Η αμφιλεγόμενη στάση του Facebook στις “ύποπτες” διαφημίσεις

Σ’ ένα πρόσφατο ρεπορτάζ του με τίτλο: το Facebook υποστηρίζει ότι επιχείρηση με πιθανή βάση τη Ρωσία, χρηματοδότησε διαφημίσεις με πολιτικά μηνύματα (https://goo.gl/8LaK3a), το πρακτορείο Reuters βάζει λάδι στη φωτιά στον ιδιότυπο ψηφιακό ψυχρό πόλεμο που έχει ξεσπάσει μετά τις αμερικανικές εκλογές.

Το Facebook υποστηρίζει ότι εντόπισε μια προσπάθεια, πιθανόν με βάση τη Ρωσία, στο πλαίσιο της οποίας δαπανήθηκαν 100.000 δολάρια για να αγοραστούν χιλιάδες διαφημίσεις που απευθύνονταν προς το κοινό στις ΗΠΑ και προωθούσαν διχαστικά κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα για μια περίοδο δύο ετών, έως τον περασμένο Μάιο. Πιο συγκεκριμένα, 3.000 διαφημίσεις και 470 ψεύτικοι προσωπικοί λογαριασμοί και σελίδες προωθούσαν πολωτικά μηνύματα για θέματα όπως η μετανάστευση, οι φυλετικές σχέσεις ή τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων. Άλλα 50.000 δολάρια δαπανήθηκαν σε “δυνητικά πολιτικές” διαφημίσεις στοχευμένα για τις αμερικανικές εκλογές, πιθανόν επίσης από Ρώσους.

“Εργοστάσιο τρολαρίσματος”: Διαρροές από το Facebook αναφέρουν ότι η Ρωσία είχε εμπλοκή στις αμερικανικές εκλογές, αλλά δεν πιστεύουν όλοι τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ

Η εκλογική νομοθεσία των ΗΠΑ απαγορεύει ρητά σε φυσικά και νομικά πρόσωπα από το εξωτερικό να δαπανούν χρήματα με στόχο να επηρεαστεί το αποτέλεσμα των εκλογών ή να ηττηθεί ένας υποψήφιος. Επιτρέπονται μόνο οι διαφημίσεις που αναφέρονται γενικά σε ζητήματα πολιτικού ενδιαφέροντος. Οι διαφημίσεις που αναφέρονται μεν σε κάποιον υποψήφιο αλλά χωρίς να τον υποστηρίζουν ή να καλούν να ηττηθεί βρίσκονται σε μια “γκρίζα ζώνη” από νομική άποψη, σύμφωνα με Αμερικανούς νομικούς.

Το Facebook γνωστοποίησε ότι συνεργάζεται με τις αρχές για το ζήτημα των επιχειρήσεων επηρεασμού των ψηφοφόρων κατά τη διάρκεια της εκστρατείας των προεδρικών εκλογών του 2016. Στελέχη του Facebook ενημέρωσαν μέλη των επιτροπών πληροφοριών της Γερουσίας και της Βουλής των Αντιπροσώπων για τις επιχειρήσεις που υποπτεύονται ότι έγιναν από τη Ρωσία, σύμφωνα με πηγή στο Κογκρέσο. Και οι δύο επιτροπές διεξάγουν έρευνα για τη φερόμενη ανάμιξη της Ρωσίας στις προεδρικές εκλογές του 2016, συμπεριλαμβανομένης και μιας ενδεχόμενης αθέμιτης σύμπραξης της εκστρατείας του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ με τη Μόσχα.

Το Facebook παρέδωσε επίσης τα ευρήματά του στον Ρόμπερτ Μάλερ, τον ειδικό εισαγγελέα ο οποίος ερευνά τη φερόμενη ρωσική ανάμιξη στις περσινές εκλογές στις ΗΠΑ. Στον εισαγγελέα παραδόθηκαν αντίγραφα των διαφημίσεων, καθώς και δεδομένα για τους διαφημιζόμενους, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Ακόμη όμως κι αν δεν παραβιάστηκε ο νόμος, το Facebook έκλεισε όλους τους προσωπικούς λογαριασμούς και τις σελίδες που συνδέονταν με τις διαφημίσεις αυτές.
Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας στις ΗΠΑ ένα δισ. δολάρια δαπανήθηκε σε πολιτικές διαφημίσεις, ποσό απείρως μεγαλύτερο από το ποσό που φέρονται να ξόδεψαν Ρώσοι. Όμως τα ευρήματα επιβεβαιώνουν το συμπέρασμα των αμερικανικών υπηρεσιών πληροφοριών ότι η Μόσχα προσπάθησε ενεργά να επηρεάσει το αποτέλεσμα των εκλογών στις ΗΠΑ. Η Ρωσία έχει διαψεύσει επανειλημμένα ότι έκανε οποιανδήποτε προσπάθεια για κάτι τέτοιο.

Το Facebook είχε ήδη δημοσιεύσει από τον Απρίλιο μια Λευκή Βίβλο (https://goo.gl/EPJLXh) για τις εκστρατείες επηρεασμού της κοινής γνώμης, όμως τον περασμένο Ιούνιο, στελέχη του είχαν δηλώσει στους δημοσιογράφους ότι δεν έχουν ανακαλύψει ενδείξεις για αγορά διαφημιστικού χώρου σχετιζόμενου με τις αμερικανικές εκλογές από Ρώσους. Τώρα όμως υπήρξαν διαρροές από την εταιρεία που συνδέουν τις διαφημίσεις αυτές με ένα ρωσικό “εργοστάσιο τρολαρίσματος”, στην Αγία Πετρούπολη, από το οποίο ποστάρονται σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Υπάρχουν όμως και αυτοί που τα έβαλαν με το Facebook γιατί δεν αποκάλυψε για ποιες δημοσιεύσεις πρόκειται. Ανάμεσά τους και ο δισεκατομμυριούχος Πιερ Ομιντιάρ (@pierre), ιδρυτής του eBay, του First Look Media που παράγει ταινίες, ντοκιμαντέρ και τηλεοπτικές σειρές αλλά και του The Intercept, της ενημερωτικής ιστοσελίδας η οποία στις 11 Σεπτεμβρίου είχε κεντρικό τίτλο: “Βάλτε τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ να καταθέσει”. Στο μεγάλο ερώτημα, εάν το Facebook συμμετείχε ως πλατφόρμα σε εκστρατείες παραπληροφόρησης και διάδοσης ψευδών ειδήσεων, η ίδια η εταιρεία μόλις μας απάντησε: ναι.

You May Also Like

Let’s hangout στο Google+

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη Έχω στο πίσω μέρος του μυαλού μου, εδώ και καιρό, ...

«Δε σ’ έχω πια φίλη μου»

@valia_kaimaki «Θα τη βγάλω από φίλη στο club», άκουσα να λέει μαθήτρια του δημοτικού. ...

Το facebook σοβαρεύει [;]

Πίσω στο καλοκαίρι του 2015. Ένας μηχανικός του facebook ψάχνει τα εσωτερικά δεδομένα της ...

Σούπερ… οι υπολογιστές μας

Την περασμένη εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την πρόθεσή της να επενδύσει από κοινού ...

Άκου τη… φωνή

Στα καινούργια γκάτζετ που είναι στα “υπ’ όψιν” έχουμε κι ένα voice. Όχι όπως ...

Η πολιτική των ρομπότ

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Δεν είναι κάτι που κάνω συχνά, αλλά αυτήν ...

X