Κατερίνα Μηνά

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως

Η Κατερίνα Μηνά κερδίζει συνεχώς -και διεθνώς- έδαφος στον χώρο της, αποτελώντας αναμφίβολα μια από τις σημαντικότερες οπερατικές παρουσίες από την Κύπρο.

Η συνέντευξη που ακολουθεί πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, καθώς… παράπλευρες απώλειες δεν ευνόησαν τη συνάντησή μας. Μια μέρα μετά από τη συναυλία στην Αμμόχωστο, η Κατερίνα έχασε τη φωνή της. Τα δύσκολα του επαγγέλματος. Που εν τέλει δεν είναι επάγγελμα, αλλά τρόπος ζωής.

Ξανά στην Κύπρο

Έχοντας εδώ και δύο δεκαετίες μεταφέρει την “έδρα” της στο Λονδίνο, η Κατερίνα Μηνά δεν έχει ωστόσο χάσει επαφή με τη χώρα όπου μεγάλωσε και αποκαλεί πρώτη πατρίδα. Σε αυτό το πλαίσιο ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση εκδηλώσεων στις οποίες αναδεικνύονται νεαροί Κύπριοι λυρικοί τραγουδιστές. Μια από αυτές τις εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τρίτη στο Θέατρο Στροβόλου αναδεικνύοντας τις φωνές των Έλλης Κουτσούλη και Χριστίνας Κάιζερ, Έλλης Αλωνεύτου, Μάριου Ανδρέου, Κωνσταντίνου Ανδρονίκου και Μάρκου Κλεοβούλου.

“Όσο μου επιτρέπει ο χρόνος μου θα συνεχίσω να στηρίζω όσο μπορώ αυτά τα παιδιά που διψούν να αποκτήσουν καριέρα στο οπερατικό τραγούδι”, αναφέρει μεταξύ άλλων στη συνέντευξη που ακολουθεί.

Ταξιδεύετε σε όλο τον κόσμο ασκώντας το επάγγελμα της σοπράνο.

Η προσήλωση είναι τέτοια, που για μένα πλέον αυτό το επάγγελμα είναι τρόπος ζωής. Μια τελετουργία στην οποία επί καθημερινής βάσεως υπηρετώ τη μουσική των οποιωνδήποτε συνθετών εκτελώ, με την ίδια αφοσίωση και υπεροχή που αρμόζει σε αυτά τα έργα. Ζω μέσα από τη φωνή μου και η φωνή μου εξελίσσεται όλο και περισσότερο με την αγάπη μου για τη ζωή μέσα από τη μουσική.

Ξεκινήσατε τις σπουδές σας ως πιανίστα. Τι συνέβη στην πορεία;

Το πάθος μου για το τραγούδι ήταν τέτοιο που υπερτέρησε και με βοήθησε να πάρω τη σωστή απόφαση όταν πλέον έπρεπε να επιλέξω. Ξεκίνησα τις σπουδές μου στο Guildhall School of Music & Drama στο Λονδίνο ως πιανίστα, αφού είχα πάρει το πτυχίο μου με βαθμό Άριστα παμψηφεί από το Εθνικό Ωδείο Κύπρου και είχα ολοκληρώσει τα δυο πρώτα χρόνια των σπουδών μου στο Λονδίνο με εξίσου άριστες βαθμολογίες. Ταυτόχρονα, παρακολουθούσα στη σχολή μαθήματα τραγουδιού ως δεύτερο όργανο, ξέροντας ενδόμυχα ότι η καριέρα μου θα εξελισσόταν ως υψίφωνος και όχι ως σολίστ πιανίστα. Έτσι λοιπόν, στο τρίτο έτος των σπουδών μου, με την ενθάρρυνση της τότε καθηγήτριας μου στο τραγούδι, έκανα το μεγάλο βήμα να κάνω ακρόαση για να περάσω απευθείας στο τρίτο έτος των τραγουδιστών. Και το πέτυχα! Το πιάνο μέχρι σήμερα είναι όχι μόνο ο καθημερινός μου σύντροφος, αλλά και αφάνταστα χρήσιμο στην καριέρα μου ως υψίφωνος.

Τι χρειάζεται για να πετύχει κανείς στο εξωτερικό και δη σε τόσο υψηλό επίπεδο;

Οι Κύπριοι καλλιτέχνες που αποκτούν διεθνή καριέρα υπερβαίνουν τον εαυτό τους δουλεύοντας άπειρες ώρες για να είναι έτοιμοι να συναγωνιστούν τους καλλιτέχνες των χωρών με τεράστια μουσική παράδοση. Για να πετύχεις σε τόσο υψηλό επίπεδο, πέρα από τα σωστά μουσικά εφόδια, χρειάζονται χρήματα, ρίσκο, σωστή προβολή και σημαντικές διασυνδέσεις, πάντοτε σε συνδυασμό με το ταλέντο και την προσωπικότητα του καλλιτέχνη.

Είναι δύσκολο το επάγγελμα των τραγουδιστών όπερας κι ας βλέπουμε μόνο τις λαμπερές παρουσίες επί σκηνής. Μπορείτε να μας εισαγάγετε στον κόσμο αυτού του επαγγέλματος; Ποια είναι η καθημερινή σας ρουτίνα;

Ναι, το επάγγελμα αυτό, όπως και κάθε άλλο στο οποίο απαιτείται άμεση τριβή με το ακροατήριο, είναι πολύ δύσκολο, ιδιαίτερα όταν η αρετή της υπεροχής είναι έντονη στον καλλιτέχνη. Στην περίπτωση των τραγουδιστών της όπερας, εκτός του ότι απαιτείται να προβάλλουμε τη φωνή σε μεγάλη έκταση, το όργανό μας το κουβαλάμε μέσα μας. Η φωνή μας επηρεάζεται καθημερινά από την φυσική και ψυχολογική μας κατάσταση, αλλά και από τις περιβαλλοντικές και καιρικές συνθήκες. Στην περίπτωση των γυναικών επηρεάζεται επίσης από τις ορμονικές μας διαταραχές. Κάποιες φορές έχω πάει απευθείας από το αεροπλάνο σε γενική πρόβα και συναυλία ή σε ακρόαση και μπορώ να σας πω ότι αυτό είναι πολύ οδυνηρό για τις φωνητικές χορδές και πολύ αγχωτικό για τον τραγουδιστή.

Το αποτέλεσμα που βλέπει ο ακροατής με τις λαμπερές παρουσίες επί σκηνής σίγουρα δεν είναι αυτό που επικρατεί στα παρασκήνια… Για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, όπου νιώθουμε φωνητικώς άνετα επί σκηνής και μπορούμε έτσι να μπούμε μέσα στον ρόλο που παίζουμε, απαιτείται τεχνική δουλειά πολλών χρόνων του φωνητικού μας οργάνου και έπειτα σκληρή δουλειά με τους συνεργάτες σε μικρό ή μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για να στηθεί μια παραγωγή. Όσο λιγότερος χρόνος υπάρχει για πρόβες [που συνήθως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια], τόσο περισσότερο άγχος επικρατεί. Η δική μου ρουτίνα όσον αφορά καθαρά το φωνητικό μέρος της δουλειάς μου είναι καθημερινή εξάσκηση της φωνής για να βρίσκεται πάντοτε, ακόμα και κάτω από τις πιο δύσκολες συνθήκες, σε υγιή και καλή κατάσταση. Εκμάθηση νέων ρόλων, δουλειά με τους νεαρούς τραγουδιστές που χρειάζονται την καθοδήγησή μου, φυσιολογική ζωή με αρκετό ύπνο, υγιεινή διατροφή και χρόνο για περισυλλογή.

Και εν τέλει, παρά τις δυσκολίες, τι απολαμβάνετε περισσότερο σ’ αυτό που κάνετε;

Απολαμβάνω πραγματικά τη διαδικασία των προβών μέχρι να στηθεί η παραγωγή, τη συνεργασία επί σκηνής μεταξύ των τραγουδιστών συνεργατών μου και σε σχέση με τον μαέστρο και σκηνοθέτη, και την ενέργεια που έχει πάντοτε η πρεμιέρα, η πρώτη παράσταση. Η μεγαλύτερη απόλαυση όμως είναι όταν νιώθω ότι το ακροατήριο έχει χαλαρώσει και έχει μεταφερθεί σε πνευματικό επίπεδο εξαιτίας της φωνής μου. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο δώρο που μπορώ να εισπράξω ως καλλιτέχνης.

Ζείτε στο Λονδίνο εδώ και χρόνια. Ποια η επαφή σας με την Κύπρο;

Ζω Λονδίνο εδώ και είκοσι δυο χρόνια τώρα και για να είμαι ειλικρινής ούτε ξέρω πότε και πώς έχουν περάσει αυτά τα χρόνια. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, που είμαι πλήρως αφοσιωμένη στη δουλειά μου, έχουν περάσει πολύ γρήγορα. Στην Κύπρο ζουν οι γονείς μου, ο αδελφός μου με τη σύζυγό του και η οικογένεια της μητέρας μου. Ο δεσμός μου με την Κύπρο όπου γεννήθηκα και μεγάλωσα ήταν, είναι και θα είναι πάντοτε πολύ δυνατός και πολύ σημαντικός. Φροντίζω να έρχομαι Κύπρο τρεις με τέσσερις φορές ετησίως και να έχω περισσότερο χρόνο για να δω τους δικούς μου ανθρώπους που μου λείπουν τόσο πολύ.

Είναι σημαντικό για σας να κρατάτε επαγγελματική επαφή με την Κύπρο;

Η Κύπρος είναι η πατρίδα μου. Η δεύτερή μου πατρίδα είναι η Ελλάδα και η Μικρά Ασία από την πλευρά του πατέρα μου. Έχοντας κάνει λοιπόν τα πρώτα μου μουσικά βήματα στην Κύπρο, είναι πολύ σημαντικό να κρατώ επαγγελματική επαφή για να μπορώ να προσφέρω στον τόπο μου οτιδήποτε και με οποιονδήποτε τρόπο μπορώ τις γνώσεις που έχω αποκτήσει μέχρι τώρα στην πορεία μου στο εξωτερικό. Κρατώ επαγγελματική επαφή στην Κύπρο όχι μόνο ως σολίστ πλέον, αλλά και ως καλλιτεχνική διευθύντρια μεμονωμένων εκδηλώσεων στις οποίες συμμετέχουν νεαροί ταλαντούχοι Κύπριοι λυρικοί τραγουδιστές. Όσο μου επιτρέπει ο χρόνος μου θα συνεχίσω να στηρίζω όσο μπορώ αυτά τα παιδιά που διψούν να αποκτήσουν καριέρα στο οπερατικό τραγούδι.

Πώς προέκυψε η συνεργασία με τον Δήμο Στροβόλου για την παράσταση των Νέων Τραγουδιστών Όπερας;

Πριν κάποιους μήνες με προσέγγισε ο Ροταριανός Όμιλος Λευκωσίας για να προετοιμάσω και να έχω την καλλιτεχνική διεύθυνση μιας ομάδας νεαρών λυρικών τραγουδιστών σε συναυλία υπέρ του ομίλου. Από τότε έχουν γίνει δυο τέτοιες πολύ επιτυχημένες συναυλίες για τον Ροταριανό Όμιλο Λευκωσίας. Έτσι, άρχισα να σκέφτομαι πως μπορώ να βοηθήσω να ανεβεί μια μεγαλύτερη παράσταση με νεαρούς Κύπριους τραγουδιστές και προσέγγισα το δημαρχείο Στροβόλου με την ιδέα να γίνει μια τέτοια συναυλία, αφού προκηρυχθούν ακροάσεις για τραγουδιστές που ενδιαφέρονται να λάβουν μέρος. Οι ακροάσεις έγιναν με μεγάλη επιτυχία τον Μάρτιο όταν ήμουν στην Κύπρο για μια άλλη εμφάνιση και επιλέχθηκαν έξι τραγουδιστές που θα λάβουν μέρος στη συναυλία αυτή με τίτλο “The Best of Opera and Musical in One Show” στο Θέατρο Στροβόλου στις 12 Ιουλίου. Η προσέλευση και το υψηλό επίπεδο τραγουδιστών στις ακροάσεις ήταν αξιοσημείωτα. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ακούσει τις σοπράνο Έλλη Κουτσούλη και Χριστίνα Κάιζερ, τη μέτζο σοπράνο Έλλη Αλωνεύτου, τους τενόρους Μάριο Ανδρέου και Κωνσταντίνο Ανδρονίκου και τον βαρύτονο Μάρκο Κλεοβούλου σε ένα μοναδικό πρόγραμμα με σκηνές από τις όπερες La Boheme, Don Giovanni, Aida και Rigoletto και από τα μιούζικαλ The Phantom of the Opera, Dracula και Candide.

Οι πιανίστες για τη συναυλία αυτή είναι οι Αννίνη Τσιούτη και Βασίλης Μιχαήλ. Η είσοδος είναι ανοιχτή για το κοινό το οποίο παροτρύνω με ιδιαίτερη χαρά να προσέλθει στη συναυλία, να θαυμάσει και να υποστηρίξει τους νεαρούς μας λυρικούς τραγουδιστές που θα δουλέψουν για πρώτη φορά σαν ομάδα παρουσιάζοντας ολόκληρες σκηνές από τις πιο πάνω όπερες και μιούζικαλ!

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Μόλις έχω τελειώσει με ένα επαγγελματικό ταξίδι στην Αμερική και δυο διαφορετικές συνεργασίες στη Μόσχα και στην Αμμόχωστο, πολύ κοντινές σε ημερομηνία η μια με την άλλη. Όλη η χρονιά φέτος μέχρι τώρα ήταν πολύ πιεσμένη για μένα με συνεχείς εμφανίσεις, ακροάσεις, ταξίδια και πολλή εκμάθηση, κάτι πολύ θεμιτό και ταυτόχρονα εξοντωτικό. Φέτος το καλοκαίρι δεν θα έχω καθόλου χρόνο για διακοπές. Είμαι ξανά στην Κύπρο για την παράσταση των Νεαρών Κύπριων Τραγουδιστών Όπερας στην οποία θα έχω την καλλιτεχνική διεύθυνση. Αμέσως μετά θα ταξιδέψω στο Μεξικό για μια σειρά κονσέρτων με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Μεξικού και τον Μαέστρο Enrique Batiz, με άριες από τις όπερες Tosca του Πουτσίνι, Un Ballo in Maschera & La Forza del Destino του Βέρντι και Idomeneo του Μότζαρτ. Στη συνέχεια θα ταξιδέψω και πάλι στην Αμερική και έπειτα θα έχω μια συνεργασία με την Philharmonia Orchestra στη Λα Σκάλα στο Μιλάνο και τον Ιταλό συνθέτη και μαέστρο Alessandro Valtulini. Αυτά είναι τα άμεσα επαγγελματικά μου σχέδια.

Πώς προκύπτουν οι συνεργασίες με διεθνή συμφωνικά σύνολα κάθε φορά;

Από επιτυχημένες ακροάσεις ή από προηγούμενες συνεργασίες. Πολλές φορές προκύπτουν και από την επιτυχημένη προβολή μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Επίσης, τους τελευταίους τέσσερις μήνες με εκπροσωπεί παγκοσμίως ο μάνατζέρ μου στην Αμερική και αυτό έχει παίξει σημαντικό ρόλο σε κάποια από τα μελλοντικά μου συμβόλαια με διεθνή συμφωνικά σύνολα. Για να προκύπτουν συνεχείς διεθνείς συνεργασίες χρειάζεται πολύ σθένος, αφοσίωση, επιμονή και πίστη σε αυτό που κάνει ο κάθε καλλιτέχνης, γιατί ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος.

Ποια είναι κάθε φορά η επιδίωξή σας, ειδικά μετά την επίτευξη ενός στόχου που είχατε θέσει; Και ποιος είναι ο επόμενος, αν υπάρχει;

Η επιδίωξή μου πάντοτε είναι μία: να τραγουδήσω όσο καλύτερα μπορώ, με αγάπη και σεβασμό προς τη μουσική που εκτελώ και με ειλικρίνεια ψυχής. Από εκεί και πέρα, ο επόμενος επαγγελματικός στόχος πάντα υπάρχει και έρχεται τη σωστή δεδομένη στιγμή που θα είμαι έτοιμη να τον επιτύχω άξια.

*Η επιδίωξή μου πάντοτε είναι μία: να τραγουδήσω όσο καλύτερα μπορώ, με αγάπη και σεβασμό προς τη μουσική που εκτελώ και με ειλικρίνεια ψυχής

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Γιάννης Μίνως: «Ο Μικρός Πρίγκιπας ξύπνησε το παιδί μέσα μου»

Συνέντευξη στην Κατερίνα Μιχάηλου Την κυπριακή απόδοση του δημοφιλούς έργου του Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί, ...

Το επιδέξιο χέρι πίσω απο τα γραφικά του The Grand Budapest Hotel

Μέσα στην προσεγμένη δημιουργία του κράτους της Zubrowka, η τελευταία ταινία του Wes Anderson, ...

NIKH ΛΟΥΙΖΙΔΗ: Για τον «αφανή πρωτοπόρο» Κώστα Στάθη

Συνέντευξη στη Χριστίνα Λάμπρου Η περίπτωση του Κώστα Στάθη είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, τόσο για ...

MONSIEUR DOUMANI : Living la vida local

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου   «Τωρά που ’λείφτης τον ππαρά, ...

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣ : Να απομυθοποιήσουμε τους εαυτούς μας

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου  Μια λεπτομέρεια σε μια μακρά συζήτηση ...

ΠΑΝΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ: Η τριλογία μιας γεμάτης ζωής

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία ©Ελένη Παπαδοπούλου Μεγαλώνοντας ως νομάδας, αλλάζοντας σπίτια συχνά ...

X