανίστα Galina Chistiakova. Νικήτρια σε πάνω από 30 διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου, μεταξύ άλλων, Διεθνή Διαγωνισμό για Νεαρούς Πιανίστες Σοπέν Μόσχας, Διαγωνισμό εις Μνήμη του Emil Gilels, και Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου Scriabin στη Μόσχα, η Galina Chistiakova έχει, από το 2000, εμφανιστεί επανειλημμένα ανά το παγκόσμιο σε ρεσιτάλ και ως σολίστ με σημαντικές ορχήστρες.

Galina Chistiakova1

Για το ρεσιτάλ της στην Κύπρο η Chistiakova θα ερμηνεύσει ένα αποκλειστικά γαλλικό πρόγραμμα με έργα των Ντεμπισί, Πουλένκ, Σατί και Ραβέλ.

Πιο αναλυτικά θα ακουστούν τα εξής έργα:

Φ. Πουλένκ: 15 Αυτοσχεδιασμοί 

Ως ταλαντούχος ερμηνευτής, αλλά και συνθέτης, ο Φρανσίς Πουλένκ αμφισβήτησε συχνά την ικανότητά του να συνθέτει με το μυαλό και όχι με τα χέρια του. «Πολλά από τα κομμάτια μου έχουν αποτύχει,» παραδέχθηκε ο συνθέτης, «γιατί ξέρω πολύ καλά πώς να συνθέτω για πιάνο… την στιγμή που αρχίζω να γράφω τη συνοδεία των τραγουδιών μου, αρχίζω να γίνομαι καινοτόμος. Με τον ίδιο τρόπο λειτουργώ και όταν γράφω για ορχήστρα ή για ένα σύνολο μουσικής δωματίου – η μουσική που γράφω για το πιάνο σε αυτές τις περιπτώσεις είναι άλλου επιπέδου. Είναι η σύνθεση για σόλο πιάνο που κάπως μου διαφεύγει. Εκεί, γίνομαι θύμα ψευδών παραστάσεων». Κι ενώ η άποψή του για αρκετά από τα έργα του ήταν σκληρή, η συλλογή του με τους Δεκαπέντε Αυτοσχεδιασμούς που έγραψε μεταξύ του 1932 και του 1959, έτυχε της αποδοχής του ίδιου του Πουλένκ όταν αυτός έκανε αργότερα τον απολογισμό του.

Κ. Ντεμπισί: Estampes 

«Όταν δεν έχεις τα χρήματα για να πας διακοπές, θα πρέπει να πηγαίνεις διακοπές με τη φαντασία σου», έγραψε ο Ντεμπισί, και τα δύο πρώτα κομμάτια του τρίπτυχου Estampes αποτελούν ένα εξωτικό ταξιδιωτικό ημερολόγιο. Η μουσική του τρίτου κομματιού ταιριάζει πιο πολύ για να παρακολουθεί κανείς την βροχή από το παράθυρο του. Η λέξη Estampe μεταφράζεται ως εκτύπωση ή χάραξη, και αυτά τα τρία κομμάτια απεικονίζουν ιδιαίτερες στιγμές σε συγκεκριμένες περιοχές.  Αντιπροσωπεύουν επίσης ένα εσωτερικό ταξίδι, ένα νέο προσωπικό ιδίωμα του Ντεμπισί, ο οποίος φαίνεται να μην τον ενδιαφέρουν πια οι συμβατικότητες και οι προσδοκίες των σαλονιών και των αιθουσών συναυλιών.

Ε. Σατί: Gnossiennes

Ο τίτλος Gnossiennes που ο Σατί έδωσε στο έργο του, έχει προξενήσει αμηχανία σε όσους προσπάθησαν να τον ερμηνεύσουν. Κάποιοι είναι της άποψης ότι πρόκειται για αναφορά σε ένα γνωστικιστικό δόγμα, ενώ άλλοι πιστεύουν ότι υπαινίσσεται το αρχαίο παλάτι της Κνωσού και τις εντυπωσιακές Κρητικές τοιχογραφίες που περιτριγυρίζουν τα σκοτεινά κεραμικά που βρίσκονται εκεί. Ανεξαρτήτως της ερμηνείας του τίτλου, είναι αναμφίβολα η ρουμανική μουσική στην Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού του 1889 που επηρέασε τη ζωή αυτών των κομματιών. Τα κομμάτια του Gnossiennes ξεχωρίζουν από άλλα έργα του Σατί σε τρεις βασικές παραμέτρους: το έργο θεωρείται ένα εκ των δύο ανεκτίμητων καταθέσεων της νεανικής περιόδου του συνθέτη, πρόκειται για τα πρώτα δείγματα μουσικής σημειογραφίας χωρίς μέτρο, και είναι τα πρώτα έργα του Σατί που περιλαμβάνουν τις γνωστές, πνευματώδεις, οδηγίες και υποδείξεις του συνθέτη.

Μ. Ραβέλ: La Valse

Η Galina Chistiakova γεννήθηκε το 1987 στη Μόσχα σε μουσική οικογένεια. Ξεκίνησε μαθήματα πιάνου σε ηλικία τριών ετών με τη μητέρα της Liubov Chiastiakova και την καθηγήτρια Helena Khoven.

Από το 1993 μέχρι το 2005 σπούδασε στην Κεντρική Μουσική Σχολή του Κονσερβατορίου της Μόσχας Π. Τσαϊκόφσκι υπό τους Helena Khoven και Anatoly Ryabov. To 2014, η Galina αποφοίτησε με μεταπτυχιακό δίπλωμα από το Κονσερβατόριο της Μόσχας, όπου σπούδασε υπό τον καθηγητή Mikhail Voskresensky.

H Chistiakova απέσπασε βραβεία σε περισσότερους από 30 διεθνείς διαγωνισμούς, ανάμεσα στους οποίους είναι και ο Διεθνής Διαγωνισμός για Νεαρούς Πιανίστες Σοπέν Μόσχας, ο Διαγωνισμός εις Μνήμη του Emil Gilels, ο Διεθνής Διαγωνισμός Πιάνου Scriabin στη Μόσχα, το Grand Prix Μαρία Κάλλας στην Αθήνα, ο Διεθνής Διαγωνισμός Κοντσέρτο για Πιάνο στην Κίνα, και ο Διεθνής Διαγωνισμός Μπουσόνι στην Ιταλία.

Από το 2000 η Galina Chistiakova εμφανίζεται ως σολίστ με σημαντικές ορχήστρες ανά το παγκόσμιο και είναι μέλος κριτικής επιτροπής διαφόρων διεθνών διαγωνισμών πιάνου για νέους. Επί του παρόντος επεκτείνει τις σπουδές τις με τον καθηγητή Boris Petrushansky στη Διεθνή Ακαδημία Πιάνου “Incontri col Maestro” στην Ίμολα.

+ Το ρεσιτάλ πιάνου με την Galina Chistiakova θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου στο The Shoe Factory (οδός Ερμού 304) στην Παλιά Λευκωσία στις 20:30. Εισιτήρια προς 15/10 ευρώ. Για περισσότερες πληροφορίες: 22663871 / www.pharosartsfoundation.org

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Περιφερειακό σεμινάριο στην Πάφο

Ξεκινούν σήμερα στην Πάφο οι εργασίες του «MOSAIKON 2014», ενός περιφερειακού εκπαιδευτικού προγράμματος για ...

Η πολιτιστική μας κληρονομιά: όταν το παρελθόν συναντά το μέλλον

Ένα σύντομο φιλμάκι με την ευκαιρία του εορτασμού του Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018 ...

Όταν ο Όλιβερ Στόουν κάνει πολιτική

«Ο Καλντερόν είναι μια καταστροφή», είπε ο Όλιβερ Στόουν για τον Μεξικανό πρόεδρο Φελίπε ...

Εννέα κυπριακές ταινίες στο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου

Οκτώ μικρού μήκους ταινίες κυπριακής παραγωγής διεκδικούν τα βραβεία στο Εθνικό Διαγωνιστικό Τμήμα του ...

4o Διεθνές Συμπόσιο Χορού με θέμα το Σώμα και το Φύλο

«Σώμα και Φύλο: Η επιτέλεση του φύλου στις παραστατικές τέχνες» είναι το θέμα του ...

Διαγωνισμός φωτογραφίας με θέμα το Φαγητό του Δρόμου

Έναν πολύ ενδιαφέροντα διαγωνισμό φωτογραφίας με θέμα «Φαγητό του δρόμου: αποτυπώνοντας την κουλτούρα του ...

X