JOSS STONE | «Θέλω να είμαι ελεύθερη και είμαι»

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως

Κινούμενη έξω από τα συμβατικά πλαίσια των δισκογραφικών εταιρειών, η 29χρονη Τζος Στόουν δηλώνει ως σημαντικότερο στοιχείο στη ζωή της την ελευθερία. Η Κύπρος και το μουσικό Φεστιβάλ Φέγγαρος είναι φέτος σταθμός στην Total World Tour της διάσημης τραγουδίστριας, συνθέτριας και ακτιβίστριας και μ’ αυτή την ευκαιρία μίλησε στο «Π».

H σούπερ ντούπερ Τζος Στόουν είναι το «μεγάλο όνομα» στο φετινό Φεστιβάλ Φέγγαρος 2016. Η Βρετανίδα Τζόσελιν Ιβ Στόουκερ τραγουδά, γράφει τα δικά της τραγούδια, κάποια στιγμή πέρασε και στον χώρο του κινηματογράφου.

To άλμπουμ με το οποίο έκανε ντεμπούτο η 16χρονη τότε Τζος Στόουν, με τίτλο The Soul Sessions, βρέθηκε στη δισκοθήκη μου όταν εγώ ήμουν ήδη 20φεύγα. Και το ανακάλυψα πρόσφατα, μερικές μόνο μέρες πριν τη συνέντευξη με την 29χρονη σήμερα «σύγχρονη ντίβα της soul», όπως είναι ο τίτλος που της αποδίδεται με κάποια ευκολία από τα μίντια. Ωστόσο, η Τζος Στόουν είναι κατιτίς παραπάνω, ή παραέξω: εκτός οριοθετήσεων της μουσικής, για την ίδια ο κάθε καλλιτέχνης «που νιώθει πραγματικά αυτό που κάνει, σε όποιο genre κι αν ανήκει», συγκαταλέγεται στη soul music, με την κυριολεκτική έννοια του όρου. Τουτέστιν, δίνει την ψυχή του. Είτε προέρχεται από τη ροκ, είτε από τη soul, είτε από την τζαζ, είτε από τη reggae κ.λπ.

Κυρίως, η Τζος Στόουν από την πολύ λίγη ώρα που μιλήσαμε [μέσω skype και χωρίς ανοιχτή κάμερα] φαίνεται πως δεν περιορίζεται γενικώς, καθώς μιλά για την ελευθερία ως το πολυτιμότερο αγαθό που -προς τιμήν της- φυλάει σαν κόρη οφθαλμού.

 

The Total World Tour

Η Κύπρος αποτελεί σταθμό στην περιοδεία της Τζος Στόουν η οποία ξεκίνησε το 2014, έχει τίτλο The Total World Tour και στόχος της είναι να δώσει συναυλίες -μικρής ή μεγάλης κλίμακας- σε όλες τις χώρες του κόσμου. Σε κάθε σταθμό συνεργάζεται με έναν τοπικό καλλιτέχνη και στηρίζει μια φιλανθρωπικού χαρακτήρα οργάνωση στο πλαίσιο της ακτιβιστικής δράσης του ιδρύματος που φέρει το όνομά της, The Joss Stone Foundation.

To ίδιο θα συμβεί και στην Κύπρο.

«Αποστολή μου είναι να εξερευνήσω και να κατανοήσω την οικουμενική γλώσσα της μουσικής σε όλες τις χώρες του πλανήτη. Η περιοδεία θα είναι κουραστική και δύσκολη και ξέρω πως συχνά θα είναι και έντονα συναισθηματική, αλλά θα είναι ένα πραγματικά καταπληκτικό ταξίδι ανακάλυψης και… one hell of a ride», είχε πει στην αρχή της περιοδείας, το 2014.

JOSS_STONE_BRAZILΗ Joss Stone σε συναυλία στη Βραζιλία.JOSS_STONE_BRAZIL_FAVELESH Joss Stone σε επίσκεψη στις φαβέλες της Βραζιλίας, στη διάρκεια της Total World Tour.JOSS_STONE_BUENOSAIRESΣυνεργασία με καλλιτέχνες στο Μπουένος Άιρες.

Η συμμετοχή στο Φεστιβάλ Φέγγαρος

Η Joss Stone θα δώσει μια συναυλία στις 30 Ιουλίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φέγγαρος, στο χωριό Κάτω Δρυς.

Η συμμετοχή της τιμά ιδιαίτερα το γνωστό καλοκαιρινό φεστιβάλ καθώς ο Φέγγαρος εντάσσεται στον χάρτη της παγκόσμιας περιοδείας της Joss Stone ως το επίλεκτο από την Κύπρο φεστιβάλ της ομάδας της διάσημης τραγουδίστριας.

Τι σας φέρνει στο Φεστιβάλ Φέγγαρος;

Με ρώτησαν αν θέλω να περάσω καλά κι είπα ναι. Ακούω πως οι άνθρωποι είναι πολύ καλοί και θα έχω την ευκαιρία να παίξω μουσική. Οπότε, γιατί όχι;

Τι θα παρουσιάσετε;

Τραγούδια από τους προηγούμενους δίσκους που το κοινό τα αναγνωρίζει κι αυτό με χαροποιεί, τραγούδια από τον νέο δίσκο, αλλά συχνά εξαρτάται και από την ατμόσφαιρα που επικρατεί. Αν κάποιος φωνάξει ένα τραγούδι κι υπάρχει η διάθεση, θα το πούμε. Ακόμη κι αν δεν ξέρει κάποιο τραγούδι η μπάντα μου, θα το πω a capella ή με κάποιο ρυθμό.

JOSS_STONE_COSTARICAΣυναυλία στην Κόστα Ρίκα.JOSS_STONE_EQUADORΣτο πλαίσιο της επίσκεψης της στο Εκουαδόρ.

Ηχογραφήσατε το πρώτο σας άλμπουμ στα 16 κι αυτό σημαίνει πως παρά το νεαρό της ηλικίας σας έχετε μακρά ιστορία στη δισκογραφία. Πώς θα αξιολογούσατε την πορεία και τις επιλογές σας μέχρι τώρα;

Απλώς χαίρομαι που δεν χαράμισα τη ζωή μου. Αυτό σκέφτομαι. Έχω πάρει πολλές διαφορετικές αποφάσεις -καθημερινά βρισκόμαστε απέναντι σε διάφορες επιλογές- κάποιες από τις οποίες ήταν λαμπρές και χαίρομαι που τις πήρα και μερικές αποδείχθηκαν ένα μάθημα που έπρεπε να μάθω με τον δύσκολο τρόπο. Μερικές φορές λέω «Θεέ μου, τι σκεφτόμουν;», αλλά τις πλείστες φορές, και γενικότερα, δεν μετανιώνω για όσα αποφάσισα και έκανα. Τόσο για τις καλές όσο και για τις κακές αποφάσεις, γιατί με οδήγησαν όλες στο σημείο που βρίσκομαι σήμερα και είμαι πολύ ευχαριστημένη μ’ αυτό.

Επιλέξατε να ξεκινήσετε την καριέρα σας ως τραγουδίστρια της soul. Θα ήθελα το σχόλιό σας σχετικά με κριτικές που λένε ότι «παγιδευτήκατε» στο ρεπερτόριο της παλιάς, κλασικής soul ενώ θα μπορούσατε να είστε ακόμη πιο πετυχημένη.

Αυτό λένε; Δεν ξέρω. Προσωπικά νιώθω πως υπήρξα όσο πετυχημένη θα ήθελα να είμαι. Νομίζω πως ο καθένας μετρά με διαφορετικό τρόπο την επιτυχία. Για μένα, αν είμαι ευτυχισμένη, και δεν έχει σημασία αν τραγουδώ ή όχι, αν είμαι λοιπόν ευτυχισμένη, τότε είμαι και επιτυχημένη. Έτσι το βλέπω.

Οι πωλήσεις δίσκων -στους οποίους φαντάζομαι ότι αναφέρεστε- δεν αντανακλούν την επιτυχία. Πρόκειται ξεκάθαρα για πωλήσεις δίσκων, κι αυτό είναι. Ελπίζω πως θα έχω την ευκαιρία να τραγουδήσω πολλά είδη μουσικής και γι’ αυτά ανυπομονώ. Δεν θέλω να περιοριστώ με κανένα τρόπο στο τι θα ερμηνεύσω. Αυτό είναι για μένα η επιτυχία γιατί αυτό με κάνει ευτυχισμένη, αυτό με διασκεδάζει, μ’ αυτό νιώθω άνετα. Και δεν με ενδιαφέρει αν πουλήσω μόνο έναν ή ένα εκατομμύριο δίσκους. Είναι εντελώς άσχετο με την ευτυχία μου. Θέλω απλώς να είμαι ελεύθερη και είμαι ελεύθερη. Κι αυτός είναι ένας ωραίος τρόπος να ζει κανείς.

Κι όμως, πολλοί καλλιτέχνες δίνουν σημασία στο πόσους δίσκους πωλούν.

Ναι, γιατί για ορισμένους ανθρώπους είναι σημαντικό. Αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να επικεντρωθούν σ’ αυτό που τους κάνει ευτυχισμένους. Επειδή δεν ευχαριστιέμαι εγώ μ’ αυτό δεν σημαίνει πως δεν ισχύει. Αν χρειάζεται να πουλούν πολλούς δίσκους για να είναι ευτυχισμένοι, αυτό πρέπει να κάνουν.

Αυτός ο όμορφος τρόπος σκέψης σας ήταν που στοίχισε και τη διακοπή της συνεργασίας σας με τη δισκογραφική ΕΜΙ;

Ναι, μάλλον. Θα έλεγα πως έχετε δίκαιο. Η ματιά μας απέναντι στο τι θα πει επιτυχία ήταν διαφορετική. Είναι δύσκολο να το λέω εγώ γιατί εγώ δημιουργούσα τη μουσική και απολάμβανα τις συναυλίες και τραγουδούσα με διαφορετικούς ανθρώπους, αλλά για τις δισκογραφικές εταιρείες και τους άνθρωποι που δουλεύουν στις δισκογραφικές εταιρείες η χαρά και η απόλαυση έρχονται από κάπου αλλού που έχει να κάνει με αριθμούς. Δεν είναι λανθασμένη προσέγγιση, είναι απλώς διαφορετική.

Όπως κάποιοι απολαμβάνουν μια παρτίδα σκάκι κι άλλοι θέλουν οπωσδήποτε να κερδίσουν το παιχνίδι. Έτσι και οι δισκογραφικές εταιρείες θέλουν πάντα να κερδίζουν και να είναι πετυχημένες. Είχαμε λοιπόν πολύ διαφορετική άποψη για το τι θα πει επιτυχία. Ευτυχώς προχώρησαν και βρήκαν άλλους καλλιτέχνες για να πετύχουν τους στόχους τους. Καλύτερα για μένα.

JOSS_STONE_LIMA_PERUΛίμα, Περού!JOSS_STONE_PANAMA2 JOSS_STONE_PANAMAΣυνεργασία με καλλιτέχνες στον Παναμά.

Ωστόσο νομίζετε πως είναι εύκολο για νέους καλλιτέχνες ή ειλικρινείς καλλιτέχνες να κάνουν κάποιου είδους καριέρα χωρίς τη στήριξη δισκογραφικών;

Νομίζω πως εξαρτάται από το τι θέλει ο καθένας να επιτύχει. Οι άνθρωποι τραγουδούν και δημιουργούν μουσική για πολύ διαφορετικούς λόγους: κάποιοι επειδή θέλουν να είναι μέρος της μουσικής, άλλοι επειδή θέλουν να παίζουν με άλλους μουσικούς, ορισμένοι θέλουν να ταξιδεύουν και να έχουν επικοινωνία με άλλους ανθρώπους και κάποιοι άλλοι επειδή θέλουν να έχουν λεφτά και πολλά λαμπερά αντικείμενα. Κάποιοι τραγουδούν επειδή η μητέρα τους τους το απαγόρευσε. Υπάρχουν πολλοί, πάρα πολλοί λόγοι για τους οποίους κάνουμε πράγματα σ’ αυτή τη ζωή. Το κλειδί στο να αποφασίσει κάποιος κατά πόσο χρειάζεται δισκογραφική εταιρεία ή ένα βαν ή ένα συγκεκριμένο μικρόφωνο, το κλειδί για να αποφασίσει κανείς λοιπόν βρίσκεται στους λόγους που το κάνει και γιατί είναι σημαντικό. Σκέφτεσαι, λοιπόν, «γιατί ξεκίνησα να τραγουδώ;» και μετά θα ξέρεις αν χρειάζεσαι δισκογραφική ή όχι. Και ποιες είναι οι θυσίες, τι θα πρέπει να αφήσεις πίσω για να πας σε μια δισκογραφική. Θα πρέπει να κάνεις μια λίστα και να το σκεφτείς. Το σπουδαίο σήμερα είναι πως δεν χρειαζόμαστε στην πραγματικότητα δισκογραφικές εταιρείες για να κάνουμε μουσική, ενώ παλαιότερα τη χρειαζόμασταν οπωσδήποτε. Δεν υπήρχαν πολλές επιλογές. Σήμερα οι επιλογές είναι άφθονες. Μπορούμε να διαχειριστούμε εμείς οι ίδιοι την καριέρα μας στο YouTube, στο facebook κι όλα αυτά. Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής. Είναι απίστευτο. Όμως όλα καταλήγουν στο τι θέλει ο καθένας. Αν θες απλώς να ταξιδεύεις και να γνωρίζεις κόσμο, το μόνο που χρειάζεται είναι να μπεις στο αμάξι και να το επιχειρήσεις!

Αν θες να είσαι ανεξάρτητος και να μην υπογράψεις την ίδια σου τη ζωή σε μια εταιρεία, μπορείς να είσαι ανεξάρτητος και να έχεις τη βοήθεια μιας εταιρείας που παρέχει τις υπηρεσίες μιας δισκογραφικής. Υπάρχουν τέτοιες εταιρείες και μπορείς να υπογράψεις μια συμφωνία βάσει της οποίας να μην ανήκεις εσύ ο ίδιος στην εταιρεία, αλλά ο δίσκος σου για κάποια χρόνια. Και σε βοηθούν να πουλήσεις τους δίσκους σου. Αυτό δουλεύει ιδανικά για μένα.

Δεν παραχωρώ τα δικαιώματά μου ή της φωνής μου σε κανέναν κι αυτό είναι απίστευτη ελευθερία. Ούτε μου λέει κανείς τι μουσική να γράψω, που είναι σπουδαίο. Έτσι, δουλεύω με εταιρείες που τους αρέσει η μουσική μου και θέλουν να την πουλήσουν. Προσωπικά δεν είμαι επιχειρηματίας, δεν είμαι καλή στο να πουλώ πράγματα. Αυτές οι εταιρείες είναι καλές σ’ αυτό όμως. Έχουν τη δύναμη να πουλήσουν και τους παραχωρείς το δικαίωμα της μουσικής σου για λίγο. Να βεβαιωθείτε πως θα είναι για λίγο! Και μετά γίνεται ξανά δική σου, είναι θαυμάσιο! Κι αν δεν τους συμπαθήσεις, δεν ξαναδουλεύεις μαζί τους, είναι απλό!

JOSS_STONE_SANTIAGO_CHILEΣτο Σαντιάγκο της Χιλής με τοπικούς καλλιτέχνες.

Να υποθέσω πως δεν έχετε πρόβλημα ούτε με την πειρατεία στη μουσική;

Μπα. Θέλω απλώς ο κόσμος να την ακούει. Και δεν περιμένω να κάνω λεφτά από τις πωλήσεις των δίσκων μου. Είναι ωραίο όταν το καταφέρνεις, είναι κάτι σαν κομπλιμέντο γιατί όταν κάποιος αγοράζει τον δίσκο σου είναι σαν να σου λέει «θέλω να ακούσω περισσότερα από σένα γι’ αυτό στηρίζω ό,τι κάνεις». Στοιχίζει λεφτά να δημιουργήσεις μουσική, γι’ αυτό είναι ωραίο όταν κάποιος αγοράζει έναν δίσκο, ειδικά από τη στιγμή που δεν χρειάζεται να τον αγοράσει. Είναι τεράστιο κομπλιμέντο. Όμως αν δεν έχει κάποιος την οικονομική ευχέρεια να αγοράσει μουσική, θα πρέπει να μπορεί να την ακούει. Γιατί όχι;

Δίνετε μεγάλη βαρύτητα στη σημασία της ελευθερίας.

Ναι, είναι τα πάντα για μένα. Όσο περισσότερο μιλώ γι’ αυτό και το συζητώ, τόσο περισσότερο καταλαβαίνω πόσο σημαντικό είναι. Είναι το σημαντικότερο πράγμα σε κάθε πτυχή της ζωής μου, όχι μόνο στη μουσική.

Νιώθω πως αν βρεθώ ποτέ σε θέση να απειλείται η ελευθερία μου στην επιλογή ή να πιέζομαι να κάνω κάτι που δεν θέλω, αυτό θα με εκνευρίζει και θα με ωθήσει στην αντίθετη κατεύθυνση γιατί είναι σημαντικό να έχω την ελευθερία της επιλογής. Είναι σημαντικό όχι μόνο για μένα, αλλά για τον καθένα, ό,τι κι αν κάνει. Το θέμα είναι πως έχουμε επιλογές κι ας νιώθουμε κάποτε πως δεν έχουμε. Αν, λοιπόν, οι άνθρωποι γύρω σου σε κάνουν να νιώθεις πως δεν έχεις επιλογή, καταρχάς αναγνώρισε πως αυτό είναι λάθος και έπειτα απομακρύνσου απ’ αυτούς τους ανθρώπους γιατί σε κάνουν να νιώθεις πως δεν είσαι ελεύθερος. Κι αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να συμβαίνει, τουλάχιστον στη δική μου ζωή.

Ποια είναι η σχέση σας με τη reggae μουσική, όσον αφορά και τη συνεργασία σας με τον Ντέμιαν Μάρλεϊ στον δίσκο Water for your soul;

Άκουγα ρέγκε από μικρό παιδί. Ο μπαμπάς μου έπαιζε Τζέιμς Μπράουν, Τhe Jam και Linton Kwesi Johnson που θεωρώ πως είναι η ομορφότερη φωνή της ρέγκε που άκουσα ποτέ. Κι είναι μάλλον ποιητής παρά ερμηνευτής. Οι λέξεις του και η προφορά και το βάθος στον τόνο της φωνής του είναι απλώς υπέροχα. Σε συνδυασμό με τη μουσική που τον συνοδεύει, ήταν πάντα ένας από τους αγαπημένους μου. Αυτό για μένα ήταν soul music. Στην πραγματικότητα, θεωρώ κάθε μουσικό genre [είδος] όπου ο καλλιτέχνης πραγματικά νιώθει αυτό που κάνει, σε όποιο genre κι αν ανήκει, σαν soul music [μουσική της ψυχής]. Για μένα ο Linton Kwesi Johnson είναι ένας άνθρωπος γεμάτος ψυχή. Αυτός ήταν η πρώτη μου εισαγωγή στη reggae μουσική. Έκτοτε τη λατρεύω.

JOSS_STONE_GERMANYΣυναυλία στη Γερμανία στο πλαίσιο της Total World Tour. 

JOSS_STONE_BRAZIL2Η Joss Stone σε συναυλία στη Βραζιλία.JOSS_STONE_SWITZERLAND2JOSS_STONE_SWITZERLANDΑπό συναυλία της Joss Stone στην Ελβετία στο πλαίσιο της Total World Tour.

+ Η Τζος Στόουν θα δώσει μια συναυλία στις 30 Ιουλίου στο Φεστιβάλ Φέγγαρος 2016, στο χωριό Κάτω Δρυς. Εισιτήρια προπωλούνται. Λεπτομέρειες στη σελίδα www.louvanarecords.com

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ©JOSS STONE FOUNDATION

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Βάκχες διεθνείς και φεμινιστικές

Η Γιαπωνέζα Izumi Ashizawa σκηνοθετεί την κυπριακή θεατρική ομάδα Belacqua και μαζί παρουσιάζουν τις ...

Art Therapy : Χρώματα, μπογιές και κλειστά μάτια

Γράφει η Θεοδώρα Χρυσοστόμου Η Κατερίνα Αχιλλέως συστήνει τη μέθοδο του art therapy σαν ...

Socially Engaged Design Conference 2014 : Είμαστε κοινωνικά ενεργοί;

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως Ένα συνέδριο το οποίο πραγματοποιείται τον Μάιο στη Λευκωσία τοποθετεί ...

Μίμης Σοφοκλέους: Γιατί οι Λεμεσιανοί είναι «έξω καρδιά»

Γιατί οι αποβάθρες επηρέασαν τη Λεμεσό και την υπόλοιπη Κύπρο; Κι ακόμη ένας γυμναστικός ...

Bill Ayers

16.10.2011 Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως Το 2003, ανάμεσα στα υποψήφια ντοκιμαντέρ για το βραβείο ...

Συνέντευξη με τον Μπονγκ Τζουν-Χο, φετινό νικητή του Χρυσού Φοίνικα

Ακόμη και μια ταινία για ένα άντρα σε ένα έρημο νησί είναι πολιτική, ανέφερε ...

X