«Ψηλά από τη γέφυρα» στο Σατιρικό Θέατρο

Με το κλασικό έργο του Αρθουρ Μίλερ «Ψηλά από τη γέφυρα» σε σκηνοθεσία Στέλιου Καυκαρίδη, το Σατιρικό Θέατρο ανοίγει την αυλαία της σεζόν 2017-18 στην Κεντρική του Σκηνή

Το Σάββατο 4 Νοεμβρίου σηκώνει αυλαία το Σατιρικό Θέατρο με το κλασικό έργο του Άρθουρ Μίλερ «Ψηλά από τη γέφυρα».

Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό έργο με το οποίο το Σατιρικό εγκαινιάζει τη θεατρική σεζόν στην Κεντρική του Σκηνή. Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Στέλιου Καυκαρίδη και η πρεμιέρα της 4ης Νοεμβρίου θα είναι αφιερωμένη στη μνήμη του ιδρυτή του θεάτρου, Βλαδίμηρου Καυκαρίδη, 34 χρόνια από τον θάνατο του οποίου συμπληρώνονται φέτος στις 3 Νοεμβρίου.

Το έργο

Η υπόθεση του έργου εκτυλίσσεται στα μέσα της δεκαετίας του 1950 σε μια ιταλοαμερικανική γειτονιά του Μπρούκλιν και βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα που είχε διηγηθεί στον Μίλλερ ένας δικηγόρος, ο οποίος ζωντανεύει στο έργο μέσα από τον χαρακτήρα του κύριου Αλφιέρι [δικηγόρος και αφηγητής].

Τραγικός πρωταγωνιστής της ιστορίας είναι ο φορτοεκφορτωτής Έντι Καρμπόνε [Βασίλης Μιχαήλ], που ζει με τη γυναίκα του Μπέατρις και την ορφανή ανιψιά του Κάθριν, στην οποία φέρεται υπερπροστατευτικά μην αφήνοντάς την να ωριμάσει και να εργαστεί προτού ολοκληρώσει τις σπουδές της.

Ένα βράδυ, ο Έντι επιστρέφει στο σπίτι και ανακοινώνει ότι οι εξάδελφοι της συζύγου του από τη Σικελία, Μάρκο και Ροντόλφο, βρίσκονται στη Νέα Υόρκη ως παράνομοι μετανάστες αναζητώντας την τύχη τους στη γη της ελευθερίας. Ο Έντι δέχεται να τους φιλοξενήσει αλλά, όταν ο Ροντόλφο ερωτεύεται την Κάθριν, βλέπει το ειδύλλιό τους με καχυποψία και έρχεται σε ρήξη με τη σύζυγό του και με τους Μάρκο και Ροντόλφο. Η κατάσταση εκτραχύνεται όταν ο Έντι ανακαλύπτει ότι η Κάθριν και ο Ροντόλφο σκοπεύουν να παντρευτούν. Μεθυσμένος και αλλόφρων, φιλά με πάθος τον Ροντόλφο σε μια παρανοϊκή προσπάθεια να αποδείξει στην ανιψιά του ότι ο αγαπημένος της είναι ομοφυλόφιλος. Στη συνέχεια, φιλά ξαφνικά και την Κάθριν, πράξη που κάνει τη σύζυγό του να υποψιαστεί ότι ο Έντι είναι ερωτευμένος μαζί της. Ο Έντι δε θα διστάσει να προχωρήσει στην εσχάτη προδοσία: καταγγέλλει τον Ροντόλφο και τον Μάρκο στην Υπηρεσία Μετανάστευσης. Τα δύο αδέλφια συλλαμβάνονται, αλλά αποφυλακίζονται με εγγύηση χάρη στη διαμεσολάβηση του δικηγόρου Αλφιέρι. Ο Ροντόλφο σχεδιάζει να παντρευτεί αμέσως την Κάθριν προκειμένου να νομιμοποιήσει την παραμονή του στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το μέλλον του Μάρκο, όμως, προδιαγράφεται δυσοίωνο. Όταν βγαίνει από τη φυλακή, αποφασίζει να εκδικηθεί τον Έντι. Τον προκαλεί δημοσίως κατηγορώντας τον ως καταδότη. Ο καβγάς τους θα έχει τραγικό τέλος, και όλοι θα διαπιστώσουν με τον πιο δραματικό τρόπο πόσο ακριβό είναι το τίμημα της ελευθερίας.

Οι συντελεστές της παράστασης:

Σκηνοθεσία: Στέλιος Καυκαρίδης

Σκηνικά – κοστούμια: Στέφανος Αθηαινίτης

Επιμέλεια μουσικής: Μαριάννα Καυκαρίδου

Βοηθός σκηνοθέτη: Έφη Παπαγεωργίου

Βοηθός σκηνογράφου: Μόνικα Χατζηβασιλείου

Εκτέλεση σκηνικού: Μιχάλης Μανελλίδης

Ζωγραφική εκτέλεση σκηνικού: Martin Meason

Φωτισμοί: Βικέντιος Χριατιανίδης

Παίζουν οι ηθοποιοί: Μαριάννα Καυκαρίδου, Σπύρος Γεωργίου, Βασίλης Μιχαήλ, Αντώνης Καλογήρου, Ανδρέας Ρόζου, Ειρήνη Καραγιώργη, Έφη Παπαγεωργίου, Κώστας Κατζιηλιέρης, Γιώργος Νικολάου, Λεωνίδας Έλληνας, Αλέξανδρος Μαρτίδης, Μιχάλης Καζάκας.

Ο Άρθουρ Μίλλερ (1915 – 2005) υπήρξε ένας από τους κορυφαίους Αμερικανούς θεατρικούς συγγραφείς. Τα έργα του ασκούσαν κριτική στις Ηνωμένες Πολιτείες, την κυβέρνηση και τον τρόπο ζωής των κατοίκων της, ενώ εξέθεταν και τα ψεγάδια του λεγόμενου «αμερικανικού ονείρου», κάτι για το οποίο είχε δεχτεί κριτική στις ΗΠΑ. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο βιογράφος του, Μάρτιν Γκότφριντ, «σπάνια ένας καλλιτέχνης έχει δεχτεί τόσες πολλές επιθέσεις και συκοφαντίες στην πατρίδα του και ταυτόχρονα έχαιρε βαθιάς εκτίμησης σε όλον τον κόσμο».

Η καθιέρωση του ήρθε με το κλασικό έργο «Ο Θάνατος του Εμποράκου», σημείο αναφοράς του θεάτρου του 20ού αιώνα, ίσως το καλύτερό του έργο κατά τους ειδικούς, μια ιστορία για μια μικροαστική Αμερικανική οικογένεια που συνεθλίβη υπό το βάρος του Αμερικανικού καπιταλισμού.

Είχε πέσει θύμα του μακαρθισμού, καθώς καταδικάστηκε επειδή αρνήθηκε να καταδώσει συναδέλφους του με κομμουνιστική δράση στην Επιτροπή Αντι-Αμερικανικών Δραστηριοτήτων. Επίσης, αν και δεν υπήρξε θρησκευόμενος, απέκτησε συνείδηση της εβραϊκής του ταυτότητας, αντιμετωπίζοντας τον αντισημιτισμό των προπολεμικών χρόνων και το Ολοκαύτωμα στη συνέχεια.

«Ήταν βράχος και έμοιαζε με βράχο, εννοώ ότι και η φυσική παρουσία του ήταν επιβλητική», είχε δηλώσει για τον Μίλερ ο θεατρικός συγγραφέας Χάρολντ Πίντερ στην είδηση του θανάτου του. «Ήταν ηγέτης… Απόλυτα ανεξάρτητος, με μια αταλάντευτη κριτική ευφυΐα».

Ηταν ο τελευταίος των μεγάλων θεατρικών συγγραφέων, εκείνος που έγραψε την τραγωδία του 20ού αιώνα, όπως χαρακτηρίστηκε «Ο θάνατος του εμποράκου», το θεατρικό έργο που του χάρισε, το 1949, το βραβείο Πούλιτζερ και του άνοιξε τις πόρτες του Μπρόντγουεϊ (σε σκηνοθεσία Ελία Καζάν). Από τους σημαντικότερους αμερικανούς συγγραφείς της μεταπολεμικής γενιάς, μαζί με τον Τενεσί Γουίλιαμς, ο Αρθουρ Μίλερ υπήρξε επιβλητική προσωπικότητα στον χώρο της τέχνης και της πολιτικής. Μέσα στα έργα του αποτύπωσε την Αμερική έτσι όπως την γνώρισε και τη βίωσε, ενώ το μοτίβο των σχέσεων, της οικογένειας και του θανάτου αποτελούσε μόνιμη αναφορά του.

Εκτός από το Πούλιτζερ, ο Μίλερ έλαβε το βραβείο Κριτικών καθώς και το βραβείο Τόνι, ενώ η αντίθεσή του με τον μακαρθισμό εκφράστηκε μέσα από το έργο του «H δοκιμασία» (1953).

Στην προσωπική του ζωή δέσποσε ο γάμος του με τη Μέριλιν Μονρόε (1956), αν και δεν διήρκεσε πολύ (1960). Χώρισαν το 1961, ένα χρόνο πριν το θάνατό της.

+ Πρεμιέρα το Σάββατο 4 Νοεμβρίου 2017 στις 20:30 στην Κεντρική Σκηνή του Πολιτιστικού Κέντρου Βλαδίμηρος Καυκαρίδης, Αγλαντζιά. Τακτικές παραστάσεις κάθε Σάββατο στις 20:30  και Κυριακή στις 18:30 μέχρι τέλος Ιανουαρίου 2018.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Διεκδικεί υποψηφιότητα στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου η ταινία «Οικόπεδο 12»

Μια υποψηφιότητα στα 26α Βραβεία Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου διεκδικεί η κυπριακή ταινία του Κυριάκου Τοφαρίδη ...

Korean Week με σεμινάριο, ταινίες και έκθεση φωτογραφίας

Η Πρεσβεία της Κορέας γιορτάζει 20 χρόνια διπλωματίας μεταξύ της Δημοκρατίας της Κορέας και ...

Απεβίωσε ο Λούτσιο Ντάλα

Tην τελευταία του πνοή στο Μοντρέ της Ελβετίας όπου βρισκόταν για μία σειρά από ...

Ιστορίες ανείπωτες στο Παλιό Ξυδάδικο από την Ελένη Αναστασίου

Συνέντευξη στην Κατερίνα Μιχάηλου Η ανάγκη της να προβάλει προς τα έξω γεγονότα άγνωστα ...

Λεμεσός: Μετά την ανάπτυξη, τι;

Μια ενδιαφέρουσα σειρά δράσεων κάτω από τον τίτλο «Λεμεσός / Μετά την ανάπτυξη τι;» ...

«Το Πανεπιστήμιο Κύπρου βάζει ταφόπλακα στα όνειρα των παιδιών μας»

Τη δεινή θέση στην οποία έχουν περιέλθει δεκάδες μαθητές του Προγράμματος Ανάπτυξης Μουσικών Ταλέντων ...

X