Διεθνές Φεστιβάλ Κύπρια: Ζητείται αυτονομία

Συνέντευξη στην Αργυρώ Αγγελίδη | Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων

Φωτογραφία: ©2015Ελένη Παπαδοπούλου | Παράθυρο

Η οντότητα ενός κράτους δεν θωρακίζεται μόνο με ισχυρή οικονομία ή με τη δύναμη των όπλων, αλλά με την επένδυση στον πολιτισμό, ο οποίος αποτελεί την εύκολη λεία όταν μελετούνται περικοπές δαπανών.

Αυτό συμβαίνει με το Διεθνές Πολιτιστικό Φεστιβάλ «Κύπρια» που στηρίζεται πλέον σε δεκανίκια έχοντας απολέσει εξαιτίας της οικονομικής κρίσης πέραν του μισού από τον προϋπολογισμό του, σύμφωνα με τον επί τέσσερα χρόνια καλλιτεχνικό του διευθυντή, Άντη Παρτζίλη.

Ανάγκη αυτονόμησης

Μιλώντας στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ), ο κ. Παρτζίλης σημείωσε πως τα «Κύπρια» πρέπει να αποκτήσουν μια αυτόνομη προσωπικότητα και να μην είναι ένα κομμάτι των δραστηριοτήτων του υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Όπως είπε, «θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα ίδρυμα το οποίο να έχει το δικό του διοικητικό συμβούλιο, τη δική του οργανωτική ομάδα, με έναν καλλιτεχνικό διευθυντή και ελάχιστα άτομα ως υποστηρικτική ομάδα, κάτι το οποίο θα ανοίξει και τις δυνατότητες του διεθνούς αυτού φεστιβάλ να διεκδικήσει ευρωπαϊκά κονδύλια που διατίθενται για τον σκοπό παρόμοιας πολιτιστικής ανάπτυξης ώστε, αντί να στοιχίζει περισσότερα στο κράτος, να στοιχίζει λιγότερα».

Σημείωσε ωστόσο ότι αυτή η αυτονομία «για το υπουργείο Οικονομικών φαντάζει κάτι πολυδάπανο, γι’ αυτό και νομίζω ότι πρέπει να ασχοληθούν, να κάνουν μελέτες και να διαπιστώσουν με εύκολο τρόπο ότι δεν είναι τόσο δαπανηρό το να έχει μια αυτονόμηση το φεστιβάλ».

«Δεν γίνεται ο πολιτισμός να είναι ο μόνιμος στόχος αφαίρεσης κονδυλίων», υπέδειξε ο κ. Παρτζίλης, λέγοντας πως τα «Κύπρια» πριν την οικονομική κρίση είχαν προϋπολογισμό 1 εκατομμύριο και 100 χιλιάδες και αυτή τη στιγμή μειώθηκε στις 450 χιλιάδες ευρώ, «που είναι πολύ κάτω από το μισό και, αντί να βλέπουμε παράλληλα με τις ανακοινώσεις ότι η οικονομία μας πάει καλύτερα και ότι η ανεργία πέφτει, να αυξάνονται και τα ποσά για πολιτιστική δημιουργία, αυτά πέφτουν».

Εδώ το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ Κύπρια 2016

Πρόταση Παρασκευά

Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο αυτονόμησης του φεστιβάλ από τον κρατικό μανδύα, ο κ. Παρτζίλης είπε ότι η μελέτη για αυτονόμηση του φεστιβάλ από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες είχε γίνει από παλιά και μάλιστα από τον διευθυντή των Πολιτιστικών Υπηρεσιών, Παύλο Παρασκευά.
Αυτός, όπως είπε ο κ. Παρτζίλης, «ετοίμασε μια μελέτη και είχε κάνει μια εισήγηση όπως το Διεθνές Φεστιβάλ ’Κύπρια’ γίνει ένα ίδρυμα, να αυτονομηθεί και ανεξαρτητοποιηθεί από το υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, και να απολαμβάνει μιας χορηγίας, όπως συμβαίνει και με το Ίδρυμα Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου, και να έχει μια αυτονομία. Όλοι συζητούμε θετικά για αυτή την εισήγηση, με εξαίρεση το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο πάντα νομίζει και πιστεύει ότι κάθε πρόταση είναι και δαπανηρή», ανέφερε.

Επένδυση στους ανθρώπους

Ειδικά για τα «Κύπρια», ο κ. Παρτζίλης τόνισε ότι «εάν θέλουμε πραγματικά να κάνουμε ένα φεστιβάλ το οποίο να τυγχάνει πανευρωπαϊκής αποδοχής, πρέπει να επενδύσουμε και σε χρήμα και σε ανθρώπινο δυναμικό».

Ανέφερε πως «το μειωμένο ποσό του προϋπολογισμού για τα ’Κύπρια’ μειώνει την πιθανότητα της καθόδου στην Κύπρο παραστάσεων μεγάλου βεληνεκούς», εξηγώντας ότι μπαίνει πάντα όριο δαπάνης ανά παραγωγή και αυτό αποκλείει μεγάλες ορχήστρες, σημαντικές θεατρικές ομάδες του εξωτερικού ή χορευτικές ομάδες σύγχρονου ή κλασικού χορού από το εξωτερικό «γιατί οι δαπάνες είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές που μπορούμε να διαθέσουμε».

Εξήγησε πως «ο μέσος όρος για κάθε παραγωγή είναι πολύ χαμηλός, άρα δεν μπορούμε να φέρουμε ότι θα έπρεπε να φέρουμε για να προσφέρουμε στον Κύπριο πολίτη, ο οποίος φορολογείται, ποιοτική ψυχαγωγία».

Υπήρξε ενδιαφέρον

Αναφορικά με το ενδιαφέρον για συμμετοχή στη φετινή διοργάνωση, ο κ. Παρτζίλης είπε ότι «είχαμε προτάσεις άνω των 80 χιλιάδων ευρώ, και εμείς είχαμε ένα όριο 60 χιλιάδων ευρώ ανά παραγωγή, άρα τις απορρίπταμε χωρίς καν συζήτηση, όχι γιατί κρίθηκαν αρνητικά ως πρόταση, αλλά γιατί δεν μπορούσαμε να ανταποκριθούμε οικονομικά».

Ο κ. Παρτζίλης είπε ότι ο τελικός καθορισμός του προγράμματος αποτελεί μια διαδικασία «και χρονοβόρα και ψυχοφθόρα» για τον ίδιο ως καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ.
«Χρονοβόρα», εξήγησε, «γιατί πρέπει να μελετήσεις εις βάθος την κάθε πρόταση, να δεις ή να ακούσεις τα επισυναπτόμενα, να μελετήσεις τον προϋπολογισμό και να βαθμολογήσεις το κάθε ένα κριτήριο κάτω από το οποίο διέπεται η διαδικασία επιλογής και με βάση τη βαθμολογία να κάνεις τις επιλογές σου».

Η ψυχοφθόρα πλευρά της διαδικασίας έγκειται στο γεγονός ότι «κρίνεις ένα καλλιτεχνικό προϊόν και αντιλαμβάνεστε ότι στον χώρο των τεχνών υπάρχουν ιδιαίτερες ευαισθησίες και είναι πάρα πολύ δύσκολο για μένα που είμαι αναμεμειγμένος ενεργά στο πολιτιστικό γίγνεσθαι του τόπου για σχεδόν 50 χρόνια να κρίνω ανθρώπους με τους οποίους συνεργάστηκα ή έχουμε κάνει πράγματα και ξαφνικά να τους κρίνω και να τους βαθμολογώ. Αισθάνομαι πολύ άβολα».

Η φετινή έκδοση

Κατά τη φετινή διοργάνωση του φεστιβάλ προστίθενται στο πρόγραμμα παραστάσεις για παιδιά: «Θεωρήσαμε και πιστέψαμε ότι πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στις πιο μικρές και τρυφερές ηλικίες για να δημιουργήσουμε και το αυριανό μας ακροατήριο», σχολίασε ο ίδιος.

Φέτος, εξάλλου, θα δοθούν Ανοικτές Παραστάσεις σε χώρους αστικού περιβάλλοντος, σε πλατείες, σε δρόμους ή σε μη συμβατικούς χώρους, με είσοδο ελεύθερη για το κοινό.

Για την παρουσία του φεστιβάλ εκτός αστικών κέντρων, ο κ. Παρτζίλης είπε ότι «ήταν μια συνειδητή απόφαση, γιατί θέλαμε να δώσουμε έμφαση σε όλους τους γεωγραφικούς χώρους της Κύπρου, να γίνει δηλαδή μια αποκέντρωση ουσιαστική, έτσι ώστε να δώσουμε τη δυνατότητα και σε ανθρώπους που ζουν σε μικρότερες κοινότητες να έχουν το δικαίωμα στην ποιοτική ψυχαγωγία με την ίδια ευκολία που την έχουν οι κάτοικοι των μεγάλων αστικών κέντρων. Έτσι είμαστε και Δερύνεια, και Παραλίμινι, και Αραδίππου, Δάλι, Γεροσκήπου και Χλώρακα και αλλού».

Οι αντιδράσεις

«Πάντα έχουμε αντιδράσεις, είτε ήπιες είτε έντονες, είτε γραπτές είτε και πολλές φορές με απαξιωτικό τρόπο, κάτι που είναι αναμενόμενο, και ένα στοιχείο ενόχλησης από τα αποτελέσματα είναι και η βαθμολογία η οποία είναι πάρα πολύ συγκεκριμένη και κρίνεται σε μια κλωστή η διαφορά και η πρόκριση ή όχι της κάθε παράστασης», ανέφερε ο κ. Παρτζίλης.

Έμφαση στην Πάφο

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ ανέφερε ακόμη ότι «στην Πάφο δόθηκε φέτος μεγαλύτερη έμφαση επειδή είναι οι παραμονές της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης ’Πάφος 2017’ και θεωρούμε καθήκον μας να βοηθήσουμε αυτή την προσπάθεια, γιατί δεν είναι προσπάθεια μόνο της Πάφου, είναι της Κύπρου, και πρέπει να τη στηρίξουμε ποικιλότροπα». Τόνισε ότι η παρουσία του φεστιβάλ στην Πάφο του χρόνου θα είναι ακόμη μεγαλύτερη.

Κύπρια χωρίς Τ/κύπριους

Σε ερώτηση για υποβολή προτάσεων από Τουρκοκύπριους καλλιτέχνες, ο κ. Παρτζίλης είπε ότι δεν υποβλήθηκε κάποια πρόταση, παρά το γεγονός ότι η ιστοσελίδα του φεστιβάλ είναι σε τρεις γλώσσες -ελληνική, αγγλική και τουρκική- και η προκήρυξη έγινε και στην τουρκική για να δοθεί η δυνατότητα στους Τουρκοκύπριους να υποβάλουν αίτηση.

«Ελπίζω του χρόνου να έχουμε προτάσεις από Τουρκοκύπριους καλλιτέχνες», είπε ο κ. Παρτζίλης, προσθέτοντας ότι υπάρχει και φέτος συμμετοχή Τουρκοκυπρίων μέσω της πρότασης της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου, η οποία συμμετέχει στο φετινό φεστιβάλ με την παράσταση «Το τραγούδι του νεκρού αδελφού» με τη Δικοινοτική Χορωδία και ένας εκ των αφηγητών είναι Τουρκοκύπριος, μαζί βέβαια και με Τουρκοκύπριους μέλη της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου».

Ο κ. Παρτζίλης ευχήθηκε «τα πράγματα να είναι τόσο διαφορετικά του χρόνου, που οι Ανοικτές Παραστάσεις αλλά και οι άλλες παραστάσεις του φεστιβάλ να γίνονται σε όλη την επικράτεια της Κύπρου κάτω από συνθήκες που να είναι αποδεκτές και από τις δύο κοινότητες και να αρχίσουμε να απολαμβάνουμε αυτό το οποίο ονομάζουμε πολιτισμός με άνεση και ευχέρεια, χωρίς δυσκολίες από οποιαδήποτε πλευρά. Είμαι από τους ανθρώπους που, ναι, πιστεύω ότι ο πολιτισμός έχει να διαδραματίσει ένα σοβαρότατο ρόλο στην πολιτική και κυρίως στην πολιτική αποδοχής, αλληλοκατανόησης και αλληλοσεβασμού μεταξύ των κοινοτήτων».

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΚΥΠΕ

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Στο σφυρί το αρχικό κολάζ για το άλμπουμ Sgt Pepper των Beatles

Όχι μόνο οι φιλότεχνοι αλλά και οι φιλόμουσοι αναγνωρίζουν αμέσως αυτή την εικόνα: πρόκειται ...

Ο Γκρολ σκηνοθετεί ΚΑΙ Soundgarden

Δόθηκε προχθές (29/1) στη δημοσιότητα το βίντεο κλιπ του τραγουδιού «By Crooked Steps» των ...

Έφυγε από τη ζωή ο Παύλος Μάτεσις

Σε ηλικία 80 ετών απεβίωσε το πρωί της Κυριακής 20 Ιανουαρίου ο θεατρικός συγγραφέας ...

Έφυγε η Κρίστα Βολφ, σημαντική γερμανίδα λογοτέχνιδα

Στα 82 της χρόνια απεβίωσε η κορυφαία γερμανίδα συγγραφέας Κρίστα Βολφ, λογοτεχνική φωνή από την πρώην ...

Πέθανε ο ηθοποιός Φαίδων Γεωργίτσης

Έφυγε από τη ζωή ο «γόης του ελληνικού κινηματογράφου» Φαίδων Γεωργίτσης, σε ηλικία 80 ...

Όταν η Ευρώπη ανακάλυψε τα αφροαμερικανικά τραγούδια: συνέντευξη με τη Βίκυ Στυλιανού

«The Deep River of Music» είναι ο τίτλος της σημερινής συναυλίας της Συμφωνικής Ορχήστρας ...

X