Πλατφόρμα Μονοδράματος Κυπρίων Δημιουργών

Στις 25 Μαΐου σηκώνει αυλαία η πρώτη Πλατφόρμα Μονοδράματος Κύπριων Δημιουργών, ένας νέος θεσμός του Οργανισμού Πάφος 2017, που στόχο έχει να αναδείξει τις δουλειές τοπικών καλλιτεχνών, εντάσσοντάς τους σε ένα διεθνές πλαίσιο θεαμάτων.

Νέος θεσμός

Ο Μηνάς Τίγκιλης, καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΘΑΛ και μέλος του Φόρουμ Μονοδράματος του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Πλατφόρμας Μονοδράματος Κύπριων Δημιουργών: οι «επίλεκτοι» εννιά ζουν στην Πάφο, τη Λεμεσό, τη Λευκωσία και την Αθήνα.

Η εν λόγω πλατφόρμα αποτελεί ουσιαστικά συνέχεια της Πλατφόρμας Μονοδράματος που παρουσιάστηκε στην Πάφο το 2015 με παραγωγές από το εξωτερικό.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Πάφος 2017, ο θεσμός «εδραιώνεται το 2017 ως Διεθνές Φεστιβάλ Μονοδράματος, κατατάσσοντας την Πάφο στη διεθνή θεατρική ’οικογένεια’ των φεστιβάλ μονοδράματος που πραγματοποιούνται στο Λουξεμβούργο, το Κίελο, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Πολωνία, την Ουκρανία, τη Λιθουανία, το Ερεβάν, το Τελ Αβίβ, το Κόσοβο κ.ά.

Επιτροπή αξιολόγησης θα κρίνει ποια από τις παραγωγές της πλατφόρμας θα συμμετάσχει εκπροσωπώντας την Κύπρο στο Διεθνές Φεστιβάλ Μονοδράματος του 2017.

Οι παραστάσεις

Η Πλατφόρμα Μονοδράματος Κύπριων Δημιουργών σηκώνει αυλαία την ερχόμενη Τετάρτη και θα ολοκληρωθεί στις 29 Μαΐου, ύστερα από την παρουσίαση εννέα παραστάσεων.
Αναλυτικά το πρόγραμμα έχει ως εξής:

  • Τετάρτη 25 Μαΐου

20:30: «Τζόρνταν» των Αν Ρέινολντς και Μόιρα Μπουφίνι (παγκύπρια πρεμιέρα) σε ερμηνεία Παναγιώτας Παπαγεωργίου και σκηνοθεσία Μαρίνου Ανωγυριάτη.
jordan

Η Σίρλεϊ έχει ήδη μεταφερθεί με καμιόνι από την πτέρυγα τρελών των φυλακών στην αίθουσα αναμονής του δικαστηρίου. Εκεί περιμένοντας την απόφαση των δικαστών και των ενόρκων θυμάται πως έφτασε ως εδώ. Κατηγορείται για τη δολοφονία του παιδιού της. Ο βάναυσος εραστής της θέλει να πάρει το παιδί τους, τον Τζόρνταν. Όμως εκείνη δε μπορεί να ζήσει χωρίς τον Τζόρνταν, ούτε ο Τζόρνταν χωρίς εκείνη. Τον πνίγει και αυτοκτονεί. Όταν όμως συνέρχεται αντιλαμβάνεται πως εκείνη έζησε ενώ το παιδί είναι νεκρό. Συνειδητοποιεί το αδιέξοδο.

  • Πέμπτη 26 Μαΐου

19:00: «Rebecca» εμπνευσμένο από τον Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, σε δραματουργία, ερμηνεία και σκηνοθεσία Χαραλαμπίας Θεοφάνους.

rebecca

Πώς είναι να ζεις μόνο με αναμνήσεις; Να ζεις ξαναζώντας, ο χρόνος να γίνεται δίνη, η μοναξιά να σε περικλείει ως το τέλος. Ποιο είναι το τέλος όταν ζεις στην επανάληψη, όταν μόνο εσύ θυμάσαι ότι έζησες; Η Ρεβέκκα είναι μια παράσταση που φαντάζεται και επινοεί τα χρόνια μοναξιάς του ομώνυμου χαρακτήρα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες. Όταν πεθαίνει ο άντρας της και απομένει πια μοναδική επιζώσα της ζωής της, η Ρεβέκκα αποφασίζει ότι δεν θα ξαναβγεί από το σπίτι της. Τα γεγονότα του παρελθόντος επαναλαμβάνονται καθημερινά, ο λόγος, το σώμα, ο χρόνος της πλάθονται όπως η μοναξιά επιθυμεί.

20:30: «Απολυμένη» του Αντώνη Τσιπιανίτη, σε ερμηνεία Μαρίνας Βρόντη και σκηνοθεσία Μάριου Θεοχάρους.

apolymeni

Η Μαριέττα, στον απόηχο της πρόσφατης απόλυσής της από γκλαμουράτο περιοδικό κάνει μια αναπόφευκτα σκληρή ανασκόπηση της ζωής της. Συνειδητοποιεί, πως η αφοσίωσή της για τόσα χρόνια στον φανταχτερό αλλά πολλές φορές επιφανειακό και προσποιητό χώρο της μόδας την έκανε να διασχίσει μια ζωή ατσαλάκωτη, ανόητη κι αναμάρτητη. Η κατρακύλα πήρε χρόνια συνήθειας, αλλά μια μόνο στιγμή συνειδητοποίησης. Ο αυτοσαρκασμός μιας γυναίκας που είναι έτοιμη να τα παίξει όλα για όλα, λίγο πριν η ίδια η ζωή της την απολύσει φέρνει στα χείλη του θεατή ένα γλυκόπικρο μειδίαμα την ώρα που σχηματίζει στο μυαλό του το τραγικό ερώτημα: “Πόσο χρόνο απ’ την ζωή μου πρέπει να χάσω για να συνειδητοποιήσω πως αυτό που μπορεί να με οδηγήσει κοντά στην ευτυχία είναι το χαμόγελό μου κι οι δικοί μου άνθρωποι;”

  • Παρασκευή 27 Μαΐου

19:00: «Edwina Dakin Williams: Remember me to Tom» σε ερμηνεία Μαρίας Μίχα και δραματουργία/σκηνοθεσία Ανθούλλη Δημοσθένους.

edwina

Η Edwina Dakin Williams, μητέρα του κορυφαίου συγγραφέα Τένεσι Ουίλιαμς, εξέδωσε το 1963 τα απομνημονεύματά της, έχοντας δύο στόχους: να οικειοποιηθεί τη δόξα του γιού της και κυρίως να αποσυνδέσει τον εαυτό της από τις θεατρικές ηρωίδες Αμάντα Γουίνγκφιλντ (Γυάλινος κόσμος) και Βάιολετ Βέναμπλ (Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι). Η Αμάντα παρουσιάζεται ως η αυταρχική μητέρα που απαιτεί από το γιο της να ακυρώσει τα όνειρά του και να γίνει συμμέτοχος στη μιζέρια της. Η Βάιολετ εικονογραφεί μια αντι-Παναγία. Βαρυπενθούσα μυροφόρα, αυτό-αγιοποιημένη ενσαρκώνει μια άλλη «Αγαύη». Ένας τελευταίος χαρακτήρας θα εμφανιστεί για να αποκαλύψει το πρόσωπο πίσω από το προσωπείο, για να σηκώσει την αβάσταχτη αλήθεια στο φως.

20:30: «Ο Μαύρος Μασέρ και ο Πόθος» βασισμένο σε διήγημα του Τέννεσι Ουίλιαμς σε ερμηνεία Ανδρέα Αραούζου και σκηνοθεσία Ανθούλλη Δημοσθένους.

black_masser

Ο Τένεσι Ουίλιαμς έγραψε το 1946 το διήγημα «Desire and the Black Masseur» το οποίο αποτελεί ένα αλληγορικό αφήγημα. Ο συγγραφέας γίνεται ένα με τους χαρακτήρες του. Τους χρησιμοποιεί για να μιλήσει με κρυπτογραφημένο τρόπο για τον εαυτό του. Ο ήρωας του διηγήματος, Antony Burns, αναζητά τρόπο διαφυγής από τα αδιέξοδα του επίγειου κόσμου. Η ύλη τον βαραίνει. Νιώθει την σάρκα να κρατά την ψυχή του εγκάθειρκτη. Αναζητεί την εξιλέωση από τα πάθη του. Την λύση θα δώσει ο μαύρος μασέρ. Αυτός, ο Παλαιός των Ημερών, θα τον οδηγήσει στην ευχαριστιακή θυσία. «Επειδή οι αμαρτίες του κόσμου είναι στην πραγματικότητα οι αδυναμίες του, οι ατέλειές του, και αυτές πρέπει να τις εξιλεώσει ο πόνος».

  • Σάββατο 28 Μαΐου 

19:00: «Μέδουσα ποίηση» από Οβίδιο, Ησίοδο, Πετράρχη και Louise Bogan σε δραματουργία, ερμηνεία και σκηνοθεσία Στέφανης Μαυροκορδάτου.

medousa

Βασισμένος στον Ελληνικό μύθο της Μέδουσας. Μια όμορφη, αγνή κοπέλα που βίασε ο Θεός Ποσειδώνας μέσα στον Ιερό ναό της Θεάς Αθηνάς η οποία οργισμένη από αυτή τη πράξη τιμωρεί την Μέδουσα και τη μεταμορφώνει σε μία γοργόνα-τέρας με φίδια αντί για μαλλιά. Η μεγαλύτερη κατάρα της είναι ότι όποιος την κοίταζε μεταμορφωνόταν σε πέτρα.Ο Περσέας γνωρίζοντας ότι κανείς δεν έχει επιστρέψει ζωντανός απο τη σπηλιά της αποφασίζει να πάει να την σκοτώσει.Μία παράσταση που συνδυάζει ποίηση απο Οβίδιο,Ησίοδο, Πετράρχη, Λουκανό,Louise Bogan, Percy Bysshe Shelley, Παυσανία, σωματικό θέατρο και ζωντανή μουσική μέσα σ’αυτό το ταξίδι πολέμου και αυτοκαταστροφής.Η ιστορία ζωντανεύει μέσα απο την αφήγηση σε ελληνική και αγγλική γλώσσα και την ερμηνεία από ένα άλλο ον, κατα προτίμηση άνθρωπο.

20:30: «Ο Καραγκιόζης», δραματοποιημένο διήγημα της Λένας Κιτσοπούλου σε ερμηνεία Ηρόδοτου Μιλτιάδους και σκηνοθεσία Ανδρέα Αραούζου.

karagiozis

Ο ψευδής εαυτός. Η ανάπτυξη ενός ευγενικού και κοινωνικά καταξιωμένου ανθρώπου σαν τσόφλι που κρύβει ένα νεκρό και άγονο αυγό. Η σχέση με την μάνα και την αναγκαιότητα να μας κοιτάξει εμάς, έξω από τις δικές της προσδοκίες για ένα παιδί, το ξύπνημα των παιδικών τραυμάτων μας άμα γινόμαστε γονείς και πώς τυφλωνόμαστε από αυτά βλέποντας το παιδί μας σαν το παιδί που εμείς υπήρξαμε. Και δεν διακρίνουμε μέσα στην ομίχλη των δικών μας βιωμάτων το καινούργιο και το διαφορετικό, από φόβο, από άλυτους κόμβους που περιμένουμε μέσα από το παιδί να λύσουμε.

22:00: «Μήδειας Μπούρκα» του Ανδρέα Φλουράκη σε ερμηνεία Χριστίνας Χριστοφή και σκηνοθεσία Ανδρέα Φλουράκη.

medea_burqa

Η παράσταση τοποθετεί την Μήδεια, μία γυναίκα που φοράει μπούρκα, σε ένα σύγχρονο κοινωνικο-πολιτικό πλαίσιο. Τα τελευταία χρόνια η απαγόρευση της μπούρκας σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες απέκτησε και πολιτική υφή καθώς συνδέθηκε ζητήματα τρομοκρατίας και ενσωμάτωσης των μεταναστών. Η παρούσα Μήδεια είναι μια ξένη από την Ανατολή. Η μπούρκα έχει γίνει πλέον κομμάτι του δέρματός της και λίγο πριν συλληφθεί για τα εγκλήματα που έκανε, ετοιμάζεται να αποχαιρετήσει τα παιδιά της και να αφήσει μια για πάντα το μυθικό της πρόσωπο.

  • Κυριακή 29 Μαΐου 

20:30: «Ευριπίδη Μήδεια – Ο Σπαραγμός της Ανατολής» σε ερμηνεία της Σοφίας Καλλή και σκηνοθεσία Δέσποινας Γκάτζιου.

medea_theanguish

Μια παράσταση που επιχειρεί να αναδείξει την ακραία σύγκρουση ανάμεσα στον κόσμο της Ανατολής και στον κόσμο της Δύσης, έτσι όπως με σοφή δεξιότητα την καταγράφει ο Ευριπίδης στην ομώνυμη τραγωδία του.

+ Εισιτήρια προς 10 ευρώ (ημερήσιο) και 7 ευρώ (για κάθε παράσταση). Πληροφορίες τηλ. 26932017 και www.pafos2017.eu.

 

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Χριστόδουλος Παναγιώτου: τα έργα που ξεχώρισαν οι New York Times

Ο Χριστόδουλος Παναγιώτου περιλαμβάνεται σε ένα κείμενο των New York Times για τις εικαστικές ...

Open Call για το πρόγραμμα φιλοξενίας Makershouse 2020

Για 2η συνεχή χρονιά, το Youth Makerspace Larnaka απευθύνει ανοιχτό κάλεσμα υποβολής προτάσεων για ...

Αλόννησος: Εγκαινιάστηκε το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ελλάδας (βίντεο)

Το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ελλάδας άνοιξε τις υποθαλάσσιες πύλες του στα ανοιχτά της ...

Maniera Cypria μέχρι τις 12 Αυγούστου

Η πλούσια ιστορία της Κύπρου αποτελεί το σκηνικό για τους σύγχρονους καλλιτέχνες του νησιού, ...

«Πλάνητες» στην τελική ευθεία

Στην τελική ευθεία έχουν μπει οι προετοιμασίες για την τελετή έναρξης του Πάφος2017 και ...

{re}mapping the city | Νέα ματιά στη Λευκωσία

Ενα ολοήμερο φεστιβάλ στο οποίο το κοινό καλείται να επαναπροσδιορίσει τους τρόπους με τους ...

X