Ένας φόρος για το youtube

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr

“Φόρο youtube” ονόμασε ο γαλλικός τύπος την τροπολογία νόμου, την οποία η γαλλική βουλή τελικά απέρριψε στις 21 Οκτωβρίου, παρ’ όλο που είχε εγκριθεί από την Επιτροπή Οικονομικών, Γενικής Οικονομία και Ελέγχου του Προϋπολογισμού (πλήρες κείμενο: http://www.assemblee-nationale.fr/14/cr-cfiab/16-17/c1617006.asp). Η τροπολογία αυτή πρότεινε φόρο 2% στις διαδικτυακές πλατφόρμες που προβάλλουν οπτικοακουστικά και κινηματογραφικά έργα. Πιο συγκεκριμένα αφορά πλατφόρμες όπως το youtube, το dailymotion και το vimeo. Το 2% θα επιβαλλόταν τόσο στις πωλήσεις και τις συνδρομές όσο και στα διαφημιστικά έσοδα και τις χορηγίες. Το σχέδιο νόμου ωστόσο, άφηνε απ’ έξω τις σελίδες που προβάλλουν τρέιλερ νέων ταινιών, οι οποίες είναι συνήθως πολιτιστικής φύσης.

Η τροπολογία αναφέρεται σ’ έναν νόμο ο οποίος ισχύει από το 1992, επί του συνόλου των προϊόντων των πολυμέσων, το βίντεο, τις βιντεοκασέτες κ.λπ., ενώ ο φόρος έχει εκχωρηθεί στο Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου και Κινούμενης Εικόνας. Ήδη ανάλογα με την εξέλιξη της τεχνολογίας, ο νόμος συμπεριελάμβανε από εισιτήρια κινηματογράφου και πώληση βιντεοκασετών μέχρι πιο πρόσφατα πώληση Blu Ray και πλατφόρμες, όπως το Netflix.

Η πρόταση των βουλευτών προέβλεπε ότι εάν το ποσό υπερέβαινε τα 70 εκατ. ευρώ ετησίως, το “περίσσευμα” θα πήγαινε απ’ ευθείας στον κρατικό προϋπολογισμό και όχι στο Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου και Κινούμενης Εικόνας. Η τροπολογία θα επέτρεπε την εναρμόνιση της φορολογίας για τις συγκεκριμένες πλατφόρμες που στην πραγματικότητα παράγουν πολιτιστικά αγαθά, με το καθεστώς που εφαρμόζεται για όλους τους παραγωγούς πολιτιστικών προϊόντων.
Ταυτόχρονα βέβαια, η προσπάθεια εστιαζόταν και στην εξεύρεση ενός αποτελεσματικού τρόπου για την καταπολέμηση των τεχνικών που θέτουν σε εφαρμογή οι μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες προκειμένου να αποφύγουν τη φορολόγησή τους. Γνωρίζουμε, άλλωστε, όλοι ότι αν η google, το facebook και άλλες πλατφόρμες είναι δωρεάν αυτό συμβαίνει, διότι τα εισοδήματά τους προέρχονται από τις διαφημίσεις που παρακολουθούν όσοι τα χρησιμοποιούν. “Οφείλουμε να στείλουμε ένα μήνυμα στις μεγάλες επιχειρήσεις, που συχνά είναι αμερικανικών συμφερόντων και οι οποίες έχουν κέρδη από διαφημίσεις κάνοντας δωρεάν χρήση πολιτιστικών προϊόντων, κυρίως μουσικής και βίντεο γαλλικής παραγωγής και να τους δείξουμε ότι αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί, ότι οφείλουν να συμμετάσχουν, όπως κάθε πολιτιστικός παραγωγός”, δήλωσε η εισηγήτρια Καρίν Μπεργκέρ μιλώντας στην επιτροπή.

Το σχέδιο αυτό “δουλεύεται” εδώ και καιρό στη γαλλική σκηνή. Μιλώντας πρόσφατα μ’ ένα υψηλόβαθμο στέλεχος μιας εκ των GAFA (όπως ονομάζουν στη Γαλλία τους γίγαντες google, apple, facebook, amazon), οι οποίες βρίσκονται στο στόχαστρο λόγω εκτεταμένης νόμιμης φοροδιαφυγής, μας δήλωσε πως δεν είναι αντίθετος σε έναν τέτοιο φόρο αρκεί να θεσμοθετηθεί σ’ ευρωπαϊκό επίπεδο.

Αυτό είναι άλλωστε και το κύριο επιχείρημα όσων αντιτέθηκαν στο νομοσχέδιο, ότι η νομοθεσία θα πρέπει να είναι ευρωπαϊκή. Ωστόσο, γνωρίζουμε τι σημαίνει αυτό: καθυστερήσεις, πιέσεις των λόμπι και τελικά συμβιβασμός προς τα κάτω. Ενώ ένα προηγούμενο σε μια μεγάλη χώρα, όπως η Γαλλία θα έσπρωχνε τις εξελίξεις προς τα μπρος. Άλλωστε -και η Γαλλία δεν είναι η μόνη- χώρα σε οικονομικές δυσκολίες (για να μην πούμε κρίση) θα ψάξει δημόσιους πόρους στα γερά πορτοφόλια, την ώρα που η οικονομία εξελίσσεται, αλλά κάποιες πτυχές της εξακολουθούν να διαφεύγουν της φορολογίας με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Η τροπολογία δεν πέρασε, ωστόσο η συζήτηση έχει ανοίξει. Είναι άδικο να μείνει η Γαλλία μόνη της σε μια τέτοια συζήτηση από τη στιγμή μάλιστα που οι οπτικοακουστικές παραγωγές σε τέτοιες πλατφόρμες έρχονται να υπερκεράσουν τα πάντα: από τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, μέχρι τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Σε λίγο -ήδη γίνεται- και τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα εστιάσουν στο βίντεο πολύ περισσότερο. Κι εμείς, πολύ πιθανόν, θα κουβεντιάζουμε ακόμα.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

  • Show Comments

You May Also Like

Δικτυακά βάσανα

@valia_kaimaki Αυτό το κόλλημα να βλέπεις ποιος είδε το προφίλ σου στο facebook δεν ...

Το διαδίκτυο των πραγμάτων

@valia_kaimaki Δεν μας έφταναν όλα τα δράματα που περνάμε με τον υπολογιστή μας [μία ...

Το σίριαλ της διασύνδεσης του πλανήτη

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Η ιστορία των υποθαλάσσιων καλωδίων είναι πραγματικά σαγηνευτική. ...

Ψηφιακός μινιμαλισμός

Αν ψάχνετε κάτι καλό να διαβάσετε σας συστήνω ανεπιφύλακτα το παλιότερο [του 2016] αλλά ...

Ειδήσεις του χθες και του αύριο

@valia_kaimaki Προσπαθώ συνεχώς να συνδέσω με κάποιο τρόπο όλα τα «νέα εργαλεία» του web ...

Ποιος “εκδίδει” τους χάκερ;

Γράφει η Βάλια Καιμάκη/valia@inrec.gr  Ποιο είδος χάκινγκ “πονάει” περισσότερο; Προφανώς αυτό που δεν μπορείς ...

X