Σνόουντεν (Snowden, 2016)

Διάρκεια: 134 λεπτά
Είδος Ταινίας: Βιογραφική, πολιτικό θρίλερ
Σκηνοθεσία: Όλιβερ Στόουν
Με τους: Τζόσεφ Γκόρτον-Λέβιτ, Μελίσσα Λίο, Σεϊλίν Γούντλι, Zάκαρι Κουίντο
Προβολή: Στα K-Cineplex σε όλες τις πόλεις και στο Ρίο Λεμεσού

Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης των πασίγνωστων επιτυχιών “JFK”, “Platoon”, “Γεννημένος την Ενάτη Ιουλίου” και “Wall Street” Όλιβερ Στόουν επιστρέφει στις κινηματογραφικές αίθουσες, μετά από τέσσερα χρόνια απουσίας, με μια ακόμα βιογραφία. Αυτήν τη φορά με θέμα τη συγκλονιστική προσωπική ιστορία του Έντουαρτ Σνόουντεν, της ιδιαίτερα πολωτικής διεθνούς -πια- προσωπικότητας που εξέθεσε τις παράνομες δραστηριότητες της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας (NSA) των ΗΠΑ, ανέδειξε την ανάγκη για διαφάνεια ως ένα από τα καυτά σύγχρονα θέματα και έγινε ένας από τους πλέον καταζητούμενους ανθρώπους στον πλανήτη. Το φιλμ είναι βασισμένο σε δύο βιβλία, “Φάκελος Σνόουντεν: Η Ιστορία του Νο1 Καταζητούμενου Ανθρώπου στον Κόσμο” και “Time of the Octopus” των Λουκ Χάρντινγκ, δημοσιογράφου της “Guardian” και Ανατόλι Κουτσερένα δικηγόρου του Σνόουντεν, αντίστοιχα. Γυρισμένο στο Μόναχο της Γερμανίας, πρωταγωνιστεί ο Τζόσεφ Γκόρντον-Λέβιτ στον ρόλο του 29άχρονου πρώην στρατιώτη και διάνοιας στα κομπιούτερ Σνόουντεν, που σοκάρει τους πάντες με τις αποκαλύψεις του για την παραβίαση της ιδιωτικής ζωής από προγράμματα μαζικής παρακολούθησης των Αμερικανικών και Βρετανικών κυβερνήσεων στην μετά την 9/11 εποχή.

“Παλιά δούλευα για την κυβέρνηση, τώρα δουλεύω για τους πολίτες” θα πει ο κεντρικός ήρωας, που από στρατιώτης και μετέπειτα διαχειριστής συστημάτων για τη CIA και τη NSA, θα γίνει πληροφοριοδότης και εν τέλει φυγάς στη Μόσχα. Ο πάλαι ποτέ ταγμένος να υπηρετεί τυφλά την πατρίδα του Σνόουντεν, θα κλονιστεί όταν ανακαλύπτει την έκταση της εξαπάτησης από την κυβέρνηση και θα αποφασίσει να αναλάβει ανεξάρτητη δράση προβαίνοντας σε μια θεαματική διαρροή στον Τύπο απόρρητων πληροφοριών. Κλασικός ιδεαλιστής ηρωικός τύπος σε αποστολή αποκατάστασης της αλήθειας, που ταιριάζει γάντι στις σκηνοθετικές ευαισθησίες του Όλιβερ Στόουν. Τόσο η πλοκή όσο και η δομή της ταινίας είναι εξίσου χαρακτηριστικές του σκηνοθέτη, ο οποίος συνθέτει τρία αφηγηματικά τόξα σε μια περίπλοκη ιστορία: η διαδρομή προς την ανακάλυψη, η σχέση του Σνόουντεν με τη Λίντσεϊ (Μελίσσα Λίο), και η δημοσιοποίηση των όσων γνωρίζει. Η πολυσύνθετη και επεισοδιακή φόρμα, ως επίσης και η χρήση φλας-μπακ επηρεάζουν αρνητικά τον ρυθμό και ενδεχομένως να κουράσουν. Και είναι εδώ που ο Στόουν ίσως να έχει χάσει μια χρυσή ευκαιρία να δώσει σε ένα τόσο επίκαιρο ζήτημα τη φρεσκάδα και την αμεσότητα που του αρμόζει. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως η ταινία έχει δεχθεί μικτές κριτικές μέχρι σήμερα, κατά τι διχάζοντας το κοινό.

Παρ’ όλα αυτά, η αψεγάδιαστη ερμηνεία του Γκόρντον-Λέβιτ προσθέτει στην ταινία ανθρωπιά και βάθος χωρίς να γίνεται συναισθηματική. Ο νεαρός ηθοποιός αποδίδει θαυμάσια το πορτρέτο του άνδρα που παρ’ όλο που γνωρίζει καλά τι ακριβώς πάει να κάνει και ποιο θα είναι το προσωπικό κόστος, εντούτοις επιλέγει τον δρόμο του χρέους και της αρχής. Οι καιροί μας είναι μπερδεμένοι και θυελλώδεις, αιώνιες βεβαιότητες θρυμματίζονται στο πρόσωπο ανεκδιήγητων ανατροπών, ενώ πράξεις, διακηρύξεις και κίνητρα διχάζουν περισσότερο παρά ποτέ. Σκηνοθέτης και κεντρικός πρωταγωνιστής ταυτίζονται λοιπόν μοιραία, λόγω της διχαστικής τους αυτής ιδιότητας. Τολμηρός και αποκαλυπτικός για μερικούς, άτονος και διδακτικός για ορισμένους ο πρώτος. Ήρωας και πατριώτης για κάποιους, προδότης και κατάσκοπος για κάποιους άλλους ο δεύτερος. Ανεξαρτήτως, η καταγραφή των λόγων που οδήγησαν τον Σνόουντεν στις πράξεις του, του προσωπικού τιμήματος που πλήρωσε γι’ αυτές και του τρόπου με τον οποίο εν τέλει κατάφερε να κάνει τις σοκαριστικές αποκαλύψεις, τον καθιστούν σε ένα από τα πιο αξιοσημείωτα πρόσωπα της εικοσαετίας και το “Σνόουντεν” ένα από τα πιο συναρπαστικά και άξια λόγου φιλμ της χρονιάς.

Μην περιμένετε πυροτεχνήματα και επαναστατική δραματική αφύπνιση, αλλά αν μη τι άλλο, οι συσχετισμοί και οι θεματικές είναι αρκετές, ώστε να προβληματίσουν για τα ολοένα αυξανόμενα ηθικά διλήμματα και την αναδυόμενη παράνοια της εποχή μας.

  • Δέσποινα Χριστοδούλου

    Γράφω για τον κινηματογράφο γιατί τον σπούδασα. Σπεύδω ολοχρονίς να δω ταινίες, με ποπ κορν ή δίχως. Διχάζομαι μεταξύ Κύπρου, όπου γεννήθηκα και Λονδίνου, όπου διαμένω. Επιμένω πως είμαστε όλοι εν δυνάμει σινεφίλ. Φιλοδοξώ να γίνουμε παρέα. Παράθυρο ανοίγω από δω λοιπόν και γράφω... για τον κινηματογράφο | @DespiChri

You May Also Like

«Νύχτες Πρεμιέρας» για τέσσερις κυπριακές ταινίες

Τέσσερις ταινίες Κυπρίων δημιουργών προβάλλονται στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας, όπως είναι γνωστό το Διεθνές ...

Γράμμα στον Γιώργο Λάνθιμο

Ένα βίντεο / γράμμα στον σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο παρουσιάζουν συνάδελφοί του σκηνοθέτες και άλλοι ...

Smuggling Hendrix | Κυπριακή ταινία στο Tribeca Film Festival

Στο φεστιβάλ κινηματογράφου της Tribeca στις ΗΠΑ θα έχει την επίσημη πρεμιέρα της η ...

Εικόνες από την προβολή του ντοκιμαντέρ BIRTH DAYS

Η προβολή του ντοκιμαντέρ BIRTH DAYS της Δανάης Στυλιανού πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 5 Αυγούστου ...

Μικρομηκάδες στις «Νύχτες Πρεμιέρας»

Ανακοινώθηκαν σήμερα οι ταινίες που θα διαγωνιστούν στο τμήμα των ελληνικών ταινιών μικρού μήκους ...

Αυτές είναι οι κυπριακές ταινίες του Cyprus Film Days 2019

Πέντε κυπριακές ταινίες, εκ των οποίων οι δύο ήδη πολυβραβευμένες σε διεθνείς φεστιβαλικές διοργανώσεις, ...

X