«Διάλογος» ανάμεσα στις συλλογές Λεβέντη – Τέλλογλου

Με αφορμή την έκθεση «Αλίκη και Νέστωρ Τέλλογλου – Συλλέκτες και Συλλέγειν», η ομάδα της Λεβεντείου Πινακοθήκης έχει επιλέξει έργα της έκθεσης τα οποία λειτουργούν ως σημεία αναφοράς και διαλόγου μεταξύ της συλλογής Τέλλογλου και της Συλλογής Λεβέντη.

Αρχή στο διάλογο αυτό γίνεται με τον ζωγράφο Κωνσταντίνο Βολανάκη.

Το έργο «Ιστιοφόρο», το οποίο βρίσκεται στην έκθεση του Τελλογλείου Ιδρύματος στην αίθουσα Προσωρινών Εκθέσεων της Λεβεντείου Πινακοθήκης συνομιλεί με το έργο «Πλοία κοντά στην ακτή» του ιδίου καλλιτέχνη που βρίσκεται στην πρώτη αίθουσα της Ελληνικής Συλλογής στον 2ο όροφο της Λεβεντείου Πινακοθήκης.

Ο Κωνσταντίνος Βολανάκης είναι εκπρόσωπος της Σχολής του Μονάχου αλλά και ένας από τους σπουδαιότερους ζωγράφους θαλασσινών τοπίων που υπάρχουν στην Λεβέντειο Πινακοθήκη. Ο Βολανάκης σπούδασε το 1864 στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου. Το 1867 κέρδισε το πρώτο βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό που οργανώθηκε από τον Αυτοκράτορα Franz Joseph ΙΙ της Αυστρίας, με θέμα την πρόσφατη ναυμαχία της Λίσσας. Αυτό του χάρισε για πρώτη φορά ευρύτερη αναγνώριση, ενώ του επέτρεψε να ταξιδέψει – με τα πλοία του Αυστριακού Ναυτικού φτάνει μέχρι τον τόπο της ναυμαχίας, στις όχθες της Αδριατικής.

Οι θαλασσογραφίες του Βολανάκη εκφράζουν τη βαθιά του γνώση της ολλανδικής ζωγραφικής του 17ου αιώνα και δείχνουν την δεξιοτεχνία του στην αποτύπωση λεπτομερειών. Οι σκηνές ναυτικών μαχών ακολουθούν ένα πιο ακαδημαϊκό στιλ ενώ τα τοπία του δείχνουν την επιρροή της υπαίθριας ζωγραφικής και  του Ιμπρεσιονισμού.

Το έργο «Πλοία δίπλα στην Ακτή» της Λεβεντείου Πινακοθήκης αλλά και το έργο «Ιστιοφόρα» του Τελλογλείου Ιδρύματος αποτελούν ένα υπέροχο παράδειγμα των θαλασσογραφιών του Βολανάκη με την προοπτική να επιτυγχάνεται με τον ήρεμο ατμοσφαιρικό ορίζοντα. Ο καλλιτέχνης δημιούργησε μια γαλήνια και νοσταλγική ατμόσφαιρα με τις χαρακτηριστικές του, ήσυχες πινελιές ειδικά στην απεικόνιση του νερού και στο απαλό παιχνίδι με το φως, ενώ έδωσε πολλή προσοχή στην απόδοση της ακρογιαλιάς. Αυτοί οι πίνακες ανακαλούν στη μνήμη άλλα έργα του Βολανάκη με ακρογιαλιές αλλά και τις βάρκες και ιστιοφόρα ως βασικές αναφορές της σύνθεσης.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Κωνσταντίνος Βολανάκης [1837-1907], Πλοία κοντά στην ακτή, Λάδι σε καμβά, Συλλογή Λεβεντείου Πινακοθήκης

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Οι Μπομπ Ντίλαν και Νιλ Γιανγκ στη σκηνή μετά από 25 χρόνια

Οι Μπομπ Ντίλαν και Νιλ Γιανγκ εμφανίστηκαν μαζί στη σκηνή για πρώτη φορά μετά ...

Ο Κέβιν Σπέισι ως Γουίνστον Τσόρτσιλ

Ο διάσημος Αμερικανός ηθοποιός Κέβιν Σπέισι επιλέχθηκε για να πρωταγωνιστήσει στην ταινία «Captain of ...

Ο Πόλυς Πεσλίκας θα εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε Βενετίας

Με τον ζωγράφο Πόλυ Πεσλίκα εκπροσωπείται η Κύπρος στην 57η Μπιενάλε Τέχνης της Βενετίας ενώ ...

Διάσκεψη στη Λευκωσία για τα επτά απειλούμενα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς

Η 5η διάσκεψη του προγράμματος για τα επτά πιο απειλούμενα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς, πραγματοποιείται ...

«ΒΥΟΒ + Ο» στο Φυτώριο Εικαστικής Καλλιέργειας

Επτά καλλιτέχνες παρουσιάζουν για δύο μέρες τη δουλειά τους στο Φυτώριο Εικαστικής Καλλιέργειας, στη ...

Ο Απόστολος Ανδρέας ως σύμβολο σύλησης της πολιτιστικής κληρονομιάς

Σε σύμβολο που υπενθυμίζει τη σύληση της πολιτιστικής κληρονομιάς όχι μόνο της Κύπρου αλλά ...

X