Για τον Παντελή ακα Fuckit

Γράφει ο Μάγος

Πριν μερικές μέρες εχάσαμε τον Παντελή ακα Fuckit ακα Funkit. Ο Παντελής ήταν που τους πιο αξιόλογους χιπ-χοπ MCs στην Κύπρο. Ήταν στο συγκρότημα POTS (Part Of The Soul) μαζί με τον Αρχάγγελο (Βάγγο) τζαι τον ΙΟΑ (Γιαννή). Εκυκλοφορήσαν τα πρώτα τους τραούθκια με τον Βάγγο το 2004, το πρώτο τους ολοκληρωμένο άλπουμ το “Έτσι” το 2006, τζαι το δεύτερο τζαι τελευταίο άλπουμ το 2010, το “Εν Οι POTS” μαζί με τον DJ ΙΟΑ, μάλλον η πιο ολοκληρωμένη τους δουλειά. Εχτός που τούτα ηχογράφησε τζι άλλα σκόρπια κομμάθκια (δέτε την αναλυτική δισκογραφία στο τέλος). Πριν τους POTS εσυμμετείχε στο δικοινοτικό πρότζεκτ Poetz4Peace το 2004, με το οποίο έπαιξε τζαι live στην Σλοβακία, ενώ στην συνέχεια προτίμησε να επικεντρωθεί στο δικό του στυλ.

Σαν MC ήταν μια σχολή που μόνος του. Τζείνο που τον εχαρακτήριζε παραπάνω που ούλλα σαν MC ήταν το πόσο σικκιμετζής ήταν άμαν έπιαννεν μικρόφωνο στα σιέρκα του, ήταν τέλεια ακομπλάριστος τζαι εν εφάκκαν πενιά για τίποτε. Εμπαλανσάρισκε την άγρια χαρτκορίλλα με κάμποσο χιούμορ τζαι ήταν πολλά φάνκυ τύπος σε ό,τι έκαμνε. Ήταν χαρισματικός άνθρωπος, άμαν ήταν πας στην σκηνή έφερνε τον κόσμο κοντά του τζαι προκαλούσε πανικό. Ο στίχος του επαρέκκλινε που την συνηθισμένη θεματολογία. Ειρωνεύκετουν το ασφυχτικό κυπριακό λάιφσταϊλ, την κατανάλωση, την τηλεόραση κ.ο.κ. Ήταν ασυμβίβαστα αντιεμπορικός τζαι έκραζε τα εμπορικά συγκροτήματα τζαι την μουσική βιομηχανία. Σταθερός στόχος της κριτικής του ήταν οι υποκριτές τζαι οι διπλοπρόσωποι, τα κοινωνικά πρότυπα & η αλλοτρίωση των ανθρώπων, τα ΜΜΕ τζαι το πολιτικό σύστημα. Το Εμσιλίκκι του ήταν δήλωση περηφάνειας για τζείνο που ήταν.

Οι ρίμες του περιείχαν παράλληλα μεγάλη δόση χιούμορ τζαι φαντασίας. Ασπούμε στον “Φάνκυ Κάττο” (μαζί με τον Αρχάγγελο & τον Feelix) που επεριέγραφε σε πρώτο πρόσωπο την ζωή νιου κκιλίντζιρου κάττου. Κάποτε το χιούμορ έφταννε σε σημείο σουρεαλισμού, όπως το “Funky Homosapiens Crew”, που έκαμνε μουγκριτά σαν τον πίθηκο αντί να ραππάρει, ή το “Κωλόμπατσοι” που εν ηχογράφηση του Παντελή να κάμνει φάρσα της αστυνομίας. Σταθερό χαρακτηριστικό των POTS ήταν να ακυρώννουν κόσμο, είτε στα CD με τα πασιαμακλίδικα διαλείμματα μεταξύ τραουθκιών τζαι τα εσκεμμένα αντι-επαγγελματικά κολλάζ ήχων στες παραγωγές, είτε στα λαϊβ – όπως στον “Φάνκυ Κάττο” που εκάμναν διάλειμμα στην μέση με απαλή μουσική τζαι απλώνναν στην σκηνή, ή που συχνά εβάλλαν σκέττα ινστρουμένταλ να παίζουν τζαι χορεύκαν χύμα αντί να ραππάρουν.

Σαν MC ο Παντελής είσιεν μοναδικό στυλ που έκφραζε τον χαρακτήρα του. Τα κουπλέ του, ακόμα τζαι άμαν ήταν γραμμένα, είχαν πάντα την αίσθηση του αυτοσχέδιου τζαι της αμεσότητας. Τεχνικά ήταν απρόβλεπτος στο τζύλημα, έσπαζε το φλόου του με παουρκές, τραουδιστές φράσεις τζαι κενά, επίσης εν τον έκοφτε να φκει που την δομή της ομοιοκαταληξίας κάθε τόσο. Έπαιζε πολλά με τον τόνο της φωνής του, μπορούσε να γίνει θεατρικός τζαι ταυτόχρονα να ‘ν ο εαυτός του. Εν είσιεν ίχνος σοβαροφάνειας ή ποζεριλικκιού μέσα του που να τον εμποδίζει. Έσυρνε μες τες ρίμες του κάθε λλίο σιαιρετίσματα σε διάφορους φίλους του. Εχρησιμοποίαν συχνά ένα σλαγκ που εδημιούργησε ο ίδιος.

Οι POTS ήταν το πρώτο κυπριακό χιπ-χοπ συγκρότημα που έφκαλε ολόκληρο άλμπουμ στα κυπριακά. Εγράψαν τζαι κείμενο που εμφανίστηκε στο Παράθυρο του Πολίτη για την κυπριακή διάλεκτο τζαι γιατί την προτιμούν.

Επαίξαν αρκετά λάιβ, κυρίως στην Λευκωσία, τζαι είχαν έναν μικρό αλλά πιστό κύκλο υποστηρικτών. Στην Λευκωσία ήταν σταθερός του Ζήνα και μεταγενέστερα της Φανερωμένης. Τα τελευταία χρόνια ο Παντελής εζούσε στην Αθήνα, όπου ήταν δραστήριος πολιτικά τζαι ζούσε συνειδητά έξω που το σύστημα. Ήταν 33 χρονών όταν έφυε που την ζωή εξαιτίας επιπλοκών του διαβήτη.

Δισκογραφία POTS

  • 2004:

Peace Love and Gossip
Makariou

  • 2006:

Έτσι (album) – με συμμετοχές από FTW, Λύγας (DNA), Dogo Argentino, DJ IOA, DJ Μάγο
2010:

Εν οι POTS (album) – με συμμετοχές από Πονοκέφαλο, Joro, Dogo Argentino, Vocaliz.

2 ακυκλοφόρητα κομμάθκια POTS:
Έννα πρέπει
Αρτσίθκια

Εκτός POTS:

Πριν τους POTS – συμμετοχή στο Poetz4Peace “Music is Joy”
Μετά τους POTS:
Mazout ft POTS – Το Αληθινό Χιπ Χοπ
Αντίθετες Όψεις – Μωρό μου πίννεις πολλά (με Τζόρο)
Αντίθετες Όψεις – C.A.O. (με Αμολόητο, ΟΝ & Dogo Argentino)
Το Αντίδοτο (με γνωστούς του Ελλάδα)
ΕΤΟΝ (157) & Φάντης (Uchiha) – Άτιτλο

P.O.T.S: Γιατί χρησιμοποιούμεν την κυπριακή διάλεχτο στα τραούθκια μας

Ζιούμεν μες την Κύπρο τζαι η γλώσσα μας τσιαττίζει τα κυπριακά. Εμάθαμεν να σκεφτούμαστεν, να μιλούμεν τζαι να εκφραζούμαστεν με τα κυπριακά τζαι τούτοι εν οι λόγοι που ακούτε κυπριακά μες στα τραούθκια μας.

Πολλοί εν τζείνοι που πιστεύκουν πως τα κυπριακά εν μόνο για γέλια τζαι για τούτον φταίουν οι κυπριακές σειρές που τα γελιοποιούν, οι παραπάνω Κυπραίοι που εν πολύπλοκοι εσσωτερικά τζαι υποτιμούσιν τον εαυτό τους τζαι πιστεύκουν πως εν πιο ευγενικοί άμαν μιλούσιν καλαμαρίστικα τζαι αγγλικά. Εν μόδα να μιμούμαστεν συνέχεια εξωτερικούς παράγoντες. Εμείς εφήαμεν που τούν’ τον τρόπο σκέψης τζαι φυλακής. Ξέρουμεν πως τα κυπριακά εν πλούσια διάλεχτος τζαι έσσει ακόμα λέξεις που εν τις ξέρουμε. Έσσει κυπριακό λεξικό που εξηγά το νόημα της κάθε λέξης τζαι τα παράγωγα της τζαι εν ο καλλύττερος τρόπος για να μάθουμε να χρησιμοποιούμε τζαι άγνωστες κυπριακές λέξεις, που μόνο που παππούες τζαι γιαγιάες αν τα ακούσεις.

Όπως σκεφτούμαστεν, έτσι μιλούμεν. Εμείς μέσα που τα τραούθκια μας μιλούμε τζαι για θέματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά μες στην χώρα που ζιούμε. Άσχετο αν μπορεί να ένι τζαι παγκόσμια τα φαινόμενα, εμείς θέλουμε να περάσουμε πρωτ’ απ’ όλα τα μηνύματα στην κυπριακή κοινωνία τζαι μετά οπουδήποτε αλλού, γιατί λαμβάννουμεν υπ’ όψιν μας τα δεδομένα που έχουμε μπροστά μας. Πιστεύκουμεν πως ο κάθε καλλιτέχνης που κάμνει χιπ χοπ ή οποιοδήποτε άλλο γνήσιο είδος μουσικής πρέπει να εξαπλώννει την μουσική του με τον δικό του τρόπο. Ιστορικά, μες στην μουσική έσσει μιαν αρκήν η κυπριακή διάλεχτος τζαι μιαν συνέχειαν που συγκροτήματα που εκαταλάβαν ότι εκαταλάβαμεν τζι εμείς. Πως πρέπει να φκαίννει τζείνον που εν μες την ψυσσήν μας.

Το κείμενο δημοσιεύθηκε στις 24/06/2007 στο Παράθυρο της εφημερίδας Πολίτης

Γνώρισα τον Παντελή κάποια στιγμή στις αρχές του 2000. Θυμάμαι τη γνωριμία μας να κινείται μεταξύ δρόμου και… ορόφου. Τρίτου ορόφου. Ο “Τρίτος” ήταν ένας χώρος δαθέσιμος για “εναλλακτικές” πολιτιστικές δράσεις, κυρίως μουσικές. Και παραδόξως, η υπόγεια/underground σκηνή της πόλης άνθισε υπέργεια, σε αυτόν τον 3ο όροφο μιας πολυκατοικίας στο κέντρο της εμπορικής -τότε- Λευκωσίας. Εκεί φιλοξενούνταν συχνά οι P.O.T.S. Κάπου μεταξύ Τρίτου και δρόμου, λοιπόν. Δρόμων, πεζόδρομων, στο κέντρο της πόλης. Με το χαμόγελο να φωτίζει πάντα το πρόσωπό του, με τον καλύτερό του τρόπο, κρατώντας τον θυμό για τα τραγούδια του. Μετά χαθήκαμε. Κι ύστερα ήρθε αυτό: στον “τοίχο” του facebook να εμφανίζεται ένα RIP ακατανόητο, αναπάντεχο, αναπόδραστο.

Ενθυμούμενη τον Παντελή, θυμήθηκα μιαν άλλη ζωή, μιαν άλλη νοοτροπία, μια διαφορετική προσέγγιση. Αναζήτησα το κείμενο που έγραψαν οι P.O.T.S. στον “Πολίτη” το 2007. Είχαν καταλήξει από το 2007 σε πράματα που συζητούμε ακόμα σήμερα. Ψάχνοντας εκείνο το κείμενο, βρήκα μικρές καταχωρίσεις στην ατζέντα: “Οι POTS απόψε στον Τρίτο”. Δεν ξέρω πότε και γιατί σταματήσαμε να γράφουμε για μικρά σχήματα και τις εμφανίσεις τους σε διάφορους μικρούς, σκοτεινούς, σχεδόν δύσβατους χώρους. Δεν θυμάμαι πότε επιλέξαμε να παρακολουθούμε τη δουλειά των “θεσμικών” καλλιτεχνών, που θρέφουν το -και θρέφονται από το- σύστημα. Ούτε κατάλαβα πότε βγήκαν από τις σελίδες αυτού του ενθέτου όσοι δεν υπηρετούν μεγάλους ή μικρούς πολιτιστικούς φορείς, ούτε απευθύνονται σε μεγάλο κοινό. Να επιστρέψουμε στο “περιθώριο”. Να έχουμε πιο πολλή έγνοια για τους εξωθεσμικούς, για όσους δημιουργούν τέχνη στα “υπόγεια”, έξω από το σύστημα.

Τούτον έν’ το μνημόσυνο μου στον Παντελή.

ΜΜ

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

“Σμύρνη μου αγαπημένη”

Του Γιώργου Κουμουλλή, οικονομολόγου, κοινωνικού επιστήμονα Ευτυχώς μας δόθηκε κι εμάς στην Κύπρο η ...

Μήνυμα από μια παράσταση με καλό σκοπό

Γράφει η Βαλεντίνα Φαίδωνος* Αργά το απόγευμα. Το τηλέφωνο κτυπάει. Διστακτική φωνή μετά τα ...

Περί ελληνοχριστιανικών ιδεωδών

Του Ντίνου Θεοδότου Χωρίς να μας ρωτήσουν, οι εκκλησιαστικές τελετουργίες είναι μέρος της ζωής ...

Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων

Γράφει η Μαργαρίτα Ερωτοκρίτου Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος “Το μουσικό κλειδί”, η Συμφωνική ...

“Μυστική Συνάντηση”, Σταμάτης Κραουνάκης και Παναγιώτης Μάργαρης .

Γράφει η Μαργαρίτα Ερωτοκρίτου | erotokritou.margarita@gmail.com Ο Παναγιώτης Μάργαρης έκανε φίλη του την κιθάρα ...

Για την αναβάθμιση διδασκαλίας της νέας και αρχαίας ελληνικής στο γυμνάσιο

Η αρχική παρέμβαση πολλών από εμάς στο κείμενο των 56 (βλ. https://goo.gl/aORrN3) αφορούσε το ...

X