Πόσο φοβούνται το δίκτυο οι Ευρωπαίοι;

Το πρόβλημα της διάχυσης των προσωπικών πληροφοριών στο διαδίκτυο παίρνει όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις, αφού πολλές δραστηριότητες απαιτούν από τους χρήστες να δίνουν, για παράδειγμα, τα στοιχεία της πιστωτικής τους κάρτας ή τις γεωγραφικές τους συντεταγμένες.

Μια πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής παρουσίασε τα αποτελέσματα μιας έρευνας το 2016 για τη διάχυση προσωπικών πληροφοριών. Σύμφωνα με αυτήν, το 71% των Ευρωπαίων χρηστών παρείχαν κάποιο είδος προσωπικών πληροφοριών στο διαδίκτυο. Το πιο συνηθισμένο είδος είναι τα στοιχεία επικοινωνίας [61%], ενώ ακολουθούν προσωπικές πληροφορίες [52%] -όπως όνομα, ημερομηνία γέννησης, ή αριθμός ταυτότητας- και στοιχεία πληρωμής [40%] -όπως πιστωτική κάρτα ή ο αριθμός τραπεζικού λογαριασμού. Μόλις το ένα πέμπτο [22%] είχε παράσχει άλλου είδους προσωπικά στοιχεία όπως φωτογραφίες, τοποθεσία ή πληροφορίες σχετικά με την υγεία, την απασχόληση ή το εισόδημά τους.

Το μερίδιο των χρηστών του διαδικτύου που παρείχαν προσωπικές πληροφορίες κυμαίνεται από 31% στη Ρουμανία έως 92% στο Λουξεμβούργο. Όπως προκύπτει από την έκθεση, οι νεότερες γενιές φαίνεται ότι μοιράζονται πιο εύκολα προσωπικές πληροφορίες στο διαδίκτυο, αφού το 78% των χρηστών ηλικίας μεταξύ 16 και 24 ετών έχουν παράσχει προσωπικά στοιχεία, σε σύγκριση με το 57% των χρηστών ηλικίας μεταξύ 65 και 74 ετών.

Σχεδόν οι μισοί χρήστες [46%] στην Ευρώπη δεν επιτρέπουν τη χρήση των προσωπικών τους στοιχείων για διαφημιστικούς σκοπούς, ενώ το 40% περιορίζει την πρόσβαση στο προφίλ ή το περιεχόμενό του σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Άλλες ενέργειες τις οποίες έκαναν οι Ευρωπαίοι χρήστες είναι η ανάγνωση της πολιτικής απορρήτου πριν την παροχή των προσωπικών τους πληροφοριών [37%], η επαλήθευση ότι κάποιος ιστότοπος είναι ασφαλής [37%], ο περιορισμός της πρόσβασης στη γεωγραφική τους θέση [31%] και το αίτημα οι ιστοσελίδες να διαγράφουν τα προσωπικά τους δεδομένα [10%]. Επιπλέον, περίπου το ένα τρίτο των χρηστών [35%] στην ΕΕ έχει αλλάξει τις ρυθμίσεις στο πρόγραμμα περιήγησης στο διαδίκτυο, ώστε να αποτρέπεται ή να περιορίζεται το μέγεθος των cookies που είναι αποθηκευμένα στην συσκευή τους, ενώ το 17% χρησιμοποιεί λογισμικό κατά της παρακολούθησης για ανώνυμη περιήγηση.

Μεταξύ των πολιτών της ΕΕ που χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, τα τρία τέταρτα δεν αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα που αφορά στην κυβερνοασφάλεια. Ωστόσο, το πιο συνηθισμένο πρόβλημα που αντιμετώπισε το 21% των χρηστών του διαδικτύου ήταν η ακούσια εγκατάσταση ιών στα συστήματά τους, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια δεδομένων. Το 3% των χρηστών αντιμετώπισαν παραβίαση των προσωπικών τους πληροφοριών ή της ιδιωτικής τους ζωής, καθώς και απώλειες οικονομικής φύσης.

Το ποσοστό των χρηστών που άλλαξαν τις ρυθμίσεις των προγραμμάτων περιήγησης στο διαδίκτυο για να αποτρέψουν το μέγεθος των cookies ήταν υψηλότερο στο Λουξεμβούργο [54%] και στη Γερμανία [49%], ενώ στην Εσθονία το 31% αυτών χρησιμοποιούσαν κάποιο λογισμικό κατά της παρακολούθησης της διαδικτυακής τους δραστηριότητας. Τα ποσοστά αυτά είναι υψηλότερα για τους Ευρωπαίους χρήστες ηλικίας 16 έως 24 ετών, σε σύγκριση με τους χρήστες ηλικίας μεταξύ 65 και 74 ετών. Συγκεκριμένα, το 40% των νέων που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο περιορίζουν ή εμποδίζουν το μέγεθος των cookies, ενώ το 19% αυτών χρησιμοποιεί κάποιο λογισμικό για ανώνυμη περιήγηση στο ίντερνετ. Το ποσοστό των χρηστών μεγαλύτερης ηλικίας που άλλαξαν τις ρυθμίσεις σχετικά με τα cookies έφτανε το 24%, ενώ το 14% χρησιμοποίησαν λογισμικό για ανώνυμη περιήγηση.

Μεταξύ άλλων, οι εταιρείες που ασχολούνται με την τεχνολογία πληροφοριών και επικοινωνίας ανέφεραν ότι τρεις είναι οι βασικοί τύποι κινδύνων που ελλοχεύουν στο διαδίκτυο. Η καταστροφή ή αλλοίωση δεδομένων εξαιτίας κακόβουλου λογισμικού, η αποκάλυψη εμπιστευτικών δεδομένων εξαιτίας κυβερνοεπίθεσης και η παύση παροχής υπηρεσιών λόγω εξωτερικής επίθεσης.

You May Also Like

Ψηφιακή κατάθλιψη

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι για πολλούς ένας ...

Οι ΗΠΑ βαθαίνουν το ψηφιακό χάσμα

Δεν μπορεί, θα έχει πάρει κάτι το αφτί (ή το μάτι σας για τη ...

Εναλλακτικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Πριν από λίγο καιρό παραβρέθηκα στην παρουσίαση ενός ...

Αθήνα – Μπέρμιγχαμ 16 ώρες

Καμιά φορά από ντροπή, αλαζονεία ή σεμνότητα δεν ζητάμε “ηλεκτρονική” βοήθεια όταν πρέπει. Και ...

Χαμένοι στα social

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη Είναι κάτι βδομάδες τώρα που έχω χάσει εντελώς την μπάλα ...

Η γνώση πάει παντού

@valia_kaimaki Όποιος ανακαλύψει τον κόσμο της online γνώσης, δύσκολα ξεκολλάει. Έχετε χαζέψει καθόλου τι ...

X